Pagina 87 van 87
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Geplaatst: 11 jul 2025, 10:17
door trainlovertje
Vreemd dat ze nu toch een subserie gaan maken binnen de BR408… De BR406-saga begint zich bij deze te herhalen, terwijl die laatste nog geen half jaar (vervroegd) uit dienst is moeten gaan.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Geplaatst: 11 jul 2025, 10:37
door trainlovertje
Kleine toevoeging: tegen die tijd zou het Rail Baltica-project in principe afgewerkt moeten zijn. Zou er een doorgaande trein Duitsland - Tallinn kunnen komen? Ik vermoed namelijk dat de Rail Baltica-lijn hoofdzakelijk naar Poolse normen gebouwd zal worden, aangezien de Baltische staten verder enkel Russisch breedspoor kennen.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Geplaatst: 11 jul 2025, 13:37
door dovaere
trainlovertje schreef: ↑11 jul 2025, 10:37
Kleine toevoeging: tegen die tijd zou het Rail Baltica-project in principe afgewerkt moeten zijn. Zou er een doorgaande trein Duitsland - Tallinn
kunnen komen? Ik vermoed namelijk dat de Rail Baltica-lijn hoofdzakelijk naar Poolse normen gebouwd zal worden, aangezien de Baltische staten verder enkel Russisch breedspoor kennen.
In theorie kan er veel, maar een verbinding Berlijn - Tallinn
- ...is wegens het ontbreken van hogesnelheidslijnen helemaal niet geschikt om dure hogesnelheidstreinen in te zetten
- De reis duurt veel te lang, laat ze eerst eens beginnen met gewone klassieke doorgaande treinverbindingen tussen die drie Baltische landen op te bouwen. Dan een nachttrein naar Polen of verder?
Bovendien heeft Deutsche Bahn genoeg problemen om de bestaande verbindingen rendabel te maken of te houden. In de IC-treinen zou er gehakt worden, en bij de ICE-treinen is er netto geen uitbreiding.
DB heeft daar niets te zoeken.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Geplaatst: 11 jul 2025, 14:46
door jan_olieslagers
DB heeft daar niets te zoeken.
DB heeft wel ervaring die de Poolse spoorwegen veel minder hebben, en de Baltische helemaal niet. Onder het Sovietbewind waren er maar weinig internationale treinen, en dan vooral van/naar Rusland natuurlijk. En snelle of supersnelle treinen waren er toen nog helemaal niet. Rail Baltica is bedoeld om beide wel te doen, en dus kan de ervaring van DB een meerwaarde hebben.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Geplaatst: 11 jul 2025, 15:20
door trainlovertje
dovaere schreef: ↑11 jul 2025, 13:37
trainlovertje schreef: ↑11 jul 2025, 10:37
Kleine toevoeging: tegen die tijd zou het Rail Baltica-project in principe afgewerkt moeten zijn. Zou er een doorgaande trein Duitsland - Tallinn
kunnen komen? Ik vermoed namelijk dat de Rail Baltica-lijn hoofdzakelijk naar Poolse normen gebouwd zal worden, aangezien de Baltische staten verder enkel Russisch breedspoor kennen.
In theorie kan er veel, maar een verbinding Berlijn - Tallinn
- ...is wegens het ontbreken van hogesnelheidslijnen helemaal niet geschikt om dure hogesnelheidstreinen in te zetten
- De reis duurt veel te lang, laat ze eerst eens beginnen met gewone klassieke doorgaande treinverbindingen tussen die drie Baltische landen op te bouwen. Dan een nachttrein naar Polen of verder?
Bovendien heeft Deutsche Bahn genoeg problemen om de bestaande verbindingen rendabel te maken of te houden. In de IC-treinen zou er gehakt worden, en bij de ICE-treinen is er netto geen uitbreiding.
DB heeft daar niets te zoeken.
Een reis Berlijn - Tallinn zou minder dan 12 uur duren daar Rail Baltica net een hogesnelheidslijn voorziet (Vmax 250 km/h).
Ik stel me al lang de vraag welke maatschappij daar uiteindelijk treinen zal inlegggen en vestigde mijn hoop op PKP IC om een degelijk aanbod te voorzien, maar zo’n dagelijkse ICE zou uiteraard helemaal niet misstaan.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Geplaatst: 11 jul 2025, 15:38
door dovaere
jan_olieslagers schreef: ↑11 jul 2025, 14:46
DB heeft daar niets te zoeken.
DB heeft wel ervaring die de Poolse spoorwegen veel minder hebben, en de Baltische helemaal niet. Onder het Sovietbewind waren er maar weinig internationale treinen, en dan vooral van/naar Rusland natuurlijk. En snelle of supersnelle treinen waren er toen nog helemaal niet. Rail Baltica is bedoeld om beide wel te doen, en dus kan de ervaring van DB een meerwaarde hebben.
Akkoord dat samenwerking tussen bedrijven, landen en mensen binnen Europa nuttig kan zijn om nieuwe spoorprojecten op te starten en van elkaar te leren.
Maar ik had het over Deutsche Bahn als treinvervoerder, om op eigen initiatief en risico zelf treinen te laten rijden. die daar weinig te zoeken heeft.
De ervaring van Deutsche Bahn (spoorvervoerder) is weinig relevant, het is vooral de ervaring van infrastructuurbedrijven en infrastructuurbeheerders die relevant is voor Rail Baltica.
En de Poolse vervoerder heeft genoeg ervaring om een trein in de toekomst aan 200 km/u te laten rijden tot aan de grens, en 240 km/u op de Rail Baltica, die snelheden halen ze plaatselijk ook al in Polen. En de Baltische vervoerders zullen het snel leren.
Bovenstaande klinkt ook een beetje paternalistisch / kolonialistisch. Wist je dat ze in de Baltische staten vaak verder staan qua informatisering/digitalisering dan Duitsland (fax, gebrek aan breedband...)?
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Geplaatst: 11 jul 2025, 16:01
door TKR
M'n gok gaat uit naar een Thalys/Eurostar constructie waar elke betrokken nationale operator een deeltje krijgt?