TREINERGERNISSEN.

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
TbsGent

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door TbsGent »

TbsGent schreef:
-Mensen die in 1ste klas gaan zitten met 2de klas ticket.. omdat ze het zogezegd niet gezien hadden.
toch raar dat er nooit mensen met 1ste klas ticket per ongeluk in 2de gaan zitten hé.

Vind je het gek? Nu het enige verschil tussen tweede en eerste klas nog de kleur van de stoelbedeking lijkt te zijn kan ik me goed voorstellen dat sommige zich vergissen. Ik heb het ook al meegemaakt. Gelukkig had ik een vriendelijke conducteur.
en zelfs met dat minieme verschil gaat er nooit iemand met een 1ste klas ticket in 2de klas zitten :shock:
klaarblijkelijk gaat dat vergissen steeds één richting uit.

TbsGent schreef:
-Mensen die klagen over het feit dat ze geen zitplaats hebben. zoals eerder aangehaald koop je een VERVOERSbewijs en geen ZITbewijs. Het staat je altijd vrij om je met de auto te verplaatsen.

En dan is men verwonderd dat er zoveel mensen de auto gebruiken. :roll:

je bedoelt stilstaan in de file met de auto?
ok je ZIT wel, maar gaat niet vooruit :lol:

tussen haakjes, ik vermoed dat we in de toekomst meer naar een systeem gaan waar de reizigers zullen moeten rechtstaan (zoals bv in metro met die lussen) zeker op L treinen.
kijk maar eens naar de vernieuwde klassieke stelletjes.
bij de nieuwe desiro stelletjes is er trouwens ook een rijtuig voorzien met van die klapstoeltjes.
Steven

Bericht door Steven »

TbsGent schreef:
tussen haakjes, ik vermoed dat we in de toekomst meer naar een systeem gaan waar de reizigers zullen moeten rechtstaan (zoals bv in metro met die lussen) zeker op L treinen.
kijk maar eens naar de vernieuwde klassieke stelletjes.
bij de nieuwe desiro stelletjes is er trouwens ook een rijtuig voorzien met van die klapstoeltjes.
Day betreft enkel het deel ter hoogte van de wc omdat er daar gewoonweg al geen plaats is om gewone stoelen te zetten en dat eveneens dienst doet als pakwagen om fietsen en rolstoelen en kinderwagens te kunnen plaatsen.
KB

Bericht door KB »

TbsGent schreef: -Bij stelletjes: bij aflos TBS mensen die staan te drummen om op of af te stappen, zodat beide TBS moeten wachten voor ze erop/eraf kunnen.
Mensen, die trein vertrekt TOCH niet voor de aflos is kunnen gebeuren hoor.
En hoe kan iemand die op het perron staat zien dat er een treinbestuurder in- of uitstapt? Ze hebben toch geen uniform aan. Ik heb trouwens al een TBG de deuren weten sluiten terwijl de TB nog op het perron aan het praten was met zijn collega. Dat gezegd zijnde: het dringen bij het in- of uitstappen is vervelend. Het is nochtans heel eenvoudig: laat eerst iedereen uitstappen en stap dan pas in.
-in klassieke stelletjes in de zomer: mensen die de tussendeur naar de SP dicht trekken. ik heb die dus opengezet om een beetje ventilatie te hebben zodat ik niet sterf van de hitte.
Ik begrijp je irritatie (in zo een beklemmend klein hokje moet het op een hete zomerdag erg warm zijn), maar beseft de gemiddelde treinreiziger dat wel? Sommige mensen zijn trouwens doodsbang van maar het minste beetje tocht (zelfs op snikhete dagen rijden sommige aircoloze auto's met alle ramen potdicht).
- waar ik mij waarschijnlijk het meeste aan erger is het egocentrische gedrag van de meeste reizigers. ze denken enkel aan hun eigen treintje.
Ik vrees dat dat een maatschappelijk probleem is, niet typisch voor de spoorwegen.
L'union fait la force.
Bibke

