Uitzonderingsstatuut NMBS
Re: Uitzonderingsstatuut NMBS
België heeft al een centrale verkeersleiding, Traffic Controle genaamd. Kortweg TC.
En van daaruit worden alle wissels en seinen bediend in plaats van door heel het land verschillende posten met TDL's?Steven schreef:België heeft al een centrale verkeersleiding, Traffic Controle genaamd. Kortweg TC.
neen de onderverdeling is anders. Je hebt TC wat bij jullie de treindienstleiding is maar deze bedienen geen wissels of leggen geen reiswegen aan das de taak van de operator (seingever van vroeger). Deze operators zitten in de seinhuizen die men nu stelselmatig aan het centraliseren is. Een goede dispatcher (om het met de oude term te zeggen) heeft totaal geen tijd om seintjes te openen en wisseltjes te draaien. Die moet de taken Coördineren.
-
Dan ook driekwart van de stations sluiten naar Nederlands voorbeeld?deadlock schreef: Klopt. Sowieso per direct op alle stations kaartautomaten neerzetten naar Nederlands voorbeeld
Het lijkt me dat er lessen kunnen worden getrokken uit hoe het met ProRail is gegaan, zodat het niet hetzelfde gaat met Infrabeldeadlock schreef:Duidelijk een gevalletje 'pas op wat je zegt'Infrabel moet sowieso uit die holding, en moet onder het ministerie van Mobiliteit gaan vallen als een uitvoerende instantie.want dat is met ProRail ook geen succes geworden en heeft geleid tot ernstige achterstanden in onderhoud. In Nederland is het in de praktijk gedeeltelijk zelfs teruggedraaid door mensen van NS bij ProRail in de gebouwen neer te zetten.

@Hogersluys: waarom niet? Er zijn natuurlijk wel nog andere alternatieven, er kunnen bijvoorbeeld andere diensten in het gebouw komen te zitten, zodat er een sociale controle blijft. Maar een stationnetje openhouden voor 1 lokettist die hoop en al 20 kaartjes verkoopt, kan je je toch echt afvragen of het de moeite is dat dat openblijft. Dan zet je inderdaad beter een gebruiksvriendelijke automaat, en zorg je voor regelmatig onderhoud van toilet en wachtruimte door vliegende brigades (eventueel met camerabewaking). Want er mogen in Nederland veel loketten gesloten zijn, er zijn wel heel wat meer verwarmde wachtruimtes dan hier, die bovendien niet sluiten als om 13h het loket sluit.
Het sluiten van loketten is de grootste fout van NS geweest, en ook de NMBS heeft er m.i. al veel te veel gesloten. Het gaat niet alleen om de kaartverkoop maar ook om de voorzieningen zoals wachtruimtes en toiletten. Hergebruik van een stationsgebouw tbv. sociale controle en hergebruik van gebouwen volstaat niet. Wachtruimtes verdwijnen dan, en bovendien is de link met de treinreiziger geheel zoek. Een stationsgebouw moet wat mij betreft in eerste plaats voor de treinreiziger blijven.
In Nederland zijn alle stations die niet "groot" worden genoemd, kale haltes geworden. Terecht was en is men tegen de sluiting van loketten. En dat zijn niet alleen bejaarden die niet met automaten om kunnen gaan. De SP, de Nederlandse versie van de Belgische PvdA, heeft tijdens de grootschalige loketsluitingen in Nederland tussen 2002 en 2005, tienduizenden handtekeningen opgehaald. Zelfs politieke tegenstanders van de SP ondersteunden in de lokale politiek moties om loketten open te houden. Zonder succes, aangezien de minister weigerde in te grijpen. Zie ook http://www.sp.nl/nsloketten/
Het Belgische comité van aanbeveling van de NMBS heeft uitstekende argumenten tegen loketsluitingen.
Open houden + onderhoud van wachtruimte en toilet op een onbemand station gebeurt vrijwel nergens. Ik heb het alleen in Luxemburg op enkele echt onbemande stations aangetroffen, zoals Michelau en Goebelsmühle. Het is ook amper mogelijk in landen waar veel verloedering is, en dat geldt helaas ook voor België en Nederland.
