Pagina 9 van 156

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Geplaatst: 17 dec 2013, 20:49
door rvdborgt
carlos schreef:onafhankelijke onderhoudsbedrijven bestaan wel degelijk, prachtig voorbeeld van een onafhankelijk onderhoudsbedrijf is Nedtrain, welk onafhankelijk is van NS
Nedtrain is onderdeel van de NS Groep.

Groetjes,
Rian

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Geplaatst: 18 dec 2013, 10:22
door carlos
Rian

Nedtrain is inderdaad een onderdeel van het "NS concern", maar de sturing vanuit het concern naar Nedtrain is beperkt tot het financiele resultaat.

de onderdelen van het NS-concern zijn onafhankelijk van elkaar; er is dus geen inmenging van NS-reizigers tov Nedtrain.

De relatie tussen NS-reizigers en Nedtrain is een contractuele relatie (onderhoudscontracten, SLA's,...); als NS reizigers morgen iemand vindt die dezlfde of een betere service garandeert tegen een merkelijk lagere prijs dan mag NS reizigers naar die ander firma gaan voor haar onderhoud.
Nedtrain onderhoud ook treinen van concurrenten van NS-reizigers.

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Geplaatst: 18 dec 2013, 10:38
door carlos
Shrek schreef:Amai hier wordt wat verkeerd gelezen :roll:
Wat ik bedoelde:
Werkplaatsen verzelfstandigen lijkt mij een heel slecht idee. Je kan veel beter de rol van de bestaande werkplaatsen langzaam afbouwen (over een periode van pakweg 50 jaar) en intussen alle nieuwe treinen laten onderhouden door de leverancier.
Die huidige werkplaatsen (en hun personeel, managers en vakbonden) zijn volgens mij echt niet in staat om in een concurrentiƫle omgeving te werken.
Daarnaast betwijfel ik ten zeerste of de Siemensen of Bombardiers van deze wereld echt staan te wachten op werkplaatsen van 50-100 jaar oud om daar het onderhoud te doen.
Laat die zelf maar iets uit de grond stampen. Dat zal dan -uiteraard- op andere locaties gebeuren, maar dat hoeft helemaal geen probleem te zijn.
Dan heb je misschien een soort van CW in Genk, Charleroi of Brugge, maar dat is toch even goed als in Mechelen of Salzinnes?

nochtans zijn er tal van voordelen aan het verzelfstandigen van de werkplaatsen:
+ elke werkplaats is verantwoordelijk voor zijn eigen financieen;
+ elke werkplaats kan een eigen personeelsbeleid voeren, dus ook lonen in overeenstemming met de lonen op de lokale arbeidsmarkt, bonussen ifv het resultaat
+ werkplaatsen zijn gebonden aan hun contracten: slechte service is boete en eventueel ontbinding van het contract.
+ de goede werkplaatsen kunnen door NMBS groep ten gelde gemaakt worden...
+ "slechte" en onrendabele werkplaatsen zullen moeten sluiten
+ door opsplitsing wordt de rol van de vakbonden ingeperkt: staken is in het nadeel van de eigen werkplaats

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Geplaatst: 18 dec 2013, 11:28
door Steven
En ga jij dan een ontwerp uitwerken met de huidige structuur van de werkplaatsen. Want je hebt CW, TW's en CHW's. zijnde centrale werkplaatsen, tractiewerkplaatsen en wagenwerkplaatsen. Die hebben alleen een verschillend doel. Dus moet je dat ook uitwerken, niet vanalles is het aantal even groot en de uitrusting van die werkplaatsen is ook verschillend wegens andere taken. Want uw theorie is altijd vrij mooi maar deze uitwerken is meestal andere koek. Je beseft toch dat er veel delen bij de nmbs momenteel net zo gebouwd zijn dat ze zelfstandig weinig of niets voorstellen. CW Mechelen is niet alleen centrale werkplaats maar ook nog eens magazijnbeheerder voor alle onderdelen die noodzakelijk zijn in de TW's op vlak van motorstellen en rijtuigen. Salzinnes zal dit waarschijnlijk zijn op vlak van locomotieven.

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Geplaatst: 18 dec 2013, 12:19
door kika
Carlos, je bent de minpunten vergeten. Steven noemde er al enkele maar er zijn er nog heel wat meer. Bijvoorbeeld dat personeel: Belgiƫ is zo klein dat iemand best wel een paar jaar wilt pendelen met dan de mogelijkheid tot overplaatsing naar pakweg Melle, wat dichter bij zijn woonplek is. Of het aanschaffen van onderdelen en machines: er zijn heel wat stukken die overal nodig zijn, probeer maar eens dezelfde kortingen te krijgen. Dat ze niet flexibel (genoeg) zijn is duidelijk, dat andere mogelijkheden bekeken zouden moeten worden: zeker waar. Dat de huidige cultuur rariteiten toelaat als een Desiro depannageplaats in Ottignies die niet is aangesloten op het net, ga je niet oplossen met verzelfstandiging van verschillende onderdelen, net zoals 1 grote moloch NMBS gaat daar ook niets aan veranderen.