Bericht door Bibke »

KB schreef:
- waar ik mij waarschijnlijk het meeste aan erger is het egocentrische gedrag van de meeste reizigers. ze denken enkel aan hun eigen treintje.
Ik vrees dat dat een maatschappelijk probleem is, niet typisch voor de spoorwegen.
KB, volledig akkoord met uw argumenten.
Op dat laatste wou ik ook reageren, heb het toen gelaten. Maar TbsGent, je hebt met mensen te doen en je moet aanvaarden dat die zo denken.
Je hebt een volledig ander standpunt omdat je member van de firma bent.
Laatst gewijzigd door Bibke op 26 feb 2011, 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Steve

Bericht door Steve »

TbsGent schreef: -in klassieke stelletjes in de zomer: mensen die de tussendeur naar de SP dicht trekken. ik heb die dus opengezet om een beetje ventilatie te hebben zodat ik niet sterf van de hitte.
Omgekeerd komt helaas ook voor. Ik ga graag zitten vlak voor de tussendeur om hetzelfde uitzicht te hebben als de TB (door het raam in de buitenste deur de klassiekjes), iets wat goed mogelijk is dankzij de brede twee-/driepersoonsbank op die plaats en bovendien een uniek kenmerk is van de klassiekjes. Wel, meer dan eens is het me al gebeurd dat de deur openstond, dat ik plaatsneem op die bank, de TB ziet dat hij "publiek" heeft en trekt die tussendeur dan maar snel dicht (in plaats van z'n "eigen" deurtje), en daar zit ik dan met m'n neus op een gesloten deur. Of dat er bij de ene TB geen probleem is, maar dat de vervanger bij het binnenkomen snel alsnog de deur achter zich toetrekt. De deur in kwestie is dan wel misschien "publiek", ik denk niet dat de TB het op prijs zou stellen als ik 'm opnieuw open...
TbsGent

Bericht door TbsGent »

TbsGent schreef:
-Bij stelletjes: bij aflos TBS mensen die staan te drummen om op of af te stappen, zodat beide TBS moeten wachten voor ze erop/eraf kunnen.
En hoe kan iemand die op het perron staat zien dat er een treinbestuurder in- of uitstapt? Ze hebben toch geen uniform aan. Ik heb trouwens al een TBG de deuren weten sluiten terwijl de TB nog op het perron aan het praten was met zijn collega. Dat gezegd zijnde: het dringen bij het in- of uitstappen is vervelend. Het is nochtans heel eenvoudig: laat eerst iedereen uitstappen en stap dan pas in.
als de deur van de stuurpost opengaat na stilstand en er staat iemand met een zak op zijn rug zou je toch kunnen veronderstellen dat het de TBS is , die dus van de trein moet. en als er dan niemand in de SP zit, kun je er toch van uit gaan dat er dus iemand anders terug op moet?
je hebt inderdaad gelijk dat het soms zelfs gebeurt dat de TBG de deuren zelfs sluit terwijl de TBS nog op het perron staat. Dit zegt echter meer over de TBG in kwestie dan iets anders.
In de praktijk gebeurt er nu het volgende: beide TBS wachten tot het drummen voorbij is, en trachten zich dan voorbij de reizigers, tassen, zakken e.d. te wurmen. uiteraard vertrekt de trein dan soms met enkele minuten vertraging. het enige slachtoffer in deze situatie is dan de reiziger zelf...
TbsGent schreef:
-in klassieke stelletjes in de zomer: mensen die de tussendeur naar de SP dicht trekken. ik heb die dus opengezet om een beetje ventilatie te hebben zodat ik niet sterf van de hitte.

