nieuwstopic?!

rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

Van Hool levert 8 brandstofcelbussen in de V.S.
29 mei 2008 :: Constructeurs
Van Hool heeft van het Amerikaanse vervoersbedrijf AC Transit een nieuw order ontvangen voor 8 brandstofcelbussen van de nieuwste generatie met een optie voor 4 bijkomende voertuigen. Het is de grootste éénmalige aankoop ooit van milieuvriendelijke brandstofcelbussen door Amerikaanse vervoersmaatschappijen. Met deze bestelling verschaft Van Hool zich een internationale referentie en komt de commerciële haalbaarheid van de algemene toepassing van waterstof voor emissievrij openbaar vervoer, een reële stap dichterbij.
Van Hool leverde in de periode 2005/2006 reeds 5 brandstofcelbussen in de Verenigde Staten waarvan 3 aan AC Transit,Oakland, Californië, 1 aan Sunline, San Diego, Californië en 1 aan CTT Transit, Hartford, Connecticut.
Deze nieuwe generatie bussen omvat de nieuwste technologieën en productvoordelen. Zo bevinden zich de elektromotoren voortaan in de wielbasis waardoor nog meer ruimte wordt gecreëerd voor staande passagiers en de podesten tot aan de achterdeur volledig verdwijnen. De twee deurs 40 voet (12,20 m) lange lage vloer bussen zullen een stuk lichter zijn, een lager zwaartepunt hebben en met een nog betere integratie van de componenten dan bij de eerste generatie brandstofcelbussen, met inbegrip van de door Van Hool ontworpen topkoeling op het dak.
In tegenstelling tot de 5 eerste brandstofcelbussen worden deze nieuwe bussen – zoals de Europese versie - volledig door Van Hool geïntegreerd.
UTC Power levert de bijhorende brandstofcelsystemen van het type PureMotionR Model 120 met een vermogen van 120 kW. (De laatste nieuwe brandstofcellen van UTC Power bieden een garantie periode die kan verhoogd worden tot boven de 10.000 bedrijfsuren, gebaseerd op het bereiken van bepaalde gedefinieerde prestaties door de brandstofcellen.)
De positieve ervaringen van AC Transit en de consequente doorontwikkeling van de Van Hool busconcepten liggen aan de basis van deze nieuwe bestelling. Onder meer zullen er, dank zij het laag verbruik, nog slechts 8 waterstoftanks aan boord zijn ipv 9. Er wordt nu geopteerd voor Nikkel Metaal hydride tractiebatterijen die ’s nachts niet meer op temperatuur dienen gehouden te worden en een langere levensduur beloven. Voor het overige is de hybride aandrijving van de bus conform de versie die proef rijdt bij De Lijn, hetgeen de Amerikaanse klanten heeft overtuigd van de technische capaciteiten van onze Vlaamse ingenieurs. Van Hool wijst hiermee de weg naar een algemene introductie van waterstofbussen en haar reële commerciële vooruitzichten op middellange termijn.
Zowel Van Hool als UTC Power hebben de ervaringen van de eerste generatie brandstofcelbussen voor AC Transit evenals van de brandstofcelbus die zij ontwikkelden voor de Europese markt gebundeld en verder in het nieuwe ontwerp geïntegreerd. De bus die inmiddels met succes bijna elf maanden proef gereden heeft bij De Lijn zal nu in andere Europese landen ingezet worden, zoals voorzien in het oorspronkelijk plan. Begin juni vertrekt ze reeds naar Spanje waar de bus op de terreinen van de wereldtentoonstelling de shuttle dienst tussen de verschillende toegangen zal verzekeren. Expo Zaragoza 2008 is een wereldtentoonstelling met als thema “Water en Duurzame Ontwikkeling”. De bus is een perfect voorbeeld van duurzame ontwikkeling met waterstof als energiedrager. De belangstelling voor het concept van de brandstofcelbussen neemt nog toe. Zo werd Van Hool uitgenodigd de bus en haar technologie voor te stellen aan de werkgroep voor duurzame ontwikkeling van het Europees Parlement.
Tijdens de voorbije jaren heeft Van Hool zijn aanwezigheid op de Noord-Amerikaanse markt aanzienlijk verhoogd met meer dan 500 voertuigen verkocht aan openbaar vervoermaatschappijen zoals AC Transit (Oakland, CA), WMATA (Washington, DC), MWAA (Washington, DC), UTA (Salt Lake City, UT), RTL (Montreal), en York Rapid Transit (York, Ontario).
Meer informatie over AC Transit is te vinden op: http://www.actransit.org/environment/.
Bron : persbericht Van Hool
Afbeelding voor welk land zo deze zijn?
doel: testen op de betuwelijn
bron: http://www.railcolor.net/index.php?nav= ... tion=image

Moscow airport rail link opens
11 Jun 2008
RUSSIA: First Deputy Prime Minister Sergei Ivanov attended the formal launch of rail services between Sheremetyevo international airport and Moscow's Savylovaky station on June 10.
The 29 km journey from the airport to the city centre takes around 35 min by rail, compared to around 50 min by bus on congested roads, and the 250 rouble fare compares favourably with taxis.
The airport trains operated by Aeroekspress comprise one first class car and seven second class vehicles. Regular services began on June 11, running every half hour in the peaks. The route is due be extended to the more central Belorusskaya station by the end of the year.
- On June 6 Transport Scotland began seeking expressions of interest in building 2 km of new track and upgrading 9 km of existing line under the Glasgow Airport Rail Link project. A contract worth up to £130m is expected to be placed in mid-2009, for completion in 2011.
bron: http://www.railwaygazette.com/news_view ... opens.html

Deutsches Bahnnetz stark geschrumpft
(11.06.2008)
Nirgendwo in Europa haben Regierungen das Schienennetz in den vergangenen Jahren so radikal ausgedünnt wie in Deutschland und Polen. Um 16 Prozent ist das Bundes- schienennetz seit 1990 in Deutschland verkleinert worden – trotz der seit Jahren steigenden Fahrgastzahlen und des wachsenden Schienengüter- verkehrs. Damit nimmt Deutschland „in Europa eine negative Spitzenposition ein“, so die Allianz pro Schiene, nur in Polen war die Netzschrumpfung mit minus 26 Prozent noch stärker. Die anderen Staaten Europas haben ihr Schienennetz im Zeitraum von 1990 bis 2005 deutlich weniger verkleinert. Einzelne Staaten wie die Schweiz haben die Streckenlänge sogar vergrößert.
Besorgt äußerte sich der Allianz pro Schiene-Geschäftsführer Dirk Flege über drohende Fehlanreize in der „Leistungs- und Finanzierungsvereinbarung (LuFV)“ für die Bundesschienenwege, die zurzeit zwischen dem Bund und der DB AG verhandelt wird: „Die Leistungs- und Finanzierungsvereinbarung müsste das Instrument sein, mit dem der Bund eine Ausdehnung der Schienenkapazität honoriert und nicht die Ausdünnung“. Der vom Bundesverkehrsministerium am 27. Mai an den Verkehrsausschuss des Bundestages verschickte Entwurf sieht eine gleichbleibende Zahlung des Bundes in Höhe von 2,5 Mrd. EUR jährlich vor – unabhängig davon, ob das 33.820 km lange Bundesschienennetz um nochmals bis zu fünf Prozent ausgedünnt wird.
Das Schienenbündnis appellierte an den Bundesverkehrsminister sowie den Haushalts- und Verkehrsausschuss des Bundestages, die der „Leistungs- und Finanzierungsvereinbarung" jeweils noch zustimmen müssen, „die finanziellen Anreize für die DB AG so zu setzen, dass sie die Schienenkapazität ausweitet“. Solange die Wissenschaft noch keine belastbaren Kapazitätskriterien für das komplette Bundesschienennetz liefern könne, müsse neben den bereits in der LuFV enthaltenen Qualitätskriterien die Streckenlänge als Hilfskriterium für die Kapazität dienen.
bron: http://www.eurailpress.com/news/news.php3?id=20353

„Nur in Polen war die Netzschrumpfung noch stärker“
Berlin. Nirgendwo in Europa haben Regierungen das Schienennetz so radikal ausgedünnt wie in Deutschland und Polen. Um 16 Prozent ist das Bundesschienennetz seit 1990 in Deutschland verkleinert worden – trotz der seit Jahren steigenden Fahrgastzahlen und des wachsenden Schienengüterverkehrs. Damit nimmt Deutschland „in Europa eine negative Spitzenposition ein“, wie die Allianz pro Schiene am Dienstag in Berlin mitteilte. „Nur in Polen war die Netzschrumpfung mit minus 26 Prozent noch stärker“, sagte Allianz pro Schiene-Geschäftsführer Dirk Flege.
Die anderen Staaten Europas haben ihr Schienennetz im Zeitraum von 1990 bis 2005 deutlich weniger verkleinert. Einzelne Staaten wie die Schweiz haben die Streckenlänge vergrößert. „Bei den steigenden Benzinpreisen und dem prognostizierten Güterverkehrswachstum werden wir jeden verlorenen Schienenkilometer in den nächsten Jahren noch bitter bereuen. Regierung und Parlament müssen schnellstens umsteuern und den Substanzverlust mit einer Investitionsoffensive stoppen“, forderte Flege.
Besorgt äußerte sich der Allianz pro Schiene-Geschäftsführer über drohende Fehlanreize in der „Leistungs- und Finanzierungsvereinbarung (LuFV)" für die Bundesschienenwege, die zurzeit zwischen dem Bund und der DB AG verhandelt wird: „Die Leistungs- und Finanzierungsvereinbarung müsste das Instrument sein, mit dem der Bund eine Ausdehnung der Schienenkapazität honoriert und nicht die Ausdünnung".
Das Gegenteil droht jedoch. Der vom Bundesverkehrsministerium am 27. Mai an den Verkehrsausschuss des Bundestages verschickte Entwurf, der der Allianz pro Schiene vorliegt, sieht eine gleichbleibende Zahlung des Bundes in Höhe von 2,5 Milliarden Euro jährlich vor - unabhängig davon, ob das 33.820 Kilometer lange Bundesschienennetz um nochmals bis zu fünf Prozent ausgedünnt wird. „Für ein privatwirtschaftlich agierendes Unternehmen ist das quasi die Aufforderung durch den Bund, beim Eisenbahnbundesamt weitere Streckenstilllegungen zu beantragen", kritisierte Flege.
Das Schienenbündnis appellierte an den Bundesverkehrsminister sowie den Haushalts- und Verkehrsausschuss des Bundestages, die der „Leistungs- und Finanzierungsvereinbarung" jeweils noch zustimmen müssen, „die finanziellen Anreize für die DB AG so zu setzen, dass sie die Schienenkapazität ausweitet". Dies bedeute eine Aufstockung des vom Bund bereitgestellten Finanzbetrages im Falle der Kapazitätsausweitung und eine Senkung im Falle der Kapazitätsreduzierung. Solange die Wissenschaft noch keine belastbaren Kapazitätskriterien für das komplette Bundesschienennetz liefern könne, müsse neben den bereits in der LuFV enthaltenen Qualitätskriterien die Streckenlänge als Hilfskriterium für die Kapazität dienen.
Flege: „Die Schrumpfbahn muss endlich raus aus den Köpfen der Entscheidungsträger. Für die energieeffizienten und umweltschonenden Bahnen gehören jetzt alle Weichen auf Wachstum gestellt. Insofern ist es absurd, dass auch im vergangenen Jahr das Schienennetz des Bundes um weitere 199 Kilometer kleiner geworden ist".
bron: http://www.allianz-pro-schiene.de/deuts ... geben.html

