Pagina 10 van 15
Re: Reeks 11, Rust in Vrede
Geplaatst: 14 jan 2013, 10:14
door carlos
Steven schreef:dergelijke vereenvoudiging in het materieel heeft meerdere voordelen. Besparen in variatie aan nodige reserveonderdelen. Het aantal locs die een bestuurder moet kennen vereenvoudigen (dus ook besparen in opleidingen). De kans is ook groter bijgevolg dat een reservebestuurder de loc kent en er dus mee kan rijden als een andere bestuurder ziek, afwezig, te laat is.
Steven, wanneer spreek je als bestuurder van een ander type van loc?
is qua bediening de T11 een andere loc dan de T21? (zijn de verschillen zo groot?)
is de AM96-400 dan een ander motorstel dan de AM96-500? (worden soms zelfs gecombineerd in 1 trein)
en de Siemens loc, is T18 een andere loc dan T19? en als men dan ooit nog T18 gaat uitrusten met ATB, moet men dan omwille van uniformiteit alle 18-en uitrusten met ATB, of slechts een gedeelte? (wordt dit dan gezien als een ander type?)
Spreken over een kleine reeks komt bizar over als het een reeks betreft die afgeleid is van een andere grote reeks
Re: Reeks 11, Rust in Vrede
Geplaatst: 14 jan 2013, 10:17
door Steven
opleidingen worden als volgt gegeven voor de elektrische locs.
reeks 21 + 27
reeks 11
reeks 12
reeks 13
reeks 18 + 19
reeks 20
Re: Reeks 11, Rust in Vrede
Geplaatst: 14 jan 2013, 10:19
door Steve
overweg13 schreef:
Wat wel voor verschraling zal zorgen is de invoering van een nieuw vervoersplan, omdat de inzet van het materieel ongetwijfeld zal wijzigen. De NMBS wil o.m. naar maximaal 2 materieeltypes per verbinding. Dat zal zich wel vertalen in een bepaald materiaaltype, aangevuld met M6 in de spits.
Inderdaad, alleen al de vele P-treinen zorgen nu voor soms voor een aardige exotische tint in het geheel.
Al blijft de grote vraag voor mij wat men zal doen met al dat materieel dat vandaag die P-treinen verzekert. Al die M4, I6, I10, M5 enzovoort zijn zeer moeilijk te integreren in een structureel aanbod dat de hele dag rijdt, alleen al door gebrek aan mogelijkheden om in een trek-duwcombinatie te rijden.
Re: Reeks 11, Rust in Vrede
Geplaatst: 14 jan 2013, 10:20
door Steven
euh niet overdrijven die M4 en M5 kunnen perfect trek duw rijden.
Re: Reeks 11, Rust in Vrede
Geplaatst: 14 jan 2013, 10:24
door Shrek
carlos schreef:en de Siemens loc, is T18 een andere loc dan T19? en als men dan ooit nog T18 gaat uitrusten met ATB, moet men dan omwille van uniformiteit alle 18-en uitrusten met ATB, of slechts een gedeelte? (wordt dit dan gezien als een ander type?)
De 18 zal nooit ATB krijgen hoor, enkel ETCS, KVB en TBL
Re: Reeks 11, Rust in Vrede
Geplaatst: 14 jan 2013, 10:25
door Steve
Steven schreef:euh niet overdrijven die M4 en M5 kunnen perfect trek duw rijden.
Ja, in theorie wel, die I6 en I10 zelfs ook... maar met 31 stuurstandrijtuigen M4 op een totaal van bijna 600 rijtuigen zul je er echt niet komen, zelfs als je allemaal stammen van 12 rijtuigen vormt. Bij de M5 liggen de zaken ietsje gunstiger als je veel lange stammen vormt, al rijden er vandaag ook verschillende stammen zonder stuurstandrijtuig omdat er elders te korte stammen rondrijden.
Re: Reeks 11, Rust in Vrede
Geplaatst: 14 jan 2013, 10:53
door Steven
Bij M5 zijn er twee beperkingen, je kan NIET rijden zonder stuurrijtuig (de enige plaats waar een omvormer zit voor alle laagspanning) en als je optimaal wil rijden ga je dat met max 8 rijtuigen doen (daar is de omvormer voor gemaakt, bij extra rijtuigen loop je gevaar op laagspanningsproblemen).
Re: Reeks 11, Rust in Vrede
Geplaatst: 14 jan 2013, 11:00
door Retard
Steve schreef:Steven schreef:euh niet overdrijven die M4 en M5 kunnen perfect trek duw rijden.