Omgekeerd komt helaas ook voor. Ik ga graag zitten vlak voor de tussendeur om hetzelfde uitzicht te hebben als de TB (door het raam in de buitenste deur de klassiekjes), iets wat goed mogelijk is dankzij de brede twee-/driepersoonsbank op die plaats en bovendien een uniek kenmerk is van de klassiekjes. Wel, meer dan eens is het me al gebeurd dat de deur openstond, dat ik plaatsneem op die bank, de TB ziet dat hij "publiek" heeft en trekt die tussendeur dan maar snel dicht (in plaats van z'n "eigen" deurtje), en daar zit ik dan met m'n neus op een gesloten deur. Of dat er bij de ene TB geen probleem is, maar dat de vervanger bij het binnenkomen snel alsnog de deur achter zich toetrekt. De deur in kwestie is dan wel misschien "publiek", ik denk niet dat de TB het op prijs zou stellen als ik 'm opnieuw open...
wat mij deze zomer voorgevallen is:

de deur staat dus open.. een groep jonge gasten (12-15 jaar) komt op de bank achter de stuurpost zitten... en trekt de deur dicht. ik trek ze terug open, wanneer zij ze direct terug dicht trekken. Aangezien ik mij tijdens het rijden niet kan bezighouden met discussies heb ik het dan maar zo gelaten...
Wat ik HAD kunnen doen was mij enkele haltes later kunnen laten aflossen omdat ik onwel van de hitte was geworden. Op zijn minst zou deze trein dan met de nodige vertraging rijden (of zelfs afgeschaft worden) tegen dat er een vervanger was gevonden. Ik wilde echter niet alle andere reizigers straffen voor een situatie waar zij niets aan konden doen

nog een ergernis:
Jongeren die doen alsof ze gaan springen als je een station binnenrijdt (of doen alsof ze mekaar op de sporen gaan trekken).
Ten eerste : elke TBS heeft dit al 1000x gezien en vindt het absoluut niet grappig.
Ten tweede: als je dit doet loop je het risico dat de TBS in kwestie ter plaatse aflos vraagt door de "shock", waardoor je potentieel nog veel langer op dat perron zal moeten staan dan verwacht.
Laatst gewijzigd door TbsGent op 25 feb 2011, 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Dieselfreak

Bericht door Dieselfreak »

TbsGent schreef:
TbsGent schreef:
-Mensen die in 1ste klas gaan zitten met 2de klas ticket.. omdat ze het zogezegd niet gezien hadden.
toch raar dat er nooit mensen met 1ste klas ticket per ongeluk in 2de gaan zitten hé.

Vind je het gek? Nu het enige verschil tussen tweede en eerste klas nog de kleur van de stoelbedeking lijkt te zijn kan ik me goed voorstellen dat sommige zich vergissen. Ik heb het ook al meegemaakt. Gelukkig had ik een vriendelijke conducteur.
en zelfs met dat minieme verschil gaat er nooit iemand met een 1ste klas ticket in 2de klas zitten :shock:
Wie zegt dat het vergissen nooit in de omgekeerde richting gaat? Volgens mij kan dat best wel eens gebeuren, maar dat levert nooit problemen op, want met een tweedeklasticket mag je niet in eerste klas gaan zitten, maar omgekeerd mag wel. En dus valt dat niet op. Maar zelfs als er inderdaad nooit iemand met een vervoerbewijs voor eerste klasse in tweede klasse gaat zitten terwijl het omgekeerde wel gebeurt, kan dat een logische verklaring hebben. Iemand die in eerste klasse rijdt, is zich er doorgaans goed van bewust dat er twee klassen zijn, en zal bijgevolg er goed op letten dat hij in eerste klasse zit, hij betaalt er tenslotte extra voor. Veel personen die nooit in eerste klasse reizen daarentegen beseffen maar half dat de eerste klasse bestaat, en letten er helemaal niet op waar ze gaan zitten. Als het verschil tussen de twee klassen helemaal niet opvalt, zoals in MW41, kan het gemakkelijk gebeuren dat zij "per ongeluk" in eerste klasse gaan zitten, want veel nonchalante tweedeklassereizigers gaan er écht niet speciaal op letten of er "1" of "2" op de deur staat.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
TbsGent

Bericht door TbsGent »

Dieselfreak schreef:
TbsGent schreef:
TbsGent schreef:

Wie zegt dat het vergissen nooit in de omgekeerde richting gaat? Volgens mij kan dat best wel eens gebeuren, maar dat levert nooit problemen op, want met een tweedeklasticket mag je niet in eerste klas gaan zitten, maar omgekeerd mag wel. En dus valt dat niet op. Maar zelfs als er inderdaad nooit iemand met een vervoerbewijs voor eerste klasse in tweede klasse gaat zitten terwijl het omgekeerde wel gebeurt, kan dat een logische verklaring hebben. Iemand die in eerste klasse rijdt, is zich er doorgaans goed van bewust dat er twee klassen zijn, en zal bijgevolg er goed op letten dat hij in eerste klasse zit, hij betaalt er tenslotte extra voor. Veel personen die nooit in eerste klasse reizen daarentegen beseffen maar half dat de eerste klasse bestaat, en letten er helemaal niet op waar ze gaan zitten. Als het verschil tussen de twee klassen helemaal niet opvalt, zoals in MW41, kan het gemakkelijk gebeuren dat zij "per ongeluk" in eerste klasse gaan zitten, want veel nonchalante tweedeklassereizigers gaan er écht niet speciaal op letten of er "1" of "2" op de deur staat.

zonder er verder op in te gaan: dat het vergissen nooit in de omgekeerde richting gaat heb ik uit de mond van verschillende TBG met 20+ jaren ervaring.
Dieselfreak

TbsGent schreef:zonder er verder op in te gaan: dat het vergissen nooit in de omgekeerde richting gaat heb ik uit de mond van verschillende TBG met 20+ jaren ervaring.
Akkoord, dan zijn er volgens mij twee soorten reizigers die boven hun stand leven: ten eerste de in mijn vorige post genoemde die helemaal niet in treinen geïnteresseerd zijn en er nauwelijks iets van kennen, en ten tweede het soort dat bewúst ten onrechte een hoger aanzien tracht te verwerven. De eerste groep kan men weinig kwalijk nemen, behalve dan hun onoplettendheid, de tweede zijn échte leugenaars.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Hobbes

Bericht door Hobbes »

TbsGent schreef: TbsGent schreef:
-Bij stelletjes: bij aflos TBS mensen die staan te drummen om op of af te stappen, zodat beide TBS moeten wachten voor ze erop/eraf kunnen.
Als ik uit een stel moet stappen (Antwerpen Centraal, keren van kant) en ik zie dat er veel volk sta probeer ik zo snel mogelijk uit de stuurpost te zijn.
Als je dan wat volk op je trein hebt zitten ben je meestal wel met de laatste afstappende reizigers mee aan de deur.
Ik kijk de mensen die dan natuurlijk al staan te drummen altijd in de ogen terwijl ik afstap, als ze niet opzij gaan loop ik er gewoon tegen en zal ik wel een opmerking maken.
Over het algemeen laat men mij echter wel afstappen, en zonder te willen veralgemenen: Meestal zijn het de jongeren die het minste manieren hebben... :roll:

Een leuke anekdote van verscheidene jaren geleden: Bestuurder wil in Antwerpen op een stel stappen om zijn trein te gaan verzekeren, maar het eerste compartiment is ingepalmd door een groep oudjes.
Als hij de deur van het compartiment opentrekt wordt hem de toegang ontzegt door de "leider" van de groep, met de woorden: het compartiment is vol, ga maar ergens anders zitten.
De TB maakt er verder geen woorden aan vuil en gaat dan maar op de bank op het perron zitten... Uiteindelijk is de trein wel vertrokken, met een beetje vertraging en de nodige excuses... :wink:
nog een ergernis:
Jongeren die doen alsof ze gaan springen als je een station binnenrijdt (of doen alsof ze mekaar op de sporen gaan trekken).
Ten eerste : elke TBS heeft dit al 1000x gezien en vindt het absoluut niet grappig.
Ten tweede: als je dit doet loop je het risico dat de TBS in kwestie ter plaatse aflos vraagt door de "shock", waardoor je potentieel nog veel langer op dat perron zal moeten staan dan verwacht.
[/quote]