Regional conflict could open up inter-city sector
12 Jun 2008
NETHERLANDS: The European Parliament may have backed away from proposals to liberalise the operation of domestic passenger trains before 2017, as proposed in the Third Railway Package, but private-sector concessionaires may try to force the pace of change, starting with a forthcoming legal challenge in the Netherlands.
The country's largest bus operator Connexxion is planning to go to court in an attempt to break the NS monopoly of passenger services on the defined 'core routes' amounting to 92% of the national network. Extended in 2006, this contract is due to run until at least 2015.
Connexxion holds two concessions to run regional passenger services on the Almelo - Mariënberg and Amersfoort - Ede Wageningen branches. But it has ambitions to launch inter-city services, and says it 'is very interested in running trains on the core network'. Spokesman Herman Opmeer confirmed that Connexxion is preparing to challenge the NS monopoly, both in the courts and with the Competition Commission.
There are suggestions that Connexxion's sudden interest in running inter-city trains may be a direct response to NS plans to set up a subsidiary to run regional bus services. Most provinces are increasingly choosing to award co-ordinated concessions for the operation of both bus and train services. NS has either backed away from combined tenders or found a bidding partner to provide the bus element, although such partnerships have been notably unsuccessful.
Setting up its own bus subsidiary would better position NS to bid for regional concessions. But Connexxion believes it would make the bidding unfair, because NS enjoys a monopoly on the core network whereas none of its competitors has any protection in either the bus or rail sectors. Ironically, part of Connexxion's bus business used to belong to NS, and although the company was privatised last year, the state still holds a one-third stake. The majority owner is a consortium of Transdev and Bank Nederlandse Gemeenten.
If the courts rule in favour of competition, the government will be faced with accommodating private operators on ProRail's increasingly crowded network. It could move towards open-access competition on the core network, or break up the existing operations into a series of contracts and put them out for competitive bidding. The recent timetable reforms designed to reduce the complexity of inter-regional operations and group services into simpler blocks could actually make such a break-up easier to implement.
bron: http://www.railwaygazette.com/news_view ... ector.html

New locos confirm rail renaissance
12 Jun 2008
MADAGASCAR: The arrival of five Chinese-built locomotives is a significant step in the revitalisation of the island's railways, which were in a parlous state just five years ago.
State-owned Madagascar Northern railway Rncfm had just one operable locomotive and its employees had not been paid for seven months when a 25-year concession agreement was signed in 2002.
The following year the 763 km network was taken over by Madarail, a company owned by African rail concession operator Comazar with minority stakes held by the Malagasy government and various banks.
Complete abandonment of the metre-gauge rail system had only recently been contemplated, and the new operator's priority was to rehabilitate and expand the rolling stock fleet to begin earning revenue. The average age of the vehicles was 30 years, and only 12 locomotives were functional, seven having been acquired second-hand from Portugal.
Catapulted into the 21st century
Dramatic changes have since been brought about with assistance from the World Bank and European Investment Bank.
This was underlined with the delivery in January of five diesel locomotives built by China Southern's Sifang works. These enable Madarail to 'envision an increase in productivity by 50% in comparison with last year,' according to the railway's Operations Manager Théodore Rasolonjatovo.
The US$56m cost was financed by EIB and the World Bank, whose International Development Association provided a 40-year interest-free loan. The new locos will 'permit a load of 450 tonnes and go faster', says Rasolonjatovo. The top speed will be 75 km/h, though for now Madarail is limiting the trailing load to 280 tonnes because of the steep grades on the route between the capital Antananarivo and the Indian Ocean port of Toamasina.
'I was greatly moved when I was at the unloading of these new locomotives', said Gervais Rakotomamonjisoa, an exper-ienced driver who has been appointed to head staff training. 'The availability of these five machines confirms my confidence in the future of the railway.'
The locos have brought significant technological advances to Madagascar. 'The technology that is put in place on-board makes things much easier for us in terms of driving and diagnosing malfunctions', said Rakotomamonjisoa. 'A trip computer managed by a touch-screen has catapulted the trains into the 21st century.'
Strategic asset
The World Bank describes the Northern network as a 'national asset' because of the way it connects strategic points. The 371 km main line links the capital Antananarivo with Toamasina, the largest port in Madagascar. A 153 km line from the capital serves the industrialised region of Antsirabe, and a 167 km branch from Moramanga to Lake Alaotra connects chromite mines and one of the major rice-growing areas to the main line.
The government decided to award a concession for the network in 1995, under a wider market reform programme. Studies began in 1996 with World Bank support and advice from CPCS Transcom, and in October 2002 Madarail was awarded a 25-year concession to operate the network from January 1 2003. The contract is extendable in 10-year periods (RG 11.02 p668).
The World Bank assisted the establishment of Madarail with a total of US$50m of funding, while EIB provided a 20-year loan worth €11m. In addition to the new locos, 175 km of track has been rehabilitated and 235 km upgraded, with five bridges strengthened and two replaced. In addition, Madarail recommenced regular passenger services in March between Toamasina and Moramanga.
Five-fold growth
'The railway has a significant potential to improve transport links,' believes Robert Blake, the World Bank's Country Manager for Madagascar. 'Over the last five years, figures have shown an impressive development with a five-fold increase in the tonnage transported.'
Cement, food, household goods and containerised traffic are expected to account for 45% of the rail freight tonnage this year, chrome 32% and fuels 23%.
An annual freight capacity of 700 000 tonnes is planned for 2011. China Northern recently won a contract to supply 66 hopper wagons, while China Southern is to deliver 20 tank and 20 flat wagons by March 2009. 'The purchase of the new locomotives will ensure that Madarail collects enough receipts to meet all the operational expenditures and thus becomes cost-effective', said Patrick Claes, Managing Director of Madarail.
Indirect advantages from an efficient rail system include a reduction in transport costs and fewer lorries on the country's roads, and therefore a decrease in accidents and infrastructure damage.
'The impact is also positive in terms of energy and environment, as the quantity of the fuel used as well as the pollution generated per tonne of goods is lower than on the road', according to Pierre Graftieaux, senior transport expert at the World Bank. 'This is important for the balance of payments, in so far as the country imports its fuels.'
CAPTION: The five China Southern locomotives will permit trailing loads and operating speeds to be increased.
CAPTION: Ordered in 2006, the five Bo-Bo diesel locos built by China Southern were delivered to the port of Toamasina during January. They have 12V 4000 R41 engines supplied by MTU.
MAP: The 763 km northern network is operated by Madarail under a 25-year concession. The isolated 160 km Fianarantsoa-Côte Est Railway to the south is managed separately.
bron: http://www.railwaygazette.com/news_view ... sance.html

Moscow sets out metro development plan
12 Jun 2008
RUSSIA: Moscow Metro General Manager Dmitry Gaev has revealed plans for further expansion of the network over the period from 2010 to 2015.
Gaev hopes to see a further 130 km built by 2015, of which 60 km is already included in the city's budget. Funding for the remainder will come from the federal government.
Among the projects envisaged is a second ring line, construction of which is due to start in 2011. Moscow Metro also expects greater private sector involvement in infrastructure work. In 2009, Myakininskaya station on the Strogino - Volokolamsya line is to be built by Krokus Ltd, the first time a private contractor has undertaken such a project.
On March 14, RZD agreed plans to convert the circular railway for passenger use to relieve congestion on the metro (RG 4.08 p212).

Development of Moscow metro 2007-15
Station Line Opening
Trubnaya
Lublinsko-Dmitrovskaya (10)
2007

Sretenski Bulvar
Lublinsko-Dmitrovskaya (10)
2007

Kuntsevo 2
Arbatsko-Pokrovskaya (3)
2007

Strogino
Arbatsko-Pokrovskaya (3)
2007

Slavyanski Bulvar
Arbatsko-Pokrovskaya (3)
2008

Maryina Roshcha
Lublinsko-Dmitrovskaya (10)
2009

Myakininskaya
Strogino-Volokolamsya
2009

Zyablikovskaya
Lublinsko-Dmitrovskaya (10)
2010

Brateyevo
Zamoskvoretskaya (2)
2011

Mitino
Arbatsko-Pokrovskaya (3)
2011

Novokissino
Kalininskaya (8)
2011

Starokacha-Lovskaya to Bitsevski Park
Butovskaya
2011

Zhulebino
Tagansko-Krasnopresnenskaya (7)
2012

Likhobory
Lublinsko-Dmitrovskaya (10)
2013
bron: http://www.railwaygazette.com/news_view ... _plan.html

Angel Trains wird an Konsortium verkauft
(13.06.2008)
Die Royal Bank of Scotland (RBS) verkauft die Bahn-Leasinggesellschaft Angel Trains an ein Konsortium, bestehend aus Babcock & Brown European Infrastructure Fund, AMP Capital Investors, Deutsche Bank AG und der australischen Fondsgesellschaft Access Capital Advisers. Angel Trains werde bei dem Verkauf mit 3,6 Mrd. GBP (4,5 Mrd. EUR) bewertet, teilte die RBS heute in Edinburgh mit. Welchen Betrag sie tatsächlich für ihre Tochtergesellschaft erhält, wollte ein Sprecher der Bank nicht sagen. Analysten schätzen den Gewinn aus dem Geschäft auf 250 bis 300 Mio. GBP (ca. 316 - 379 Mio. EUR).
Die RBS hatte Angel Trains 1997 erworben und das Unternehmen im Jahr 2007 wieder zum Verkauf gestellt. Das Geschäft soll noch vor Jahresende abgeschlossen werden.
bron: http://www.eurailpress.com/news/news.php3?id=20365

