Geen enkel van de door jouw aangehaalde termen heb ik in deze discussie in de mond genomen dus zegt ù mij eens wie hier fantasieën heeft en wie hier zaken leest die er niet staan?gysev schreef:Dat eerste weet ik niet omdat ik je niet ken, maar dat tweede is zeker waar. Iemand die in de huidige gemondialiseerde wereld - waar een beslissing die in China wordt genomen gevolgen heeft in een uithoek van Vlaanderen - vasthoudt aan het idee dat alle leed door één taalgroep wordt veroorzaakt en dat Vlaanderen automatisch het aards paradijs wordt zonder die groep, moet wel zéér wereldvreemd of enorm geobsedeerd zijn.
Ja, en? Ik ken mijn geschiedenis tot op zekere hoogte maar ik leef in het heden. Waarom zou ik dan tegen de Kelten van weleer moeten ageren? Dat argument begrijp ik niet goed. Wij hebben anno 2011 in bepaalde regio's bij ons problemen met niet-weinig (maar niet alle) Franstaligen. Daarover gaat het. Ik heb trouwens al gesteld dat naar mijn bescheiden mening het Engels als veel minder agressief bij ons wordt ervaren omdat wij kiezen om met het Engels in contact te komen (studies, internet, media, muziek,...) en het niet wordt opgedrongen op die typisch arrogante manier. Het beheerst onze vaderlandse pers en geschiedenis ook minder op een negatieve manier.gysev schreef:Het klopt dat Vlaanderen in de 19e eeuw door het Frans overheerst werd, maar dat is geen reden om daar nu nog wraak voor te nemen of om goed te praten dat het Engels nu hetzelfde aan het doen is. Wie een beetje zijn geschiedenis kent zou trouwens moeten weten dat we zowat heel Europa over ons heen gehad hebben, inclusief de talen van de bezetters (Van Latijn via Keltisch, Deens, Spaans naar Duits en Frans).
Quasi alle staten zijn kunstmatig. Kijk maar naar de 'perfect' afgelijnde kaart van Noord-Afrika. Zeker de Britten hebben in de Arabische en de Aziatische wereld geklungeld in het kwadraat. Enkel 'staatsnationalisten' zijn hier blind voor. Ik ben van mening dat België kunstmatig is in een extra dimensie (en daar zit het probleem): de staatsstructuren hebben ervoor gezorgd dat + voor de ene taalgroep neerkomt op een - voor de andere omdat de autonomie nog totaal onvoldoende is. Daarenboven zoeken veel Franstaligen Lebensraum door Vlaanderen in te palmen terwijl ze weigeren zich te schikken naar het Nederlands en ze weigeren de regels van de Vlaamse overheid te aanvaarden. Op die manier samenleven is wel degelijk extra-kunstmatig en dat gaat veel verder dan in de meeste andere staten. Samenleven met Duitstaligen in de oostkantons is namelijk ook kunstmatig. Alleen functioneert het daar wel omdat de Duitstaligen zich tot op heden koest houden en de taalgrens aanvaarden, wat vele Franstaligen pertinent weigeren. Dààr zit dus het probleem.gysev schreef:1. Vlaams-nationalisten zeggen altijd dat België een kunstmatige staat is die geen bestaansrecht heeft. Ken jij één homogene staat in Europa zonder taalkundige of etnische minderheden - buiten Monaco en Liechtenstein natuurlijk? Zelfs Duitsland heeft zulke tweetalige gebieden met beperkte autonomie.
Natuurlijk zal ook dat kunstmatig zijn. Dat is, opnieuw, helemaal niet erg. Als het maar werkt! En dat zal het wellicht beter doen dan in ons huidig Belgisch vehikel.gysev schreef:2. Is een onafhankelijk Vlaanderen niet even kunstmatig? Limburg hoorde immers tot 1815 steeds bij Luik (Happart had niet helemaal ongelijk), Brabant en Antwerpen waren zelfstandig en het oude Graafschap Vlaanderen omvatte ook Henegouwen en Artois - Franstalige gebieden....
Ach, 1302 was een strijd om vrijheden en meteen dus ook tegen het centrale gezag van de Franse koning. Je vond in beide kampen verschillende taalgroepen. De notie 'Vlaanderen' en dito identiteit zoals wij die nu kennen (dus niet Kroon-Vlaanderen) bestond toen helemaal nog niet. Het is misbruik van de geschiedenis. Op de Groeningebeek staat nu een Aldi, dacht ikgysev schreef:Besef je trouwens dat een groot deel van de "Vlaamse helden" uit 1302 Henegouwse - Franssprekende - boogschutters waren?