Ten derde: een paar jaar geleden is zo'n "spelletje" faliekant afgelopen. Was dat niet in Gent dat er één voor de trein was gevallen? Met dodelijke afloop.
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

Hobbes schreef: Over het algemeen laat men mij echter wel afstappen, en zonder te willen veralgemenen: Meestal zijn het de jongeren die het minste manieren hebben... :roll:
Er zijn er inderdaad, maar over het algemeen hebben de bejaarden met het meeste tijd het minste geduld om op de trein te geraken.

mvg
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Hobbes

Bericht door Hobbes »

HLE 2302 schreef:
Hobbes schreef: Over het algemeen laat men mij echter wel afstappen, en zonder te willen veralgemenen: Meestal zijn het de jongeren die het minste manieren hebben... :roll:
Er zijn er inderdaad, maar over het algemeen hebben de bejaarden met het meeste tijd het minste geduld om op de trein te geraken.

mvg
Ok, daar hebt ge ook wel een punt. Maar de jongeren zijn natuurlijk nog wat kwieker en zullen sneller op de trein springen dan de bejaarden.
Alhoewel, als ik in de kantine soms zie hoe ze een spurtje trekken als het eten wordt opgediend... :lol:
Dieselfreak

Kalimero schreef:Met een beetje pech mag ik de hele reis meegenieten van een drukke GSM-conversatie, een stinkend broodje of afschuwelijk parfum.
Wat míj ergert, zijn mensen die overgevoelig aan geuren zijn, die niet kunnen verdragen dat er iemand naast of tegenover hen zit te eten of te drinken. Zes jaar geleden ging ik van Amsterdam naar Kortrijk, in Antwerpen moest ik overstappen. Ik had plots geweldig honger gekregen, ging naar een McDonald's vlug een meeneemmaaltijd halen. Ik moest me haasten om de trein naar Kortrijk te halen. De trein zat behoorlijk vol, maar ik vond nog één vrije zitplaats. Maar ik was nog niet aan begonnen te eten of een medepassagier die tegenover mij zat begon te zagen dat mijn eten heel erg stonk, het werkte op zijn maag, zei hij. Ik heb me dan maar op het balkon gezet om geen problemen te krijgen. Waarschijnlijk was dat gewoon zo iemand die dat soort eten niet kan zien (sommige mensen, zoals bijvoorbeeld mijn vader, hebben om bepaalde redenen een gruwelijke afkeer van fastfood).
Een paar maanden geleden nog zat ik in de eerste klasse van een Break blikken bier te drinken, de passagier die tegenover mij zat moet dat erg vinden stinken hebben, want hij zette het raampje open, en toen ik even naar de WC was gegaan, had hij het gesloten, maar toen ik terug was, zette hij het weer open.
Robin

Bericht door Robin »

op de trein mag men eten :). Zelf zou ik het weinig doen, toch zeker geen hamburger of dergelijke maar gewoon een broodje :).

Verder luidruchtige gesprekken en luidruchtig gedrag vind ik altijd vervelend. Ook als je per 2 zit (benelux bv) en je wilt eruit dat de persoon naast u het vertikt om op te staan zodat je er beter uit kan. Al meermaals aanvaring mee gehad omdat ze dan 'per ongeluk' iets tegen hun krijgen, mja dan moeten ze maar even opstaan he :mrgreen:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Trammist

Bericht door Trammist »

Robin schreef:op de trein mag men eten :). Zelf zou ik het weinig doen, toch zeker geen hamburger of dergelijke maar gewoon een broodje :).
Bespaar uw medereizigers alstublieft de geur van een broodje préparé met ajuin *ventje dat kotst* :shock: .
Als ik lange rondritten maak (zoals mijn lange trip door de Ardennen) eet ik wel al eens boterhammen in de trein.
Plaats reactie