St Petersburg to buy low-floor trams
13 Jun 2008
RUSSIA: Petersburg Tram Mechanical Factory is to supply 45 trams to St Petersburg Tramways under a contract won following a competitive tender.
The contract, which was expected to be formally signed during May, is worth 645m roubles, under which PTMZ would supply the operator with a further 29 model 71-134 cars, in addition to the 30 of that design already operating in the city. The remaining 16 trams would be of a new design, classified 71-152 and branded 'Pioneer'.
Based on a prototype car delivered in 2006 and deployed successfully on several routes, these partially low-floor cars allow better access for disabled passengers and those with heavy luggage. The cars are more energy efficient and make greater use of electronic control systems.
The more spacious interior and modern exterior is intended to replicate the standards set by cars supplied elsewhere in Europe. More than 60% of each vehicle is low floor, the first Russian design to achieve this benchmark, according to the manufacturer.
H PTMZ has shipped the last two of 10 LM-99 AVMN cars to Khabarovsk (RG 4.08 p210). The cars were ordered following successful trials of a prototype, and all the vehicles were expected to enter service ahead of the city's 150th anniversary celebrations on May 31.
bron: http://www.railwaygazette.com/news_view ... _cars.html

UK high speed rail development fund announced
13 Jun 2008
UK: High speed rail pressure group Greengauge 21 is expected to announce the launch of a £750 000 strategy development programme at a Rail Forum event in Birmingham on June 13.
The work programme will examine five broad corridors linking Britain's major urban areas:

Afbeelding
London - Birmingham - Manchester
London - Cambridge - York - Newcastle
London - Bristol/Cardiff
Trans-Pennine
Anglo-Scottish

The case for building high speed railways in the UK will be developed using funding raised by consortium of rail industry and 'regional, city and other public bodies', which have formed a public interest group to oversee the work.
According to Greengauge 21 director Jim Steer, the aim is to develop a national high speed rail strategy, identify the technical standards that should apply in Britain, investigate funding options, and 'consult widely on the conclusions reached by earlier studies and on the outcome of this programme.'
This will 'answer the questions that ministers and others raise about high-speed rail', according to Steer. 'We start from a perspective that this is all about achieving sustainable growth for the economy of Britain as a whole, rather than just a narrow concern about rail capacity'.
Consultancy Steer Davies Gleave has undertaken a study on behalf of Birmingham City Council and Greengauge 21 into the potential benefits of a high speed line between London and Birmingham. Journey times could be cut from 1 h 20 min to around 45 min, with 'significant productivity gains to the national and regional economy'. Forecasts using government guidance suggest GDP gains over 60 years of more than £5bn at 2002 prices.
bron: http://www.railwaygazette.com/news_view ... unced.html

Tense times at UIC
13 Jun 2008
INTERNATIONAL: It seems that the transformation of the International Union of Railways from a European-focused organisation to a properly representative world body is proving more difficult than its members may have envisaged when the association's new statutes were adopted in 2006 (RG 7.06 p373). UIC now admits that 'difficulties [have been] experienced with the implementation of this new governance structure'. Matters came to a head earlier this year, and on April 18 a Provisional Administrator was appointed by the Paris-based Court of First Instance to try and sort things out.
The reforms introduced five Regional Assemblies and a 21-member Executive Board, as well as the General Assembly and the permanent staff in Paris. UIC admits that there have been difficulties 'regarding decision-making authority within the organisation'. According to Chief Executive Luc Aliadière, 'inconsistencies' in the new statutes were not properly addressed before they were adopted. These subsequently led to 'a number of internal difficulties and tensions', as each body put its own interpretation on the rules.
In particular, railways from Asia and Africa feel that reform is not moving fast enough, whilst the European members are reportedly reluctant to embrace change. Although the European railways only have four places on the 21-member executive board, they still contribute around 70% of the membership income, and want this to be reflected in the organisation's spending. The 'world' camp would like to see a much greater focus on transferring skills and addressing more global issues.
With the CEO seen as representing European interests and his deputy Vipin Sharma the 'world dimension', Aliadière decided to seek independent assistance. The court appointed Béatrice Dunogué-Gaffié as Provisional Administrator to 'focus on the areas of operational malfunction within the organisation, identify the sources of tension and propose the measures or adjustments which will allow UIC to function efficiently'.
Writing to the railways on April 23, Dunogué-Gaffié said her second priority was to 'clarify the situation vis-à-vis the association's accounts and those of its subsidiaries', to which end she would be initiating a full financial audit. Asked about this on May 6, Aliadière dismissed any suggestion of financial irregularities, insisting that the fees paid by the member railways were sufficient to support UIC's current work programme.
Dunogué-Gaffié has spent her first weeks talking to all parties within UIC, and she indicated at the Statutory Meetings in Seoul on May 18-19 that she is still focusing on getting a clear understanding of the background to the current problems, and is not yet in a position to take any opinion on the various arguments. The Administrator plans to convene a working group with a representative from each region to look at revising the statutes, but there are indications that that she will not be ready to bring forward any proposals for reform to a special General Assembly until the autumn at the earliest. There are suggestions that her initial six-month remit is likely to be extended at least until Christmas.
bron: http://www.railwaygazette.com/news_view ... t_uic.html

Dallas assembles kit cars
13 Jun 2008
USA: Dallas Area Rapid Transit has begun adding low-floor sections to its 115 KinkiSharyo light rail vehicles under a programme to be completed in 2010. The number of seats is increased from 75 to 100 on the 'Super Light Rail Vehicles', the first of which will begin carrying passengers shortly.
Supplied from Japan in kit form, the 15 tonne centre sections are 9·4 m long with a set of doors on each side and steps to the end sections. A prototype entered service in 2002, and has now been withdrawn for modifications to meet updated specifications.
Platforms are being modified to accommodate the longer cars, and to allow DART to run trains of up to three SLRVs in multiple
On April 11 DART President Gary Thomas confirmed that work on the 45 km Green Line is on schedule, with the four-station first phase between Pearl, Fair Park and South Dallas set to open in September 2009. The 15-station second phase to Pleasant Grove, Farmers Branch and Carrollton will be ready by the end of 2010.
Multiple working and more seating will boost capacity on the DART network.
bron: http://www.hgbtf.net/posting.php?mode=reply&f=7&t=3883
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

> Nieuws
MIVB koopt voorlopig geen 70 bussen op aardgas
De MIVB ziet voorlopig af van de aankoop van zeventig bussen op aardgas. Dat is vernomen in de marge van het bezoek aan het salon voor het openbaar vervoer in Parijs. De directie van de MIVB heeft het nieuws bevestigd.
De beslissing komt er na begrotingsproblemen bij het Brussels Gewest. Volgens adjunct-directeur-generaal Kris Lauwers van de MIVB zou het gewest aanvankelijk de meerkost die dit type bus met zich meebrengt (6,6 miljoen euro op een totaal bedrag van 27 tot 30 miljoen euro) op zich nemen. Door de lagere fiscale inkomsten ziet de regering Picqué zich nu genoodzaakt van dit project af te zien. (belga/ka)
bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... dgas.dhtml

> Nieuws
MIVB toont interesse in snelle buslijnen naar Frans model
De MIVB overweegt om in de loop van het volgende decennium vijf of zes snelle buslijnen op te richten. De Brusselse vervoersmaatschappij haalt de mosterd daarvoor bij een Frans model.
Eigen bedding
De bedoeling is om een buslijn te creëren die zoals de metro en de tram in zijn eigen bedding rijdt en de afstand snel aflegt. De directie van de MIVB wil de Brusselse politici overtuigen van het belang van zo'n buslijnen. Ze deed dat vandaag in de marge van het bezoek aan het salon voor het openbaar vervoer in Parijs.
In de regio rond Parijs rijden snelle bussen van het project Trans-val-de-Marne over bijna 20 kilometer op een eigen, vrije baan. Er zijn een dertigtal stopplaatsen, vlakbij metrostations. (belga/ka)
11/06/08 22u16
bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... odel.dhtml

> Nieuws
Treinverkeer vanaf maandag verstoord door acties OVS
De onafhankelijke spoorbond OVS blijft erbij dat het sociaal akkoord bij de NMBS ontoereikend is en zal vanaf maandag 16 juni stiptheidsacties houden. Dat kan tot vertragingen leiden. De maandag erop is er overleg gepland met de directie van de spoorweggroep. Dat meldt de OVS vandaag.

OVS niet blij met akkoord
Het sociaal akkoord werd gisteren ondertekend door de directie van de NMBS en de erkende vakbonden ACOD Spoor en ACV-Transcom. Ook de liberale vakbond VSOA sloot zich bij deze twee vakbonden aan. OVS had al laten weten het ontwerp van sociaal akkoord te verwerpen en herhaalt vandaag dat het akkoord "geenszins voldoet aan de verwachtingen van het overgrote deel van het personeel".
Druk uitoefenen
In de aanloop naar het gesprek met de spoordirectie op 23 juni, vraagt de onafhankelijke vakbond aan het personeel om volgende week stiptheidsacties te houden "om druk te blijven uitoefenen en uiting te geven aan de ontevredenheid in verband met het akkoord".
Tijdens stiptheidsacties wordt strikt volgens het boekje gewerkt, bijvoorbeeld wat betreft rusttijden. Dat zou kunnen leiden tot een aantal vertragingen, zo luidt het bij de vakbond. (belga/eb)
11/06/08 16u14
bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... -OVS.dhtml

> Nieuws
Antwerpen Centraal onthult vernieuwde stationskoepel
Bezoekers en toeristen hebben er lang niet van kunnen genieten, maar vanaf 21 juni geeft het Centraal Station van Antwerpen zijn centrale koepel weer prijs. De koepel zat al die tijd verborgen achter een werkplatform dat nodig was voor de tunnelbouw in het station. Nadien onderging de koepel nog een opfrisbeurt. De koepel werd in zijn oorspronkelijke kleuren hersteld en heeft nu opnieuw het uitzicht van 1905.
Het grote publiek wordt op zaterdag 21 juni uitgenodigd om de koepel in zijn volle glorie te komen bewonderen. "De koepel werd afgestoomd en geschilderd in de oorspronkelijke pastelkleuren. Op 21 juni verwijderen we het doek dat de koepel nu nog aan het zicht onttrekt. Dat zal gepaard gaan met de nodige animatie en muziek", zegt Paul Van Aelst, woordvoerder van de NMBS-holding.
De renovatie van de koepel is slechts een onderdeel van de grondige metamorfose die het stationsgebouw van Antwerpen momenteel ondergaat. Aan de buitenkant zijn er eveneens ingrijpende renovatiewerken aan de gang. In dat kader werd vandaag een 65 meter hoge torenkraan verplaatst die nodig is voor de renovatie van de Spoorwegkathedraal. De kraan verhuisde van het Astridplein naar de De Keyserlei met behulp van een telescoopkraan van 80 meter. (belga/ka)
12/06/08 14u29
bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... epel.dhtml

