Verlopig is de Benelux een heel onbetrouwbare verbinding.trainlovertje schreef: ↑24 apr 2023, 10:25Hoe bedoel je? Dat doet de Benelux toch al de hele dag door?
Dienstregeling 2024 (geldig vanaf december 2023)
Re: Dienstregeling december 2023
Re: Dienstregeling december 2023
Klopt, maar als IC2029 niet rijdt is de omweg een alternatief als je wilt kunnen zitten. Met overstap in Mechelen ben je uiteraard sneller.trainlovertje schreef: ↑24 apr 2023, 10:26 En die pendelaars voor IC2029 stappen dan over om een verbinding naar Brussel? Da's toch enorm tijdverlies?
Re: Dienstregeling december 2023
Neen, op alle andere uren rijdt de Benelux op het rijpad van de 7227. Dus het lukt helemaal niet om die trein de hele dag te laten rijden.
Re: Dienstregeling december 2023
Ik reis ook vaker en vaker via de luchthaven omdat dat vaak meer comfort en weinig tijdsverlies geeft.trainlovertje schreef: ↑24 apr 2023, 10:26En die pendelaars voor IC2029 stappen dan over om een verbinding naar Brussel? Da's toch enorm tijdverlies?
P7227 geeft wel geen supergoeie aansluiting in de luchthaven, maar de IC26** bijvoorbeeld wel.
Re: Dienstregeling december 2023
Het zoual mooi zijn als de bestaande ic relatie Charleroi - Antwerpen al zou doorrijden naar Noorderkempen. Dat ze daar eindelijk eens werk van maken.
Re: Dienstregeling december 2023
Toegegeven, het is egoïstisch van mij, maar erg enthousiast ben ik daar niet over. Spoor 1 gaat quasi constant bezet zijn, en biedt erg weinig flexibiliteit. Mocht er een wissel zijn van spoor A naar spoor II zoals ik nog zeggen... Ik vrees dat die trein regelmatig gaat worden beperkt in Antwerpen-Centraal, zoals nu eigenlijk ook al met de 45**. En dat is met voldoende sporen op bundel Luchtbal.
Re: Dienstregeling december 2023
Als dat echt grote problemen zou opleveren kunnen ze misschien het bundeltje elektrificeren.groentje schreef: ↑24 apr 2023, 20:01 Toegegeven, het is egoïstisch van mij, maar erg enthousiast ben ik daar niet over. Spoor 1 gaat quasi constant bezet zijn, en biedt erg weinig flexibiliteit. Mocht er een wissel zijn van spoor A naar spoor II zoals ik nog zeggen... Ik vrees dat die trein regelmatig gaat worden beperkt in Antwerpen-Centraal, zoals nu eigenlijk ook al met de 45**. En dat is met voldoende sporen op bundel Luchtbal.
Maar alles hangt af van de dienstregeling, er is maar één andere trein die spoor 1 moet gebruiken, zelfs met wat marge kan de Charleroi daar gerust een half uur staan keren.
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Dienstregeling december 2023
Het probleem is zoals gezegd dat er dan inderdaad veel te weinig keertijd is in Noorderkempen voor de IC uit Charleroi, tenzij men een extra omloop inlegt die dus een uur blijft staan in Noorderkempen. Daarvoor moet dus dat bundeltje geëlektrificeerd worden, zoals uitgelegd, want die trein kan er geen uur blijven staan. Geen idee of NMBS actief vragende partij is voor het elektrificeren daarvan, maar dat zou wel een goeie zaak zijn nmbm.
Re: Dienstregeling december 2023
We hebben een beetje de ervaring met de P-treintjes, en da's geen onverdeeld succes, zeker niet sinds de Desiro's (die zeer vlot kunnen keren, een gemotiveerde bestuurder kon 4' na aankomst alweer buiten rijden) werden vervangen door M6 (8-9' is een absoluut minimum). Bovendien is het niet de meest betrouwbare verbinding, het aantal keren dat ze in de weg rijden van de Benelux tussen Centraal en Luchtbal is groot. En die zouden nu dus zeker 10' in de weg blijven staan... Dus ja, electrificatie van een van de wijkspoortjes kan ook een oplossing zijn, maar erg handig is het niet.Shrek schreef: ↑24 apr 2023, 20:11Als dat echt grote problemen zou opleveren kunnen ze misschien het bundeltje elektrificeren.groentje schreef: ↑24 apr 2023, 20:01 Toegegeven, het is egoïstisch van mij, maar erg enthousiast ben ik daar niet over. Spoor 1 gaat quasi constant bezet zijn, en biedt erg weinig flexibiliteit. Mocht er een wissel zijn van spoor A naar spoor II zoals ik nog zeggen... Ik vrees dat die trein regelmatig gaat worden beperkt in Antwerpen-Centraal, zoals nu eigenlijk ook al met de 45**. En dat is met voldoende sporen op bundel Luchtbal.
