Ice verbinding Brussel Duitsland

rdv

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rdv »

Sinds de nieuwe prijzen bij DB (1/12/2024) wordt er voor het deeltje Belgische binnenlandse trein (Gent - Brussel, of Gent - Luik bvb) geen forfaitair "Connection" ticket (11,40 €) meer aangeboden, maar een variabele kost (bvb 26,05 EUR voor Gent - Luik met Sparpreis of Supersparpreis, 31,20 EUR Gent - Luik in Flextarief, geen Bahncard korting - hets standaard tarief bij NMBS kost 25,50 EUR). Dat maakt een ticket in een klap 20 EUR duurder, los van de stijging van de kost van het ICE ticket.

Ik betaal nu voor een Flex (met BC 25) Gent - Liège - Bonn 80,40 EUR, op 19 November 50,10 €. Een prijsstijging met 60%.
rdv

Bericht door rdv »

Gisteren 24/03 werd ICE12 vanaf Keulen vervangen door ICE9496 (met vertraging van 70 minuten).
Vanmorgen om 7u30 stond ICE13 (vertrekt 8:25) al aan het perron in Brussel-Zuid, met rode standlichten kant Brussel-Noord, en met heel wat opeenvolgende remproeven. Het lijkt er dus op dat ICE12 gisteren werd vervangen door een Eurostar-stel, en de ICE deze morgen werd opgestuurd naar Brussel, ofwel dat het stel de hele nacht aan perron 8 heeft gestaan in Brussel-Zuid.

Iemand meer nieuws?
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

rdv schreef: 27 jan 2025, 21:22 Sinds de nieuwe prijzen bij DB (1/12/2024) wordt er voor het deeltje Belgische binnenlandse trein (Gent - Brussel, of Gent - Luik bvb) geen forfaitair "Connection" ticket (11,40 €) meer aangeboden, maar een variabele kost (bvb 26,05 EUR voor Gent - Luik met Sparpreis of Supersparpreis, 31,20 EUR Gent - Luik in Flextarief, geen Bahncard korting - hets standaard tarief bij NMBS kost 25,50 EUR). Dat maakt een ticket in een klap 20 EUR duurder, los van de stijging van de kost van het ICE ticket.
Dit is niet specifiek voor de ICE maar geldt voor alle internationale reizen waarbij er een aanvullend ticket in België is, dus bv. ook voor reizen met Eurostar, TGV of ECD.
De NMBS wil dit kennelijk zo. NS heeft voor reizen met ECD overigens wel doorgaande tickets met doorlopend tarief voor het Nederlandse traject.
trainlovertje
Contacteer:

Bericht door trainlovertje »

rdv schreef: 25 mar 2025, 22:35 Gisteren 24/03 werd ICE12 vanaf Keulen vervangen door ICE9496 (met vertraging van 70 minuten).
Vanmorgen om 7u30 stond ICE13 (vertrekt 8:25) al aan het perron in Brussel-Zuid, met rode standlichten kant Brussel-Noord, en met heel wat opeenvolgende remproeven. Het lijkt er dus op dat ICE12 gisteren werd vervangen door een Eurostar-stel, en de ICE deze morgen werd opgestuurd naar Brussel, ofwel dat het stel de hele nacht aan perron 8 heeft gestaan in Brussel-Zuid.

Iemand meer nieuws?
Het treinnummer zegt waarschijnlijk niets over welk materieel er op die verbinding reed. Er diende waarschijnlijk een nieuw treinnummer gegeven te worden aan het vervangstel en de afspraken tussen beide landen zeggen dan dat dit een nummer in de serie 94XX dient te zijn om verwarring met andere treinnummers in beide landen te voorkomen, vermoed ik. De serie 94XX zal waarschijnlijk in z'n geheel voorbehouden zijn voor HST's tussen België en Duitsland, waaronder ook de Eurostars vallen.
Ik heb ooit nog een ICE onder zo'n nummer weten rijden, als ik me goed herinner.
ovspotter_be

Bericht door ovspotter_be »

rdv schreef: 25 mar 2025, 22:35 Vanmorgen om 7u30 stond ICE13 (vertrekt 8:25) al aan het perron in Brussel-Zuid, met rode standlichten kant Brussel-Noord, en met heel wat opeenvolgende remproeven. Het lijkt er dus op dat ICE12 gisteren werd vervangen door een Eurostar-stel, en de ICE deze morgen werd opgestuurd naar Brussel, ofwel dat het stel de hele nacht aan perron 8 heeft gestaan in Brussel-Zuid.
Dat stel heeft de nacht doorgebracht op spoor 8 en dan dienen de remproeven voor het eerste vertrek inderdaad aan het perron te gebeuren.
trainlovertje
Contacteer:

Bericht door trainlovertje »

Sinds zaterdag rijdt er dagelijks een late ICE tussen Brussel en Frankfurt zoals op zondag. Let wel op dat deze in de winter (vanaf november) opnieuw enkel op zondag rijdt. Hopelijk wordt dat vanaf volgend jaar ergens dagelijks gedurende het hele jaar.
Ik zit momenteel op deze late trein richting Brussel en ben verbaasd over de bezetting. De trein is even druk als alle andere ICE’s op deze relatie. Dat had ik niet verwacht en daarom geen plaats gereserveerd. Bij het opstappen in Aken was het zoeken naar een vrije tweezit…
De trein in de andere richting was even goed gevuld, heb deze nog kunnen spotten in Aken.

Trouwens, tussen Brussel en Keulen rijdt er enkele minuten voor de ICE naar Frankfurt nog een Eurostar met eindbestemming Keulen. Die rijdt ook nog maar enkele maanden. Ook deze was behoorlijk gevuld (ik schat bezetting van 60% bij vertrek in Aken), maar logischerwijs niet even vol als de ICE net daarachter, omdat de Eurostar al een hoop reizigers heeft afgezet in Luik en ook in Aken waren er een 50-tal uitstappers (geen instappers).
Shrek

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 17 apr 2025, 23:03 Sinds zaterdag rijdt er dagelijks een late ICE tussen Brussel en Frankfurt zoals op zondag. Let wel op dat deze in de winter (vanaf november) opnieuw enkel op zondag rijdt. Hopelijk wordt dat vanaf volgend jaar ergens dagelijks gedurende het hele jaar.
Ik zit momenteel op deze late trein richting Brussel en ben verbaasd over de bezetting. De trein is even druk als alle andere ICE’s op deze relatie. Dat had ik niet verwacht en daarom geen plaats gereserveerd. Bij het opstappen in Aken was het zoeken naar een vrije tweezit…
De trein in de andere richting was even goed gevuld, heb deze nog kunnen spotten in Aken.

Trouwens, tussen Brussel en Keulen rijdt er enkele minuten voor de ICE naar Frankfurt nog een Eurostar met eindbestemming Keulen. Die rijdt ook nog maar enkele maanden. Ook deze was behoorlijk gevuld (ik schat bezetting van 60% bij vertrek in Aken), maar logischerwijs niet even vol als de ICE net daarachter, omdat de Eurostar al een hoop reizigers heeft afgezet in Luik en ook in Aken waren er een 50-tal uitstappers (geen instappers).
Op zich een logische evolutie, de vraag naar zitplaatsen is enorm en de vloot is klein. Dan is de vloot beter benutten door latere treinen in te leggen de goedkoopste oplossing om het aanbod uit te breiden. Er zullen zo nog wel treinen bijkomen naar verschillende bestemmingen vanuit Brussel.
Plaats reactie