> Nieuws
NMBS zal minder snel staken
Directie en vakbonden bij de NMBS-Groep hebben vandaag een akkoord getekend "dat werkonderbrekingen in de toekomst moet vermijden". Dat meldt de spoorweggroep. Beter overleg, striktere procedures voor stakingsaanzeggingen en strengere voorwaarden voor werkonderbrekingen moeten daarvoor zorgen.
Sociale stabiliteit
"Het doel van deze overeenkomst is de sociale stabiliteit te garanderen", zegt NMBS-Holding. Stakingen "mogen enkel als ultiem wapen worden gebruikt, nadat alle andere pogingen van conflictbeheersing zijn mislukt".
Impact voor reiziger
De procedures worden veel strenger en moeten vooral het aantal spontane lokale acties verminderen. De voorbije vijf jaar waren er 35 dergelijke acties. "Deze acties komen onverwacht en de impact voor de reizigers is nagenoeg onmogelijk in te schatten", zegt de NMBS-Holding. In dezelfde periode waren er twee nationale spoorstakingen van een dag.
Schriftelijke stakingsaanzegging
Voortaan moet elke stakingsaanzegging schriftelijk worden ingediend, minstens tien dagen op voorhand en door de nationale instanties van de vakbonden. Lokale vakbondsafdelingen kunnen dus geen stakingsaanzegging meer indienen. Als in de tussentijd geen oplossing wordt gevonden - dat kan bijvoorbeeld ook via een sociaal bemiddelaar - , moet de actie 48 uur op voorhand opnieuw bevestigd worden met de nodige praktische informatie, zodat de klanten duidelijk geïnformeerd kunnen worden.
Onregelmatige afwezigheid
"Elke werkonderbreking die niet aan de voorwaarden van aanzegging en overleg voldoet, zal worden beschouwd als een onregelmatige afwezigheid voor zij die eraan deelnemen", stelt de NMBS-Holding.
Stakingsrecht gevrijwaard
Een tevreden NMBS-directie benadrukt nog dat het stakingsrecht als principe bewaard is, maar dat er "een einde wordt gesteld aan het disproportionele effect waarbij lokale mistevredenheid een zeer zware impact heeft op de dienstverlening aan de reizigers".
Het akkoord om sociale conflicten beter te beheersen was aangekondigd in het sociaal akkoord waar de sociale partners bij het spoor eerder deze week hun handtekening onder zetten. (belga/eb)
bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... aken.dhtml

Modal split in Rotterdam blijft voorlopig ongewijzigd
Vorig jaar werden 11% van de in Rotterdam behandelde containers van en naar het hinterland gevoerd met het spoor. De binnenvaart was goed voor 30% en de weg voor 59%. Daarmee blijft de modal split van Europa's grootste containerhaven voorlopig ongewijzigd, ook al verwacht het Havenbedrijf nu snel verandering.
Het spoor was in 2007 al de snelste groeier met 10,8% meer vervoerde containers. De binnenvaart vervoerde 7,8% meer containers en groeide daarmee minder snel dan het wegvervoer, dat 8,2% meer containers aan- en afvoerde.
Toch verwacht het Havenbedrijf dat het aandeel van de laatstgenoemde modus nu snel zal slinken door de ontplooiing van de Betuweroute, de ingebruikname van de Delta Barge Feeder Terminal (gunstig voor de binnenvaart) en de Euromax-terminal (met veel spoorcapaciteit). Tegen 2035 moet de verdeling er als volgt uitzien: binnenvaart 45%, weg 35% en spoor 20%.
(Zie De Lloyd van 13/06/08)
Publicatiedatum: 12 juni 2008
bron: http://www.lloyd.be/nieuws/id21515-Moda ... jzigd.html

> Nieuws
Wallonië biedt gezin 3-jarig busabonnement voor nummerplaat
Wie in Wallonië woont en zijn nummerplaat inlevert, krijgt binnenkort een gratis busabonnement van de Waalse vervoersmaatschappij TEC voor drie jaar. Nu mogen Walen die de auto aan de kant zetten maar twee jaar gratis met de bus reizen. Het nieuwe ruilabonnement zal ook geldig zijn voor het hele gezin. De Waalse regering heeft vandaag het licht op groen gezet voor die uitbreiding.
In Wallonië kunnen mensen al sinds april 2006 hun nummerplaat inruilen voor een busabonnement. Eerst was dat abonnement een jaar geldig, vorig jaar werd de duurtijd ervan opgetrokken tot twee jaar, telkens voor één persoon. Nu zal het abonnement drie jaar geldig zijn en dat voor het hele gezin.
Waals minister André Antoine (cdH) wil ook praten met de NMBS om de maatregel uit te breiden naar het spoor. (belga/ka)
12/06/08 13u46
bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... laat.dhtml

Lanaken start met bouw Albertterminal
In Lanaken is zopas het startschot gegeven voor de bouw van de Albertterminal, een rangeerbundel op het bedrijventerrein De Albertknoop dat gedeeld wordt met Maastricht. De aanleg kadert in de plannen om begin 2010 opnieuw treinen te laten rijden over de in onbruik geraakte spoorlijn Lanaken-Maastricht.
"De rangeerbundel moet het hart worden van de spoorlijn 20 tussen Lanaken en Maastricht", zegt burgemeester van Lanaken Guido Willen (Open Vld). Het traject zal hoofdzakelijk gebruikt worden door papierfabrikant Sappi, die vestigingen heeft in beide steden. Streefdoel is dat de verbinding vanaf 2010 jaarlijks zo'n 400.000 ton van de weg naar het spoor overhevelt, wat overeenkomt met een dagelijkse vermindering van 300 vrachtwagenbewegingen.
Tien jaar geleden was men al van plan om deze zes kilometer lange spoorverbinding te heractiveren. Struikelblok was echter de financiële invulling. Uiteindelijke zal het bijna 28 miljoen euro dure project gefinancierd worden door de gemeentes Lanaken en Maastricht, de provincies Nederlands en Belgisch Limburg, ProRail en Europa.
(Zie De Lloyd van 16/06/08)
Publicatiedatum: 13 juni 2008
bron: http://www.lloyd.be/nieuws/id21522-Lana ... minal.html

> Nieuws
22 procent meer klachten bij NMBS
In 2007 heeft de Centrale Klantendienst van de NMBS 31.520 reacties van klanten ontvangen, een stijging met 14 procent in vergelijking met 2006. Bij die reacties zaten 22.961 klachten en daarvan handelden er 21.823 over de binnenlandse dienst, wat een verhoging van 22 procent betekent tegenover een jaar eerder.
Snelle stijging
In 2007 vervoerde de NMBS 197 miljoen reizigers in binnenlands verkeer, of 5 procent meer dan in 2006. De NMBS geeft toe dat "het aantal klachten relatief snel stijgt ten opzichte van het aantal reizigers", maar nuanceert de cijfers door te stellen dat gemiddeld slechts één klacht werd ingediend per 10.000 reizigers.
Volgens de NMBS is de "jaarlijkse stijging" van het aantal klachten gedeeltelijk te verklaren door het stijgende internetgebruik. Tussen 2001 en 2007 nam het aandeel klachten via e-mail toe van 9 procent tot 61 procent.
Incidenten
Uit het jaarrapport blijkt ook nog dat de treinbegeleiders in 2007 208.371 "vaststellingen van onregelmatigheden" deden, een stijging van 0,37 procent in vergelijking met 2006. In de meeste gevallen (133.732 of 64,18 pct) ging het om personen zonder vervoerbewijs. De NMBS spreekt van een "stabiel cijfer".
Wie zonder geldig vervoerbewijs reist en vooraf de begeleider niet waarschuwt, wordt bij controle voorgesteld om onmiddellijk de prijs van de rit te betalen, vermeerderd met 12,50 euro. Het is pas wanneer die reiziger dat bedrag niet direct kan betalen, dat de begeleider een "vaststelling van onregelmatigheden" opstelt. (belga/gb)
13/06/08 19u28
bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... NMBS.dhtml
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

Bahrain investor buys Freightliner
13 Jun 2008
UK: Freightliner Group announced on June 13 that it had been bought for an undisclosed sum by Arcapita, a Bahrain-based investment bank specialising in corporate, real estate and asset-based investments and venture capital.
Subject to clearance from the European Commission, Arcapita will acquire Freightliner from 3i and Electra Private Equity, who invested in the former British Rail company when it was privatised in 1996, and from the Group's management and staff.
Freightliner Group is the parent company of Freightliner Ltd, the former BR container business, as well as post-privatisation companies created to grow the business. Freightliner Heavy Haul handles bulk freight, Freightliner Maintenance undertakes traction and rolling stock works, and Freightliner PL hauls freight in Poland and Germany.
Freightliner said in its statement that the change of ownership will ensure the company 'can continue to invest in and develop its intermodal and heavy haul businesses, and enhance its international activities.' There will be 'little change' to management and staff.
bron: http://www.railwaygazette.com/news_view ... liner.html
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

Pointers
15 Jun 2008

At a meeting with his Iranian and Afghan counterparts, the Foreign Minister of Tajikistan proposed that a railway which is planned to serve a Chinese copper mining concession at Aynak, east of Kabul, be routed through Kunduz, Panj and then to the Tajik capital Dushanbe. A line would be built up the Vakhsh River valley and onwards to Kashi in China. This route avoids the difficult Wakhan corridor.

French national operator SNCF is reported to be looking at acquiring a stake in Italy's Nordcargo, the freight business of Gruppo Ferrovie Nord Milano.

Adelaide to Darwin railway concessionaire FreightLink announced on May 19 that it had appointed UBS to advise on the sale of the business, and expressions of interest were now being sought.

Details of a feasibility study sponsored by the South Korean government for a 334 km high speed link between Hanoi and Vinh were published by Vietnam's Ministry of Transport & Communication in conjunction with Korea International Co-operation Agency on May 12. The US$12·9bn scheme would permit 200 km/h trains to link the two cities in 2 h.

PTKA in Indonesia is planning to set up a separate subsidiary to run suburban trains in the greater Jakarta region. Private companies may be invited to invest in the new company.

