Waarom is de frequentie verdubbelen nutteloos? Het lijkt me dat overal in Vlaanderen waar een L trein zinvol is die minstens elk halfuur zou moeten rijden.calabria schreef:Inderdaad, meestal is de vertraging zelfs groter dan 2 minuten, maar het moet toch mogelijk zijn om een betere oplossing voor te vinden dan heel de dag de frequentie te verdubbelen (wat op deze lijn, je moet maar eens komen kijken, compleet nutteloos is). Ze zouden zich beter wat haasten met de snelheidsverhoging en het keringsprobleem zo oplossen.
Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009
Voor het deel tussen St. Joris Weert is dat inderdaad niet echt nodig. Maar op de andere stukken van die lijn gaan ze zeker blij zijn. Langs de Franstalige kant is dit goed voor Walibi en aqualibi. Langs Vlaamse kant is het vooral goed voor de studenten die in de Leuvense omgeving op kot zitten en studeren.
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009
Als het voor de kotstudenten nuttig moet zijn hoop ik dat ook in het weekend de frequentie wordt verdubbeld. Op vrijdag is er op de drukke vertrekuren voor de studenten (die toevallig in de spits vallen) al een dubbele frequentie. En voor dagelijkse pendelstudenten is de afstand tussen de campus en station Heverlee nog steeds redelijk groot. Waar blijft Arenberg? Tussen Waver en Ottignies rijden trouwens al 2 L treinen.
Maar het echte probleem is het officieuze aankomst uur van deze trein: u02. Dat betekent enkel een goeie aansluiting met de trein richting Hasselt-Tongeren en eventueel Sint-Niklaas. Dat is toch wel weinig voor een station als Leuven waar zoveel lijnen samenkomen. Veel kans dat dit uur nog veel zal veranderen is er niet. Spoor D in Leuven moet immers vrij zijn voor er een nieuwe trein op kan komen. Dan is 4 minuten eigenlijk al risicovol.
Was de L trein van Hasselt verlengen tot St. Joris Weert en een nieuwe maken die net voor het uur aankomt in Leuven geen beter idee?
Als ik trouwens nog eventjes verderdenk zal ook de nu bestaande L trein zijn aankomstuur veranderen tot na het halfuur (wederom omdat het spoor D vrij moet zijn) waardoor weer een hoop aansluitingen verloren gaan? Of zie ik het hier fout?
Maar het echte probleem is het officieuze aankomst uur van deze trein: u02. Dat betekent enkel een goeie aansluiting met de trein richting Hasselt-Tongeren en eventueel Sint-Niklaas. Dat is toch wel weinig voor een station als Leuven waar zoveel lijnen samenkomen. Veel kans dat dit uur nog veel zal veranderen is er niet. Spoor D in Leuven moet immers vrij zijn voor er een nieuwe trein op kan komen. Dan is 4 minuten eigenlijk al risicovol.
Was de L trein van Hasselt verlengen tot St. Joris Weert en een nieuwe maken die net voor het uur aankomt in Leuven geen beter idee?
Als ik trouwens nog eventjes verderdenk zal ook de nu bestaande L trein zijn aankomstuur veranderen tot na het halfuur (wederom omdat het spoor D vrij moet zijn) waardoor weer een hoop aansluitingen verloren gaan? Of zie ik het hier fout?
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009
Tja die L verbinding geeft altijd aan 1 zijde een probleem volgens mij. Nu zijn in ottignies de aansluitingen verzekerd richting namen en brussel . Met de niewe relatie zal dat niet anders zijn. Ik vermoed dat de bestaande L trein tot Waver zal ophouden te bestaan. Het is dus nog een beetje afwachten tot de juiste uren bekend zijn
-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009
Ach dat kan lang duren. Hier in Eeklo zitten we al tien jaar te wachten op de snelheidsverhoging van L58.calabria schreef:Ze zouden zich beter wat haasten met de snelheidsverhoging en het keringsprobleem zo oplossen.
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009
Maar op de lijn Leuven-Ottignies rijden een hoop belangrijke goederentreinen, daarom kan die lijn wel eens prioriteit krijgenHogersluys schreef:Ach dat kan lang duren. Hier in Eeklo zitten we al tien jaar te wachten op de snelheidsverhoging van L58.calabria schreef:Ze zouden zich beter wat haasten met de snelheidsverhoging en het keringsprobleem zo oplossen.

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009
Met de aanpassing van de seinen is men alvast bezig, normaal gezien neemt men gelijktijdig de aankondiging van de overwegen onder handen.
