Pagina 9 van 15

Geplaatst: 28 sep 2006, 12:09
door Steven
nicken schreef:Kdenk dat ze bij de NMBS serieus aan het flippen zijn met al hun sollicitaties,op de website http://www.despoorwegenwervenaan.be
Kan men al voor de meeste dingen niet meer solliciteren,of er staat bij hou me op de hoogte,ze zwemmen daar al in de sollicitaties geloof ik :lol:
tja ma ni alle kandidaten worden positief onthaald hoor en niet van elke functie zijn evenveel mensen nodig he

Geplaatst: 28 sep 2006, 13:25
door nicken
Goed nieuws: Ik heb vandaag een oproepingsbrief ontvangen voor de openbare proef als gespecialiseerd veiligheidsbediende,Wel effe schrikke toen ik las dat je in bezit moet zijn van het rijbewijs B,deze heb ik namelijk nog niet!!!!Denk da ik dan eens na de rijschool ga ze,moet er eens mee beginnen(nie een echte voorstander van autorijden)
Ik moet op 9 oktober gaan,en zeggen dat ik daarnet nog een afspaakje gemaakt heb in de kliniek voor 2 leuke tandjes te trekken die zelfde dag op het zelfde uur :lol: ,zal maar afbellen die handel,en naar de frankrijkstraat gaan te brussel,nie gaan is het domste wat je kan doen!!!!
Nog mensen hier die gesolliciteert hebben voor gespecialiseerd veiligheidsbediende?

Geplaatst: 28 sep 2006, 18:15
door groentje
cash schreef:
nicken schreef:Kdenk dat ze bij de NMBS serieus aan het flippen zijn met al hun sollicitaties,op de website http://www.despoorwegenwervenaan.be
Kan men al voor de meeste dingen niet meer solliciteren,of er staat bij hou me op de hoogte,ze zwemmen daar al in de sollicitaties geloof ik :lol:
Hmm, dan hoop ik maar dat ze de mijne gehad hebben, 3 weken geleden ingevuld maar ik heb nog niks ontvangen. Nu lees ik hier wel dat ze nogal traag zijn met hun post, dus zal ik nog een weekje afwachten :D
Les 1 bij de NMBS: wees geduldig.

Geplaatst: 28 sep 2006, 18:17
door joel
Heel geduldig blijkbaar :roll: Ik zou er niet van verschieten dat de helft van de werklozendatabank er op gesoliciteerd heeft :P

Geplaatst: 29 sep 2006, 14:40
door Miljaarde
groentje schreef:Dat is een spijtig voorval, daar in Antwerpen. Nee, ik had het nog niet gehoord, maar zulke dingen gebeuren. En het is duidelijk dat de veiligheidssystemen die in zo'n tram moeten zitten duidelijk niet hebben gewerkt.
En toch. Natuurlijk moet de IC naar Charleroi altijd een boordchef bij zich hebben. Natuurlijk moet een lange stoptrein naar Brussel een boordchef hebben. Ik heb het ook niet over de IC-verbindingen en de lange treinen. Wel over de lijnen die vroeger met railbusjes werden gereden. En die zijn afgestoten omdat ze niet rendabel waren, omdat je voor max 40 reizigers (veel meer zal er wel niet op gekund hebben) je 2 personeelsleden moest betalen. Als je daar 1 personeelslid minder moet betalen, is het misschien net wel rendabel, of tenminste minder verlieslatend dan wanneer je 2 mensen moet betalen.
Trouwens, ook een boordchef is geen garantie dat er niks kan voorvallen, hé. Ook op bemande treinen zijn er al mensen tussen de deuren blijven zitten, ik denk aan een voorval enkele jaren terug op de lijn naar De Panne.
Altijd geweten dat je een liberaaltje was... :wink: Sommige seingevers zijn anders ook wel overbodig hoor... :twisted Zoals de seingevers op blok 10 de laatste tijd: NOOIT staat dat sein daar open! alle ja, ik moet me toch ergens aan ergeren he? :roll:

Geplaatst: 30 sep 2006, 17:45
door groentje
Als je wil zeggen dat voor mij een overbodige job niet per se moet blijven, dan heb je gelijk. Een tbg op een korte trein waar de tb een goed overzicht kan houden op zijn trein, is zo'n job.
Wat niet wil zeggen dat ik de getroffen tbg's op de keien wil gooien. School ze om, maak van een deel vliegende controles, en van een ander deel desnoods treinbestuurder of zo, zodat met het bespaarde geld extra treintjes kunnen worden gereden :wink:

Geplaatst: 01 okt 2006, 00:53
door Speedy
groentje schreef: en van een ander deel desnoods treinbestuurder of zo
Tuurlijk..zo eenvoudig gaat da allemaal...
Met zo'n inzichten zal je op dispatching in goed gezelschap zijn... :?

