Pagina 9 van 12

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Geplaatst: 14 feb 2025, 14:13
door FLV-FGSP
De NMBS geeft deze voorbeelden (voor reizigers tussen 26 en 64 jaar):
Voorbeelden26-64.png
Er zijn dus winnaars en verliezers.

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Geplaatst: 14 feb 2025, 14:22
door jpvdveer
Goed overzicht. Geeft ook aan hoe extreem hoog de korting voor Standard Multi momenteel kan zijn: in dit voorbeeld 60% (€21 i.p.v. €52), en dat voor een reis in volle spits die slechts 5 keer per jaar gemaakt hoeft te worden. Gebruikers van Standard Multi in de spits gaan uiteraard niet blij zijn maar het was een kwestie van tijd voordat deze vaak veel-te-goedkope formule afgeschaft zou worden.

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Geplaatst: 14 feb 2025, 19:27
door Davy
Een gemiste kans vind ik vooralsnog (ik wacht nog even de definitieve situatie af) het nog steeds niet aanbieden van meerdere toegankelijke voordeelabonnementen en vooral dagkaarten.

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Geplaatst: 15 feb 2025, 00:25
door TimJ36
Nu moet er mij eens iemand uitleggen waarom ik als betalend abonnee nog eens moet betalen voor een € 48 kostende getrouwheidskaart. Ik betaal al meer dan € 1300 per jaar. Daar kan toch wel een gratis getrouwheidskaart vanaf, denk ik dan.

Ik ben trouwens totaal geen voorstander van een voordeelkaart waarbij je moet betalen om korting te krijgen. Werk liever met een systeem waarbij je je gereisde kilometers kunt omzetten in krediet voor de aankoop van een nieuw biljet.

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Geplaatst: 15 feb 2025, 09:58
door overweg13
TimJ36 schreef: 15 feb 2025, 00:25
Ik ben trouwens totaal geen voorstander van een voordeelkaart waarbij je moet betalen om korting te krijgen. Werk liever met een systeem waarbij je je gereisde kilometers kunt omzetten in krediet voor de aankoop van een nieuw biljet.
Tja, er zijn nog wel voordeelkaarten waar je moet voor betalen: ik denk aan FNAC bijvoorbeeld. De strategie is duidelijk: de verkoopcijfers opdrijven. En laat dat nu net de bedoeling zijn van de hele omslag.
Overigens, waarom zou je als abonnee een gratis kaart moeten krijgen? Je krijgt nu al het grootste deel van je abonnement terugbetaald. Daar nog eens een gratis kaart bovenop zou wel erg ver gaan.

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Geplaatst: 15 feb 2025, 11:25
door overweg13
jpvdveer schreef: 14 feb 2025, 14:22 Goed overzicht. Geeft ook aan hoe extreem hoog de korting voor Standard Multi momenteel kan zijn: in dit voorbeeld 60% (€21 i.p.v. €52), en dat voor een reis in volle spits die slechts 5 keer per jaar gemaakt hoeft te worden. Gebruikers van Standard Multi in de spits gaan uiteraard niet blij zijn maar het was een kwestie van tijd voordat deze vaak veel-te-goedkope formule afgeschaft zou worden.
Mijn vrouw en ik gebruiken allebei de Railpass (de Standard Multi, bwa - mijn hart als linguïst keert zich om, ook bij Railpass, trouwens) en ik geef toe: daar zaten af en toe ook spotgoedkope reizen Halle - Arlon of Halle - Gouvy tussen, maar veel meer gebruikten we die "kaart" ook voor reizen uit Halle naar Leuven, Mechelen, Dendermonde, Aalst, Ath e.d. en dan zijn die al veel minder goedkoop. Dat we nu die laatste verbindingen toch tegen een lager tarief zullen kunnen afleggen is goed meegenomen, ook al zullen we misschien wat meer moeten betalen voor de echt lange uitstappen.

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Geplaatst: 15 feb 2025, 11:34
door dentheo
Kan die voordeelkaart ook voor één maand ?

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Geplaatst: 15 feb 2025, 11:36
door pmuy
overweg13 schreef: 15 feb 2025, 09:58
TimJ36 schreef: 15 feb 2025, 00:25
Ik ben trouwens totaal geen voorstander van een voordeelkaart waarbij je moet betalen om korting te krijgen. Werk liever met een systeem waarbij je je gereisde kilometers kunt omzetten in krediet voor de aankoop van een nieuw biljet.
Tja, er zijn nog wel voordeelkaarten waar je moet voor betalen: ik denk aan FNAC bijvoorbeeld. De strategie is duidelijk: de verkoopcijfers opdrijven. En laat dat nu net de bedoeling zijn van de hele omslag.
Overigens, waarom zou je als abonnee een gratis kaart moeten krijgen? Je krijgt nu al het grootste deel van je abonnement terugbetaald. Daar nog eens een gratis kaart bovenop zou wel erg ver gaan.
In Nederland werkt het wel zo. Bij een trajectabonnement krijg je een gratis dalurenkortingsabonnement. Zo'n dalurenkortingsabonnement (NS Dal Korting) kost ook ongeveer €6 per maand.

