Pagina 81 van 146
Re: dienstregeling binnenland december 2019
Geplaatst: 24 okt 2019, 09:00
door Shrek
msts.be schreef: ↑24 okt 2019, 01:39
En nog eens een boodschap aan de Fransen (SNCF Réseau in dit geval): gooi geen geld weg voor ETCS Level 2 op de LGV Sud-Est, maar ga ineens voor Level 3 (zwevende blokken) en dan heb je bloktijden tot wel 2 minuten (bijna 28 treinen per uur per richting ipv nu die schamele 16 tpu in de eindfase).
https://www.railwaygazette.com/infrastr ... 16.article
Alstom zal blij zijn om een eerste werkende implementatie op schaal te kunnen tonen, en de 2de alternatieve LGV naar het zuiden kan dan nog wat jaren de kast in.
En welke constructeur biedt level 3 aan? Als je even uit dromenland komt zal je ook wel inzien dat er geen enkel realistisch pad is om binnen dit en 10 jaar een werkende level 3 op die plaats te hebben. Gewoon level 2 installeren is een heel goede beslissing van de Fransen, als ze nu ook LGV-nord zouden meenemen is het helemaal ideaal

Re: dienstregeling binnenland december 2019
Geplaatst: 24 okt 2019, 17:38
door AlexNL
Shrek schreef: ↑24 okt 2019, 09:00
als ze nu ook LGV-nord zouden meenemen is het helemaal ideaal
Dat besluit is al meer dan een jaar geleden genomen
https://www.ville-rail-transports.com/f ... s-londres/
Re: dienstregeling binnenland december 2019
Geplaatst: 24 okt 2019, 18:47
door Shrek
Jaja, dat was goed voor de camera's, in realiteit beweegt er niet veel in Frankrijk.
Re: dienstregeling binnenland december 2019
Geplaatst: 24 okt 2019, 20:16
door rvdborgt
Shrek schreef: ↑24 okt 2019, 08:54
Infrabel kan op elke plaats van haar netwerk goede GSM-R ontvangst geven indien dat nodig is voor ETCS, dat is zeker geen probleem. De NZV heeft vandaag trouwens al een heel goede GSM-R dekking.
In Brussel centraal kan je sowieso al niets doen met infill-lussen, alle seinen daar krijgen een release-speed die hoog genoeg is om snel naar het pas-geopende sein toe te rijden. De ander twee stations krijgen bijkomende IBG's om de capaciteit op peil te brengen, dus die lussen hebben we hier niet van doen.
Wat voor release speed wordt daar dan gehanteerd?
IBG is een baken? Waar staat de afkorting dan voor?
Groetjes,
Rian
[<stokpaardje>Infrabel is niet vrouwelijk.</stokpaardje>]
Re: ETCS in België.
Geplaatst: 24 okt 2019, 20:24
door Steven
Big, infill balise group, de bakens die voor een sein liggen. Doorgaans op ongeveer 250m op klassieke lijnen, op de lijn nul zal dat wel korter zijn.
Re: dienstregeling binnenland december 2019
Geplaatst: 25 okt 2019, 19:18
door Shrek
rvdborgt schreef: ↑24 okt 2019, 20:16
Wat voor release speed wordt daar dan gehanteerd?
IBG is een baken? Waar staat de afkorting dan voor?
De IBG is een baken dat enkele honderden meter voor het sein de info van dat sein al doorgeeft, zo krijgt de trein sneller een nieuwe bewegingstoelating wanneer het sein open komt. Bijna overal liggen die op 300m, maar op specifieke plaatsen leggen we er extra bij op andere afstanden, afhankelijk van de situatie op die plaats.
De release speed op de seinen rond Brussel Centraal wordt 40 km/h, niet veel onder de lijnsnelheid dus.
Re: dienstregeling binnenland december 2019
Geplaatst: 25 okt 2019, 19:36
door rvdborgt
Shrek schreef: ↑25 okt 2019, 19:18
rvdborgt schreef: ↑24 okt 2019, 20:16
Wat voor release speed wordt daar dan gehanteerd?
IBG is een baken? Waar staat de afkorting dan voor?
De IBG is een baken dat enkele honderden meter voor het sein de info van dat sein al doorgeeft, zo krijgt de trein sneller een nieuwe bewegingstoelating wanneer het sein open komt. Bijna overal liggen die op 300m, maar op specifieke plaatsen leggen we er extra bij op andere afstanden, afhankelijk van de situatie op die plaats.
De release speed op de seinen rond Brussel Centraal wordt 40 km/h, niet veel onder de lijnsnelheid dus.