Ja, in theorie wel, die I6 en I10 zelfs ook... maar met 31 stuurstandrijtuigen M4 op een totaal van bijna 600 rijtuigen zul je er echt niet komen, zelfs als je allemaal stammen van 12 rijtuigen vormt. Bij de M5 liggen de zaken ietsje gunstiger als je veel lange stammen vormt, al rijden er vandaag ook verschillende stammen zonder stuurstandrijtuig omdat er elders te korte stammen rondrijden.
Met het huige locomotievenoverschot kan er toch in trek- en duwsamenstelling gereden worden, net zoals nu op de IC F?
Het is waar dat er misschien iets te veel locs van de reeks 18 zijn aangekocht, maar dat is misschien omdat in 2025 alle operatoren in Europa met de installatie van ETCS enkele locreeksen vroeger willen vervangen en de constructeurs dan financieël in een sterke positie zitten? Misschien heeft de NMBS dat nu wat 'ondermijnd'.
EDIT: Schrijffout
Re: Reeks 11, Rust in Vrede
Geplaatst: 14 jan 2013, 11:15
door groentje
Ik betwijfel dat de NMBS zover vooruit denkt, maar op langere termijn lijkt me dit inderdaad niet zo'n slechte beslissing, misschien niet omwille van de prijs, maar omdat de fabrikanten niet zullen kunnen volgen. We weten ondertussen dat de ontwikkeling en levering van een trein behoorlijk wat vertraging kan oplopen (Fyra, ICE-Velaro, DSB's IC4, in mindere mate zelfs onze HLE18-en).
Re: Reeks 11, Rust in Vrede
Geplaatst: 14 jan 2013, 13:13
door Stef
Ik zag nog geen link staan naar Wallorail, waar heel wat foto's van de rit op staan:
http://www.wallorail.be/actu2013/index. ... our-garage
Re: Reeks 11, Rust in Vrede
Geplaatst: 14 jan 2013, 20:05
door nahoj
Joris schreef:
Je kan er enkel mee in NL bollen, en de nmbs kennende zullen ze er wel genoeg voor vragen...
Wil je er elders mee bollen, moet je ze al laten homologeren, en waar heb je nog gebieden waar 1,5kv aan 3kv grenst?
(...)
Italië - Zuid-Frankrijk?
Maar de uitrusting met veiligheidsapparatuur en homologatie zou inderdaad erg duur uitvallen in die landen...
Re: Reeks 11, Rust in Vrede
Geplaatst: 14 jan 2013, 21:12
door Steve
nahoj schreef:Joris schreef:
Je kan er enkel mee in NL bollen, en de nmbs kennende zullen ze er wel genoeg voor vragen...
Wil je er elders mee bollen, moet je ze al laten homologeren, en waar heb je nog gebieden waar 1,5kv aan 3kv grenst?
(...)
Italië - Zuid-Frankrijk?
Maar de uitrusting met veiligheidsapparatuur en homologatie zou inderdaad erg duur uitvallen in die landen...
En zoveel 1,5 kV ligt daar helemaal niet, bij mijn weten is zoiets enkel bruikbaar op de grensovergang bij Modane. Dan zouden ze misschien nog blijer zijn met de HLE 12, die via Nice en de aldaar aanwezige 25 kV te rijden...
Re: Reeks 11, Rust in Vrede
Geplaatst: 14 jan 2013, 21:19
door Shrek
Steve schreef:
Italië - Zuid-Frankrijk?
Maar de uitrusting met veiligheidsapparatuur en homologatie zou inderdaad erg duur uitvallen in die landen...
En zoveel 1,5 kV ligt daar helemaal niet, bij mijn weten is zoiets enkel bruikbaar op de grensovergang bij Modane. Dan zouden ze misschien nog blijer zijn met de HLE 12, die via Nice en de aldaar aanwezige 25 kV te rijden...[/quote]
Maar wat voor treinen dan? Het passagiersverkeer gebeurt met treinstellen en voor deftige goederentreinen zijn de 11/12 te zwak.
Re: Reeks 11, Rust in Vrede
Geplaatst: 15 jan 2013, 00:00
door LHOON
Steven schreef:Bij M5 zijn er twee beperkingen, je kan NIET rijden zonder stuurrijtuig (de enige plaats waar een omvormer zit voor alle laagspanning) en als je optimaal wil rijden ga je dat met max 8 rijtuigen doen (daar is de omvormer voor gemaakt, bij extra rijtuigen loop je gevaar op laagspanningsproblemen).
Is dit altijd zo geweest, of slechts na de renovatie?
Re: Reeks 11, Rust in Vrede
Geplaatst: 15 jan 2013, 00:26
door Steven
Dat is altijd zo geweest hoor, hou er rekening mee dat er zoiets bestaat als spanningsval. Bij 8 rijtuigen zit je aan ongeveer 200m, wat dus redelijk ver is, zeker voor laagspanning.