Pagina 9 van 12

Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029

Geplaatst: 25 feb 2025, 20:31
door rvdborgt
nighttrain schreef: 25 feb 2025, 19:57 Het is merkwaardig te moeten vaststellen ,ondanks het UK geen lid is van de EU,zijn toch nog alle documenten vertaald in het Engels.
Ik vermoed dat het laten vallen van Engels minstens in Ierland toch tot problemen zou leiden...

Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029

Geplaatst: 25 feb 2025, 21:38
door nighttrain
rvdborgt schreef: 25 feb 2025, 20:31
nighttrain schreef: 25 feb 2025, 19:57 Het is merkwaardig te moeten vaststellen ,ondanks het UK geen lid is van de EU,zijn toch nog alle documenten vertaald in het Engels.
Ik vermoed dat het laten vallen van Engels minstens in Ierland toch tot problemen zou leiden...
Sinds 1/1/2022 is Gaelic de officiële Europese taal voor Ierland

Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029

Geplaatst: 25 feb 2025, 22:05
door rvdborgt
nighttrain schreef: 25 feb 2025, 21:38
rvdborgt schreef: 25 feb 2025, 20:31
nighttrain schreef: 25 feb 2025, 19:57 Het is merkwaardig te moeten vaststellen ,ondanks het UK geen lid is van de EU,zijn toch nog alle documenten vertaald in het Engels.
Ik vermoed dat het laten vallen van Engels minstens in Ierland toch tot problemen zou leiden...
Sinds 1/1/2022 is Gaelic de officiële Europese taal voor Ierland
Dat neemt niet weg dat de meerderheid van de inwoners die taal niet spreekt...

Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029

Geplaatst: 25 feb 2025, 22:16
door jan_olieslagers
[[ off topic! ]] akkoord, @rvdborgt, maar daarom verdienen de tolken/vertalers niet minder :(
En het zou niet echt zo'n probleem zijn als de Europese publicaties niet meer in het Iers beschikbaar waren, ik ben meermaals in Ierland geweest en heb er nooit iemand ontmoet die NIET weg kon met de taal van Shakespeare. Net zoals trouwens iedere Bask (v/m/x) wel Frans of Spaans kan, en vaak allebei.

Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029

Geplaatst: 25 feb 2025, 22:59
door Steven
nighttrain schreef: 25 feb 2025, 19:57 Het is merkwaardig te moeten vaststellen ,ondanks het UK geen lid is van de EU,zijn toch nog alle documenten vertaald in het Engels.
We gaan nog een stap verder. Nederland heeft het al ingevoerd, België volgt tegen eind dit jaar, de nieuwe procedures die vanaf dan onder de naam European instruction (Europese instructie) gevolgd door een nr beginnend met 1, afgekort krijg je dan een EI1 om een sein te overschrijden.

Het is de bedoeling in heel Europa met dezelfde indeling te werken, dat wil nog niet zeggen dat die formulieren er overal 100% identiek zullen uitzien. Het is dus niet allemaal kommer en kwel wat de (Europese) politiek doet. Maar het is een stap dichter naar een uniforme manier van werken. Dit compleet terzijde want ik wijk hierdoor sterk af van het Belgische regeerakkoord waar dit onderwerp over gaat.

Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029

Geplaatst: 26 feb 2025, 06:50
door groentje
De EI's zouden behoorlijk identiek moeten zijn, al is hun gebruik dat daarvoor nog niet. Bepaalde rubrieken -excuseer: vakken en velden- zijn er wel, maar zouden in België niet worden gebruikt, bijvoorbeeld. En het aantal Nationale Instructies zou ook mettertijd moeten verminderen, zo gaat nu het gerucht dat ze de innoodverklaring zouden willen vervangen door een mondelinge mededeling (maar niet vooraleer de E 376 wordt vervangen door een NI 33, natuurlijk...)

Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029

Geplaatst: 26 feb 2025, 09:34
door ovspotter_be
Vrijdag rijdt 50% van de IC-treinen en 40% van de S- en L-treinen.
Door een staking in de seinhuizen rijden er geen treinen in het grootste gedeelte van de provincies Namur en Luxembourg.

Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029

Geplaatst: 26 feb 2025, 11:10
door svparijs
ovspotter_be schreef: 26 feb 2025, 09:34 Vrijdag rijdt 66% van de IC-treinen en 75% van de S- en L-treinen.
Door een staking in de seinhuizen rijden er geen treinen in het grootste gedeelte van de provincies Namur en Luxembourg.
Eerste keer dat je info niet overeenkomt met wat op site NMBS staat

Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029

Geplaatst: 26 feb 2025, 11:16
door ovspotter_be
svparijs schreef: 26 feb 2025, 11:10 Eerste keer dat je info niet overeenkomt met wat op site NMBS staat
Mijn excuses, de percentages van het aantal treinen dat rijdt hebben ze precies recentelijk nog aangepast.

Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029

Geplaatst: 26 feb 2025, 11:45
door Steve
Vreemd genoeg staat er niets (meer?) op de pagina (https://www.belgiantrain.be/nl/travel-i ... nfo/strike) voor aanstaande vrijdag, terwijl de informatie normaal gesproken rond 11 u beschikbaar wordt gemaakt.

Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029

Geplaatst: 26 feb 2025, 11:57
door ovspotter_be
De pagina bestaat wel (https://www.belgiantrain.be/nl/news/strike-28february) maar is om één of andere reden niet meer zichtbaar gemaakt op de algemene pagina over de staking.

Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029

Geplaatst: 26 feb 2025, 16:02
door overweg13
Met al het gedoe hier, zou men bijna vergeten dat er ook nog een sluiting van een 22-tal halten op het programma staat. Het lijkt trouwens een opgeviste oude lijst te zijn die destijds door Gilkinet werd afgewezen omdat de winst (tijd en geld) minimaal zouden zijn. In de Waalse pers verschijnt de lijst nu opnieuw:
Aalst-Kerrebroek (82), Aubange (165), Bamrugge (82), Bas-Oha (125), Beignée (132), Bleret (36), Callenelle (78), Erquelinnes-Village (130A), Hainin (97), Harchies (78), Hourpes (130A), Kijkuit (12), Labuissière (130A), Landskouter (122), Leman (125), Marchienne-Zône (130A), Masnuy-Saint-Pierre (96), Sclessin (125), Stockem (162), Sy (43), Voroux (36).

Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029

Geplaatst: 26 feb 2025, 21:34
door Dieselfreak
Sy zou wel jammer zijn. :cry: Ik ben er al een paar keer uitgestapt, het is een piepklein dorpje aan de mooie oevers van de Ourthe.

Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029

Geplaatst: 26 feb 2025, 22:07
door overweg13
Inderdaad en Hourpes is van hetzelfde kaliber. In beide gevallen is er ook geen busbediening mogelijk. En ze maken het mogelijk om langere GR-trajecten op te splitsen.

Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029

Geplaatst: 26 feb 2025, 22:18
door jan_olieslagers
Waren we (toch minstens alhier) al niet veel langer akkoord dat het sluiten van haltes op laagbediende lijnen nul komma nul winst brengt, maar wel reizigers kost, al zijn het er ook maar een handjevol? Zelf denk ik dan aan Callenelle, ik ben daar eens een kijkje gaan nemen toen ik bijna een huis had gekocht in die omgeving. Bleken er maar hooguit tien treinen te stoppen per week, het meeste aanbod leek nog te gaan naar scholieren middelbaar, met bv. 1 stop per week enkel op woensdagmiddag. Zolang men die trein laat rijden - en dat is natuurlijk de kapitale vraag - kost die landelijke stop toch weinig tot niets?

Ofwel men sluit de lijn compleet, dat kan wel degelijk kosten besparen, zowel bij NMBS als bij Infrabel, ofwel men blijft ze bedienen, maar dan wel fatsoenlijk.