Ice verbinding Brussel Duitsland
-
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
En daar zit dan waarschijnlijk één van de redenen waarom er geen controle gebeurt tussen Brussel en Aachen.
Op die stuk had ik wel vaker controlle.ovspotter_be schreef: ↑03 jun 2025, 11:14 En daar zit dan waarschijnlijk één van de redenen waarom er geen controle gebeurt tussen Brussel en Aachen.
Ik heb al vaak controle gehad tussen Brussel en Luik op de ICE. Als ik mijn vrijkaart toonde kwam er standaard zelfs de vraag of ik verder ging dan Luik ja of nee. (Dit ivm toeslag ICE binnen België )ovspotter_be schreef: ↑03 jun 2025, 11:14 En daar zit dan waarschijnlijk één van de redenen waarom er geen controle gebeurt tussen Brussel en Aachen.
Is dat nog een ding, ja? Op de websites van NMBS en NMBS Europe heb ik daar niets meer over kunnen vinden.
Het gaat om de toeslag bovenop een vrijkaart (personeel)NMBS, niet tov andere tickets.
-
- Contacteer:
Ik snap dat laatste niet goed denk ik.
Dus als je in Brussel opstapt en in Luik afstapt, moet je een toeslag betalen? Als je verder dan Luik reist niet?
En ik ondervind dat er vooral weinig controle is binnen België in de richting van Brussel. Richting Duitsland controleert men wel al vaak kort na Brussel-Noord.
-
Vroeger kon iedereen die toeslag kopen voor €15 per reis (als ik me niet vergis) of je nu een gewoon ticket had of een vrijkaart.
Reis je verder dan Luik heb je die toeslag niet nodig als je reist met een vrijkaart maar dien je wel in het bezit te zijn van een geldig vervoersbewijs voor het Duitse gedeelte van de reis (vanaf Aachen Süd (Gr.)).
Reis je verder dan Luik heb je die toeslag niet nodig als je reist met een vrijkaart maar dien je wel in het bezit te zijn van een geldig vervoersbewijs voor het Duitse gedeelte van de reis (vanaf Aachen Süd (Gr.)).
-
- Contacteer:
Ik dacht dat op de ICE naar Brussel regelmatig Nederlands personeel zit.
Zijn die dan in dienst bij DB of uitgeleend door de NS?
Nederlands personeel van NS kennen enkel Nederland en Duitsland. Maar niet België. Voor België is het puur en enkel DB personeel die er op zit. Qua machinisten is er een mix van depot ILIE (Luik - NMBS) en DB Machinisten van Köln/Frankfurt.Olivier_Doorne schreef: ↑04 jun 2025, 19:47 Ik dacht dat op de ICE naar Brussel regelmatig Nederlands personeel zit.