Pagina 9 van 22
Re: European Sleeper
Geplaatst: 20 aug 2024, 15:48
door TKR
Brussel naar Venetie is 21 uur zelfs als ik het goed lees.
De terugrit zou inderdaad 20 uur zijn.
Konden ze echt niet in Nederland vertrekken dan en de rit wat versnellen?
Ik weet niet wat een ticket voor deze trein zal kosten, maar voor zo'n €180 neem je om 16u20 de ICE naar Munchen-Ost en neem je daar de NightJet naar Venetie. Dan kom je lekker aan 8u30 's ochtends...
Re: European Sleeper
Geplaatst: 20 aug 2024, 16:36
door DDietzen
Wat betreft de route: Amsterdam-Brussel-Keulen e.v. is niet sneller dan de verkozen route Brussel-Utrecht-Keulen (of zelfs Brussel-Amsterdam-Keulen, voor een faire vergelijking), rekening houdend met het feit dat benutting van de hogesnelheidslijnen zeer onwaarschijnlijk is voor European Sleeper en andere dergelijke getrokken internationale treinen.
Gezien de geëxplodeerde dynamische prijzen van de Nightjet moest het mij sterk verbazen wil je, een maand of twee/drie vooraf boekend, nog dusdanig 'gunstige' prijzen vinden voor een reis in een piekperiode. Of je moet genoegen nemen met een zitplaats, die in de nieuwe Nightjet-stellen die binnenkort naar Italië gaan rijden een stuk minder comfortabel schijnen te zijn dan de klassieke ÖBB-zitrijtuigen (à la I6).
Re: European Sleeper
Geplaatst: 20 aug 2024, 16:41
door rvdborgt
TKR schreef: ↑20 aug 2024, 15:48
Konden ze echt niet in Nederland vertrekken dan en de rit wat versnellen?
Ik vermoed dat ze Frankrijk willen vermijden en dat markt in Nederland groter is dan in België.
TKR schreef: ↑20 aug 2024, 15:48
Ik weet niet wat een ticket voor deze trein zal kosten, maar voor zo'n €180 neem je om 16u20 de ICE naar Munchen-Ost en neem je daar de NightJet naar Venetie. Dan kom je lekker aan 8u30 's ochtends...
Dat is helaas een recept om in München te stranden, zie stiptheid van ICE 729.
Re: European Sleeper
Geplaatst: 20 aug 2024, 17:10
door desirootje
rvdborgt schreef: ↑20 aug 2024, 16:41
TKR schreef: ↑20 aug 2024, 15:48
Konden ze echt niet in Nederland vertrekken dan en de rit wat versnellen?
Ik vermoed dat ze Frankrijk willen vermijden en dat markt in Nederland groter is dan in België.
Ik dacht persoonlijk eerder aan Utrecht/Amsterdam-Rotterdam-Roosendaal-Antwerpen-Brussel West (geen stop)-Brussel Zuid-Luik-Keulen. Maar ik zie nu dat zelfs als die route sneller zou zijn, de spanningswissel in Aken de tijd wel weer gelijk zal krijgen. Operationeel gezien helpt het ook dat ze enkel een bundel in Venetië nodig hebben, in Denderleeuw is er heus nog plaats voor een extra trein.
Re: European Sleeper
Geplaatst: 20 aug 2024, 17:10
door dovaere
TKR schreef: ↑20 aug 2024, 15:48
Konden ze echt niet in Nederland vertrekken dan en de rit wat versnellen?
Wij zouden dat misschien wel willen, maar ik vermoed dat ze eerder mikken op Nederlandse klanten dan op Belgische/Britse. Vanuit Nederland zijn dan ook altijd speciale nachttreinen blijven rijden naar wintersportgebieden in Oostenrijk/Tirol, pas nu is die concurrentie zo goed als weggevallen (mogelijk nog occasioneel de Austria Express van de Treinreiswinkel?).
Ik denk dat het ook geen omweg is vanuit Utrecht naar Keulen in vergelijking vanuit Brussel, over de klassieke lijn.
Ook de NMBS liet haar laatste Treski nachttrein (Austria Express) in 2015-2016 vanuit Brussel eerst vertrekken richting Nederlandse stations om dan naar Oostenrijk te rijden.
In Frankrijk hebben ze al grote moeilijkheden om een fatsoenlijk pad voor een nachttrein te krijgen (richting Provence / Barcelona). Naar de Franse Alpen is er al concurrentie met de rechtstreekse Eurostar/Thalys Sneeuw vanuit Brussel, en ik denk dat de Nederlanders liever naar Oostenrijk gaan.
Ik vermoed dat ze voor deze trein verder gaan samenwerken met GreenCityTrip, die zich altijd gericht heeft op Nederlandse klanten, zowel voor citytrips als wintersportbestemmingen.
voor zo'n €180 neem je om 16u20 de ICE naar Munchen-Ost en neem je daar de NightJet naar Venetie. Dan kom je lekker aan 8u30 's ochtends...
