Pagina 89 van 90
					
				Re: Eurostar
				Geplaatst: 19 sep 2025, 17:57
				door FLV-FGSP
				Neen, dit heeft niets met de lengte/capaciteit van de stellen te maken, dit is puur een commerciële keuze van Eurostar. Perfect mogelijk volgens het handelsrecht en de overheden hebben hier niets over te zeggen. Het verschil Rotterdam vs Antwerpen is zo groot dat Eurostar hier commentaar op gaat krijgen. Bij de "Eurostar Snow" hebben ze inmiddels een correctie gedaan, mogelijks volgen de treinen naar Parijs nog.
			 
			
					
				Re: Eurostar
				Geplaatst: 24 sep 2025, 15:30
				door 4017-4018
				Zou men eigenlijk meer kans hebben om de E300 tegen te komen op een dienst tussen Londen en Parijs dan tussen Londen en Brussel?
			 
			
					
				Nieuwe Alstom Avelia Horizon (TGV M) voor Eurostar
				Geplaatst: 22 okt 2025, 08:25
				door dovaere
				Er is officieel nieuws over de aankoop van nieuwe treinen door Eurostar. Vandaar een nieuw draadje om de informatie hierover gemakkelijk terug te vinden. (Graag niet samenvoegen met een bestaand onderwerp, want zoeken op dit forum is een hel).
De geruchten worden bevestigd: het wordt de Avelia Horizon (die heet TGV M bij de SNCF):
De bestelling van de eerste 30 treinen bij de Franse constructeur Alstom is intussen ondertekend, met een optie op nog eens 20 treinstellen extra.
...
De stellen zullen 200 meter lang zijn en tot 540 reizigers kunnen vervoeren, 20 procent meer dan de huidige Eurostar-treinen, die plaats hebben voor 389 treinreizigers.
...
De eerste treinen zullen in januari 2031 worden geleverd en worden ingezet vanaf mei 2031.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/10/20 ... stering-v/
En die termijn moet nog afgewacht worden, want er zijn al eerdere bestellingen door drie klanten gedaan die logischerwijze eerst afgewerkt moeten worden:
Le carnet de commandes est plein, il y a du travail pour dix ans: Alstom doit produire des dizaines de TGV M pour SNCF Voyageurs, mais aussi pour le futur Velvet, pour les chemins de fer marocains et les délais sont quasiment impossibles à tenir.
Face à cette demande assez historique, Alstom a annoncé en avril dernier un investissement de 150 millions d'euros afin de faire passer de une à trois ses lignes de production du train à grande vitesse. Selon nos informations, la seconde ligne dans l'usine de La Rochelle (qui en compte déjà une) sera opérationnelle l'année prochaine tandis que la nouvelle créée à Valenciennes le sera en 2028.
 
			 
			
					
				Re: Nieuwe Alstom Avelia Horizon (TGV M) voor Eurostar
				Geplaatst: 22 okt 2025, 08:45
				door FLV-FGSP
				Deze stellen dienen om de huidige Thalysvloot te vervangen (incl. ruimte voor uitbreiding), zie ook 
https://jonworth.eu/eurostar-ordering-j ... -ambition/ 
			 
			
					
				Re: Eurostar
				Geplaatst: 22 okt 2025, 08:50
				door AlexNL
				De kogel is door de kerk, Eurostar bestelt 30 Avelia Horizons.
https://www.alstom.com/press-releases-n ... eed-trains 
			 
			
					
				Re: Nieuwe Alstom Avelia Horizon (TGV M) voor Eurostar
				Geplaatst: 22 okt 2025, 09:07
				door dovaere
				Ik vraag me af wat de verschillen zullen zijn tussen de versie van Eurostar en de TGV M van de SNCF.
Technisch waarschijnlijk weinig verschil, want het zal wel de bedoeling zijn dat het technisch onderhoud van de twee vloten samen gebeurt.
Ik lees dat de versie van Eurostar 540 zitplaatsen heeft, terwijl er voor de TGV M van de SNCF informatie circuleert van 600-740 zitplaatsen.
Waar zit dan technisch het verschil in opbouw?
			 
			
					
				Re: Eurostar
				Geplaatst: 22 okt 2025, 09:12
				door dovaere
				AlexNL schreef: ↑22 okt 2025, 08:50
De kogel is door de kerk, Eurostar bestelt 30 Avelia Horizons.
 
Bedankt, om de informatie hierover later terug te vinden, reacties hierop graag plaatsen in dit draadje:
Nieuwe Alstom Avelia Horizon (TGV M) voor Eurostar
viewtopic.php?p=295863#p295863 
			 
			
					
				Re: Eurostar
				Geplaatst: 22 okt 2025, 09:19
				door Shrek
				dovaere schreef: ↑22 okt 2025, 09:12
AlexNL schreef: ↑22 okt 2025, 08:50
De kogel is door de kerk, Eurostar bestelt 30 Avelia Horizons.
 
Bedankt, om de informatie hierover later terug te vinden, reacties hierop graag plaatsen in dit draadje:
Nieuwe Alstom Avelia Horizon (TGV M) voor Eurostar
viewtopic.php?p=295863#p295863
 
Beide topics zijn intussen samengevoegd om later de info makkelijker terug te vinden.
 
