Pagina 9 van 11

Re: Onbevoegde geeft vertreksein

Geplaatst: 28 jul 2010, 11:44
door 260689
Mensen iedereen denkt dat dit smsen via de GSM gebeurt. Mocht dit zo doorkomen zijn die smsen standaard in de IBIS verwerkt (daar ontvang men nu al smsen en dergelijke).
Dus het gaat hem niet om de type wijze of dergelijke. met een paar simpele toetsen op het scherm (aanvinken van het juiste sms) en dan versturen.
Zo versturen ze ook hun treinverslag door via sms, dit komt dan onmiddelijk in de database in Brussel.
Mag ik duidelijk zijn dat men in Connect niet spreekt over SMS-en maar als volgt een andere werkwijze.

Re: Onbevoegde geeft vertreksein

Geplaatst: 28 jul 2010, 11:57
door LRDArdo
260689 schreef:Mensen iedereen denkt dat dit smsen via de GSM gebeurt. Mocht dit zo doorkomen zijn die smsen standaard in de IBIS verwerkt (daar ontvang men nu al smsen en dergelijke).
Dus het gaat hem niet om de type wijze of dergelijke. met een paar simpele toetsen op het scherm (aanvinken van het juiste sms) en dan versturen.
Zo versturen ze ook hun treinverslag door via sms, dit komt dan onmiddelijk in de database in Brussel.
Mag ik duidelijk zijn dat men in Connect niet spreekt over SMS-en maar als volgt een andere werkwijze.
Bij deze 'sms-en' = een andere werkwijze! Onthou het goed ^^! Ik denk dat iedereen trouwens al doorhad dat men niet met een regulier toestel zou berichten. Het zou zéér opmerkelijk zijn de veiligheid en stiptheid af te laten hangen van een telecomoperatoren die zelf een niet al te goede reputatie hebben qua bereikbaarheid, stiptheid en vooral klantvriendelijkheid.

Misschien heeft "Molenbruch Y" wel een punt! Er wordt één keer teveel bericht. Seinhuis heeft toestemming om te vertrekken, TBG sluit alle deuren, bericht dat aan TB (al dan niet met AVG op afstand te bedienen), trein vertrekt.

Klopt dit of ben ik een stap vergeten?

Re: Onbevoegde geeft vertreksein

Geplaatst: 28 jul 2010, 12:00
door 260689
Men kan het vertrek wijzigen zonder enige kosten aan uit te voeren.

Men gaat als volgt 20seconde voor het vertrek uur de AVG draaien (ondertussen kunnen de reizigers nog op of afstappen). Men wacht dit dat de AVG op 6 witte lampjes licht (als dit niet gebeurt blijven de deuren open en kunnen de reizigers nog altijd op en afstappen). Zodra het sein open komt (2 gele of ne groene = AVG 6 witte lichtjes), mag de TBG zijn duren sluiten als hij de deuren gesloten heeft sluit hij zijn eigen deur onmiddellijk en krijgt de TB lamp deuren en mag vertrekken. Dit vergt wel een aanpassing voor de TB. Maar ik wil maar zeggen sein staat dicht = geen risico's en gevaarlijke situatie's. Bij stations en stopplaatsen kan men gewoon het vertrek 'eigen aan het materiaal' gebruiken, maar sluit zijn deur ook onmiddellijk. Dit is een voorbeeld voor stellekes

Voor gesleept materiaal kunnen we tewerk gaan zoals hierboven maar moet de TBG (na zijn deursluiting) ofwel met een armzwaai teken doen naar de TB om te zeggen dat alles goed is. ofwel via de gsm van de TBG bellen naar de GSM-R in de loc of stuurstand (TB's en TBG's kunnen via een bepaald nr met hun Treinnummer naar de GSM-R = stuurpost in hun trein bellen.

Re: Onbevoegde geeft vertreksein

Geplaatst: 28 jul 2010, 12:37
door Steven
maak het aub niet complexer dan het al is aub, met 1001 regeltjes uit te werken bevorder je de veiligheid niet, wij als rijdend personeel hebben het liefst een eenvoudige en duidelijke regel die bij voorkeur in alle gevallen toegepast moet worden. Onze boek is al dik genoeg.