Geplaatst: 01 okt 2006, 10:39
door groentje
Hey, ik weet ook wel dat die opleiding tot tb niet van de poes is. Wij zien ook al heel wat procedures over seinen, reminrichting, e.d. maar ik prijs me gelukkig dat we het niet zo grondig moeten kennen als bestuurders. En ook heel wat tbg's zullen hier niet aan willen beginnen. Of niet slagen. En dan zal er ander werk moeten worden gevonden, de vakbonden zullen het anders niet toelaten.
Nu goed, zeker in een eerste periode lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat het op veel lijnen zal worden toegepast. Als je nu stelselmatig het aantal lijnen opdrijft dat met eenmansbediening werkt, kan je zelfs werken met natuurlijke afvloeiingen.
Zo heb je dan geen tbg's moeten ontslaan, en is de uiteindelijke balans positief, want je zal meer tb's nodig hebben.
Gaat dit zo eenvoudig zijn als ik het hier uitleg? Nee. Brugpensioenering kost ook geld. Omscholing kost ook geld. En zoals al gezegd, ik weet niet hoeveel van de tbg's zullen willen beginnen als tb van zo'n trein met eenmansbediening. De transitieperiode zal niet makkelijk zijn, maar het uiteindelijke resultaat normaal wel beter. En dan vind ik dat je er iets voor over moet hebben. Als we niets doen, gaat het ook niet beter gaan, integendeel, en ik vraag me af, hoeveel er dan zullen ontslagen worden...

Geplaatst: 01 okt 2006, 12:33
door Miljaarde
groentje schreef:Hey, ik weet ook wel dat die opleiding tot tb niet van de poes is. Wij zien ook al heel wat procedures over seinen, reminrichting, e.d. maar ik prijs me gelukkig dat we het niet zo grondig moeten kennen als bestuurders. En ook heel wat tbg's zullen hier niet aan willen beginnen. Of niet slagen. En dan zal er ander werk moeten worden gevonden, de vakbonden zullen het anders niet toelaten.
Nu goed, zeker in een eerste periode lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat het op veel lijnen zal worden toegepast. Als je nu stelselmatig het aantal lijnen opdrijft dat met eenmansbediening werkt, kan je zelfs werken met natuurlijke afvloeiingen.
Zo heb je dan geen tbg's moeten ontslaan, en is de uiteindelijke balans positief, want je zal meer tb's nodig hebben.
Gaat dit zo eenvoudig zijn als ik het hier uitleg? Nee. Brugpensioenering kost ook geld. Omscholing kost ook geld. En zoals al gezegd, ik weet niet hoeveel van de tbg's zullen willen beginnen als tb van zo'n trein met eenmansbediening. De transitieperiode zal niet makkelijk zijn, maar het uiteindelijke resultaat normaal wel beter. En dan vind ik dat je er iets voor over moet hebben. Als we niets doen, gaat het ook niet beter gaan, integendeel, en ik vraag me af, hoeveel er dan zullen ontslagen worden...
Het is een mooie theorie groentje, het is puik uitgedacht. Maar je hebt met mensen te doen die je moet overtuigen he. Komt daarbij dat we hier allemaal maar kleine garnalen zijn die niet beslissen over die dingen. Het is daarom dat ik (soms tot vervelens toe, I know) zo hard hamer op solidariteit en de neuzen in dezelfde richting ipv jobinhouden te grabbel te gooien voor de grotere winsten. Ik ben ervan overtuigd dat je eerst werk moet maken van eendracht. Eerst kijken waarover iedereen het eens kan zijn, en dan met 1 stem spreken, wedden dat je meer bereikt?

Tot zover deze lezing

Geplaatst: 02 okt 2006, 20:55
door Trainspotterke
Ik vrees er eerlijk gezegd voor dat wanneer je op een aantal lijnen de eenmansbediening zou invoeren, je het zwartrijden zou gaan stimuleren.
Kijk maar naar de trams van De Lijn.

Geplaatst: 02 okt 2006, 21:27
door KB
Trainspotterke schreef:Ik vrees er eerlijk gezegd voor dat wanneer je op een aantal lijnen de eenmansbediening zou invoeren, je het zwartrijden zou gaan stimuleren.
Kijk maar naar de trams van De Lijn.
Door eenmansbediening zou meer personeel moeten vrijkomen en dat personeel kan dan "vliegende controle" doen.

Geplaatst: 02 okt 2006, 21:35
door Trainspotterke
KB schreef:
Trainspotterke schreef:Ik vrees er eerlijk gezegd voor dat wanneer je op een aantal lijnen de eenmansbediening zou invoeren, je het zwartrijden zou gaan stimuleren.
Kijk maar naar de trams van De Lijn.
Door eenmansbediening zou meer personeel moeten vrijkomen en dat personeel kan dan "vliegende controle" doen.
Net zoals de toenmalige NMVB op eenmansbediening overschakelde, zeker! Enkele weken terug heb ik voor de allereerste keer een controleploeg in de bus gezien!