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009
Met dank aan Hurlet kan ik de volgende informatie doorgeven:
Voor alle duidelijkheid: serie 1500 blijft wel naar de NZV rijden.Les trains E2416N67/E2516N67 ainsi que E2417N67/E2517N67, symétriquement les trains E2427N67/E2527N67 ainsi que les trains E2428N67/E2528N67, Forest Voitures <-> Liers/Dinant seront assurés par des éléments HLE27MUX + HvM6MUX, donc avec deux compos Forest Voitures <-> Namur.
Les trains E3605N67/E7015N67, symétriquement les trains E3638N67/E8015N67/E8083N67NCV/E8084N67RCV De Panne/Poperinge <-> Landen seront assurés par des éléments HLE27MUX + HvM6MUX, donc avec deux compos Gent Sint Pieters <-> Landen.
Les trains E3639N67/E8016N67 Landen -> De Panne/Kortrijk seront assurés par des éléments HLE27MUX + HvM6MUX, avec deux compos Leuven -> Gent Sint Pieters.
Les trains d’équilibre avec une seule compo HLE27MUX + HvM6MUX sont les…
E3606N67 De Panne -> Landen ;
E7016N67 Kortrijk -> Schaerbeek gr R ;
ME3639N67 Schaerbeek gr R -> Leuven.
Les trains série 53**N67 Dendermonde <-> Bruxelles Midi circuleront non plus via la JNM mais via la ligne 28, avec desserte de Lebbeke, Opwijk, Asse, Jette, Simonis (ré-ouverture) et Bruxelles Ouest (ré-ouverture).
Les trains série 53**N67 précités seront cadencés à la ½ heure avec la nouvelle série 54**N67 Dendermonde <-> Bruxelles Ouest (ré-ouverture), avec desserte de Lebbeke, Opwijk, Asse, Zellik, Jette et Simonis (ré-ouverture), et à vide Bruxelles Ouest <-> Bruxelles Petite Île.
Les trains E7602N67 et E8600N67 auront Luxembourg au lieu de Jemelle comme origine resp. destination, traction assurée par HLE20 :
au départ de Luxembourg 5:37 -> Arlon 5:55/57 -> Marbehan 6:10/12 -> Libramont 6:26/28 -> Jemelle 6:51/53 -> Marloie 7:00/02 -> Aye 7:06/06 -> Haversin 7:13/13 -> Ciney 7:20/22 -> Namur 7:41/43 -> Gembloux 7:55/57 -> Ottignies 8:09/11 -> Bruxelles Luxembourg 8:29/31 -> Bruxelles Schuman 8:33/34 -> Bruxelles Nord 8:42/44 -> Bruxelles Central 8:47/48 -> Bruxelles Midi 8:51/59 -> Bruxelles Petite Île Carwash 9:03/14 -> Forest Voitures 9:19 ;
au départ de Forest Voitures 15:42 -> Bruxelles Midi 15:51/54 -> Bruxelles Central 15:57/58 -> Bruxelles Nord 16:01/06 -> Bruxelles Schuman 16:14/15 -> Bruxelles Luxembourg 16:17/19 -> Etterbeek 16:22/23 -> Ottignies 16:39/41 -> Gembloux 16:52/54 -> Namur 17:07/09 -> Ciney 17:27/28 -> Marloie 17:41/42 -> Jemelle 17:49/50 -> Libramont 18:12/15 -> Marbehan 18:31/33 -> Arlon 18:46/48 -> Luxembourg 19:06.
De nombreux trains série 37**R67 Quiévrain <-> Leuven via Brussel Nationaal Luchthaven seront assurés par les mêmes compos de HvM4MODrévers que la série 17**N67 Quiévrain <-> Liège Guillemins.
Les HLE13 reprennent intégralement les trains assurés auparavant par les HLE16.
En fonction de l’adaptation des tracés des THA Paris Nord <-> Köln Hbf, les trains série 45*N67 Bruxelles Midi <-> Maastricht desservant Leuven et circulant via la ligne 36 Leuven <-> Ans au lieu de la ligne 2 seront les E460N67 et E463N67, symétriquement les E481N67 et E483N67.
Le train E545 Eupen -> Oostende partira à 0:32 au lieu de 0:37 de Bruxelles Midi, et circulera systématiquement entre Bruxelles Midi et Denderleuw via les lignes 28(1), 28/1 et 50 au lieu des lignes 50A et 50A/2.
La tranche Tournai des trains série 31**N67/325**N67 Tournai /Geraarsbergen <-> Antwerpen Centraal aura Kortrijk au lieu de Tournai pour origine resp. destination, avec desserte complémentaire de Mouscron, Herseaux et Froyennes, sous horaire cadencé
au départ de Kortrijk **:53 -> Mouscron **:01/03 -> Herseaux **:08/08 -> Froyennes **:16/16 -> Tournai **:20/22 ;
au départ de Tournai **:38/40 -> Froyennes **:44/44 -> Herseaux **:52/52 -> Mouscron **:56 / 58 -> Kortrijk **:07.
