Pagina 82 van 181

Re: BENELUX

Geplaatst: 14 apr 2014, 21:19
door Kris G
http://www.hln.be/hln/nl/2/Reizen/artic ... nger.dhtml

trein der traagheid aan het worden precies :?

ik ging vroeger altijd met trein naar Nederland, nu al tijdje op auto overgeschakeld, en ik denk niet dat ik nog snel terugkeer naar de trein, wel erg vind ik, maar auto is echt de betere optie

Re: BENELUX

Geplaatst: 14 apr 2014, 21:52
door wattman
Pak ik direct een zeer oude dienstregeling bij, uit 1979, toen er nog werd gestopt in Essen en werd kopgemaakt in Antwerpen Centraal (maar niet werd gestopt te Berchem):

1979
Den Haag HS 9:10
Essen 10:20
Antwerpen 10:41-10:46
Brussel Noord 11:15
Brussel Centraal 11:19
Brussel Zuid 11:23

2014
Den Haag HS 8:44
Antwerpen Centraal za&zo 10:17 week 10:24
Brussel Noord -
Brussel Centraal za&zo 10:59 week 11:03
Brussel Zuid za&zo 11:04 week 11:08

Re: BENELUX

Geplaatst: 16 apr 2014, 10:41
door wattman
Ik zag vanochtend de Benelux van 8:43 uit Den Haag HS achter een NS 1700 richting Roosendaal sporen. Dit is nu de tweede keer dat ik een Benelux gesleept zie worden door een Nederlandse loc. Heeft iemand enig idee hoe deze trein dan vanaf Roosendaal verder gaat. NMBS Eloc vanaf Roosendaal, of vervangend materieel?

Re: BENELUX

Geplaatst: 16 apr 2014, 16:14
door Shrek
wattman schreef:Ik zag vanochtend de Benelux van 8:43 uit Den Haag HS achter een NS 1700 richting Roosendaal sporen. Dit is nu de tweede keer dat ik een Benelux gesleept zie worden door een Nederlandse loc. Heeft iemand enig idee hoe deze trein dan vanaf Roosendaal verder gaat. NMBS Eloc vanaf Roosendaal, of vervangend materieel?
Hij reed dit weekend niet verder dan roosendaal.

Re: BENELUX

Geplaatst: 16 apr 2014, 17:41
door Tijgernoot
De Benelux rijdt tot en met vrijdag gewoon normaal. Ik kan alleen dat loc-verhaal niet helemaal plaatsen, heb het ook niet eerder gehoord of vernomen.

Re: BENELUX

Geplaatst: 16 jun 2014, 00:28
door Joris
Wat is eigenlijk nog het nut van die Benelux? Bij het proberen boeken van een ticket raden ze me steeds aan om in Roosendaal over te spanne op een snellere IC...

Re: BENELUX

Geplaatst: 16 jun 2014, 00:42
door Meesterpeter
Tijgernoot schreef:.......Ik kan alleen dat loc-verhaal niet helemaal plaatsen.......
Ik denk ook dat het niet de Benelux is, maar een leeg materieelrit van Den Haag Binckhorst naar Nedtrain werkplaats Maastricht voor onderhoud Beneluxrijtuigen.
Dit gebeurd met overcomplete loks 1700, welke gehuurd zijn van NSR.

Re: BENELUX

Geplaatst: 16 jun 2014, 01:01
door AlexNL
Joris schreef:Wat is eigenlijk nog het nut van die Benelux? Bij het proberen boeken van een ticket raden ze me steeds aan om in Roosendaal over te spanne op een snellere IC...
Dat komt door de achterlijk lange stilstand in Roosendaal die de Benelux dit jaar heeft. Het omgekeerde zie je als je een reis Rotterdam - Antwerpen plant, je krijgt zowel de rechtstreekse trein (vertrekt om x:08) als een trein die 3 minuten later vertrekt (de IC naar Vlissingen) met overstap in Roosendaal.

Vanaf dienstregeling 2015 zal het al wel weer anders worden, maar wat ik heb begrepen is dat die trein nog steeds bizar lang stil zal staan in zowel Den Haag als Rotterdam. Dit omdat het anders niet in te passen was in de dienstregeling... :?

Re: BENELUX

Geplaatst: 16 jun 2014, 02:09
door Beesty
AlexNL schreef:Vanaf dienstregeling 2015 zal het al wel weer anders worden, maar wat ik heb begrepen is dat die trein nog steeds bizar lang stil zal staan in zowel Den Haag als Rotterdam. Dit omdat het anders niet in te passen was in de dienstregeling... :?
Niet anders in te plannen, of om de vertragingen op fictieve wijze "op te lossen"? ;-)

Re: BENELUX

Geplaatst: 18 jun 2014, 11:21
door Tijgernoot
Een aantal Benelux-stammen is inmiddels voorzien van een zevende rijtuig in het midden van de trein. Ik heb tot nu toe alleen stammen gezien met een derde rijtuig voor de eerste klas in het midden, maar naar het schijnt komen er ook een aantal treinen met een vijfde rijtuig tweede klas.

Re: BENELUX

Geplaatst: 18 jun 2014, 13:57
door dentheo
Ik meen ergens gehoord te hebben dat een reservestam, tijdens het zomerseizoen, in de bestaand stammen geïntegreerd is....

Re: BENELUX

Geplaatst: 18 jun 2014, 17:32
door thejay
dentheo schreef:Ik meen ergens gehoord te hebben dat een reservestam, tijdens het zomerseizoen, in de bestaand stammen geïntegreerd is....
In de nieuwe Op de Rails...

Re: BENELUX

Geplaatst: 18 jun 2014, 18:01
door The_Knitter
Tijgernoot schreef:Een aantal Benelux-stammen is inmiddels voorzien van een zevende rijtuig in het midden van de trein. Ik heb tot nu toe alleen stammen gezien met een derde rijtuig voor de eerste klas in het midden, maar naar het schijnt komen er ook een aantal treinen met een vijfde rijtuig tweede klas.
De Benelux 2.1 (2.0 was de Excuus-Benelux) reed altijd al met 5 rijtuigen tweede klas, totaal 7 rijtuigen. Dat is nu dus 8 geworden.
Alle stammen hebben nu een andere volgorde, en nog steeds 2x eerste klas, maar een extra tweede klas. Nu is de samenstelling:
Richting Brussel: Loc - 1e klas - 2e - 2e - 2e - 1e - 2e - 2e - 2e
Richting Den Haag: Loc - 2e - 2e - 2e - 1e - 2e - 2e - 2e - 1e

Er is dus een eerste klas naar het midden van de trein verkast, en daardoor zit er nog maar aan één uiteinde van de trein een eerste klas rijtuig.

Re: BENELUX

Geplaatst: 18 jun 2014, 20:39
door Terminus
Deze namiddag toch voor het eerst een Benelux met 3 eerste klassen gezien, in positie 1, 4 en 8.

Re: BENELUX

Geplaatst: 18 jun 2014, 21:42
door fets
Terminus schreef:Deze namiddag toch voor het eerst een Benelux met 3 eerste klassen gezien, in positie 1, 4 en 8.
Die heb ik op 3 juni ook gezien op IC1218. Ik had me gewoontegetrouw achteraan op het perron gezet in Brussel-Centraal, en ben in Mechelen speciaal uitgestapt om dit rijtuig te bewonden... Ik dacht eerst dat het gedeklasseerd was, maar de TBG bevestigde me dat het "normale" 1e klas was.