Pagina 9 van 39
Re: Dienstregeling december 2023
Geplaatst: 24 apr 2023, 10:49
door 260689
trainlovertje schreef: ↑24 apr 2023, 10:25
260689 schreef: ↑24 apr 2023, 08:07
Maar een verbinding Noorderkempen - Brussel via de luchthaven kan misschien wel eens een goeie zet worden (met als voorwaarde heel vroege en late treinen om dit zo maximaal op te vangen).
Hoe bedoel je? Dat doet de Benelux toch al de hele dag door?
Verlopig is de Benelux een heel onbetrouwbare verbinding.
Re: Dienstregeling december 2023
Geplaatst: 24 apr 2023, 10:57
door FLV-FGSP
trainlovertje schreef: ↑24 apr 2023, 10:26
En die pendelaars voor IC2029 stappen dan over om een verbinding naar Brussel? Da's toch enorm tijdverlies?
Klopt, maar als IC2029 niet rijdt is de omweg een alternatief als je wilt kunnen zitten. Met overstap in Mechelen ben je uiteraard sneller.
Re: Dienstregeling december 2023
Geplaatst: 24 apr 2023, 11:06
door Shrek
260689 schreef: ↑24 apr 2023, 10:48
In de spits misschien wat langer aan perron houden ofzo? Maar buiten de spits kan dit perfect lukken?
Neen, op alle andere uren rijdt de Benelux op het rijpad van de 7227. Dus het lukt helemaal niet om die trein de hele dag te laten rijden.
Re: Dienstregeling december 2023
Geplaatst: 24 apr 2023, 11:48
door Terminus
trainlovertje schreef: ↑24 apr 2023, 10:26
FLV-FGSP schreef: ↑24 apr 2023, 08:48
Daar zitten o.a. een aantal pendelaars op die liever niet met de IC2029 (M4, wordt af en toe afgeschaft) gaan. Theoretisch zou er een rijpad zijn om P7227 door te trekken tot Brussel-Zuid, in de praktijk zit daar echter een P-trein Visé - Brussel in de weg.
En die pendelaars voor IC2029 stappen dan over om een verbinding naar Brussel? Da's toch enorm tijdverlies?
Ik reis ook vaker en vaker via de luchthaven omdat dat vaak meer comfort en weinig tijdsverlies geeft.
P7227 geeft wel geen supergoeie aansluiting in de luchthaven, maar de IC26** bijvoorbeeld wel.
Re: Dienstregeling december 2023
Geplaatst: 24 apr 2023, 12:57
door 260689
Het zoual mooi zijn als de bestaande ic relatie Charleroi - Antwerpen al zou doorrijden naar Noorderkempen. Dat ze daar eindelijk eens werk van maken.
Re: Dienstregeling december 2023
Geplaatst: 24 apr 2023, 20:01
door groentje
Toegegeven, het is egoïstisch van mij, maar erg enthousiast ben ik daar niet over. Spoor 1 gaat quasi constant bezet zijn, en biedt erg weinig flexibiliteit. Mocht er een wissel zijn van spoor A naar spoor II zoals ik nog zeggen... Ik vrees dat die trein regelmatig gaat worden beperkt in Antwerpen-Centraal, zoals nu eigenlijk ook al met de 45**. En dat is met voldoende sporen op bundel Luchtbal.
Re: Dienstregeling december 2023
Geplaatst: 24 apr 2023, 20:11
door Shrek
groentje schreef: ↑24 apr 2023, 20:01
Toegegeven, het is egoïstisch van mij, maar erg enthousiast ben ik daar niet over. Spoor 1 gaat quasi constant bezet zijn, en biedt erg weinig flexibiliteit. Mocht er een wissel zijn van spoor A naar spoor II zoals ik nog zeggen... Ik vrees dat die trein regelmatig gaat worden beperkt in Antwerpen-Centraal, zoals nu eigenlijk ook al met de 45**. En dat is met voldoende sporen op bundel Luchtbal.
Als dat echt grote problemen zou opleveren kunnen ze misschien het bundeltje elektrificeren.
Maar alles hangt af van de dienstregeling, er is maar één andere trein die spoor 1 moet gebruiken, zelfs met wat marge kan de Charleroi daar gerust een half uur staan keren.
Re: Dienstregeling december 2023
Geplaatst: 24 apr 2023, 20:22
door trainlovertje
260689 schreef: ↑24 apr 2023, 12:57
Het zoual mooi zijn als de bestaande ic relatie Charleroi - Antwerpen al zou doorrijden naar Noorderkempen. Dat ze daar eindelijk eens werk van maken.
Het probleem is zoals gezegd dat er dan inderdaad veel te weinig keertijd is in Noorderkempen voor de IC uit Charleroi, tenzij men een extra omloop inlegt die dus een uur blijft staan in Noorderkempen. Daarvoor moet dus dat bundeltje geëlektrificeerd worden, zoals uitgelegd, want die trein kan er geen uur blijven staan. Geen idee of NMBS actief vragende partij is voor het elektrificeren daarvan, maar dat zou wel een goeie zaak zijn nmbm.
