Binnenlands spoorverkeer niet vrij

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Traxxion

Bericht door Traxxion »

K V B schreef:
We dwalen hier ver af, maar "de rijken worden rijken en de armen worden armer" is ook al zo een grijsgedraaide plaat die nerges op toepasbaar is.
In Zwitserland misschien niet, maar het is een algemeen geweten dat in de rest van de wereld de kloof tussen rijk en arm groter wordt.
Zie bv http://www.intal.be/nl/article.php?arti ... &menuId=11 en http://www.google.be/search?hl=nl&q=klo ... eken&meta= voor meer bronnen.

Kijken we even naar andere vervoersmaatschappijen bv De Lijn (openbaar) in België en een bedrijf zoals Connexxion (privé) in Nederland. Ik durf niet zeggen dat De Lijn een top overheidsbedrijf is, maar slecht doen ze het zeker niet. De tarieven van de beide maatschappijen gingen zo hard tegen elkaar in (De Lijn dalende tarieven - Connexxion stijgende tarieven) dat ze gewoon gezamenlijk uitgebuite belangrijke grenslijnen hebben afgeschaft.
Een enkele rit Hulst - Antwerpen (halfuur bus) kost nu meer dan een rit van Oostende naar Verviers met de Go Pass.

Liberalisering heeft wel enkele goeie punten, nu is het zaak om het beste van beide werelden te nemen, en niet blindelings voor 1 uiterste te gaan.
groentje

Bericht door groentje »

De reden is daarvoor niet de aard van het bedrijf, maar de politieke keuzes van de Vlaamse versus de Nederlandse overheid. De Vlaamse overheid geeft miljarden aan De Lijn, met als doel de tarieven laag te houden, en om de zgn. basismobiliteit vorm te geven. In Nederland moet openbaar vervoer net niet zelfbedruipend zijn. Daar zit het verschil hem, niet in het feit dat Connexxion privé zou zijn (wat overigens niet helemaal het geval is, Connexxion is 100% eigendom van het ministerie van Financiën, maar hetzelfde zou opgaan voor pakweg Arriva).
Het beheerscontract dat de Vlaamse overheid met De VVm afsloot, stipuleert de voorwaarden waaraan moet voldaan worden in ruil voor de gegeven toelages. Het enige verschil met Nederland, is dat er in Vlaanderen wordt onderhandeld met 1 bedrijf, terwijl in Nederland het bedrijf met het mooiste pakket voor de laagste prijs de gunning krijgt.
Overigens, De Lijn is best een interessant voorbeeld, aangezien ze zelf al een deel van de markt -onder haar beheer- privatiseert. De concessiehouders rijden met bussen met De Lijn-logo, chauffeurs in DL-uniform, rijden lijnen die door De Lijn zijn uitgedacht, maar zijn wel privébedrijven.

Dat er een steeds groter wordende kloof ontstaat tussen arm en rijk, dat ontken ik niet. Maar waar ligt de oorzaak? Enkel in blindelings privatiseren, liberaliseren, het wilde kapitalisme? Of zijn er meer oorzaken?
K V B

Bericht door K V B »

Blackie schreef:
K V B schreef: In Zwitserland misschien niet, maar het is een algemeen geweten dat in de rest van de wereld de kloof tussen rijk en arm groter wordt.
Veel dat "algemeen geweten" is, is gewoon fout. Zeker in de economie.
Verder is er ook een verschil tussen "de rijken worden rijker en de armen worden armer" wat je eerst zei, en "de kloof tussen arm en rijk wordt groter".
op dit moment kan je in de wereld het volgende waarnemen:
- De kloof tussen arm en rijk is de westerse industrielanden veel kleiner dan in ontwikkelingslanden.
- Het deel van de wereldbevolking dat in armoede leeft is de laatste decennia gedaald. De armen worden dus rijker.
- Dat gaat echter niet overal even snel. In China stijgen de inkomens in de steden sneller dan op het platteland. De kloof neemt dan ook toe. Maar het platteland zal de stad op een gegeven moment wel inhalen, elke geindustrialiseerde natie is door zo'n fase gegaan.
Sorry hoor, maar een organisatie die een massa moordenaar als Che Guevarra en een kryptofascist als Chavez ophemelen kan ik moeilijk ernstig nemen.

Nee, ga dan eens hier kijken: Een heel erg goede site, die op correcte informatie gebaseerd is:

http://www.gapminder.com

Maar kunnen we het weer over OV en treintjes hebben?
Kijken we even naar andere vervoersmaatschappijen bv De Lijn (openbaar) in België en een bedrijf zoals Connexxion (privé) in Nederland. Ik durf niet zeggen dat De Lijn een top overheidsbedrijf is, maar slecht doen ze het zeker niet.