US company General Electric is understood to be negotiating a contract to help rehabilitate the 424 km ZRS network in Bosnia's Republika Srpske.

Inekon of the Czech Republic is reported to be bidding for a concession to run the 447 km Albanian Railways network for up to 35 years. Funds would come from a KC15bn credit from export bank Egap.

Revenue service on the Buenavista - Cuautitlán suburban route in Mexico City (MR 3.08 p23) is now expected to commence as far as Lechería on June 1, with the remaining section due to open in October following completion of road and pedestrian overbridges.

With the aim of handing over the 100 km Latacunga - Quito section on June 25, the 100th anniversary of the completion of the Guayaquil & Quito Railway, work is proceeding to restore the national network in Ecuador under a US$20m programme funded by the government.

The potential for reviving the national network in Costa Rica for freight traffic is to be examined during a seven-month study funded by the Central American Bank for Economic Integration.
bron: http://www.railwaygazette.com/news_view ... rs-80.html

Amman - Zarqa light rail back on
16 Jun 2008
JORDAN: A new contract has been awarded for the construction and operation of the long-planned inter-urban light rail line between Amman and Zarqa.
The US$332m 30-year build-operate-transfer concession with Spain's Ineco-Tifsa and a Kuwaiti partner replaces a US$240m contract with a consortium of Jordanian, Pakistani and Chinese firms which was announced in May 2007 but then ran into legal difficulties.
Opening of the 26 km standard-gauge line with 12 stops is now planned for 2011. Most of the route of the electrified double track line will follow the Hedjaz Railway corridor.
bron: http://www.railwaygazette.com/news_view ... ck_on.html

> Nieuws
Goedkoop abonnement De Lijn ook voor bescheiden inkomens
Het goedkoopste abonnement van de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn, dat 25 euro per jaar kost, kan binnenkort ook gekocht worden door gezinnen met bescheiden inkomens. Het gaat om mensen die onder het OMNIO-statuut vallen en een bruto gezinsinkomen hebben tot 13.321,80 euro per jaar, vermeerderd met 2.464,56 euro per gezinslid. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen Kathleen Van Brempt beslist.
De ziekenfondsen werken momenteel aan een eenvormig attest dat mensen nodig hebben om dit abonnement aan te vragen. Nu zijn de goedkope abonnementen enkel voor weduwen, invaliden, gepensioneerden, wezen en mensen met een leefloon of inkomensgarantie. Met de nieuwe maatregel kunnen ongeveer 340.000 mensen in Vlaanderen een goedkoop abonnement krijgen.
"Concreet gaat het bijvoorbeeld om een werknemer in een kapsalon, alleenstaand met één kind ten laste", aldus de minister. Minister Van Brempt kondigde de maatregel aan naar aanleiding van de resultaten van een enquête die door het magazine Flair en Gelijke Kansen in Vlaanderen werd gehouden over éénoudergezinnen. Uit de enquête blijkt dat de helft van de éénoudergezinnen het financieel vaak moeilijk heeft. Een kwart van de mensen gaf ook aan dat gratis openbaar vervoer hun leven zou verbeteren. (belga/adv)
16/06/08 15u15
bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... mens.dhtml

Koncar to develop Bosnia EMU
16 Jun 2008 Afbeelding BOSNIA: On June 12 representatives of Bosnia & Herzegovina Railways Public Corp signed a €5·3m contract with Croatian manufacturer Koncar for the production of a prototype low-floor electric multiple-unit for regional passenger services.
Development and delivery of the 25 kV 50 Hz EMU will be funded by long-term loans from Croatian banks, and delivery will be in around 12 months.
BHZJK operates rail services on a 604 km network in the Federation area of Bosnia & Herzegovina, of which around 440 km is electrified. Services in the Republika Srpska region are provided separately by ZRS.
bron: http://www.railwaygazette.com/news_view ... a_emu.html

> Nieuws
Weinig hinder in ochtendspits door stiptheidsacties spoor
De stiptheidsacties die de onafhankelijke spoorbond OVS sinds vandaag voert, hebben tijdens de ochtendspits op het spoor geen hinder opgeleverd. Dat zegt Frédéric Petit, woordvoerder van spoorbeheerder Infrabel.
"Tot nu toe is alles vlot verlopen en waren er geen gevolgen van mogelijke acties", zegt Petit. "Het blijft natuurlijk afwachten wat er tijdens de avondspits en tijdens de komende dagen gebeurt". OVS vindt het sociaal akkoord bij de NMBS ontoereikend en had daarom stiptheidsacties aangekondigd vanaf maandag 16 juni. Tijdens die stiptheidsacties wordt er strikt volgens het boekje gewerkt, bijvoorbeeld inzake rusttijden, en dat zou tot vertragingen kunnen leiden.
Niet voldoende
Vorige week dinsdag ondertekende de directie van de NMBS een sociaal akkoord met de vakbonden ACOD Spoor en ACV-Transcom. Ook de liberale vakbond VSOA sloot zich bij deze twee bonden aan. OVS verwerpt het akkoord echter omdat het "geenszins voldoet aan de verwachtingen van het overgrote deel van het personeel". Volgende week maandag is er overleg gepland met de NMBS-directie.
Weinig hinder
De ochtendspits op het spoor heeft vanochtend ook weinig hinder ondervonden van de lichtjes gewijzigde dienstregeling bij de NMBS, stelt Petit. De belangrijkste wijzigingen deden zich voor op de trajecten Brussel-Zuid - Maastricht en Maastricht - Brussel-Zuid. In de richting van Maastricht stoppen de IC O-treinen met vertrek om 9.05 en 12.05 uur voortaan ook in Leuven. De treinen die om 9.07 uur en 12.07 in de richting van Brussel rijden, stoppen ook in Leuven. Daarnaast rijdt er een nieuwe piekuurtrein vanuit Herentals naar Brussel-Zuid, met vertrek om 7.54 uur en aankomst om 8.54 uur.
De NMBS past haar dienstregeling twee keer per jaar aan. Enerzijds om tegemoet te komen aan de wensen van de reizigers op het vlak van comfort en stiptheid, anderzijds omwille van werkzaamheden aan het spoor die enkele aanpassingen van de regeling vragen. (belga/adv)
16/06/08 10u28
bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... poor.dhtml

Nürnberg: RUBIN eröffnet
(16.06.2008)
Am Wochenende erfolgte die Eröffnung von Deutschlands erster vollautomatischer U-Bahn. In Nürnberg hat Oberbürgermeister Dr. Ulrich Maly am Samstag im Beisein von rund 500 Ehrengästen aus Politik und Wirtschaft – darunter Bundes- verkehrsminister Wolfgang Tiefensee und Bayerns Europaminister Dr. Markus Söder – den Startschuss für die neue U-Bahn-Linie U3 gegeben. Tausende Nürnbergerinnen und Nürnberger hießen die High-Tech-Bahn bei zwei Bürgerfesten an den U-Bahnhöfen Gustav-Adolf- Straße und Maxfeld sowie in den Stationen entlang der Route willkommen. Viele nutzten dann die Gelegenheit zur kostenlosen Probefahrt. Ab sofort verkehrt die automatische U3 auf der 6,5 km langen Strecke zwischen Maxfeld und Gustav-Adolf-Straße.
Weltweit einmalig bei dem Projekt, das die Stadt Nürnberg, die VAG Verkehrs-Aktiengesellschaft Nürnberg und das für die Betriebstechnik zuständige Unternehmen Siemens unter dem Namen „RUBIN“ (Realisierung einer automatisierten U-Bahn in Nürnberg) umsetzen, ist der Mischbetrieb von fahrerlosen und von Fahrern gesteuerten Zügen auf einem gemeinsamen Abschnitt.
In der nächsten Phase wird nun auch die gesamte U2 (Röthenbach – Flughafen) auf automatischen Betrieb umgestellt werden. Mit dem Automatikbetrieb ist es möglich, die Züge bedarfsgerecht einzusetzen. So können die Wartezeiten reduziert und mehr Fahrgäste befördert werden. Steuerung und Überwachung des Automatikbetriebs erfolgen mittels modernster Technik. Eine Vielzahl von Rechnern im Fahrzeug, entlang der Strecke, im Stellwerk und in der Zentralen Serviceleitstelle tauschen Daten aus. Die Züge und Bahnhöfe werden ständig überwacht. Die Mitarbeiter der Zentralen Serviceleitstelle der VAG sind jederzeit über alle Vorgänge informiert und werden im Falle des Falles aktiv.
Das Projekt kostet im ersten Bauabschnitt insgesamt rund 325 Mio. EUR, die im Wesentlichen der Bund, der Freistaat Bayern, die Stadt Nürnberg und die VAG tragen. Für den Tunnelbau, die drei neuen Bahnhöfe (Maxfeld, Sündersbühl und Gustav-Adolf-Straße) und die dazugehörigen Streckenabschnitte fielen allein 115 Mio. EUR an. Bund und Land übernehmen 85 Prozent der förderfähigen Kosten. Die Automatisierung der U3-Neubaustrecke und die Umstellung der U2 auf Automatikbetrieb kosten rund 90 Mio. EUR. Bund und Freistaat Bayern bezuschussen diese Investitionen mit 87,5 Prozent der förderfähigen Kosten. Die 32 neuen U-Bahn-Züge der Baureihe DT3 schlagen mit 120 Mio. EUR zu Buche. Davon kommen 50 Prozent vom Freistaat. Die verbleibenden Kosten für die Neubaustrecken und die Ausrüstung für den Automatikbetrieb trägt die Stadt Nürnberg, die Fahrzeuge beschafft die VAG.
bron: http://www.eurailpress.com/news/news.php3?id=20368

Urban rail news in brief
16 Jun 2008
Madrid Metro has unveiled the first of 36 Series 9000 trainsets that are to be introduced on Line 6 by 2011, part of an order for 52 units placed with AnsaldoBreda for €450m. The upgrade of Line 6 has included the construction of new traction substations and a new station at Arganzuela-Planetario. Tunnel lighting and ventilation systems will now be modernised at a total cost of €12·7m.

Metropolitan Transit Authority of Harris County has appointed Parsons Transportation Group as lead contractor for a design-build-operate-maintain project for four planned light rail lines around Houston. Parsons replaces Washington Group International as MTA's partner following a review of the programme's projected costs.

Alstom has signed an agreement with the Bouregreg Valley Development Agency to supply an initial batch of 22 Citadis trams for the 19 km two-route Rabat light rail network, which is scheduled to open in 2010. The €90m contract includes the supply of spares and fleet maintenance for five years. Colas has also been awarded a €70m contract for tracklaying and other civils work.