Geplaatst: 03 okt 2006, 14:45
door Bart
KB schreef:
Trainspotterke schreef:
Door eenmansbediening zou meer personeel moeten vrijkomen en dat personeel kan dan "vliegende controle" doen.
Jij hebt wel een rare kijk op besparingen moet ik zeggen.
Eerst zou je de treinen laten aanpassen zodat ze als eenmanbediening kunnen rijden. Nu zijn het enkel maar de sprinters die dat kunnen.
Je gaat de nmbs de inkomsten afnemen op ticket verkoop in de trein.
En dan zou je het treinbegeleidingspersoneel dat vrij komt in vliegende brigades steken. Op wat ga je dan besparen? :roll:
Gelukkig hebben ze aan de top van de nmbs daar toch een ander oordeel over, dan dat hier het geval is. Gelukkig maar.

Geplaatst: 03 okt 2006, 18:55
door groentje
Akkoord dat zwartrijden dan makkelijker wordt. Maar De Lijn heeft daar een uitstekende oplossing voor gevonden: goedkope tarieven. Die zijn zo laag, dat je gewoon niet moet zwartrijden, je verdient er toch haast niets aan.
Wordt er nog zwartgereden bij De Lijn? Ja. Maar de inkomsten zijn spectaculair naar omhoog (ondanks de lage tarieven, en niet alleen door een hogere overheidsbijdrage), er wordt nog controle uitgevoerd, waardoor toch geen gevoel van onaantastbaarheid heerst, en De Lijn is weer hip.

Ik besef dat de NMBS niet zomaar een machine is, maar dat mensen de boel doen draaien. En dat mensen soms nogal vastgeroest zijn in een bepaald stramien, dat geloof ik ook. Het zal inderdaad niet makkelijk zijn om al die mensen te overtuigen dat het voor het goed van het bedrijf is, en daardoor eigenlijk ook voor hen ook. Het heeft immers al zoveel decennia gewerkt?
Maar het werkt dus niet. Of onvoldoende. De NMBS maakt nog altijd verlies, en tenzij daar vrij radicaal iets aan verandert, vrees ik zelfs voor het voortbestaan van de NMBS. De NMBS is niet onaantastbaar, hé, we kunnen weken aan en stuk staken, maar Sabena of de RMT in België, privatiseringen in Europa (en het VK in het bijzonder), ook daar was het niet mogelijk, dat ze er op een dag niet meer zouden bijzijn. En toch is Sabena nu wijlen, heeft Oostende lange tijd zonder ferry gezeten, en is ook British Rail een omgeslagen pagina. En dan vrees ik, dat staken, solidair zijn en onze neuzen in dezelfde richting, ons niets zal helpen, integendeel.

Geplaatst: 03 okt 2006, 21:50
door Miljaarde
groentje schreef:Akkoord dat zwartrijden dan makkelijker wordt. Maar De Lijn heeft daar een uitstekende oplossing voor gevonden: goedkope tarieven. Die zijn zo laag, dat je gewoon niet moet zwartrijden, je verdient er toch haast niets aan.
Wordt er nog zwartgereden bij De Lijn? Ja. Maar de inkomsten zijn spectaculair naar omhoog (ondanks de lage tarieven, en niet alleen door een hogere overheidsbijdrage), er wordt nog controle uitgevoerd, waardoor toch geen gevoel van onaantastbaarheid heerst, en De Lijn is weer hip.

Ik besef dat de NMBS niet zomaar een machine is, maar dat mensen de boel doen draaien. En dat mensen soms nogal vastgeroest zijn in een bepaald stramien, dat geloof ik ook. Het zal inderdaad niet makkelijk zijn om al die mensen te overtuigen dat het voor het goed van het bedrijf is, en daardoor eigenlijk ook voor hen ook. Het heeft immers al zoveel decennia gewerkt?
Maar het werkt dus niet. Of onvoldoende. De NMBS maakt nog altijd verlies, en tenzij daar vrij radicaal iets aan verandert, vrees ik zelfs voor het voortbestaan van de NMBS. De NMBS is niet onaantastbaar, hé, we kunnen weken aan en stuk staken, maar Sabena of de RMT in België, privatiseringen in Europa (en het VK in het bijzonder), ook daar was het niet mogelijk, dat ze er op een dag niet meer zouden bijzijn. En toch is Sabena nu wijlen, heeft Oostende lange tijd zonder ferry gezeten, en is ook British Rail een omgeslagen pagina. En dan vrees ik, dat staken, solidair zijn en onze neuzen in dezelfde richting, ons niets zal helpen, integendeel.
Hoe zou je die radicale verandering dan wel concreet vorm geven? Ik zou het zelf echt niet weten! Maar ben wel benieuwd naar uw idee... groeten