Bedankt voor de info. En wat is de release speed dan bv. in Leuven op spoor 2/3 of in Gent op sporen 9 t/m 12?
Groetjes,
Rian
Re: ETCS in België.
Geplaatst: 25 okt 2019, 20:22
door Steven
In Gent ligt nog geen etcs dus die vraag zal nog even open blijven, in Leuven vermoed ik 25 km/u. Maar dat zal Shrek misschien verbeteren.
Re: ETCS in België.
Geplaatst: 26 okt 2019, 04:32
door Shrek
Inderdaad 25 km/h in Leuven. Maar daar liggen wel extra IBG's, zodat je, wanneer het sein open komt, niet onnodig lang met die lage release speed zit.
Re: ETCS in België.
Geplaatst: 26 okt 2019, 07:54
door rvdborgt
Shrek schreef: ↑26 okt 2019, 04:32
Inderdaad 25 km/h in Leuven. Maar daar liggen wel extra IBG's, zodat je, wanneer het sein open komt, niet onnodig lang met die lage release speed zit.
Richting Brussel kont het sein niet vaak op tijd open.
Ik vraag me wel af waardoor in Brussel-Centraal het risico lager wordt ingeschat.
Groetjes,
Rian
Re: ETCS in België.
Geplaatst: 26 okt 2019, 13:21
door Ducktape
Belangrijkere vraag, wanneer zou ETCS in dienst moeten zijn op de L0? Ik geloof trouwens niet ETCS echt een veiliger systeem is dan TBL1+ momenteel op 1 bepaald stuk van die lijn. Het laatste sein in alle 3 de kokers richting Brussel-Noord. Tenzij er ook daar extra IBG-bakens zullen komen te liggen? Als dat sein gesloten is dan nader ik dat sowieso al maar tegen max 10 km/h omdat dat belachelijk laat zichtbaar is. Met een ETCS release speed naderen aan 25 km/h is 100% zeker een seinvoorbijrijding als het nog gesloten is.
Re: ETCS in België.
Geplaatst: 26 okt 2019, 16:17
door Steven
Dat ze die seinen maar een RS van 15 km/u geven.
Re: ETCS in België.
Geplaatst: 26 okt 2019, 16:27
door Shrek
Ducktape schreef: ↑26 okt 2019, 13:21
Belangrijkere vraag, wanneer zou ETCS in dienst moeten zijn op de L0? Ik geloof trouwens niet ETCS echt een veiliger systeem is dan TBL1+ momenteel op 1 bepaald stuk van die lijn. Het laatste sein in alle 3 de kokers richting Brussel-Noord. Tenzij er ook daar extra IBG-bakens zullen komen te liggen? Als dat sein gesloten is dan nader ik dat sowieso al maar tegen max 10 km/h omdat dat belachelijk laat zichtbaar is. Met een ETCS release speed naderen aan 25 km/h is 100% zeker een seinvoorbijrijding als het nog gesloten is.
De release speed wordt niet bepaald door de zichtbaarheid van het sein, maar door wat er zich achter het sein bevindt. Als hetgeen dat wordt afgedekt door het sein (meestal een wissel) ver genoeg weg is, is er bij een voorbijrijding aan lage snelheid quasi geen veiligheidsrisico wanneer de trein ter hoogte van het sein in trip gaat.
ETCS is op die plaats wel veiliger dan TBL1+ omdat je in ETCS het sein aan 25 km/h kan voorbijrijden en in TBL1+ aan 40km/h, in ETCS sta je daarom gegarandeerd stil voor de wissel, in TBL1+ zou je er voorbij kunnen zitten.
Re: ETCS in België.
Geplaatst: 26 okt 2019, 18:56
door fietser
Er is misschien geen veiligheidsrisico, maar de beschikbaarheid van het spoor is vast niet gebaat bij voorbijrijdingen en de rompslomp die daar bij komt kijken.
Een lagere release-snelheid dan nodig is voor de veiligheid leidt mogelijk tot betere doorstroming.
Re: ETCS in België.
Geplaatst: 26 okt 2019, 20:21
door rvdborgt
fietser schreef: ↑26 okt 2019, 18:56
Er is misschien geen veiligheidsrisico, maar de beschikbaarheid van het spoor is vast niet gebaat bij voorbijrijdingen en de rompslomp die daar bij komt kijken.
Een lagere release-snelheid dan nodig is voor de veiligheid leidt mogelijk tot betere doorstroming.
Over welk sein heb je het hier?
Een lagere release-snelheid dan nodig lijkt me juist niet wenselijk voor de doorstroming. Als de release-snelheid al laag genoeg is om een voorbijrijding te voorkomne, waarom zou je dan nog lager gaan?
Groetjes,
Rian