Pagina 89 van 187

Re: Fyra.

Geplaatst: 14 jan 2013, 00:20
door Steven
enkel de 55 reeks met TVM opschrift is hiervan voorzien. Het zijn dezelfde locs die thalys/eurostar/ICE wegslepen.

Re: Fyra.

Geplaatst: 14 jan 2013, 00:50
door Retard
Was dit niet gewoonweg sarcastisch bedoelt van SBB 460?

Re: Fyra.

Geplaatst: 14 jan 2013, 08:23
door carlos
Het Nieuwsblad 14 jan 2013

NMBS geeft toe dat problemen nog weken zullen duren
‘Niemand wil nog met Fyra reizen'


De problemen met de Fyra kunnen nog weken duren', zo laat de NMBS zelf weten. Met vrijdag zeven geschrapte treinen en gisteren alweer fikse vertragingen staat de hst stilaan synoniem voor miserie. ‘En dat imago nog rechttrekken, is haast onmogelijk', zegt reclamemaker Wim Schamp. ‘Niemand wil nog met de Fyra reizen.'



De Fyra Amsterdam-Brussel vertrok gisterenmiddag in Rotterdam. En die vanuit Brussel-Zuid van 13.18 uur vertrok met 38 minuten vertraging uiteindelijk pas vanaf Brussel-Noord. Ruim een maand na de lancering lijkt er geen dag vlekkeloos voorbij te glijden voor de nieuwe hogesnelheidstrein.

‘Technische problemen', klinkt het. De ene keer met een wissel, de andere keer met de software om de treinen te bedienen.

Waar de NMBS de voorbije weken nog positief was ingesteld, moest woordvoerder Bart Crols gisteren toegeven dat de problemen nog weken kunnen duren. ‘We werken eraan. Het is een kwestie van weken', zegt hij. ‘We zijn al in stijgende lijn. In de eerste week reed 50 procent van de treinen stipt, voor de hele maand waren er dat al 71 procent.'

Al blijft de vraag of de reizigers nog genoeg geduld hebben om te wachten op beterschap. ‘Betrouwbaar kun je de Fyra alleszins niet noemen', zegt Jan Vanseveren van TreinTramBus. ‘Kinderziektes, daar kan ik inkomen. Maar als de NMBS nu zegt dat het nog weken en zelfs maanden kan duren, dan val ik van mijn stoel. Het ontbreekt aan respect voor de reizigers. We krijgen veel klachten van mensen die de Fyra niet meer willen gebruiken. Ze gaan liever met de klassieke stoptrein.'

Zo ook reclamemaker Wim Schamp. ‘Ik reis vaak naar Nederland met de trein, maar de Fyra durf ik niet meer te nemen. Net als vele andere zakenreizigers. De incidenten rijgen zich aaneen tot een hilarische soap. De Fyra is een lachobject geworden, we kunnen maar gokken wat er nog misgaat.'

Imago voorgoed verziekt

Het imago van de trein is voorgoed verziekt, meent Schamp. ‘Men noemt het een Aldi-trein, een trein uit de solden. Dat negatieve en goedkope blijft er voorgoed aan kleven. Tenzij ze nu met een spectaculaire pr-geste en gratis tickets komen aandraven én kunnen garanderen dat er helemaal niets meer misloopt. Maar dat zie ik niet snel gebeuren.'

‘Zelfs áls het gebeurt, duurt het nog zeker vijf jaar eer men dit debacle vergeten is. Meer dan kinderziektes zijn het trouwens ouderdomsziektes. Die trein is jarenlang getest en overal ter wereld rijden al 25 jaar hogesnelheidstreinen. Hier bestaan geen excuses meer voor.'

Al is er volgens de reclameman toch één lichtpuntje: ‘De merkbekendheid is enorm groot.'

Re: Fyra.

Geplaatst: 14 jan 2013, 10:39
door Retard
‘En dat imago nog rechttrekken, is haast onmogelijk', zegt reclamemaker Wim Schamp.
Kan men geen naamsverandering doorvoeren nadat alle problemen zijn opgelost?
Iemand ideeën?

Re: Fyra.

Geplaatst: 14 jan 2013, 10:50
door carlos
Retard schreef:
‘En dat imago nog rechttrekken, is haast onmogelijk', zegt reclamemaker Wim Schamp.
Kan men geen naamsverandering doorvoeren nadat alle problemen zijn opgelost?
Iemand ideeën?

camelot...

omwille van de dubbele betekenis:
- het mythische, het ideale,...
- rommel.

Re: Fyra.

Geplaatst: 14 jan 2013, 14:06
door neigezug
Als ik de consessie lees, kan deze beëindigd worden door de minister als de problemen maar lang genoeg duren.De vraag is dan : Doet ie het of doet ie het niet.
De concessie beïndigen betekent dat buitenlandse ondernemingen (bijv. Deutsche Bahn via Arriva) aan bod komen.Dit laatste is misschien het best om terug het vertrouwen van de reizigers te krijgen:
-Zoals op de ICE kan dan de "Reservierungspflicht" afgeschaft worden.
-In afwachting van nieuw Siemensmaterieel (lees ICE) zou men van NS nog tijdelijk de Italiaanse brol kunnen huren wat door het tijdelijk karakter tenminste uitzicht op verbetering geeft.
-Vanuit Brussel kan men dan een aantal ICE's laten doorrijden naar Londen en andere naar Parijs (in concurrentie met de Thalys).
Voor de lijn Amsterdam-Breda zou men kunnen ICx of Railjets aanschaffen.

