Re: werken: langs de spoorlijn
Geplaatst: 18 jan 2012, 15:38
Zou het kunnen dat de spookbruggen bij Varsenare worden afgebroken? Ik dacht dat dat voor een dezer was.
Inderdaad, zie http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 120118_094.groentje schreef:Zou het kunnen dat de spookbruggen bij Varsenare worden afgebroken? Ik dacht dat dat voor een dezer was.
Steven schreef:Dat had niets met de trilling rechtstreeks te maken dan wel met een vochtprobleem. Er was een probleem met de afvoer van het water, hierdoor ontstond er een probleem met de trilling maar das onrechtstreeks en niet rechtstreeks. De fout was dus op een andere plaats te zoeken.Trammist schreef:Er zijn daar al verzakkingen gebeurd aan de huizen (waarvan er in die buurt veel in slechte staat zijn, een beetje nuanceren), de treinen mochten er een tijd geleden toch ineens maar 40 km/u ? Hoe ver staat het intussen met de reparatie van die trillingdempers in de tunnel?Steven schreef:Ik denk nu trouwens aan de tunnel onder Antwerpen, zouden die mensen in hun woningen aldaar last hebben van de treinen?!!
Zelfs tussen regeringen is het soms een zaak van “Wie is de Bob?”Vraag om uitleg van mevrouw Martine Taelman aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven over «de snelheidsbeperking in de spoorwegtunnel tussen Antwerpen-Centraal en Antwerpen-Luchtbal» (nr. 5-910)
Mevrouw Martine Taelman (Open Vld). - In de spoorwegtunnel tussen Antwerpen-Centraal en Antwerpen-Luchtbal werd naar verluidt reeds enkele maanden geleden een tijdelijke snelheidsbeperking ingevoerd. Blijkbaar zouden de trillingen in de spoorwegtunnel schade veroorzaken aan de bovenliggende gebouwen en constructies.
Graag vernam ik welke de reden is van de snelheidsbeperking in de Antwerpse Noord-Zuidverbinding. Is er inderdaad schade waarneembaar in de gebouwen en constructies boven deze tunnel? Heeft deze snelheidsbeperking een invloed op de stiptheid en dienstregeling van de treinen die gebruik maken van deze tunnel? Zo ja, welke? Worden op korte termijn maatregelen genomen om deze snelheidsbeperking weer te kunnen opheffen? Om welke maatregelen gaat het dan en wat is hiervan de kostprijs?
Mevrouw Inge Vervotte, minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven. - Enkele maanden geleden werd een snelheidsbeperking ingevoerd omdat de trillingen in de huizen gelegen boven de geboorde kokers als gevolg van het spoorverkeer in de kokers het aanvaardbaar trillingsniveau overschreden. Door een slecht werkend waterafvoersysteem in de tunnels, waarbij het water niet of onvoldoende snel geëvacueerd wordt, is afvloeiend oppervlaktewater terecht gekomen in de trillingsdempende matten van de geboorde tunnelkokers. Uit boringen en metingen is gebleken dat deze matten met water verzadigd zijn, waardoor het trillingsdempend vermogen ervan zeer sterk gereduceerd werd.
Hoewel deze matten hun trillingsdempende functie aanvankelijk goed hebben kunnen vervullen, blijkt nu dat de trillingsniveaus in aanzienlijke mate zijn toegenomen, weliswaar zonder dat daarbij de stabiliteit van de bovenliggende bebouwing ooit in het gedrang gekomen is. Door de snelheid van het treinverkeer te verminderen van 90 tot 40 kilometer per uur werd de zogenaamde KB-waarde teruggebracht tot onder de voelgrens, die vijftig maal lager ligt dan de schadegrens.
De tijdelijke snelheidsbeperking in de tunnel veroorzaakt een vertraging van anderhalve minuut tussen Antwerpen en de grens die niet kan opgenomen worden in de dienstregeling van de Thalys, omdat de uren in Antwerpen en aan de grens vast bepaald werden voordat de NMBS op de hoogte was van het voorval. Voor de andere verbindingen was dit wel mogelijk door de reservetijd in de dienstregeling te verminderen of af te schaffen.
Men is momenteel volop bezig met het aanpassen en verbeteren van het waterafvoersysteem. Alles wordt in het werk gesteld om dit tegen eind juni volledig in orde te brengen. De kostprijs wordt ruwweg geraamd op 200 000 euro.
Een natuurlijk uitdrogingsproces wordt in eerste instantie ingeschat als een langdurend proces. Zonder extra ingrepen wordt verwacht dat het meerdere maanden zal duren voordat het water onder invloed van de treinbelastingen uit de matten geperst wordt en volledig verdampt zal zijn. Er wordt dan ook parallel met de herstellingswerkzaamheden gezocht naar een adequate methode om de verende matten sneller te ontwateren. Het is echter nu al duidelijk dat een dergelijke oplossing niet vanzelfsprekend is.
Inderdaad maar zo heb ik dit weekend veel "besparingen" gehoord...Shrek schreef:Dat zijn toch helemaal geen besparingen? De factuur daalt niet hoor, ze zal alleen later betaald worden.