Re: Onbevoegde geeft vertreksein

Geplaatst: 28 jul 2010, 12:38
door 260689
Steven schreef:maak het aub niet complexer dan het al is aub, met 1001 regeltjes uit te werken bevorder je de veiligheid niet, wij als rijdend personeel hebben het liefst een eenvoudige en duidelijke regel die bij voorkeur in alle gevallen toegepast moet worden. Onze boek is al dik genoeg.
De uitleg boven jou van mij willen de meeste treinbegeleiders (depots van FN, FSN, FGSP, ...)

Re: Onbevoegde geeft vertreksein

Geplaatst: 28 jul 2010, 12:40
door Molenbruch Y.
260809, de door jou voorgestelde procedure is niet efficiënt in het geval dat het sein later dan voorzien open gaat. In dat geval moeten alle deuren immers nog gesloten worden en creëert men 10 seconden extra vertraging t.o.v. de huidige procedure.

Ik vind de sms-procedure echt niet zo slecht, maar ik blijf erbij dat je een onderscheid moet maken tussen 2 situaties om echt efficiënt te zijn:

SITUATIE 1: het sein staat al open voor het vertrekuur
- het seinhuis sms't zelf op voorhand het bericht dat het sein openstaat
- 20 seconden voor vertrek sluit de TBG alle deuren behalve de zijne
- 10 seconden voor vertrek controleert de TBG visueel of alle deuren gesloten zijn en sluit hij de zijne
- 5 seconden voor vertre sms't hij naar de TB
- de trein vertrekt op tijd, er is geen enkele risicovolle fase

SITUATIE 2: het sein staat niet tijdig open
- de TBG sluit eerst alle deuren behalve de zijne (waarlangs eventueel nog reizigers kunnen instappen)
- de TBG sms't naar het seinhuis dat hij klaar is en geeft dus aan het seinhuis te kennen dat het zinvol is om het sein open te zetten (i.p.v. eerst een andere trein door te laten)
- wanneer het sein opengaat, sms't het seinhuis deze boodschap naar de TBG
- de TBG sluit onmiddellijk zijn eigen deur en sms't naar de bestuurder, zodat de trein binnen de 10 seconden vertrokken is.

Groeten,

Re: Onbevoegde geeft vertreksein

Geplaatst: 28 jul 2010, 12:50
door Steven
wat denken jullie van de Nederlandse versie met de lamp. Op het perron is een lamp aanwezig die gaat branden als het vertrek mag gegeven worden. Als die lamp brandt dan mogen de deuren gesloten worden en het vertrek gegeven worden, niet alles moet modern zijn om degelijk te zijn. 1 sms die met vertraging afgeleverd is en uw trein heeft vertraging, past mooi als uitleg in de omroepinstallatie. Dames en heren de trein van X naar Y om uur Z heeft een vertraging van 30 min wegens een vertraagde sms.

Re: Onbevoegde geeft vertreksein

Geplaatst: 28 jul 2010, 12:57
door Molenbruch Y.
wat denken jullie van de Nederlandse versie met de lamp. Op het perron is een lamp aanwezig die gaat branden als het vertrek mag gegeven worden. Als die lamp brandt dan mogen de deuren gesloten worden en het vertrek gegeven worden, niet alles moet modern zijn om degelijk te zijn.
Ik val in herhaling, maar ook deze procedure werkt vertragingen in de hand. Immers, in het geval dat het sein pas na het voorziene vertrekuur opengaat, moet de TBG dan nog aan de volledige vertrekprocedure beginnen, want alle deuren staan op dat moment nog open. Dat levert zeker 10 seconden extra vertraging op t.o.v. de huidige procedure. Misschien lijkt dit banaal, maar bv. in Brussel zou dit grote gevolgen kunnen hebben voor de stiptheid. Het artikel in Connect laat duidelijk uitschijnen dat de NMBS dergelijke procedures dan ook liever wil vermijden (en dat is ook het gerucht dat ik altijd heb opgevangen).