In Nederland zijn alle stations die niet "groot" worden genoemd, kale haltes geworden. Terecht was en is men tegen de sluiting van loketten. En dat zijn niet alleen bejaarden die niet met automaten om kunnen gaan. De SP, de Nederlandse versie van de Belgische PvdA, heeft tijdens de grootschalige loketsluitingen in Nederland tussen 2002 en 2005, tienduizenden handtekeningen opgehaald. Zelfs politieke tegenstanders van de SP ondersteunden in de lokale politiek moties om loketten open te houden. Zonder succes, aangezien de minister weigerde in te grijpen. Zie ook http://www.sp.nl/nsloketten/
Het Belgische comité van aanbeveling van de NMBS heeft uitstekende argumenten tegen loketsluitingen.
In België zijn er amper echt rustige stations waar de loketten nog open zijn. In 2005 is al een hele rits gesloten, waaronder het prachtige station Hove.groentje schreef:@Hogersluys: waarom niet? Er zijn natuurlijk wel nog andere alternatieven, er kunnen bijvoorbeeld andere diensten in het gebouw komen te zitten, zodat er een sociale controle blijft. Maar een stationnetje openhouden voor 1 lokettist die hoop en al 20 kaartjes verkoopt, kan je je toch echt afvragen of het de moeite is dat dat openblijft. Dan zet je inderdaad beter een gebruiksvriendelijke automaat, en zorg je voor regelmatig onderhoud van toilet en wachtruimte door vliegende brigades (eventueel met camerabewaking).
Open houden + onderhoud van wachtruimte en toilet op een onbemand station gebeurt vrijwel nergens. Ik heb het alleen in Luxemburg op enkele echt onbemande stations aangetroffen, zoals Michelau en Goebelsmühle. Het is ook amper mogelijk in landen waar veel verloedering is, en dat geldt helaas ook voor België en Nederland.
Dan weet je dingen over Nederland die ik nog niet weet. Waar zijn ze dan? In Nederland zijn amper verwarmde wachtruimtes op "kleine" stations, en dat geldt zelfs voor plaatsen met meer dan 30.000 inwoners. Nederland is kampioen verschralen, Duitsland volgt als goede tweede, en België moet daar geen voorbeeld aan nemen.Want er mogen in Nederland veel loketten gesloten zijn, er zijn wel heel wat meer verwarmde wachtruimtes dan hier, die bovendien niet sluiten als om 13h het loket sluit.
De vraag is natuurlijk wat voor een soort spoorweg je wil.SvMp schreef: Nederland is kampioen verschralen, Duitsland volgt als goede tweede, en België moet daar geen voorbeeld aan nemen.
Eentje met onbemande stations en een trein elk halfuur.
Eentje met bemande stations en een trein elk uur.
Ik weet wel wat ik wil. Als treinen frequent en stipt rijden, en de dienstregeling snugger in elkaar zit heb je zowieso geen wachtruimte nodig. Nederland is ook kampioen in het aanbieden van een dichte dienstregeling...
Wat je uitgeeft aan het openhouden van loketten kan je niet uitgeven aan het laten rijden van treinen. Koken kost geld, je kan niet alles hebben. Ik vraag me af of al degenen die absoluut hun plaatselijke loket open willen houden dat nog zouden willen indien men hen zou vragen de kosten hiervoor ook op te brengen...
@ K V B : Een lastig dilemma, die inderdaad in het voordeel van treinfrequentie uit zal vallen. Echter is dit wel een reëel dilemma? Volgens mij niet. Stationsgebouwen met reizigersvoorzieningen horen wat mij betreft bij het spoor en de trein. Als je deze vraag kunt stellen voor stations, dan kun je dat nog wel doortrekken. Als we nou de toiletten uit de trein halen, besparen we nog meer. Conducteurs kunnen er ook uit, vliegende brigades zijn veel goedkoper. En als we nou ook de stoelen uit de trein halen, dan kunnen we voor hetzelfde geld kwartier-diensten aanbieden. Ieder weldenkend mens dat dit niet werkt, en dat geldt m.i. ook voor de statonsvoorzieningen. Ze kosten geld, ja, maar ze horen er bij.