The Tramivur light rail demonstrator route in the Spanish city of Murcia (RG 7.07 p412) has carried over 1 million passengers in its first year of operations, with free travel attracting an average of 4 200 passengers/day. Serving four stops between Plaza Circular and Estadio Nueva Condomina, the 2·1 km route is planned to form part of Line 1 of a future four-line network.

Thales is to equip Metronet's Neasden maintenance depot in London with its LockTrac 6172 modular interlocking system under a contract worth £10·4m.

Station construction at Coon Rapids began with a ground-breaking ceremony on April 23. Work on the other stations that will be served by the 65 km Northstar commuter rail service to Minneapolis-St Paul was expected to follow shortly afterwards, with the first trains expected in late 2009 (RG 10.07 p601).

A consortium of Hatch Mott MacDonald, Delcan and MMM Group has been awarded a seven-year project management contract for the planned Spadina metro extension in Toronto. The Toronto Transit Commission hopes the 8·6 km line from Downsview station to York University and Vaughan will be completed by 2015.

A public consultation process was due to start on June 2 ahead of a decision by the Greater Dijon authority on whether to build a busway or light rail network in the city. Two corridors of 19 km have been identified as suitable for transport running on reserved alignment. The local authority will choose its preferred option on September 15.

The board of directors of the Los Angeles MTA has approved a proposal to establish a public-private partnership to fund 23 transport projects, including an extension to the Purple Line from Wilshire Boulevard and Western Avenue to Santa Monica. A feasibility study into the extension is already underway.

As part of the project to extend Madrid suburban route C5 from Humanes to Illescas, the Spanish Ministry of Development has begun public consultation on a €112·1m package of works to place 3·76 km of the route through Illescas in tunnel. Two stations would be built on the new underground alignment.

An east-west tram tunnel opened in Dortmund on April 28, linking Unionstrasse and Ostentor. Designed to permit low-floor cars to pass beneath the city centre, the link has three intermediate stations and is served by lines U43 and U44, which replace surface tram routes 403 and 404.

On May 9 Mumbai Metro One awarded China South a contract to supply 22 three-car trainsets for the 11 km metro line which is under construction in the Indian city. Deliveries of the 25 kV stainless steel trainsets will begin within 18 months.

A tender has been called for the supply of eight light metro cars for Izmir. The invitation specifies that the trainsets must have a minimum of three cars, feature IGBT or IGCT drives and three-phase asynchronous motors, with a maximum speed of at least 80 km/h. A 5·2 km extension to the existing light metro line is currently under construction.

The Spanish Ministry of Development has begun public consultation on a €59m scheme to build a new suburban station at Sagrera-Meridiana in Barcelona. Platforms would be located between metro lines 1 and 5, and will also provide interchange with Line 9 currently under construction and an extension of Line 4 to Sagrera.

The federal government of Pakistan announced plans on May 1 to revive the Karachi Circular Railway project. The Ministry of Railways said that the project would be implemented with the assistance of the Japanese government, which has agreed to provide a soft loan of US$872m. The 50 km mass transit route would serve 23 stations and completion is forecast in 2011.
bron: http://www.railwaygazette.com/news_view ... ief-6.html

Containerships start in oktober met dienst op Gent
De Ghent Container Terminal zal in oktober zijn eerste schip ontvangen aan het Kluizendok. De frequentie van deze dienst die rederij Containerships tussen Gent, Klaipeda, Helsinki en Sint-Petersburg zal uitbaten, bedraagt tegen het derde kwartaal van volgend jaar al drie afvaarten per week.
Dat hebben verantwoordelijken van terminal en rederij bekendgemaakt op een persconferentie in Helsinki tijdens een missie van de Gentse haven in Rusland en Finland. Gent krijgt met die nieuwe dienst een hefboom in handen om die markten beter te gaan bedienen.
Containerships, de rederij die de verbinding zal verzorgen, hoopt tegen de tweede helft van volgend jaar een kruissnelheid van minstens 30.000 teu op jaarbasis bereikt te hebben. Een deel van dat volume zal bestaan uit trafiek die momenteel via Rotterdam van en naar België en Frankrijk wordt aangevoerd.
(Zie De Lloyd van 20/06/08)
bron: http://www.lloyd.be/nieuws/id21534-Cont ... _Gent.html

Bamberg: Neues Containerterminal im Hafen
(16.06.2008) Afbeelding Rückbau nicht mehr benötigter Gleisanlagen für das neue
KV-Terminal im Hafen Bamberg
Der Bayernhafen Bamberg und TFG bauen gemeinsam ein neues Terminal für den Kombinierten Verkehr, mit dessen Bau im Mai begonnen wurde. 3,5 Mio. EUR investiert die Bayernhafen GmbH & Co. KG in das Projekt. Zum Fahrplanwechsel 2008/2009 wird das neue Terminal den Betrieb aufnehmen. Dann können auf rund 20.000 Quadratmetern bis zu 80.000 TEU pro Jahr umgeschlagen werden. Dafür stehen zwei Ladegleise mit einer Länge von jeweils 360 m zur Verfügung. Um die erforderlichen Terminalflächen zu schaffen, werden nicht mehr benötigte Abstellgleise im Hafenbahnhof zurückgebaut. Der Containerumschlag zwischen Schiene und Straße erfolgt per Reachstacker. Die Lagerkapazität beläuft sich bereits zum Betriebsstart auf über 1000 TEU.
Betreiber der Anlage wird die „baymodal Bamberg GmbH“ sein. An dem Joint Venture, dem das Bundeskartellamt noch zustimmen muss, ist die Bayernhafen GmbH & Co. KG mit 74,9 Prozent beteiligt. 25,1 Prozent der Anteile hält die TFG Transfracht Internationale Gesellschaft für kombinierten Güterverkehr mbH & Co. KG, Frankfurt.
bron: http://www.eurailpress.com/news/news.php3?id=20372

Capaciteit Betuweroute wordt verhoogd
Op de Betuweroute kunnen voortaan vier treinen per uur per richting rijden. Dat heeft Keyrail, de exploitant van de 4,7 miljard euro kostende goederenlijn, zopas bekendgemaakt. Tot nog toe lag de capaciteit slechts op één trein per anderhalf uur.
Dat er tot nu toe maar weinig treinen over de Betuweroute konden rijden, komt vooral doordat het ERTMS-beveiligingssysteem nog moest worden getest. Op dit moment rijden wekelijks 80 treinen over het tracé. Voortaan zullen dat er 180 zijn, verzekert Keyrail.
Begin april spoorde de duizendste trein over het A15-tracé, dat op 16 juni vorig jaar officieel geopend werd. Deze maand nog hoopt Keyrail -dat in handen is van ProRail (50%), het Havenbedrijf Rotterdam (35%), en de Haven van Amsterdam (15%)- de tweeduizendste te mogen verwelkomen.
Verwacht wordt dat wekelijks 300 treinen gebruik zullen maken van de spoorweg tegen eind 2008 en 600 tegen 2010. Op het eerste deel van de Betuweroute, de Havenspoorlijn, reden dit jaar al 40.000 treinen. In 2012 mikt Keyrail op 900 treinen per week en moet een break-even naar eigen zeggen haalbaar zijn.
(Zie De Lloyd van 18/06/08)
bron: http://www.lloyd.be/nieuws/id21536-Capa ... hoogd.html

ICF boekt opnieuw winst
Intercontainer-Interfrigo heeft in 2007 een lichte volumedaling opgetekend (-3,3% tot 415.800 teu), maar de winst blijft stabiel op 2,9 mln EUR. De dalingen zijn te wijten aan computertechnische en andere "problemen" in Rotterdam en Hamburg.
De trafieken naar Oost- en Zuidoost-Europa gaven evenwel een zeer positieve ontwikkeling te zien, met name via Sopron. De gemiddelde afstand per teu bedroeg 1.194 km en zelfs 1.588 km in de continentale trafiek.
(Zie De Lloyd van 18/06/08)
bron: http://www.lloyd.be/nieuws/id21535-ICF_ ... winst.html
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

> Nieuws
Vervotte onderzoekt extra treinen tussen Turnhout en Brussel
Er komen binnenkort wellicht extra treinen tussen Turnhout en Brussel. Dat heeft minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V) vandaag gezegd. Treinreizigers klagen al langer over de verbinding tussen de Kempen en Brussel.
Nog geen timing
Minister Vervotte zei vandaag dat er een onderzoek aan de gang is over het verhogen van de capaciteit op de lijn. "Onze verwachting is dat we daar positief zullen kunnen over communiceren", aldus de woordvoerder van Vervotte, die daar aan toevoegde dat de minister "daar nog geen timing op kan plakken".
Pijnpunt
De treinverbinding tussen Turnhout en Brussel is al langer een pijnpunt voor veel reizigers, die zich verenigden in het actiecomité www.turnhoutmanage.be. Na de nieuwe uurregeling die de NMBS vorig jaar doorvoerde, laaide het protest hoog op. De actievoerders willen onder meer in de spits twee treinen Turnhout-Brussel en omgekeerd en vlotte aansluitingen voor al deze treinen.
De NMBS beloofde in april nog vanaf midden juni 2008 een extra trein in te leggen vanuit de Kempen richting Brussel. (belga/eb)
16/06/08 17u08
bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... ssel.dhtml
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

Miners in the market
17 Jun 2008
AFRICA: As two European companies start work on short-term contracts to rescue the existing railway networks in the Democractic Republic of Congo, word reaches us of ambitious plans to build more than 3 000 km of new railway in that country, together with further spending on roads, hospitals and hydro-electric power projects.
Although few details have been released, the investment package outlined by Infrastructure Minister Pierre Lumbi on May 9 forms part of a US$9bn agreement between DRC and China, which will give the Chinese access to more than 10 million tonnes of copper and 600 000 tonnes of cobalt in mineral-rich Katanga province over 30 years. The idea is to form a joint venture owned 32% by DRC's state-owned mining company Gecamines and 68% by Chinese firms including China Railway Engineering Corp and Sinohydro. The Chinese would build the transport corridors needed to move the minerals to the Atlantic coast and other routes connecting the north and south of the country, which Lumbi said would provide 'the foundation on which the growth of our economy is going to be built'.
In Cameroon, meanwhile, Australian mining group Sundance Resources has a concession to develop iron ore reserves at Mbalam, near the border with Congo Brazzaville. These are expected to generate around 35 million tonnes of haematite each year for export to Europe, India and China. The company told investors last month that it had identified a preferred route for the 490 km standard-gauge railway which would link the mine to a proposed port at Lolabi, around 140 km south of Douala. Sundance hopes to start construction by mid-2009, with the first ore to be shipped in mid-2012.
The continuing search for minerals could see the revival of railway operations in Sierra Leone, which abandoned its national network in the 1970s. African Minerals Ltd confirmed on May 7 that it had signed a memorandum of understanding with the government to build and operate a 150 km railway between its iron ore project at Tonkolili and the deep-water port of Pepel near Freetown.
This route would incorporate the 66 km line built in 1933 to carry ore from the Sierra Leone Development Co mines at Marampa, but consultants have been appointed to look at converting the near-derelict 1 067 mm gauge line to standard gauge. Africa Minerals believes the Tonkolili reserves could generate up to 25 million tonnes a year.
bron: http://www.railwaygazette.com/news_view ... arket.html
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