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Geplaatst: 18 dec 2013, 14:09
door bobby
carlos schreef: nochtans zijn er tal van voordelen aan het verzelfstandigen van de werkplaatsen:
+ elke werkplaats is verantwoordelijk voor zijn eigen financieen;
+ elke werkplaats kan een eigen personeelsbeleid voeren, dus ook lonen in overeenstemming met de lonen op de lokale arbeidsmarkt, bonussen ifv het resultaat
+ werkplaatsen zijn gebonden aan hun contracten: slechte service is boete en eventueel ontbinding van het contract.
+ de goede werkplaatsen kunnen door NMBS groep ten gelde gemaakt worden...
+ "slechte" en onrendabele werkplaatsen zullen moeten sluiten
+ door opsplitsing wordt de rol van de vakbonden ingeperkt: staken is in het nadeel van de eigen werkplaats
Steven schreef: ...je hebt CW, TW's en CHW's. zijnde centrale werkplaatsen, tractiewerkplaatsen en wagenwerkplaatsen. Die hebben alleen een verschillend doel. Dus moet je dat ook uitwerken, niet vanalles is het aantal even groot en de uitrusting van die werkplaatsen is ook verschillend wegens andere taken... Je beseft toch dat er veel delen bij de nmbs momenteel net zo gebouwd zijn dat ze zelfstandig weinig of niets voorstellen. CW Mechelen is niet alleen centrale werkplaats maar ook nog eens magazijnbeheerder voor alle onderdelen die noodzakelijk zijn in de TW's op vlak van motorstellen en rijtuigen. Salzinnes zal dit waarschijnlijk zijn op vlak van locomotieven.
kika schreef:... het aanschaffen van onderdelen en machines: er zijn heel wat stukken die overal nodig zijn, probeer maar eens dezelfde kortingen te krijgen. Dat ze niet flexibel (genoeg) zijn is duidelijk, dat andere mogelijkheden bekeken zouden moeten worden: zeker waar. Dat de huidige cultuur rariteiten toelaat als een Desiro depannageplaats in Ottignies die niet is aangesloten op het net, ga je niet oplossen met verzelfstandiging van verschillende onderdelen, net zoals 1 grote moloch NMBS gaat daar ook niets aan veranderen.

probleem is dat de huidige organisatiestructuur het resultaat is van een jarenlange politieke & communautaire koehandel.


Het verzelfstandigen van een beperkt aantal entiteiten (dus een aantal "werkplaatsen" samenvoegen tot autonome entiteiten) zou op het vlak van kwaliteit een serieuze verbetering kunnen zijn, maar zal moeilijk te realiseren zijn, niet alleen omwille van de door Steven en Kika aangehaalde aspecten, maar vooral omdat je in Belgie altijd onmiddellijk met de "communautaire evenwichten" rekening moet houden.

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Geplaatst: 18 dec 2013, 14:12
door Steven
Dat laatste wilde ik er nog niet eens bijhalen maar die kans is heel groot.

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Geplaatst: 18 dec 2013, 14:27
door pietmol
waarom is er in Vlaanderen geen CW voor locomotieven?

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Geplaatst: 18 dec 2013, 14:32
door Shrek
pietmol schreef:waarom is er in Vlaanderen geen CW voor locomotieven?
Omdat dat niet nodig is, Salzinnes is vlakbij.

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Geplaatst: 18 dec 2013, 14:53
door bobby
Shrek schreef:
pietmol schreef:waarom is er in Vlaanderen geen CW voor locomotieven?
Omdat dat niet nodig is, Salzinnes is vlakbij.

vroeger was Mechelen ook CW voor locomotieven

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Geplaatst: 18 dec 2013, 14:55
door Shrek
bobby schreef: vroeger was Mechelen ook CW voor locomotieven
Ja, en toen zag men in dat 2 CW's voor locomotieven op amper 100km uit elkaar geen zin heeft en is de boel gerationaliseerd: slechts 1 CW voor locs is meer dan genoeg.

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Geplaatst: 18 dec 2013, 14:57
door Steven
bobby schreef:
Shrek schreef:
pietmol schreef:waarom is er in Vlaanderen geen CW voor locomotieven?
Omdat dat niet nodig is, Salzinnes is vlakbij.

vroeger was Mechelen ook CW voor locomotieven
Ja in de tijd van de stoom was dat ook nodig, maar met het hoger aantal motorstellen en het verlagen van het aantal locs was dat niet meer noodzakelijk. Men is dus gaan specialiseren.

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Geplaatst: 18 dec 2013, 15:26
door bobby
Steven schreef:
bobby schreef:
vroeger was Mechelen ook CW voor locomotieven
Ja in de tijd van de stoom was dat ook nodig, maar met het hoger aantal motorstellen en het verlagen van het aantal locs was dat niet meer noodzakelijk. Men is dus gaan specialiseren.

de 25.5 reeks is toch gebouwd in Mechelen... (toen was er al lang geen stoom meer)

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Geplaatst: 18 dec 2013, 16:41
door Steven
Die omschakeling was er ook niet op 1 dag maar beetje bij beetje.

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Geplaatst: 21 dec 2013, 19:38
door nahoj
Shrek schreef:
bobby schreef: vroeger was Mechelen ook CW voor locomotieven
Ja, en toen zag men in dat 2 CW's voor locomotieven op amper 100km uit elkaar geen zin heeft en is de boel gerationaliseerd: slechts 1 CW voor locs is meer dan genoeg.
Dat is zeker niet de belangrijkste reden, Rationaliseren kan je namelijk ook op component-niveau, i.p.v. materieeltype. Stuurpost-uitrustingen, compressoren, remonderdelen, wielen, enz. zijn allemaal zaken die gespecialiseerde werven nodig hebben.

Een veel belangrijker reden is dat het aantal dieselvoertuigen, die allemaal in Salzinnes zaten (en zitten; :!: rationalisering naar component-type, met name dieselmotoren), drastisch afgenomen is. En dan moet je uiteraard herverdelen.