Dan heb je een opeenvolging van vier lange treinen met overstaptijden van 12, 9 en 16 minuten wat je in Duitsland gegarandeerd je nachttrein doet missen, en dan ben je geld van je ES-ticket kwijt en kun je ergens in een station overnachten en een dagticket kopen

Een nachttrein bestaat juist om dat soort gedoe te voorkomen, zeker bij de meerderheid van de mensen, die weglopen zodra ze beseffen dat ze mogelijk dat soort dingen moeten uitzoeken.
[AANVULLING] Brussel is ook heel handig als vertrekpunt om materiaal uit te wisselen met de nachttrein Brussel-Berlijn-Praag.
Re: European Sleeper
Geplaatst: 20 aug 2024, 17:12
door jan_olieslagers
Is dat nu een slim idee? Een nieuwe dienst naar "La Serenissima", terwijl er aldaar alles aan gedaan wordt om de toeristische invasie in te dijken, om de stad nog een beetje leefbaar te houden voor ze helemaal verzuipt?
Re: European Sleeper
Geplaatst: 20 aug 2024, 17:14
door jan_olieslagers
rvdborgt schreef: ↑20 aug 2024, 16:41Ik vermoed dat ze Frankrijk willen vermijden en dat markt in Nederland groter is dan in België.
Dat is helaas een recept om in München te stranden, zie stiptheid van ICE 729.
Met het weinige zicht dat ik heb op dit soort verkeer lijken me dat drie correcte en sterke argumenten.
Re: European Sleeper
Geplaatst: 20 aug 2024, 17:28
door TKR
Ik zie nu ook in dat men zou moeten keren in Brussel als men vanuit Amsterdam zou vertrekken.
Amsterdam-Keulen en Brussel-Keulen (of gelijk waar in duitsland) apart uitvoeren en dan daar koppelen zal wel te duur zijn voor ES. Helaas.
Maar als je mij een rit van 21 uur voorschotelt dan is mijn vliegschaamte direct weg hoor.
Goed, misschien kunnen diegene die naar Venetië willen de ICE naar Keulen nemen en daar op ES stappen.
De rit tot in de alpen om te skiën (wat vermoed ik het grootste deel van het cliënteel zal zijn) lijkt me wel haalbaar.
Re: European Sleeper
Geplaatst: 20 aug 2024, 17:33
door dovaere
jan_olieslagers schreef: ↑20 aug 2024, 17:12
Is dat nu een slim idee? Een nieuwe dienst naar "La Serenissima", terwijl er aldaar alles aan gedaan wordt om de toeristische invasie in te dijken, om de stad nog een beetje leefbaar te houden voor ze helemaal verzuipt?
De "toegangstickets" voor Venetië zijn er enkel op populaire dagen in het voorjaar/zomer wanneer de druk te groot is.
Ik denk dat het goed is voor de overblijvende bewoners én de toeristische sector als de toeristen wat meer gespreid komen, dus met name in die twee winterse maanden februari-maart.
In Venetië-Centrum raak je absoluut je auto niet kwijt. Dit is dé stad om per vliegtuig (5 directe vluchten vanuit België per dag, en evenveel vanuit Amsterdam) of trein naartoe te reizen. Als mensen minder met het vliegtuig willen reizen, moet er wel een herkenbaar alternatief zijn per trein.
Het gaat absoluut niet over een investering in nieuwe infrastructuur of nieuwe treinen, het gaat enkel over bestaande "afgeschreven" rijtuigen naar Oostenrijk wat verder door te laten rijden naar Venetië. Past perfect bij een stad met een beperkte houdbaarheidsdatum (stijgende zeespiegel...).
Sowieso zal comfortabele bewoning daar niet mogelijk blijven de komende eeuw, toerisme naar een half-verzinkende historische stad zal langer blijven...
Re: European Sleeper
Geplaatst: 20 aug 2024, 17:34
door dentheo
jan_olieslagers schreef: ↑20 aug 2024, 17:12
Is dat nu een slim idee? Een nieuwe dienst naar "La Serenissima", terwijl er aldaar alles aan gedaan wordt om de toeristische invasie in te dijken, om de stad nog een beetje leefbaar te houden voor ze helemaal verzuipt?
Truukje om als "internationale" trein toch een slot te krijgen door de Alpen in de winter?
Tweemaal per week past dan weer eigenaardig in toeristenwissel?
Re: European Sleeper
Geplaatst: 20 aug 2024, 17:50
door jan_olieslagers
De "toegangstickets" voor Venetië zijn er enkel op populaire dagen in het voorjaar/zomer wanneer de druk te groot is.
