Pagina 9 van 12

Geplaatst: 05 jul 2007, 14:04
door msts.be
Steven schreef:
msts.be schreef:De 61ste HLE21 is dus in de maak.. want die kan nooit zijn nummer en liverij behouden als hij enkelspannig gaat worden..

Wie weet steken ze er ineens een MUX-installatie in en krijgen we de eerste HLE21 MUX :lol:
een beetje te veel fantasie
Maar wel realistischer dan het idee van bobby om het omgekeerd te doen: HLE21 naar HLE11.Dát zou onrealistisch zijn..

Geplaatst: 05 jul 2007, 14:08
door Steven
bwa beide locs hebben hun specifieke kenmerken, ook op vlak van tractiekringen. de 11 gaat over naar 1500 volt zonder tussenkomst van de bestuurder (bij alle andere belgische locs moet je een schakelaar verzetten om van spanning te veranderen), voor de reeks 11 moet hij gewoon de knop memor omschakelen naar ATB meer niet.

Geplaatst: 08 jul 2007, 20:08
door Stijn D.C.
moeten die panto's niet even omlaag als hij door die sluis rijdt?

Geplaatst: 08 jul 2007, 22:29
door Steven
Stijn D.C. schreef:moeten die panto's niet even omlaag als hij door die sluis rijdt?
ja natuurlijk :-) maar da staat los van wat ik bedoelde :-) het ging hem om extra handelingen :-)

Geplaatst: 09 jul 2007, 13:21
door super1500
Steven schreef:bwa beide locs hebben hun specifieke kenmerken, ook op vlak van tractiekringen. de 11 gaat over naar 1500 volt zonder tussenkomst van de bestuurder (bij alle andere belgische locs moet je een schakelaar verzetten om van spanning te veranderen), voor de reeks 11 moet hij gewoon de knop memor omschakelen naar ATB meer niet.
Steven,
is het bij de T12 ook niet zo dat als je het Franse beveiligingssysteem kiest je automatisch op 25k terecht komt?

Geplaatst: 09 jul 2007, 13:44
door Steven
een t12 heeft afzonderlijke panto's voor 3.000V en 25.000V een reeks 11 heeft die niet, daar maakt het niet uit beide zijn geschikte voor de twee spanningen. dus daar moet je wel degelijk kiezen door middel van de stroomafnemer op welke spannning je gaat rijden. (als hij gebouwd is zoals de reeks 13 komen deze vanzelf naar beneden als je de verkeerde zou gebruiken door een tastinrichting)

Geplaatst: 09 jul 2007, 14:28
door pietmol
Sander schreef:Die moet bijna helemaal opnieuw opgebouwd worden, de 1500V-installatie gaat eruit en ook de ATB, dus die komt niet meer terug in de Benelux-dienst.

wordt het scenario dat super1500 enige tijd geleden opperde dan toch uitgevoerd, nl 1190 + 2132 -> 2190 ?

Geplaatst: 10 jul 2007, 08:42
door bobby
msts.be schreef:
Maar wel realistischer dan het idee van bobby om het omgekeerd te doen: HLE21 naar HLE11.Dát zou onrealistisch zijn..
onrealistisch is het blijven rijden met locomotieven die dringend gereviseerd dienen te worden, waardoor deze veel te vaak in panne vallen en soms zelfs 'onherstelbare' schade oplopen (zoals nu 1190).

Geplaatst: 10 jul 2007, 09:22
door super1500
bobby schreef:
msts.be schreef:
Maar wel realistischer dan het idee van bobby om het omgekeerd te doen: HLE21 naar HLE11.Dát zou onrealistisch zijn..
onrealistisch is het blijven rijden met locomotieven die dringend gereviseerd dienen te worden, waardoor deze veel te vaak in panne vallen en soms zelfs 'onherstelbare' schade oplopen (zoals nu 1190).
als treingebruiker en belastingbetaler, vind ik ook dat de huidige situatie met de T11 op de Benelux dienst onverantwoord is, zowel vanuit het standpunt van dienstverlening als vanuit het standpunt van "beheer als een goede huisvader": het volledig "op" rijden van locs die slechts 20 jaar oud zijn is geen economisch verantwoorde oplossing.

er dient dus idd een andere oplossing gevonden te worden.
Ombouw van T21 naar T11 is een mogelijke maar dure oplossing; de rendabiliteit van deze investering hangt af van de 1500V behoeften van NMBS-groep voor de komende 10 jaar.

Andere mogelijke oplossingen:
-(vooral afhankelijk van de huidige bezetting van T12): inbouwen van een 1500V kring (& ATB) in T12 (zodat dit dus een 3-spanningen loc wordt, geschikt voor HEEL Frankrijk en Benelux)
- aanpassen van T16 voor gebruik op Benelux: ATB, eventueel andere panto, trek duw is niet meer nodig sedert de ingebruikname van de tunnel van Antwerpen Centraal(mag T16 trouwens in deze tunnel?)
- ATB op T15... (ben tenslotte T15 fan)

Geplaatst: 10 jul 2007, 10:43
door Steven
aanpassingen T15 en T16 zijn compleet geschift, locs zijn veel te oud om deze aanpassingen nog te ondergaan, als er geen loctekort was waren deze al lang aan de kant gezet geweest. het geld dat men er aan uitgeeft is enkel voor de meest noodzakelijke dingen die moeten gebeuren, dus standaardonderhoud. je wil locs gaan aanpassen waarvan de meeste onderdelen technisch al zodanig achterhaald zijn heden ten dage. lijkt me beetje stom. ok ik zie die locs ook graag rijden maar ben wel realist er in dat atb monteren en extra spanningsgebruik in dergelijke locs een beetje zot is. trouwens als je ze ombouwt moet je rekening houden met goedkeuringen (toelating) om het andere net. de kans dat die nog verkregen worden is bijzonder laag, kijk maar wat de duitsers en luxemburgers doen ze proberen zoveel mogelijk het oudste materieel te weren dat niet voldoende aan alle veiligheidsnormen door hen opgesteld.