Ik ga niet beweren dat de lijn het slecht doet. Als je maar genoeg geld geeft zal elke bedrijf een bevredigend product leveren. Het probleem is dat men in België aan de ene kant hopen geld in het OV stopt, en aan de andere voornamelijk door middel van een prijzenpolitiek en niet door kwaliteit reizigers wil trekken.
Het geld dat men in OV stopt kan men niet ook in andere projecten stoppen (onderwijs, gezondheidszorg), en zelfs al besluit men om een bepaald bedrag in OV te stoppen dan kan men toch proberen er zoveel mogelijk OV voor te krijgen, niet?

Daarom lijkt het me dat op zijn minst de "productie", best aan privé bedrijven overgelaten kan worden. Dat lijkt elders toch wel goed te werken.
Steven

Bericht door Steven »

nu zeg je het zelf, LIJKT te werken, maar jij beziet alles als buitenstaander, leer elk van deze bedrijven kennen van binnenuit, ter uwe info bij de sbb zijn er ook mensen met ongenoegen en loopt ook ni alles op wieltjes zoals het zou moeten lopen, als je weet wa er daar met het personeelsbestand gebeurd is en de hoeveelheid werk kan je u ook vragen stellen
Gregske

Bericht door Gregske »

Steven, ik ben buitenstaander in het OV. Maar soms maak ik er gebruik van, en als ik ervaar dat het OV dit weekend een minder goede optie was dan te gaan met de auto, waarom ga ik dan met het OV doorheen het land? Omdat ik met meerdere personen ben en me heel sociaal wil opstellen.

Hoe lang duurt het voor mij om op zaterdagmorgen cq. zondagavond te reizen van Baarle-Hertog (nabij Hoogstraten E19) naar Mariembourg? Iets meer dan twee uur! Met het OV was dit volgend reisschema, de route naar Turnhout is 25 minuten:

Turnhout 6:34 -> Berchem 7:25
Berchem 7:45 -> Brussel-Z 8:25
Brussel 8:45 -> Charleroi 9:34
Charleroi 9:53 -> Mariembourg 10:42 (slechts om de twee uur!)
Met de auto had ik thuis kunnen vertrekken om 8:30, nu was dit 6:10!

En terug:
Mariembourg 17:18 -> Charleroi 18:07 (slechts om de twee uur, geen zitplaatsen meer!!!)
Charleroi 18:26 -> Brussel-N 19:24
Brussel 19:44 -> Berchem 20:16 (NS-trein zonder vertraging, maar stampensvol!!!)
Berchem 21:10 -> Turnhout 22:04
Met de auto was ik al thuis om 19:30, nu om 22:30 en ik moest nog alles uitpakken, douchen, slapen en vanmorgen voor zes uur weer opstaan om te gaan werken.
Steven

Bericht door Steven »

tja ok daar heb je wel een punt, maar dat gaat over reistijden greg en niet over organisatie op zich, bij jouw verhaal speelt de snelheid, frequentie van de trein, terwijl we het hier eerder hadden over de firma op zich, dat gaat dus iets verder, opgelet snap best wat je wou duidelijk maken, maar denk da uw voorbeeld eerder thuishoorde in andere topic hier ;-)
Gregske

Bericht door Gregske »

Steven schreef:tja ok daar heb je wel een punt, maar dat gaat over reistijden greg en niet over organisatie op zich, bij jouw verhaal speelt de snelheid, frequentie van de trein, terwijl we het hier eerder hadden over de firma op zich, dat gaat dus iets verder, opgelet snap best wat je wou duidelijk maken, maar denk da uw voorbeeld eerder thuishoorde in andere topic hier ;-)
Jep jep, maar is het niet bij de organisatie dat zulke problemen beginnen. Met de dienstregeling 2006 was er geen overstap in Brussel (nu wel in het weekend maar niet door de week :roll: ). En vanuit organisatie kan men ook beslissen dat de trein in het landelijke gebied op uurdienst mag rijden om zo een betere spreiding van de reizigers te bekomen :wink: .

Maar het probleem is dat de klant relatief weinig te bepalen heeft.
Als de GB me morgen niet meer aanstaat kan ik nog naar de Colruyt/Delhaize/Aldi/Lidl/Match/Spar/...