Re: Dienstregeling december 2023
Geplaatst: 24 apr 2023, 20:45
door groentje
Shrek schreef: ↑24 apr 2023, 20:11
groentje schreef: ↑24 apr 2023, 20:01
Toegegeven, het is egoïstisch van mij, maar erg enthousiast ben ik daar niet over. Spoor 1 gaat quasi constant bezet zijn, en biedt erg weinig flexibiliteit. Mocht er een wissel zijn van spoor A naar spoor II zoals ik nog zeggen... Ik vrees dat die trein regelmatig gaat worden beperkt in Antwerpen-Centraal, zoals nu eigenlijk ook al met de 45**. En dat is met voldoende sporen op bundel Luchtbal.
Als dat echt grote problemen zou opleveren kunnen ze misschien het bundeltje elektrificeren.
Maar alles hangt af van de dienstregeling, er is maar één andere trein die spoor 1 moet gebruiken, zelfs met wat marge kan de Charleroi daar gerust een half uur staan keren.
We hebben een beetje de ervaring met de P-treintjes, en da's geen onverdeeld succes, zeker niet sinds de Desiro's (die zeer vlot kunnen keren, een gemotiveerde bestuurder kon 4' na aankomst alweer buiten rijden) werden vervangen door M6 (8-9' is een absoluut minimum). Bovendien is het niet de meest betrouwbare verbinding, het aantal keren dat ze in de weg rijden van de Benelux tussen Centraal en Luchtbal is groot. En die zouden nu dus zeker 10' in de weg blijven staan... Dus ja, electrificatie van een van de wijkspoortjes kan ook een oplossing zijn, maar erg handig is het niet.
Re: Dienstregeling december 2023
Geplaatst: 24 apr 2023, 21:06
door pietje
Bijkomend heb ik nog steeds het idee dat de verbinding Noorderkempen-Antwerpen niet echt materieel met hoge capaciteit nodig heeft.
De Desiro's waren, zover ik mij kan herinneren, toch enkel weggehaald omdat ze (nog) geen ETCS L2 hebben?
Of is het in Noorderkempen intussen zodanig druk geworden dat 1 of 2 Desiro's niet meer volstaan?
Dus zomaar een extra stam M6 inleggen op Antwerpen-Charleroi om die in Noorderkempen op een extra te electrificeren spoortje wat tijd te laten verliezen, lijkt mij eigenlijk niet aan de orde.
Re: Dienstregeling december 2023
Geplaatst: 24 apr 2023, 21:14
door groentje
Het probleem zat inderdaad bij het gebrek aan ETCS Level 2 bij de Desiro's.
Re: Dienstregeling december 2023
Geplaatst: 24 apr 2023, 21:19
door ovspotter_be
pietje schreef: ↑24 apr 2023, 21:06
Dus zomaar een extra stam M6 inleggen op Antwerpen-Charleroi om die in Noorderkempen op een extra te electrificeren spoortje wat tijd te laten verliezen, lijkt mij eigenlijk niet aan de orde.
Zouden deze met de te leveren HLE17 eventueel niet verder kunnen rijden richting Breda of zelfs Eindhoven, heb je ineens een halfuursdienst richting Nederland.
Al zal Charleroi - Breda/Eindhoven dan wel een iets te vertragingsgevoelige verbinding worden vrees ik.
Re: Dienstregeling december 2023
Geplaatst: 24 apr 2023, 21:22
door groentje
Voor ons is een verbinding naar Nederland alvast te verkiezen, maar zoals je zegt, vertragingsgevoelig... En het huidige materieel is nog niet toegelaten in Nederland, dus...
Re: Dienstregeling december 2023
Geplaatst: 24 apr 2023, 21:47
door pietje
M6 zal wss nooit toegelaten worden in NL, iets met de hoogte van de bovenleidingen of zo.
M7 is iets lager, maar geen idee of daar volledige toelating realistisch is.
Richting Breda denk ik dat enkel echt "internationaal" materieel realistisch is op lange termijn, dus ICNG of locs met I11(of I10?) rijtuigen.
Wat betreft "Binnenlands" materieel denk ik dat Desiro's en AM96 niet erg realistisch zijn en M5/M6/M7 heb ik erg mijn twijfels over.
Aan de andere kant denk ik dat met de huidige plannen het potentieel voor internationale treinen tusen de Randstad en België nog bijlange niet uitgeput is.
Re: Dienstregeling december 2023
Geplaatst: 24 apr 2023, 22:29
door 260689
Nu de DMT's ETCS hebben, welk level hebben die? De reeks 400 kan dit dan ook doen als pendeltreinen? Maar ik weet dat dit ook geen optie is. Die reeks is nu al niet dik gezaaid om dit te doen.