Geplaatst: 10 jul 2007, 14:48
door msts.be
Inderdaad, ombouw van welk bestaand loctype dan ook is onverantwoord en duur.De enige oplossing is nieuw ! Waarom moet de NMBS altijd van die idiote toestanden uitvinden om toch maar de eigen ingenieurs werk te geven... laag hoor :roll:

Het is maar te hopen dat bij de optie van de HLE18 meer vierspanningslocs dan voorzien gekocht worden en er de helft naar reizigers en de helft naar goederen gaan..

Voorlopig ziet het er dus zo uit:
-Vaste order HLE18 (Reizigers, twee (drie?) spannig, 60 stuks)
-Optie HLE17 (Goederen, vierspannig, eveneens 60 stuks).Er gaan geruchten dat al 20 locs van deze optie zo goed als besteld zijn, voor de 40 andere is men nog bezig aan het onderhandelen..

Ik zou die optie veranderen in :
-Optie HLE17 (Goederen, vierspannig, 40 stuks)
-Optie HLE14 (Reizigers, vierspannig, 20 stuks).

Ineens een vierspanningsloc waardoor we feitelijk ineens die idiote Ansaldostellen kunnen vervangen, de IC I met I11/Omgebouwde I6 of I10 gaan rijden op de Diabololijn en eveneens in Aachen (3kV wordt binnen een aantal jaar verwijderd daar) , Maastricht of verder kunnen rijden op volle kracht !

Feitelijk zijn 20 stuks te weinig voor mijn wensen daar, maar het is alvast een begin.En beter dan die idiote toestanden waar we nu in zitten: de helft van de HLE11 aan de kant, de andere helft werkt met kuren en de BR186 waar nog niemand op mag rijden.. ik vraag mij af waarom de toplui van de NMBS niet bij de Zwitsers/Oostenrijkers op studiereis zijn geweest, kunnen ze eens zien hoe ze dat daar doen...

Geplaatst: 11 jul 2007, 07:39
door bobby
msts.be schreef: Ik zou die optie veranderen in :
-Optie HLE17 (Goederen, vierspannig, 40 stuks)
-Optie HLE14 (Reizigers, vierspannig, 20 stuks).
waarom zoveel 4-spanningslocs? welke diensten ga je daar mee rijden?
ter vervanging van Ansaldo heb je geen 4-sp nodig, jammer dat HLE18 slechts een top heeft van 200 km/u, anders was deze reeds uitermate geschikt.
misschien bij de vervolgbestelling een aantal locs voor passagiersvervoer die zoals OBB Taurus 230 km/u kunnen; maar dan moet je weer op zoek gaan naar geschikte rijtuigen...

Geplaatst: 11 jul 2007, 07:59
door bobby
Steven schreef:aanpassingen T15 en T16 zijn compleet geschift , locs zijn veel te oud om deze aanpassingen nog te ondergaan...


...trouwens als je ze ombouwt moet je rekening houden met goedkeuringen (toelating) om het andere net...
als we kijken naar de levensduur van bv T23, dan zou in principe T15 nog zeker 10 jaar mee moeten kunnen, terwijl T16 nog wel 15 jaar mee zou moeten kunnen.

Investeringen in T15 zouden "minimaal" zijn, omdat T15 reeds NS goedgekeurd was ten tijde dat ATB niet verplicht was: enkel ATB. (weet wel niet hoeveel Nedtrain vraagt voor de installatie van de goedkoopste ATB oplossing ATB-E)

Investeringen in T16 zouden groter kunnen zijn (dan voor T15) omdat deze T16 nooit een NS toelating heeft gehad. Hangt dus af van hoeveel Nedtrain vraagt om deze loc "rijkswaterstaat compliant" te maken.

Ik verwijs expliciet naar Nedtrain, omdat dit m.i. de grootste zekerheid geeft om deze locs in Nederland gehomologeerd te krijgen (hollanders zijn nu eenmaal chauvinisten...)

Geplaatst: 11 jul 2007, 08:25
door FLV-FGSP
msts.be schreef:Ineens een vierspanningsloc waardoor we feitelijk ineens die idiote Ansaldostellen kunnen vervangen, de IC I met I11/Omgebouwde I6 of I10 gaan rijden op de Diabololijn en eveneens in Aachen (3kV wordt binnen een aantal jaar verwijderd daar) , Maastricht of verder kunnen rijden op volle kracht !
Even een detail: 3 kV blijft tot Aachen Hbf, zo is in 2005 besloten.
Dat neemt niet weg dat het ook voor het personenvervoer handig zou zijn om locs te hebben die in D kunnen rijden.

Geplaatst: 11 jul 2007, 09:18
door pietmol
Steven schreef:... kijk maar wat de duitsers en luxemburgers doen ze proberen zoveel mogelijk het oudste materieel te weren dat niet voldoende aan alle veiligheidsnormen door hen opgesteld.

Steven, ik vermoed dat de veiligheidsnorm door CFL & DB als argument gebruikt wordt om een ander doel te berieken, nl zij willen enkel nog het comfortabelste NMBS materieel op hun net. Als NMBS morgen alle tweetjes van reeks 100 zou aanpassen om in orde te zijn met de Luxemburgse veiligheidsnormen, dan zullen zij wel met een ander argument komen, gewoon omdat zij liever modern materieel zoals AM96 zien komen dan 100-tjes.