> Nieuws
"NMBS luistert al beter naar klanten"
De NMBS zegt dat ze al beter naar haar klanten luistert. De NMBS reageert daarmee op de kritiek van de NMBS-ombudsman dat de maatschappij steken heeft laten vallen in de communicatie rond de aanpassing van de dienstregeling eind 2007. "We zijn altijd bereid te luisteren naar de opmerkingen van onze klanten over de nieuwe dienstregeling en voeren, voor zover mogelijk, de gevraagde aanpassingen door", luidt het in een persbericht.
Nooit eerder kreeg de NMBS-ombudsman zoveel klachten als in 2007. Veel klachten hadden betrekking op de dienstregeling. Volgens de ombudsman heeft de NMBS de communicatie over de aanpassing van de dienstregeling slecht aangepakt.
Bereid te luisteren
De NMBS zegt dat het altijd bereid is te luisteren naar de opmerkingen van de reizigers over de nieuwe dienstregeling. Indien mogelijk wordt de dienstregeling ook bijgestuurd, stelt de spoorwegmaatschappij. De NMBS maakt van de gelegenheid gebruik om uit te leggen waarom de dienstregeling eigenlijk om de zoveel tijd wordt aangepast.
"De vernieuwing van het aanbod gebeurt om het binnenlandse reizigersverkeer af te stemmen op de veranderende regeling in het internationale treinaanbod. Van die wijziging wordt gebruik gemaakt om gelijktijdig enkele aanpassingen door te voeren waarbij het aanbod beter op de vraag wordt afgestemd, en waarbij ook rekening wordt gehouden met de werkzaamheden op het spoornet", luidt het.
"Ook in de toekomst zal NMBS proberen, in de mate van de mogelijkheden, de dienstverlening aan haar klanten verder te verbeteren", besluit de NMBS. (belga/adv)
18/06/08 19u09

bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... ten-.dhtml
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

Vanaf dit bericht wordt het "nieuwstopic?!" en beetje aangepast. Elk post bevat één bericht en alle berichten van één dag zijn in één kleur. bv: woensdag 18 juni: rood
Dit om al te lange pagina's te vermijden en de posts overzichtelijker te maken.
groeten
rail s

Cádiz tram-train contract
18 Jun 2008
SPAIN: The Andalucía regional government has awarded Sacyr and Prinur a contract worth €52·8m to undertake civil and track work on the 5·8 km San Fernando - Caño Zurraque section of the tram-train route linking Cádiz with Chiclana de la Frontera. Work on this section with eight stops is due for completion within 23 months, including two bridges and a cycle path along the alignment outside the town centre.
The project involves the construction of a total of 13·6 km of new infrastructure from San Fernando to Chiclana, serving 17 stops. From Cádiz to San Fernando tram-trains will run on 10·5 km of ADIF infrastructure serving five stations.
End-to-journey times will be just over 30 min and there will be a potential market of 233 500 people living within a 500 m radius of the stops.
bron: http://www.railwaygazette.com/ur_single ... tract.html
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

Cideon modernisiert SBB-Wagen
(18.06.2008)
Sollen modernisiert werden: SBB Eurocity-Wagen, hier bei Ligerz
Die Cideon AG, Bautzen, Anbieter für Dienstleistungen und Software im Engineeringbereich, hat die Ausschreibung der Schweizerischen Bundesbahnen (SBB) über Engineeringdienstleistungen für die Umrüstung der Eurocity-Wagen gewonnen. Bis Mitte 2010 sollen 236 Waggons moderner und komfortabler gestaltet werden.
Bereits in der Vergangenheit war Cideon mit diversen Einzelprojekten als Konstruktionsdienstleister in der Schweiz tätig. Die Bestellung der SBB stellt jedoch den bisher größten Einzelauftrag im Bereich Engineering Outsourcing für die Cideon AG dar.
Das Auftragsvolumen umfasst die Planung, Konzipierung, Evaluation, Umsetzung und Betreuung des Umbaus von Personenwagen der ersten und zweiten Klasse, sowie der Panoramawagen. Zu den Modernisierungsmaßnahmen gehören unter anderem der Ersatz aller Polster, der Einbau von Zugzielanzeigen und eines geschlossenen Toilettensystems sowie die Sanierung der Fenster und Fensterprofile.
Bereits im September 2008 soll auf der InnoTrans in Berlin das erste der modernisierten Fahrzeuge zu sehen sein.
bron: http://www.eurailpress.com/news/news.php3?id=20379
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

> Nieuws
De Lijn investeert 12 miljoen in betere reisinfo
De Lijn investeert de komende twee jaar 12 miljoen euro in de modernisering van haar reisinformatie. Kleurcodes op de dienstregelingen en netplannen moeten de bus- en tramlijnen duidelijker herkenbaar maken. Digitale schermen zullen reizigers in 'real time' informeren over vertrekuren en eventuele vertragingen.
Meer tevredenheid
Met de investering wil De Lijn komen tot meer reizigers en meer tevredenheid. "We moeten niet alleen investeren in kwantiteit, maar ook in kwaliteit. Heel wat mensen kunnen beschikken over de juiste verbindingen met het openbaar vervoer, maar gebruiken die niet vanwege het gebrek aan comfort. Uit tevredenheidsmetingen blijkt dat informatie en communicatie in de top drie van de belangrijkste factoren voor tevredenheid staan. Het gebrek aan info kan een drempel zijn om het openbaar vervoer te nemen", zegt Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt.
Nieuw tijdperk
Volgens Saskia Schatteman, directeur marketing en communicatie van De Lijn, breekt voor de reizigers een nieuw informatietijdperk aan. Aan de driehonderd belangrijkste haltes in Vlaanderen komen digitale schermen. Reizigers zullen kunnen aflezen om hoe laat hun bus of tram vertrekt en of de rit vertraging heeft. Antwerpen krijgt er 120, Oost-Vlaanderen zestig, Vlaams-Brabant vijftig, West-Vlaanderen veertig en Limburg dertig.
Kleur
De Lijn zal ook kleur brengen in haar halteborden, netplannen en dienstregelingen. Dankzij het gebruik van één kleur per lijn kunnen de reizigers hun lijn gemakkelijk herkennen. Een andere nieuwigheid is dat de schuilhuisjes voortaan een naambordje krijgen aan de voorkant en aan de zijkant. Zo zullen de reizigers ook vanuit het voertuig de naam van de volgende halte kunnen zien.
"Frustratie vermijden"
De Lijn maakt ook werk van het verbeteren van de communicatie over omleidingen. Dat gebeurt met berichten op de websites, aan haltes, op strooifolders en in huis-aan-huisbladen. Schatteman: "Frustratie ontstaat wanneer de reiziger niet weet waarom hij vertraging heeft. Weet hij het wel, dan begrijpt hij het vaak ook." Ook de signalisatie in de premetrostations van Antwerpen zal worden verbeterd.
De modernisering van de 40.000 haltes start begin volgend jaar in Mechelen. Tegen midden 2009 moeten de haltes in Antwerpen en Gent en de andere grote steden zijn aangepast, tegen december in de kleine steden. Over twee jaar moeten ook de haltes in de buitengebieden uitgerust zijn. (belga/svm)
18/06/08 13u12
bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... info.dhtml
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

EU-Kommission genehmigt französische KV-Beihilferegelung
(18.06.2008)
Die Europäische Kommission hat gestern der Verlängerung einer Beihilferegelung zugestimmt, mit der Frankreich die Nutzung des kombinierten Güterverkehrs im Linienverkehr fördern will. Die Regelung kommt den Transportunternehmen des kombinierten Verkehrs zugute, die die verschiedenen Glieder der Logistikkette miteinander verbinden. Im Rahmen dieser Regelung, die für den Zeitraum 2008 bis 2012 gilt, steht ein jährliches Budget in der Größenordnung von 30 bis 40 Mio. EUR zur Verfügung.
Nach der neuen Regelung wird für jede intermodale Transporteinheit (die sogenannten ITE-Container), die in einem Binnen- oder Hafenterminal in Frankreich umgeschlagen wird, und für jede ITE, die einen Knotenpunkt des nationalen oder internationalen Landverkehrs für das Import- und Exportgeschäft passiert, eine Pauschalbeihilfe gezahlt. Die Maßnahme gilt für alle Teile der intermodalen Verkehrsnetze: den Schienenverkehr, die Binnenschifffahrt und den Kurzstreckenseeverkehr. Sie soll die Transportunternehmern des kombinierten Verkehrs in die Lage versetzen, ihre Dienste zu konkurrenzfähigen Preisen anzubieten, und auf diese Weise den Ausbau der intermodalen Transportsysteme fördern.
bron: http://www.eurailpress.com/news/news.php3?id=20381
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