Vandaag is dat zo. Maar de druk gaat alleen maar toenemen, niet in het minst vanuit de nieuwe economische grootmachten India, China, Brazilie, ... Ik durf voorspellen dat het niet lang meer duurt voor het ticket permanent verplicht wordt, en ook flink wat duurder.
En ja, de toeristische druk is het grootste in de zomermaanden, maar zelfs daarbuiten is hij voor velen onaanvaardbaar hoog. Ik bezocht die stad van melancholie een jaar of twintig geleden, in een regenachtige februarimaand, en zelfs toen kreeg ik "ambras" met een inboorling wie het massatoerisme de strot uit kwam. Begrijpelijk en terecht, ik ben er dan ook nooit meer geweest sedertdien.
(veel meer over dit onderwerp kan men lezen in "Grand Hotel Europa" van Ilja Pfeiffer, dat boek heeft me toch wel een beetje de ogen geopend, al volg ik het niet blindelings en totaal)
Re: European Sleeper
Geplaatst: 20 aug 2024, 17:51
door rvdborgt
TKR schreef: ↑20 aug 2024, 17:28
Ik zie nu ook in dat men zou moeten keren in Brussel als men vanuit Amsterdam zou vertrekken.
Je kunt in Brussel via de westelijke ring rijden. Dan hoef je niet kop te maken.
Re: European Sleeper
Geplaatst: 20 aug 2024, 18:02
door jan_olieslagers
dentheo schreef: ↑20 aug 2024, 17:34
jan_olieslagers schreef: ↑20 aug 2024, 17:12
Is dat nu een slim idee? Een nieuwe dienst naar "La Serenissima", terwijl er aldaar alles aan gedaan wordt om de toeristische invasie in te dijken, om de stad nog een beetje leefbaar te houden voor ze helemaal verzuipt?
Truukje om als "internationale" trein toch een slot te krijgen door de Alpen in de winter?
Tweemaal per week past dan weer eigenaardig in toeristenwissel?
Daar heb ik heel weinig zicht op. Benieuwd naar de inzichten van toerisme-experts (@Portbou :) ?)
Toch: Venetie is toch typisch een bestemming voor een city-trip van twee of hooguit drie overnachtingen? Daarvoor is tweemaal per week een perfecte frequentie.
Re: European Sleeper
Geplaatst: 20 aug 2024, 22:55
door Portbou
jan_olieslagers schreef: ↑20 aug 2024, 18:02
dentheo schreef: ↑20 aug 2024, 17:34
jan_olieslagers schreef: ↑20 aug 2024, 17:12
Is dat nu een slim idee? Een nieuwe dienst naar "La Serenissima", terwijl er aldaar alles aan gedaan wordt om de toeristische invasie in te dijken, om de stad nog een beetje leefbaar te houden voor ze helemaal verzuipt?
Truukje om als "internationale" trein toch een slot te krijgen door de Alpen in de winter?
Tweemaal per week past dan weer eigenaardig in toeristenwissel?
Daar heb ik heel weinig zicht op. Benieuwd naar de inzichten van toerisme-experts (@Portbou

?)
Toch: Venetie is toch typisch een bestemming voor een city-trip van twee of hooguit drie overnachtingen? Daarvoor is tweemaal per week een perfecte frequentie.
Teveel eer @jan_olieslagers.
Maar ik denk dat Venetië een zodanige topbestemming is dat er markt is voor alle soorten en lengtes van verblijf. In ieder geval voor 2-3 overnachtingen maar er is zeker ook een markt voor een verblijf van 7 overnachtingen. Er is genoeg te zien in Venetië zelf en ook enkele naburige steden hebben wat te bieden (Padova, Chioggia, Treviso).
Bij het skiën heb je wel typisch de duur van één week en de klassieke toeristenwissel op zaterdag. Maar er is steeds meer vraag naar shortski waarbij er maar een halve week ter plaatse gebleven wordt. Ook dat past dus prima in die bediening van tweemaal per week.
@dentheo, wat bedoel je met een truukje ?
Zijn er truukjes nodig om een rijpad door de Alpen te krijgen deze winter ?
Re: European Sleeper
Geplaatst: 21 aug 2024, 10:06
door dentheo
Portbou schreef: ↑20 aug 2024, 22:55
@dentheo, wat bedoel je met een truukje ?
Zijn er truukjes nodig om een rijpad door de Alpen te krijgen deze winter ?
Bij het verdelen van rijpaden zal er wel een "lijstje" zijn met karakteristieken van de treinen neem ik aan, om het beslissingsproces objectief te maken.
Ooit heeft DB een IC-rijtuig aan een autopendel gehangen om voorrang te krijgen op de dijk naar Sylt, want dan werd het een reizigerstrein. Creativiteit, maar ik weet niet of het nog zo is, het is een beetje ver fietsen.