Re: GEN-treinstellen
Geplaatst: 01 aug 2010, 13:08
Wat zou je dan anders willen van design?
Mensen snel en efficient ter plaatse brengen is natuurlijk de kerntaak van de spoorwegen. Spoorwegliefhebbers bezighouden is een neven effect, maar niet de bestaansreden van de NMBS.Rétro schreef: Naar mijn mening ; Een trein zag er vroeger uit als iets waar mensen naar op keken. Nu is het precies een gebruiks voorwerp waar mensen even veel aandacht aan geven als aan de gemiddelde wasmachine of frigo. Niemand kijkt er naar op. Gewoon opstappen, zo vlug mogelijk ter plaatse en hup voor de rest niet naar omkijken...
Vroeger was het devies van de NMBS 'de trein, dat is altijd een beetje reizen'. Dat was ook zo; een trein gaf altijd een bepaalde charme. De laatste 20 jaar lijkt het hyperefficiëntiespook op te duiken waardoor op elke vorm luxe bespaart wordt (behalve op de pree van de bestuurders natuurlijk). Eigenlijk kan je stellen dat de trein er meer en meer als een tram begint uit te zien: onbemande stations zien er tegenwoordig uit als tramhaltes en het verschil tussen een tramstel en een treinstel wordt ook alsmaar kleiner. Sommigen zullen dit waarschijnlijk toejuichen onder het mom "modernisering". De treinliefhebber (dit is dacht ik een forum voor "treinenthousiasten") zal hier logischerwijs minder wild van zijn en dit terecht als verschraling aanvoelen.K V B schreef: Maar wat bedoel je met "een trein zag er vroeger uit als iets waar mensen naar op keken"?. Bedoel je met "vroeger" de 19de eeuw?
De verscheidenheid aan materieel is eigenlijk op dit moment niet minder dan pakweg drie decennia geleden. En ik denk ook niet dat de treinen tegenwoordig een mindere indruk maken.
Ik vind vooral dat er wat verscheidenheid moet zijn tussen het materieel, en dus bijvoorbeeld niet alles in het wit, zoals de tendens die nu er nu is. En veel geld steken in een modernisatie waarbij alleen maar het interieur wordt gewijzigd vind ik pure geldverspilling.Steven schreef:Over welke kleuren, model van zetels, en vele andere details die de "look" van die trein bepalen valt te discusieren tot in het oneindige omdat het dan over "smaak" gaat. Mensen verschillen enorm. Er zullen heel veel mensen zijn die de oude treinen juist lelijk en nietszeggend vinden en die vinden nieuwe trein juist knap. Andere mensen Zoals Retro vinden dan weer dat de oude treinen meer uitstraling hadden. Wat de Desiro betreft kan ik enkel zeggen dat ze er voor mij best mogen zijn. Ik druk me hier niet uit over de NMBS versie maar over de Desiro in het algemeen. In de ene kleurenstelling zien ze er al beter uit als de andere natuurlijk. Maar dat is zoals de mensen zelf, persoon X staat ook beter met die ene jas dan persoon Y he![]()
![]()
Ja, dat vind ik ook. Met name in eerste klasse dan.groentje schreef:er moeten echter ook lange-afstandstreinen blijven, waar wél meer mogelijk moet zijn dan wat nu bestaat (als ik even mag dromen: minibar of bar/resto, wifi, meer verscheidenheid in zetelplaatsing... Ja, ik kijk nogal graag naar de Zwitserse IC-rijtuigen).
De NMBS rijd niet enkel voor een bepaalde soort spoorwegliefhebbers. De meerderheid van de reizigers vraagt niet om "charme". Die vraagt om zo snel en zo betrouwbaar mogelijk op zijn of haar bestemming te komen.Hogersluys schreef: Vroeger was het devies van de NMBS 'de trein, dat is altijd een beetje reizen'. Dat was ook zo; een trein gaf altijd een bepaalde charme. De laatste 20 jaar lijkt het hyperefficiëntiespook op te duiken waardoor op elke vorm luxe bespaart wordt (behalve op de pree van de bestuurders natuurlijk). Eigenlijk kan je stellen dat de trein er meer en meer als een tram begint uit te zien: onbemande stations zien er tegenwoordig uit als tramhaltes en het verschil tussen een tramstel en een treinstel wordt ook alsmaar kleiner. Sommigen zullen dit waarschijnlijk toejuichen onder het mom "modernisering".