Franken: Verbesserungen im SPNV ab Dezember
(18.06.2008)
Mit zahlreichen Verbesserungen können die Bahnkunden in Unterfranken zum nächsten Fahrplanwechsel am 14. Dezember 2008 rechnen. Die Einzelheiten der Planungen hat die Bayerische Eisenbahngesellschaft mbH (BEG) den Vertretern der Landkreise und kreisfreien Städte heute im Rahmen einer Regionalkonferenz in Karlstadt vorgestellt.
So wird zum Fahrplanwechsel Ende 2008 die Fahrzeit des RegionalExpress (RE) von Würzburg nach Erfurt (Mainfranken-Thüringen-Express) dank der Inbetriebnahme der Neigetechnik auf Thüringer Seite von momentan 2 Stunden 43 Minuten auf 2 Stunden 27 Minuten beschleunigt. Das neue, in enger Zusammenarbeit mit der Nahverkehrsservicegesellschaft Thüringen mbH (NVS) erstellte Fahrplankonzept sieht den Verkehr von acht durchgehenden Zugpaaren (Zweistundentakt) auf der gut 200 km langen Strecke durch die bayerische Rhön und den Thüringer Wald vor. Außerdem wird das Fahrplanangebot auf bayerischer Seite zwischen Schweinfurt und Mellrichstadt verbessert, dort fährt die EIB von Montag bis Freitag ab Dezember einen Stundentakt. Auch am Wochenende ergänzen zusätzliche Fahrten der Erfurter Bahn das Regionalbahnangebot.
Alle sieben Zugpaare des RegionalExpress Nürnberg – Bamberg – Schweinfurt im Zweistundentakt werden zum Fahrplanwechsel nach Würzburg Hbf verlängert. Dabei kommen klimatisierte Doppelstockwagen zum Einsatz. Durch die Verlängerung realisiert die Bayerische Eisenbahngesellschaft ein stündliches umsteigefreies RE-Angebot zwischen Würzburg und Bamberg, das sich aus dem zweistündlich verkehrenden RE Würzburg – Bayreuth/Hof und dem stündlich versetzt fahrenden RE Würzburg – Bamberg – Nürnberg zusammensetzt. Einzelne Züge der RE-Linie Würzburg – Frankfurt (Main) verkehren zum Fahrplanwechsel mit modernen Doppelstockwagen.
Auch auf den Strecken zwischen Miltenberg und Wertheim sowie von Miltenberg nach Amorbach wird es ab 14. Dezember 2008 erhebliche Verbesserungen geben. Gemeinsam mit der DB-Tochter WestFrankenBahn ist es der BEG gelungen, im bayerischen Teil des WestFrankenBahn-Netzes von Montag bis Freitag ein stündliches Grundangebot zu schaffen. Derzeit bestehende Angebotslücken von Montag bis Freitag auf den Streckenabschnitten Miltenberg – Wertheim und Miltenberg – Amorbach werden zum Fahrplanwechsel Mitte Dezember geschlossen. Dank der guten Zusammenarbeit mit den Landkreisen Aschaffenburg und Miltenberg wird der Busverkehr auf den SPNV abgestimmt. Außerdem wird das Verkehrsangebot am Abend auf den Abschnitten Miltenberg – Wertheim und Miltenberg – Amorbach ausgeweitet.
bron http://www.eurailpress.com/news/news.php3?id=20382
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

Rail4Chem: Bieker geht zur BASF
(18.06.2008)
Zum 15. Juli wird Dr. Thorsten Bieker, Vorsitzender der Geschäftsführung der Rail4Chem, das Unternehmen verlassen. Er geht zur BASF zurück und wird für BASF Antwerp N.V. als Direktor die Leitung der Einheit Logistics and Purchasing übernehmen.
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: nieuwstopic?!

Bericht door dentheo »

rail s schreef:Vanaf dit bericht wordt het "nieuwstopic?!" en beetje aangepast. Elk post bevat één bericht en alle berichten van één dag zijn in één kleur. bv: woensdag 18 juni: rood
Dit om al te lange pagina's te vermijden en de posts overzichtelijker te maken.
groeten
rail s
/color]


per week een nieuw draadje (onderwerp nieuwtjes + weeknummer bv.) starten zou dat iets zijn ?
Theo
Groeten vanop de Heide
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

Ik vind deze manier beter zodat iedereen altijd kan doorlezen vanaf de 1ste post.
Maar dit is mijn mening, moesten meerdere mensen dentheo zijn methode beter vinden laat mij iets weten en dan wil ik hiermee rekening houden. :wink:


Kombiverkehr baut europäische Marktführerschaft aus
(19.06.2008)
Afbeelding
KV-Terminal in Lübeck, das erstmals mittels einer neuen
"Über-Tag-Verbindung" angebunden ist.
Für die Kombiverkehr KG war 2007 ein neues Rekordjahr, in dem das Unternehmen als erster europäischer Operateur mehr als 1 Mio. Lkw-Sendungen von der Straße auf die Schiene verlagert hat. Kombiverkehr ist damit im sechsten Jahr in Folge stark gewachsen. Diesen Wachstumskurs will Europas Marktführer für den Kombinierten Verkehr Schiene-Straße 2008 fortsetzen. Im Vorjahr hatte Kombiverkehr die Zahl der transportierten Sendungen um 7,6 Prozent auf 1.001.416 (2,0 Mio. TEU) gesteigert. Der Umsatz wuchs um 9,6 Prozent auf 408 Mio. EUR.
2007 wurden 70.432 Sattelanhänger, Wechselbehälter und Container mehr transportiert als 2006. Das bedeutet erneut die stärkste Zunahme unter allen europäischen Kombi-Operateuren. Im ersten Halbjahr 2007 hatte Kombiverkehr ein Wachstum von mehr als elf Prozent. Vor allem die Streiks haben die rasante Entwicklung im zweiten Halbjahr jedoch gebremst. Dabei ist es beim Streik in Deutschland zwar dank einer sorgfältigen Planung und eines aktiven Krisenmanagements gemeinsam mit DB Intermodal gelungen, an den Streiktagen nahezu jeden zweiten Zug verkehren zu lassen. Schwerer wog jedoch, dass viele Verlader aufgrund des lang anhaltenden Konflikts und des ungewissen Ausgangs um die Sicherheit ihrer Lieferketten besorgt waren und von ihren Spediteuren forderten, die Waren durchgängig auf der Straße zu befördern. Der Prozess, diese Mengen wieder zurückzuverlagern, dauert teilweise heute noch an.
Auf der anderen Seite ist die Nachfrage von Spediteuren und Transporteuren nach alternativen Leistungsangeboten im Kombinierten Verkehr aufgrund der anhaltenden schwierigen Rahmenbedingungen im Straßengüterverkehr weiterhin vorhanden. Die Pünktlichkeit der nationalen und internationalen Züge hat sich in den ersten Monaten 2008 verbessert. Dazu hat auch beigetragen, dass Kombiverkehr im Oktober 2007 erstmals die eigene Lizenz als Eisenbahnverkehrsunternehmen nutzte und Züge mit eigenen Loks fuhr. Dies hat auf der Strecke zwischen dem Westhafen Rotterdam und Duisburg zu einer wesentlichen Verbesserung der Pünktlichkeit geführt. Sie wurde inzwischen auf eine weitere Verbindung von und nach Dortmund ausgedehnt.Kombiverkehr erzielte das Wachstum 2007 einerseits durch eine verbesserte Auslastung bestehender Züge, andererseits durch eine Erhöhung des Angebotes. So wurden sechs Verbindungen mit 54 Abfahrten pro Woche neu ins Programm aufgenommen. Zusätzlich wurde bei neun Verbindungen die Frequenz erhöht. Mittlerweile vermarktet das Unternehmen jede Woche 859 Ganzzüge, 296 nationale und 563 internationale. Kombiverkehr transportierte eine Lkw-Sendung durchschnittlich 810 km weit, beförderte insgesamt 22,4 Mio. Bruttotonnen und erzielte eine Transportleistung von 18,1 Mrd. tkm. Kombiverkehr erzielte 2007 im nationalen Verkehr erneut ein zweistelliges Wachstum von 10,7 Prozent auf 259.240 Lkw-Sendungen (0,5 Mio. TEU). Damit hat sich das Volumen in diesem Segment in den letzten fünf Jahren um 82 Prozent erhöht. Grundlage für diesen Erfolg war die schon in den Vorjahren begonnene Erweiterung des nationalen Kombi-Netz 2000+, der Ausbau der Zugkapazitäten und die konsequente Verknüpfung nationaler und internationaler Verbindungen über Gateway-Terminals. Im internationalen Verkehr legte Kombiverkehr auf sehr hohem Niveau nochmals um insgesamt 6,5 Prozent auf 742.176 Sendungen (1,5 Mio. TEU) zu. Dabei entfiel das stärkste Wachstum auf die Verkehre zwischen Deutschland bzw. den Niederlanden und Ost- und Südosteuropa. In diesem Transportkorridor stieg die Zahl der beförderten Sendungen um 30,4 Prozent auf 115.991 (232.000 TEU) an. Die Verbindungen werden 2008 und in den Folgejahren von zusätzlichen internationalen Angeboten profitieren. Die Verkehre zwischen Deutschland und den Niederlanden einerseits sowie Frankreich, Spanien und Portugal andererseits (Westeuropaverkehre) verzeichneten mit plus 9,7 Prozent auf 73.788 Sendungen (148.000 TEU) ein ebenfalls überdurchschnittliches Wachstum. Auf der Südachse - dem Herzstück von Kombiverkehr - wuchs das Unternehmen auf der Brenner- und Tauernstrecke mit acht Prozent erneut stärker als der Markt. Durch die insgesamt 255.863 Sendungen (512.000 TEU) im Österreich-Transit wurde allein der Verkehr im umweltsensiblen Kernabschnitt des Brenner-Korridors zwischen München und Verona um täglich rund 1000 Lkw-Fahrten entlastet. Der Marktanteil von Kombiverkehr am alpenquerenden Straßengüterverkehr stieg damit auf rund 20 Prozent. Lediglich die Verkehre von und nach Nordeuropa verzeichneten 2007 einen Rückgang im Transportaufkommen, und zwar um neun Prozent auf 109.356 Kombisendungen (220.000 TEU). Ursache hierfür war die Unpünktlichkeit der Züge von und nach den Ostseehäfen Lübeck, Kiel und Rostock, die zum einen auf monatelange Bauarbeiten auf der Strecke zwischen Hannover und Hamburg und zum anderen auf die Elektrifizierung des Streckenabschnitts Hamburg - Lübeck zurückzuführen sind. Seit Jahresbeginn hat sich der Trend jedoch umgekehrt und die Aussichten sind auch auf diesen Relationen wieder positiv.
Neben dem eigenen Wachstum hat auch die positive Entwicklung der zahlreichen Beteiligungen 2007 zum nochmals verbesserten Ergebnis von Kombiverkehr beigetragenGemeinsam mit der Tochtergesellschaft Optimodal B.V. zielt Kombiverkehr darauf ab, von den zweistellig wachsenden Containerströmen zu profitieren und die Hinterlandverkehre aus Rotterdam und Amsterdam in die bestehenden Netzwerke mehr und mehr zu integrieren. Mit der Gründung des Schienenoperateurs Europe Intermodal mit Sitz in Istanbul hat Kombiverkehr im Oktober 2007 ein neues Wachstumsfeld eröffnet. Das Unternehmen, an dem der langjährige Partner Adria Kombi zu 50 Prozent beteiligt ist, dient als erster Schritt zum systematischen Aufbau von intermodalen Zügen von und nach der Türkei.
bron: http://www.eurailpress.com/news/news.php3?id=20386
Plaats reactie