Re: Fyra.

Geplaatst: 14 jan 2013, 14:11
door AlexNL
De concessie voortijdig beëindigen zou kunnen, maar ik verwacht niet dat dat gaat gebeuren. Minister Schultz heeft tijdens haar vorige kabinetsperiode NS vooral haar gang laten gaan* en staatssecretaris Mansveld heeft ook nog niet echt laten zien met het spoor betrokken te zijn - anders had ze op 3 december nooit haar akkoord gegeven voor de samenwerkingsovereenkomst die afwijkt van de concessie-eisen.

Er staat voor de politiek veel op het spel: als de HSL aan een andere partij wordt vergeven zal de winst van deze partij niet terugvloeien in de Staatskas - wat wél gebeurt met winst van NS.

*de oplossing voor de financiële problemen bij HSA was om de HSL vooral nogmaals aan NS te gunnen (maar de lasten anders te verdelen waardoor een reiziger tussen Groningen en Zwolle alsnog meebetaalt), de oplossing voor de winterproblematiek was 'eerder preventief treinen ruimen' en andere problemen werden simpelweg van de hand gedaan - "verzin maar iets leuks"

Re: Fyra.

Geplaatst: 14 jan 2013, 14:15
door Steven
Op de ICE is er GEEN reserveringsplicht, maar wel een aanbeveling.

Re: Fyra.

Geplaatst: 14 jan 2013, 14:17
door pietmol
AlexNL schreef:Er staat voor de politiek veel op het spel: als de HSL aan een andere partij wordt vergeven zal de winst van deze partij niet terugvloeien in de Staatskas - wat wél gebeurt met winst van NS.

alsof er winst gemaakt wordt...

Re: Fyra.

Geplaatst: 14 jan 2013, 14:18
door AlexNL
pietmol schreef:alsof er winst gemaakt wordt...
Jazeker, NS keert ieder jaar enkele miljoenen uit aan de enige aandeelhouder, de Nederlandse Staat.

Re: Fyra.

Geplaatst: 14 jan 2013, 14:28
door pietmol
AlexNL schreef:
pietmol schreef:alsof er winst gemaakt wordt...
Jazeker, NS keert ieder jaar enkele miljoenen uit aan de enige aandeelhouder, de Nederlandse Staat.

ns mss wel maar geldt dit ook voor haar hst activiteiten?

Re: Fyra.

Geplaatst: 14 jan 2013, 14:30
door pietmol
(het laatste nieuws, vandaag)

En een oplossing is nog niet meteen in zicht, weet de NMBS zelf. "De problemen gaan de komende weken of maanden opgelost worden", zegt woordvoerder Bart Crols aan deredactie.be. "Enerzijds is het wachten op de levering van nieuw materieel, zodat we de trein kunnen vervangen als hij in de problemen komt. Anderzijds gaat het om technische verbeteringen die nog moeten worden doorgevoerd."


blijkbaar hebben NS & NMBS het nog niet begrepen: ipv de rommel terug te sturen naar Italie laten ze nog extra exemplaren leveren...

Re: Fyra.

Geplaatst: 14 jan 2013, 15:23
door jotie
Veel fans van DB hier :D Dat ben ik tot op zekere hoogte ook, maar als ik op mijn eigen ervaringen mag afgaan, is er geen slechtere leerling in de HST-school te vinden dan de quadricourant-uitvoering van de ICE 3. 't Gaat intussen alweer enkele weken erg goed tussen België en Duitsland, maar vandaag, bij de eerste sneeuw sinds lang, is de ICE 15 niet vertrokken uit Brussel. Benieuwd wat de volgende dagen gaan brengen, in het bijzonder voor de ICE 11+10.

Voor mijn part mag men die V250 inderdaad terugsturen naar Italië, maar ik ben er absoluut niet van overtuigd dat de ICE 3 een volwaardige vervanger zou zijn. Qua comfort, prijszetting en afwezigheid van reservatieplicht, zou ik dat wel fijn vinden, maar ik vrees dat we de realiteit onder ogen moeten zien en 'accepteren' dat we het minstens enige tijd met de V250 zullen moeten doen. Of niet, want persoonlijk ben ik nog altijd niet van plan om een voet in dat tuig te zetten, zoals ik trouwens jarenlang geweigerd heb een voet in de ICE te zetten tot DB de IR-verbindingen schrapte en de keuze in praktijk vernauwde tot ICE en RE, met hier en daar nog een verdwaalde IC.

Overigens las ik vandaag in De Standaard dat 'de Italianen' alle schuld van zich afschuiven: hun treinen zijn perfect, het is de infra die niet deugt. De journalist met dienst heeft blijkbaar niet doorgevraagd naar hoe het dan komt dat de Thalys wel rijdt op hetzelfde tracé.

Re: Fyra.

Geplaatst: 14 jan 2013, 18:10
door Tijgernoot
Ja, de ICE is comfortabel, maar het trackrecord van de ICE3 is belabberd. Asproblemen, loskomende deuren bij 300km/h, sneeuwproblemen bladiebladiebla.

Re: Fyra.

Geplaatst: 14 jan 2013, 19:37
door MaartendeJ
Cijfers:
http://www.rijksoverheid.nl/ministeries ... ussel.html.
Veel stroringen verwijtbaar aan de infrastructuur<->trein. Zonder de niet-verwijtbare aan HSA problemen, was de punctialiteit 91%. (had 95% moeten zijn).