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Geplaatst: 15 feb 2025, 12:04
door overweg13
dentheo schreef: 15 feb 2025, 11:34 Kan die voordeelkaart ook voor één maand ?
Blijkbaar wel, maar als een heel jaar ineens neemt, betaal ja maar 8 maanden.

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Geplaatst: 15 feb 2025, 12:05
door overweg13
pmuy schreef: 15 feb 2025, 11:36
overweg13 schreef: 15 feb 2025, 09:58
TimJ36 schreef: 15 feb 2025, 00:25
Ik ben trouwens totaal geen voorstander van een voordeelkaart waarbij je moet betalen om korting te krijgen. Werk liever met een systeem waarbij je je gereisde kilometers kunt omzetten in krediet voor de aankoop van een nieuw biljet.
Tja, er zijn nog wel voordeelkaarten waar je moet voor betalen: ik denk aan FNAC bijvoorbeeld. De strategie is duidelijk: de verkoopcijfers opdrijven. En laat dat nu net de bedoeling zijn van de hele omslag.
Overigens, waarom zou je als abonnee een gratis kaart moeten krijgen? Je krijgt nu al het grootste deel van je abonnement terugbetaald. Daar nog eens een gratis kaart bovenop zou wel erg ver gaan.
In Nederland werkt het wel zo. Bij een trajectabonnement krijg je een gratis dalurenkortingsabonnement. Zo'n dalurenkortingsabonnement (NS Dal Korting) kost ook ongeveer €6 per maand.
Moeten we dan ook de Nederlandse tarieven betalen?

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Geplaatst: 15 feb 2025, 13:22
door TimJ36
overweg13 schreef: 15 feb 2025, 09:58 Overigens, waarom zou je als abonnee een gratis kaart moeten krijgen? Je krijgt nu al het grootste deel van je abonnement terugbetaald. Daar nog eens een gratis kaart bovenop zou wel erg ver gaan.
Ik ben 100% betalend abonnee. En ja, ik vind dus dat betalende abonnees (zoals in Nederland dus) als blijk van waardering zo'n voordeelkaart gratis toebedeeld zouden moeten krijgen. Het zijn zij die spreekwoordelijk gewijs "de (financiële) motor van het openbaar vervoer" zijn, en dus weleens naar waarde geschat mogen worden.

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Geplaatst: 15 feb 2025, 14:07
door Steven
De Nederlandse tarieven liggen dan ook hoger dan de Belgische. Bezin voor je iets vraagt 😉

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Geplaatst: 15 feb 2025, 14:37
door TimJ36
Voor de tarieven gaat de voorkeur uit naar het Luxemburgse systeem. 😉

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Geplaatst: 16 feb 2025, 15:34
door Tijgernoot
Toch kan ik de vraag of een trajectabonnement ook als kortingskaart wordt geaccepteerd wel begrijpen. Net zoals de vraag of de houder van een kortingskaart ook iemand met korting mag meenemen, dat is ook ontzettend populair in Nederland.

Ik heb ook nog wel andere vragen waarop ik geen antwoord verwacht, maar waar ik wel benieuwd naar ben:
- Worden net zoals bij internationale tickets nu de tariefzones zoals Brussel, Antwerpen etc afgeschaft?
- Mag je tickets combineren, bijvoorbeeld een ticket voltarief Oostende - Brugge omdat je voor 9:00 vertrekt, maar een ticket Brugge - Brussel met korting omdat de trein na 9:00 uit Brugge vertrekt.
- Wat is precies nog het voordeel tussen onderscheid maken tussen normale uren en daluren met een voordeelkaart als er toch een prijsplafond van € 14,00 wordt gehanteerd. Vanaf 76 kilometer maakt het bijna niet meer meer uit op de daluren te wachten.
- Hoe gaan die daluren precies gehanteerd worden door de treinbegeleiders? Het argument "ik ben voor 16:00 beginnen te reizen" zal soms moeilijk weerlegbaar zijn.
- Is er bij de grens van 9:00 ook een zachte grens, bijvoorbeeld omdat een station een uursdienst heeft die steeds om :58 vertrekt?

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Geplaatst: 16 feb 2025, 15:47
door Klassiekje
Wat maakt het allemaal uit, binnenkort betalen we 25 euro voor een enkeltje Brussel-Gent.