Pagina 83 van 222

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 12 apr 2011, 12:58
door trainfreak
Vandaag was het opnieuw de 1801 die de testtrein trok.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 12 apr 2011, 13:59
door Darko
trainfreak schreef:Vandaag was het opnieuw de 1801 die de testtrein trok.
Inderdaad. naar verluid was er een probleem met de 02.. ze zijn dan ook 40 minuten te laat aangekomen ;)

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 12 apr 2011, 15:21
door davyickx
trainboy2004 schreef:Een vraagje: Zit de locomotief aan de Welkenraedt of aan de Oostende kant of wordt er omgelopen?
Loc inderdaad kant Oostende.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 12 apr 2011, 15:24
door Darko
davyickx schreef:
trainboy2004 schreef:Een vraagje: Zit de locomotief aan de Welkenraedt of aan de Oostende kant of wordt er omgelopen?
Loc inderdaad kant Oostende.
Inderdaad. zoals in de huidige ICa's ook het geval is..

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 12 apr 2011, 15:56
door Robin
bij de meeste verbindingen word meestal de loc kant brussel gezet. Heb dit toch eens opgevangen ooit :roll:

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 12 apr 2011, 16:01
door trainfreak
Robin schreef:bij de meeste verbindingen word meestal de loc kant brussel gezet. Heb dit toch eens opgevangen ooit :roll:
Da's te zien waar je staat he :wink:
Bij alles naar de kust is het normaal loc richting kust.
Op de IR-F Kortrijk-Leuven staat de loc ook richting kust, idem voor de IC-K Gent-Genk

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 12 apr 2011, 16:12
door Robin
trainfreak schreef:
Robin schreef:bij de meeste verbindingen word meestal de loc kant brussel gezet. Heb dit toch eens opgevangen ooit :roll:
Da's te zien waar je staat he :wink:
Bij alles naar de kust is het normaal loc richting kust.
Op de IR-F Kortrijk-Leuven staat de loc ook richting kust, idem voor de IC-K Gent-Genk
Ja tis ni simpel natuurlijk en snap de bedoeling erachter ook niet zo.
Daarom dat ze die bij de brecht shuttle maar in het midden hebben gezet denk ik :lol:

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 12 apr 2011, 16:29
door b-loc
Bij de IC A en IC F moet de loc sowieso kant Oostende staan dit omwille van de duwloc in Luik-Guillemins.
Deze mag enkel tegen rijtuigen duwen en niet tegen loc.
Das waarschijnlijk dan makkelijker om de rest van stuurrijtuigen ook naar de zelfde kant te richten voor als deze moeten verwisseld worden.
De brecht shuttle is een ander verhaal
Deze rijdt over HSL dus heb je ECTS nodig
13 heeft dit niet M6BDx wel dus zetten ze langs elke kant een stuurrijtuig

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 12 apr 2011, 16:32
door Robin
b-loc schreef:Bij de IC A en IC F moet de loc sowieso kant Oostende staan dit omwille van de duwloc in Luik-Guillemins.
Deze mag enkel tegen rijtuigen duwen en niet tegen loc.
Das waarschijnlijk dan makkelijker om de rest van stuurrijtuigen ook naar de zelfde kant te richten voor als deze moeten verwisseld worden.
De brecht shuttle is een ander verhaal
Deze rijdt over HSL dus heb je ECTS nodig
13 heeft dit niet M6BDx wel dus zetten ze langs elke kant een stuurrijtuig
Het verhaal van de brecht shuttle ken ik heus wel, dit was enkel beetje grappig bedoelt ;).
Van die opduw loc wist ik niet.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 12 apr 2011, 16:49
door Steven
Op het vlak van opwduwen is de regel vrij eenvoudig.

Een trein mag niet door 2 locomotieven geduwd worden in België uit schrik voor verbuffering (het achter elkaar haken van de buffers).
Indien de loc dan bij een IC A of F dan toch achteraan zou staan moet de lichterloc (zoals een opdruk loc ook genoemd kan worden) vooraan (voor het stuurrijtuig dus) komen te staan. Aangezien die manier van werken omslachtiger is dan de huidige versie waarbij de loc altijd vooraan staat moet ik u geen verdere argumenten geven om te verstaan waarom het zo gebeurd.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 12 apr 2011, 17:08
door Robin
Steven schreef:Op het vlak van opwduwen is de regel vrij eenvoudig.

Een trein mag niet door 2 locomotieven geduwd worden in België uit schrik voor verbuffering (het achter elkaar haken van de buffers).
Indien de loc dan bij een IC A of F dan toch achteraan zou staan moet de lichterloc (zoals een opdruk loc ook genoemd kan worden) vooraan (voor het stuurrijtuig dus) komen te staan. Aangezien die manier van werken omslachtiger is dan de huidige versie waarbij de loc altijd vooraan staat moet ik u geen verdere argumenten geven om te verstaan waarom het zo gebeurd.
Dan moet de trein stoppen in Ans en loskoppelen, weer remproef en dergelijke. Kan dus gemakelijk +30 opleveren.
Mag met dit tijdens het heuvelen wel doen eigenlijk? met 2x 77, elk appart opduwen?

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 12 apr 2011, 17:16
door Steven
Bij de reeks 18 zal het opduwen nog veel minder voorkomen.
Achteraan de trein mag dus maar max 1 loc zijn indien daar een tweede komt te staan mag het dus NIET.
Ter info bij het opduwen koppelt men geen luchtslangen door. bij achteraan opduwen zal men zelfs totaal niets koppelen.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 12 apr 2011, 17:16
door Treinen9880
Welk nummer zou er morgen rijden?

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 12 apr 2011, 17:33
door bobke
Steven schreef:Op het vlak van opwduwen is de regel vrij eenvoudig.

Een trein mag niet door 2 locomotieven geduwd worden in België uit schrik voor verbuffering (het achter elkaar haken van de buffers).
.
Steven, kan je dat wat meer uitleggen aub? Ik ben geen expert in spoortermen en euh, ja ik kan je moeilijk volgen, "het achter elkaar haken van de buffers?"

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 12 apr 2011, 17:37
door Steven
Buffers duwen normaal gewoon tegen elkaar, door het verkeer in een wissel gaan rijtuigen tov elkaar verschuiven, als men hierbij te hard gaat duwen (doorbijvoorbeeld 2 locs te gebruiken)kan de buffer van het ene rijtuig gaan haperen achter de buffer van het andere rijtuig, zo kunnen ontsporingen ontstaan.