Maar alles hangt af van de dienstregeling, er is maar één andere trein die spoor 1 moet gebruiken, zelfs met wat marge kan de Charleroi daar gerust een half uur staan keren.
Re: Dienstregeling december 2023
Bijkomend heb ik nog steeds het idee dat de verbinding Noorderkempen-Antwerpen niet echt materieel met hoge capaciteit nodig heeft.
De Desiro's waren, zover ik mij kan herinneren, toch enkel weggehaald omdat ze (nog) geen ETCS L2 hebben?
Of is het in Noorderkempen intussen zodanig druk geworden dat 1 of 2 Desiro's niet meer volstaan?
Dus zomaar een extra stam M6 inleggen op Antwerpen-Charleroi om die in Noorderkempen op een extra te electrificeren spoortje wat tijd te laten verliezen, lijkt mij eigenlijk niet aan de orde.
De Desiro's waren, zover ik mij kan herinneren, toch enkel weggehaald omdat ze (nog) geen ETCS L2 hebben?
Of is het in Noorderkempen intussen zodanig druk geworden dat 1 of 2 Desiro's niet meer volstaan?
Dus zomaar een extra stam M6 inleggen op Antwerpen-Charleroi om die in Noorderkempen op een extra te electrificeren spoortje wat tijd te laten verliezen, lijkt mij eigenlijk niet aan de orde.
Laatst gewijzigd door pietje op 24 apr 2023, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Dienstregeling december 2023
Het probleem zat inderdaad bij het gebrek aan ETCS Level 2 bij de Desiro's.
-
- Berichten: 1140
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
- Locatie: Mechelen
Re: Dienstregeling december 2023
Zouden deze met de te leveren HLE17 eventueel niet verder kunnen rijden richting Breda of zelfs Eindhoven, heb je ineens een halfuursdienst richting Nederland.
Al zal Charleroi - Breda/Eindhoven dan wel een iets te vertragingsgevoelige verbinding worden vrees ik.
Re: Dienstregeling december 2023
Voor ons is een verbinding naar Nederland alvast te verkiezen, maar zoals je zegt, vertragingsgevoelig... En het huidige materieel is nog niet toegelaten in Nederland, dus...
Re: Dienstregeling december 2023
M6 zal wss nooit toegelaten worden in NL, iets met de hoogte van de bovenleidingen of zo.
M7 is iets lager, maar geen idee of daar volledige toelating realistisch is.
Richting Breda denk ik dat enkel echt "internationaal" materieel realistisch is op lange termijn, dus ICNG of locs met I11(of I10?) rijtuigen.
Wat betreft "Binnenlands" materieel denk ik dat Desiro's en AM96 niet erg realistisch zijn en M5/M6/M7 heb ik erg mijn twijfels over.
Aan de andere kant denk ik dat met de huidige plannen het potentieel voor internationale treinen tusen de Randstad en België nog bijlange niet uitgeput is.
M7 is iets lager, maar geen idee of daar volledige toelating realistisch is.
Richting Breda denk ik dat enkel echt "internationaal" materieel realistisch is op lange termijn, dus ICNG of locs met I11(of I10?) rijtuigen.
Wat betreft "Binnenlands" materieel denk ik dat Desiro's en AM96 niet erg realistisch zijn en M5/M6/M7 heb ik erg mijn twijfels over.
Aan de andere kant denk ik dat met de huidige plannen het potentieel voor internationale treinen tusen de Randstad en België nog bijlange niet uitgeput is.
Re: Dienstregeling december 2023
Nu de DMT's ETCS hebben, welk level hebben die? De reeks 400 kan dit dan ook doen als pendeltreinen? Maar ik weet dat dit ook geen optie is. Die reeks is nu al niet dik gezaaid om dit te doen.