			 
			
					
				Re: Nieuwe Alstom Avelia Horizon (TGV M) voor Eurostar
				Geplaatst: 22 okt 2025, 09:21
				door dovaere
				
Bedankt, Jon Worth had blijkbaar al zijn opinietekst klaar op het moment dat het bericht door de media gelanceerd mocht worden:-)
Dus een eerder voorzichtige bestelling om de continentale routes te kunnen vernieuwen, en af te wachten of dit of een ander model toegelaten kan worden in de Kanaaltunnel, op de routes naar Londen?
 
			 
			
					
				Re: Nieuwe Alstom Avelia Horizon (TGV M) voor Eurostar
				Geplaatst: 22 okt 2025, 09:26
				door Shrek
				dovaere schreef: ↑22 okt 2025, 09:21
Bedankt, Jon Worth had blijkbaar al zijn opinietekst klaar op het moment dat het bericht door de media gelanceerd mocht worden:-)
Dus een eerder voorzichtige bestelling om de continentale routes te kunnen vernieuwen, en af te wachten of dit of een ander model toegelaten kan worden in de Kanaaltunnel, op de routes naar Londen?
 
Ja, dit is veel voorzichtiger dan wat er eerder op tafel lag.   Jammer... deze keuze kan over 10 jaar wel eens de foute  blijken als de reizigersaantal blijven toenemen zoals ze vandaag doen.
 
			 
			
					
				Re: Nieuwe Alstom Avelia Horizon (TGV M) voor Eurostar
				Geplaatst: 22 okt 2025, 09:58
				door dovaere
				Shrek schreef: ↑22 okt 2025, 09:26
Ja, dit is veel voorzichtiger dan wat er eerder op tafel lag.   Jammer... deze keuze kan over 10 jaar wel eens de foute  blijken als de reizigersaantal blijven toenemen zoals ze vandaag doen.
 
Tja, kiezen voor een gigantische bestelling waarvan onbekend is of die uiteindelijk door de tunnel mag, is ook een groot risico. Of was al bekend met welke technische aanpassingen dit zou kunnen?
Uit het persbericht van Alstom blijkt dat het de SNCF is die de bestelling doet voor Eurostar, en dat deze nieuwe 30 treinen gelijkaardig zijn aan de 15 door SNCF bestelde "internationale" Avelia Horizon (TGV M), [de versie die] ook tussen Brussel en Frankrijk zou moeten gaan rijden.
 
			 
			
					
				Re: Nieuwe Alstom Avelia Horizon (TGV M) voor Eurostar
				Geplaatst: 22 okt 2025, 10:02
				door FLV-FGSP
				dovaere schreef: ↑22 okt 2025, 09:58
Uit het persbericht van Alstom blijkt dat het de SNCF is die de bestelling doet voor Eurostar, en dat deze nieuwe 30 treinen gelijkaardig zijn als de 15 door SNCF bestelde "internationale" Avelia Horizon, die ook tussen Brussel en Frankrijk zouden moeten rijden.
 
De eerste 15 zijn (helaas) voor de Italiaanse uitbreidingsplannen van de SNCF bedoeld.
 
			 
			
					
				Re: Nieuwe Alstom Avelia Horizon (TGV M) voor Eurostar
				Geplaatst: 22 okt 2025, 11:25
				door jknockaert
				Shrek schreef: ↑22 okt 2025, 09:26deze keuze kan over 10 jaar wel eens de foute  blijken als de reizigersaantal blijven toenemen zoals ze vandaag doen.
 
Deze keuze zou zomaar eens weloverwogen kunnen zijn. Misschien houdt Eurostar wel van de huidige tarieven, en mag het zelfs ietsje meer zijn als de vraag verder toeneemt.
 
			 
			
					
				Re: Eurostar
				Geplaatst: 22 okt 2025, 11:40
				door TKR
				Of ze bestellen nog eens nieuwe treinen als dat nodig blijkt te zijn.
Een capaciteitsverhoging van 30% is al een serieuze gok, zeker als er her en der nog concurrentie bij komt...
			 
			
					
				Re: Eurostar Amsterdam-Brussel-Genève
				Geplaatst: 22 okt 2025, 12:16
				door rvdborgt
				Shrek schreef: ↑11 jun 2025, 01:58
dovaere schreef: ↑11 jun 2025, 01:27
Shrek schreef: ↑11 jun 2025, 00:39
Neen dat kan niet, gezien ze beiden al de maximale lengte (400m) hebben.
 
OK, de trein van Londen is nu al 400 meter. Maar Is er al ergens gemeld dat alle nieuwe treinen 400 meter en ondeelbaar zullen zijn?
 
Er is nog geen officieel communiqué, maar uit het relatief beperkte aantal nieuwe treinen waarover ze spreken, gecombineerd met de grote ambities, kan je dat afleiden. 
En daarnaast geef ik het hier ook gewoon mee  
 
De bestelde treinen worden dus 200 m lang.