Ik ben treinliefhebber. Ik ben ook treingebruiker. Ik ben ook een belastingbetaler. Ik vindt het goed dast spoorwegen moderniseren, dat men probeert efficiënter te zijn. Ik hou van moderne treinen.De treinliefhebber (dit is dacht ik een forum voor "treinenthousiasten") zal hier logischerwijs minder wild van zijn en dit terecht als verschraling aanvoelen.
De SBB heeft een heel specifiek idee van wat een "IC" is, en houdt onder andere in dat een IC een restauratiewagen is. Dergelijk modern commercieel productgeorienteerd denken is echter volgens sommigen hier uit den boze...groentje schreef:Het hangt ervan af. Voor stoptreinen vind ik dit inderdaad niet noodzakelijk een achteruitgang (op voorwaarde dat er wel andere zaken verbeteren), er moeten echter ook lange-afstandstreinen blijven, waar wél meer mogelijk moet zijn dan wat nu bestaat (als ik even mag dromen: minibar of bar/resto, wifi, meer verscheidenheid in zetelplaatsing... Ja, ik kijk nogal graag naar de Zwitserse IC-rijtuigen).
K V B schreef:De SBB heeft een heel specifiek idee van wat een "IC" is, en houdt onder andere in dat een IC een restauratiewagen is. Dergelijk modern commercieel productgeorienteerd denken is echter volgens sommigen hier uit den boze...groentje schreef:Het hangt ervan af. Voor stoptreinen vind ik dit inderdaad niet noodzakelijk een achteruitgang (op voorwaarde dat er wel andere zaken verbeteren), er moeten echter ook lange-afstandstreinen blijven, waar wél meer mogelijk moet zijn dan wat nu bestaat (als ik even mag dromen: minibar of bar/resto, wifi, meer verscheidenheid in zetelplaatsing... Ja, ik kijk nogal graag naar de Zwitserse IC-rijtuigen).![]()
(Dat een IC een restauratiewagen moet hebben is ook de reden dat de Vauban tegenwoordig tot IR gedegradeert is in Zwitserland)
Overigens is in Zwitserland de eenheidsworst ook in opmars. In het IC/IR verkeer gaan de nieuwe Bombardier dubbeldekkers de komende decennia alles overnemen. Regionaalverkeer wordt meer en meer door Flirts gedaan. Voor de liefhebbers zijn er echter nog altijd bedrijfjes als de SZU...
Zoals het nu is vind ik het nog wel goed, maar volgens mij zal er over een jaar of 10 (vrijwel) niets meer van rood over zijn.Steven schreef:wat noem je verscheidenheid in materiaal. Elke firma heeft zowat vaste kleurenstellingen hoor, kijk is in de landen rondom ons heen. Wij hebben hier echter maar een korte periode gehad dat de variatie op zijn grootst was en dan zijn volgens mij de jaren 90.
We hebben heel lang in het groen gereden waarna men nadien is overgeschakeld op de rode kleur, die is er echter nooit volledig doorgeraakt. In de jaren 90 zelf heeft men beslist de huidige kleurenstelling in te voeren en nu nog zijn er types die in het rood rijden (klassiekjes deels, sprinters en 4-ledige stellen). Daarbovenop zijn er van de nieuwe kleurenstelling een paar varianten (met zwarte band rond het raam, grijs rond het raam of geen banden rond de ramen). Je vergeet dat nog de versie van de CityRail bij de klassieke stellen.
Zwitserland is maar iets groter dan België. Als daar een echte IC kan rijden, waarom dan in België niet?melle schreef:Waarom altijd die vergelijking met Zwitserland? Zwitserland is een compleet ander land, bij ons is er veel meer verstedelijkt gebied. Belgie telt 341,1 inw/vierkante kilometer. Zwitserland 184,2/km2. Nog een voorbeeld: Chur en Bern liggen kilometers uit elkaar, Antwerpen en Brussel nog geen 50 kilometer.. Er zijn zoveel redenen waarom wij geen "echte" IC kùnnen laten rijden op ons net. De enige die een beetje in aanmerking komt is de ICa, maar dan enkel het stuk tot Luik. Ze kunnen deze mijn part beter doortrekken naar Aken.