Groeten,

Re: Onbevoegde geeft vertreksein

Geplaatst: 28 jul 2010, 13:01
door dentheo
100% akkoord, bij ons in het bedrijf wou men ingewikkelde verouderde procedures ook "moderniseren" door er een paar IT spitstechnologie dingen aan te kleven.
Doe dat NIET, een draak blijft een draak ook als krijgt ze een IT hoedje op.

Neem rustig de tijd om de "historisch gegroeide procedure" in vraag te stellen. Soms deels verantwoord door tekortkomingen van vroeger materieel (soms al allemaal afgevoerd)

Nadien blijken die spielereien dan dikwijls niet meer nodig en loopt de zaak ook nog flexibeler.

Re: Onbevoegde geeft vertreksein

Geplaatst: 28 jul 2010, 13:02
door dentheo
Molenbruch Y. schreef: Ik val in herhaling, maar ook deze procedure werkt vertragingen in de hand. Immers, in het geval dat het sein pas na het voorziene vertrekuur opengaat, moet de TBG dan nog aan de volledige vertrekprocedure beginnen, want alle deuren staan op dat moment nog open.
U vindt het "uitdagend" stilstaan met slechts één deur open en een TBG "gorilla" dus een goed systeem ?

Re: Onbevoegde geeft vertreksein

Geplaatst: 28 jul 2010, 13:07
door Molenbruch Y.
Absoluut niet, vandaar dat ik vijf posts geleden het voorstel van de sms-procedure verdedigde! Wel is het jammer dat het - door een veranderde, meer agressieve mentaliteit van de reiziger - zover is moeten komen, maar dit is nu eenmaal de realiteit en daar mogen we niet naast kijken. Ik stel wel dat je niet overhaast een andere procedure mag invoeren die minder efficiënt is, wanneer er nog andere - mogelijk efficiëntere - alternatieven (zoals de sms) te onderzoeken zijn!

Groeten,

Re: Onbevoegde geeft vertreksein

Geplaatst: 28 jul 2010, 13:13
door 260689
SMS is zeker niet de beste oplossing. Het seinhuis moet ervoor zorgen dat men op tijd kan vertrekken. In mijn post word het Hollands systeem vergeleken. In Nederland werkt dit naar behoren. Het gaat hier om veiligheid en veiligheid staat nog altijd boven stiptheid ;-).

Re: Onbevoegde geeft vertreksein

Geplaatst: 28 jul 2010, 13:23
door Steven
Het systeem met de lamp heeft zijn nut al bewezen en het Nederlandse net is gemiddeld gezien drukker als het onze dus zo een probleem mag dat niet zijn, heden zet men in brussel het sein meestal maar open nadat de avg gedraait is. Trouwens 10 seconden vertraging vind ik muggenziften, we leven niet in Japan of China waar ze uurregelingen uitwerken tot op de seconde he.

Ook de luxemburgse en Franse treinen werken met een simpel maar eenvoudig systeem, weinig technologisch aan maar toch efficiënt. Dat sms gedoe lijkt me de zaken enkel complexer maken dan noodzakelijk.

Re: Onbevoegde geeft vertreksein

Geplaatst: 28 jul 2010, 14:47
door groentje
Volledig eens met Steven. Liever een reisweg die 'te vroeg' is aangelegd, en daardoor eventueel andere bewegingen hindert (al zou men dan beter het rooster zo aanleggen dat er minder kruisende bewegingen zijn), dan een trein die nog minutenlang aan het perron blijft staan, zeker als die laatste deur niet gesloten wordt, maar ook met alle deuren gesloten. Dat is ergerlijk en lokt aggressie net uit. Mocht de trein niet onmiddellijk kunnen vertrekken omwille van reizigersbeweging, aggressie, rolwagenreizigers..., kan zo'n reisweg altijd nog herroepen worden op vraag van de treinbegeleider.

Re: Onbevoegde geeft vertreksein

Geplaatst: 28 jul 2010, 15:13
door Steven
Rolwagenreizigers kent men vooraf dus dat kan al geen probleem zijn, de onderchef of andere bediende is dan ter plaatse die dan toch den blok inligt over het aanwezig zijn van de reiziger in de trein.