Ik denk misschien als liberaal (zonder richting :lol: ), maar misschien zijn zulke denkers ook nodig :wink: maar mijn vader heeft altijd met concurrentie te maken en hij weet wat zijn klanten willen. :wink:
Zelf heb ik talloze cursi management gevolgd en ik voel me op mijn werk ook wel manager (karspanner, regelaar, ...) en ik kan er slecht tegen als bedrijven als de NMBS-SNCB zoveel gebakelei hebben over dienstregelingen.

Laat dit niet naar buiten toe merken, maar kom vroeg (zoals de NS) naar buiten met duidelijke standpunten en aanmerkelijke verbeteringen. Speel voorstellen vanuit de klant meer door (een forum of contactformulier op de website die specifiek over de klantenwensen gaan).

Weten jullie nu waarom ik bij Ikea Nederland ga voor meubels en met Toyota rijd? Ze geven me wat ik wens. :wink:
Steven

Bericht door Steven »

lol toyota? ford geeft mij ook wat ik wens :-) LOL
Gregske

Bericht door Gregske »

Steven schreef:lol toyota? ford geeft mij ook wat ik wens :-) LOL
Met Ford heb ik nogal wat negatieve ervaringen.

Gezever over de garantie, in tegenstelling tot 5 jaar 100 % bij Toyota.
Mijn Ford Escord, altijd binnen familie gehouden, had vaak problemen, vooral i.v.m. carrosserie. Het chassis was na 12 jaar volledig doorroest vanonder.
En bij de Ford Mondeo van mijn vader heeft de distributieriem het tot twee keer toe begeven (voor de termijn van 60000 km :!: :!: :!: ) met enorme kosten tot gevolg.
Steven

Bericht door Steven »

zit al aan mijn derde ford nooit problemen mee gehad, denk dat bij auto's je vooral moet zien wie de verkoper is, welke service bied die garage, van de mijne tot op heden super tevreden, nooit last mee, een auto zal voor mij tot op heden altijd een ford blijven, mijn garage daarentegen kan veranderen indien ze ineens aan service zouden inboeten
Wover

Bericht door Wover »

Wij hebben nu nog een VW Passat uit '93. 't is ne naft en die rijdt nog altijd en zelfs zonder grote kosten. Nergens doorgeroest, alles is nog soepel, alleen de remmen en banden zijn heel erg versleten. Maar aangezien we binnen enkele weken onze nieuwe auto hebben (VW Polo 1.4 TDI 75pk), is het de moeite niet om daar nog in te gaan investeren :).
Patrick

Bericht door Patrick »

't Is hier geen autoforum hé! Back to topic :wink:
K V B

Bericht door K V B »

Steven schreef:nu zeg je het zelf, LIJKT te werken, maar jij beziet alles als buitenstaander, leer elk van deze bedrijven kennen van binnenuit, ter uwe info bij de sbb zijn er ook mensen met ongenoegen en loopt ook ni alles op wieltjes zoals het zou moeten lopen,
Ik ken een aantal mensen die bij de SBB werken, en die zijn best tevreden. Nu onteverden werknemers ga je overal vinden. Dat zegt op zich niks. Klagers zijn er overal. Bij de SBB is er echter sinds 1918 niet meer gestaakt. Dat is nogal veelzeggend, lijkt me. En onlangs zijn de vakbonden en de directie overeengekomen de werkweek te verlengen tot 41 uur.
als je weet wa er daar met het personeelsbestand gebeurd is en de hoeveelheid werk kan je u ook vragen stellen
Inderdaad. Je kan je vragen stellen, zoals: Hoe komt het dat de SBB er in slaagt met minder personeel meer treinkm te produceren dan de NMBS...
Jonathan

Bericht door Jonathan »

K V B schreef:Inderdaad. Je kan je vragen stellen, zoals: Hoe komt het dat de SBB er in slaagt met minder personeel meer treinkm te produceren dan de NMBS...
Die dat overbodig zijn kuisen treinen, koppelen ze, in ieder geval, ze produceren geen kilometers.
Steven

Bericht door Steven »

K V B schreef:
Inderdaad. Je kan je vragen stellen, zoals: Hoe komt het dat de SBB er in slaagt met minder personeel meer treinkm te produceren dan de NMBS...
minder rijdend personeel niet, daar zullen ze wel meer van nodig hebben of uw treintjes blijven braaf op stal, jij vergelijkt het totaal personeel terwijl je voornamelijk voor de treinkm moet zien naar het rijdend personeel, uw verglijking is dus scheefgetrokken
Plaats reactie