Les trains E3905N67, E3906N67, E3913N67, E3916N67, E3929N67, E3930N67, E3937N67 et E3940N67 Binche <-> Louvain la Neuve seront assurés par des éléments HLE26 + HvM6 + HLE26 (rame encadrée).
Les trains série 62**N67 Wavre <-> Namur auront leur origine resp. destination reportée à Leuven au lieu de Wavre, avec desserte de tous les arrêts intermédiaires, en sens Nord -> Sud départs de Leuven à 5:58, 6:56, 8:00, 8:58, 9:58, 10:58, 11:58, 12:58, 13:58, 14:58, 16:00, 16:56, 17:58 et 18:58.
Les trains série 55**N67 Herstal -> Jemelle circuleront en heure creuse avec départ de Herstal à l’heure impaire au lieu de l’heure paire ; inchangé en sens inverse.
Le train E7600N67, symétriquement les E8602N67 et E8605N67, Jemelle <-> Forest Voitures auront leur origine resp. destination reportée à Marloie au lieu de Jemelle.
En N67, les AMbreak attachées à l’atelier de Kinkempois font leur apparition…
d’une part dans de nombreux trains série 545* Welkenraedt <-> Géronstère ;
d’autre part dans de nombreux trains série 525* Verviers Central <-> Liège Palais, dans ce dernier cas avec 2 AM au E5258N67, E5266N67 et E5285N67, ainsi que 3 AM au E5277N67.
Les trains série 6**N67 Antwerpen Centraal <-> Noorderkempen deviennent trains 6**R.
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009
Ben benieuwd wat er met de M6-stammen zal gebeuren op de IR-i buiten de genoemde ritten. Blijven ze de hele dag in Landen staan, of zullen ze overdag nog een treinpaar verzekeren? En zullen ze in het weekend buitenrijden, of blijven ze de hele tijd in De Panne staan?
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009
DUS 53** en 54** zijn 2 nieuwe diensten én de 15** blijven gewoon rijden?FLV-FGSP schreef:Met dank aan Hurlet kan ik de volgende informatie doorgeven:
Voor alle duidelijkheid: serie 1500 blijft wel naar de NZV rijden.Les trains série 53**N67 Dendermonde <-> Bruxelles Midi circuleront non plus via la JNM mais via la ligne 28, avec desserte de Lebbeke, Opwijk, Asse, Jette, Simonis (ré-ouverture) et Bruxelles Ouest (ré-ouverture).
Les trains série 53**N67 précités seront cadencés à la ½ heure avec la nouvelle série 54**N67 Dendermonde <-> Bruxelles Ouest (ré-ouverture), avec desserte de Lebbeke, Opwijk, Asse, Zellik, Jette et Simonis (ré-ouverture), et à vide Bruxelles Ouest <-> Bruxelles Petite Île.
53** en 54** stoppen NIET in Merchtem, Mollem, Heizijde en Sint-Gillis, waarom?
Wat is Bxl petite île?
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009
Brussel Klein-Eiland. Sporenbundel ten zuiden van het Zuidstation.rail s schreef: Wat is Bxl petite île?
Paul
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009
Nog nooit van gehoord, heel erg bedankt.Paul schreef:Brussel Klein-Eiland. Sporenbundel ten zuiden van het Zuidstation.rail s schreef: Wat is Bxl petite île?
Paul
-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009
Lijkt me logisch: men wil een snelle verbinding Dendermonde-Brussel creëren. De serie 1500 moet uiteraard blijven rijden om ten eersten de tussenliggende stations te bedienen, en ten tweeden tegemoet te komen aan de reizigers die vanuit Dendermonde naar Brussel-Centraal of Brussel-Noord willen.rail s schreef: DUS 53** en 54** zijn 2 nieuwe diensten én de 15** blijven gewoon rijden?
53** en 54** stoppen NIET in Merchtem, Mollem, Heizijde en Sint-Gillis, waarom?
Wat is Bxl petite île?
Voor stations als Lebbeke zal deze nieuwe dienstregeling zeer goed uitpakken. Van 1 trein per uur naar maar liefst 3 treinen per uur.
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009
De reeks 53xx bestaat nu ook al en bediend Merchtem wel. De stops van die treinen veranderen enkel binnen Brussel. Het is zelfs zo dat er heden al twee van die treinen via L28 gaan maar zonder stops op die lijn
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009
Yepp!rail s schreef:DUS 53** en 54** zijn 2 nieuwe diensten én de 15** blijven gewoon rijden?
Mollem, Heizijde en St-Gilles zijn te klein. Merchtem? Nog nooit van gehoordrail s schreef:53** en 54** stoppen NIET in Merchtem, Mollem, Heizijde en Sint-Gillis, waarom?