Overigens kosten kaart-automaten ook geld. Stations met goede voorzieningen leveren meer reizigers op en daarmee worden de kosten voor het open houden van stations beperkt.
Overigens kosten kaart-automaten ook geld. Stations met goede voorzieningen leveren meer reizigers op en daarmee worden de kosten voor het open houden van stations beperkt.
Ik heb nog nooit iemand ontmoet die met de trein reed omdat het station goede voorzieningen had.SvMp schreef:Stations met goede voorzieningen leveren meer reizigers op .
Maar ja ik ken niet iedereen.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Klopt. Ik heb wel genoeg mensen ontmoet die kiezen voor de auto omdat er te veel verschraalt.dentheo schreef:Ik heb nog nooit iemand ontmoet die met de trein reed omdat het station goede voorzieningen had.SvMp schreef:Stations met goede voorzieningen leveren meer reizigers op .
Maar ik denk toch dat de meerderheid zo denkt.dentheo schreef: Ik heb nog nooit iemand ontmoet die met de trein reed omdat het station goede voorzieningen had.
Een goede dienstregeling zal veel meer klanten opbrengen, dan een station met een loket.
Als je ongelimiteerde financiën hebt moet je niet kiezen, maar anders zou ik toch kiezen voor meer treinen, desnoods ten koste van het gros van de loketten.
Dan moet de NMBS eerst wel eens een goede automaat gaan "afkijken"

Als men erin slaagt de meerwaarde van een loket op een positieve manier te verminderen, dat wil zeggen door de diensten elders ook aan te bieden, mogen er van mij nog een hoop loketten dicht.
Met tbg's die in directe verbinding staan met de centrale server en abonnementen op chip-kaart moet het mogelijk zijn zo goed als alle tickets op de trein te verkopen.
De tbg kan tegenwoordig ook al real-time informatie over het verkeer geven. Als men nu nog werk maakt van de informatiezuilen op de perrons zijn loketten bijna niet meer nodig.
Het beperkt aantal zaken waarvoor je ze dan nog wel nodig zou hebben zijn meestal van die aard dat het een trip naar een groot station wel waard is
Met tbg's die in directe verbinding staan met de centrale server en abonnementen op chip-kaart moet het mogelijk zijn zo goed als alle tickets op de trein te verkopen.
De tbg kan tegenwoordig ook al real-time informatie over het verkeer geven. Als men nu nog werk maakt van de informatiezuilen op de perrons zijn loketten bijna niet meer nodig.
Het beperkt aantal zaken waarvoor je ze dan nog wel nodig zou hebben zijn meestal van die aard dat het een trip naar een groot station wel waard is

Ja het eten in de trein is niet meer wat het geweest is... ???SvMp schreef:Klopt. Ik heb wel genoeg mensen ontmoet die kiezen voor de auto omdat er te veel verschraalt.dentheo schreef:
Ik heb nog nooit iemand ontmoet die met de trein reed omdat het station goede voorzieningen had.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Veel minder dan personeel hoorSvMp schreef:Overigens kosten kaart-automaten ook geld.

Dat is niet helemaal waar. Goede voorzieningen leveren meer reizigers op, maar die moeten niet noodzakelijk uit een station komen.SvMp schreef:Stations met goede voorzieningen leveren meer reizigers op en daarmee worden de kosten voor het open houden van stations beperkt.
Informatie over het treinverkeer en vervoersbewijzen, een overdekte (en liefst verwarmde) wachtruimte, de mogelijkheid om tickets te kopen, toiletten,... zijn inderdaad nodig.
Maar als dit ook kan zonder de extra kosten van het onderhoud van een groot gebouw, de verwarming van een zeer grote en slecht geïsoleerde ruimte en het loon van extra personeel is dat alleen maar een voordeel