Testritten M6 op de lijn 2
Re: Testritten M6 op de lijn 2
Het viel mij op dat er vandaag een andere samenstelling op de verbinding Antwerpen Centraal - Oostende rijdt. In plaats van de voorziene HLE 18 + 6 (of 8 ) M6'en met stuurrijtuig is dit vandaag een rame I11 rijtuigen ingesloten tussen twee HLE 18'en in treinschakeling. Zou dit te maken hebben met het vrijmaken van M6 rijtuigen voor de aanpassingswerken?
Het grootste probleem vind ik zelf dat de ICE maar 4 keer per dag rijdt, dat de Thalys tarifair vaak niet interessant is (ik ga bijna altijd verder dan Keulen) en dat er zelfs bij 9 treinparen per dag nog gaten van 3 uur voorkomen.overweg13 schreef:Ik ook. Met die Oostende - Keulen had je bijna voortdurend conflictsituaties tussen de reizigers van het binnenverkeer en die van het internationaal verkeer. Ik verklaar me nader: enkele van die internationale treinen kwamen hier in België in de volle spits terecht. Dat was niet prettig voor de internationale reizigers, maar nog minder voor die van het binnenverkeer die zich zeer regelmatig met een gebrek aan capaciteit geconfronteerd zagen. Dat probleem is opgelost met de ICE's en de Thalyssen. Hou dat dus maar zo.K V B schreef:De tijden veranderen. Persoonlijk vind ik de Thalys (en ICE) een verbetering tegenover de vroegere internationale trein.
Dat neemt echter niet weg dat het vanuit verkeerskundig opzicht zinvoller is om IC A naar Aken te laten rijden i.p.v. naar Eupen.
Groetjes,
Rian
Interessante ontwikkeling! Vroeger werd de IC-G systematisch door 13 + I11 gedaan, maar intussen is het jaren geleden dat er nog I11 op die verbinding gereden heeft...Tom S schreef:Het viel mij op dat er vandaag een andere samenstelling op de verbinding Antwerpen Centraal - Oostende rijdt. In plaats van de voorziene HLE 18 + 6 (of 8 ) M6'en met stuurrijtuig is dit vandaag een rame I11 rijtuigen ingesloten tussen twee HLE 18'en in treinschakeling. Zou dit te maken hebben met het vrijmaken van M6 rijtuigen voor de aanpassingswerken?
Probleem is dat de perrons in Roosendaal (nog) de oude NL-norm van 84cm liggen. Weet iemand wat de vloerhoogte is bij de deuren zelf van M6? Verder zit je ten zuiden van Roosendaal nog met een viaduct van de snelweg A58 (Vlissingen - Breda). Of M6 daar überhaupt onderdoor gaat komen zonder schade, durf ik niet te zeggen. Daarnaast zit je met de monumentale perronkap op het station. Wellicht dat die in het profiel vrije ruimte gaat komen.Steve schreef:Maar dan zit je toch met heel wat haken en ogen:Shrek schreef:Of wanneer je in een andere richting verder rijdt. Als je M6Bx zou kunnen gebruiken zou ik er Oostende-Brussel-Luik-Verviers/Maastricht van maken. De 2e trein doet dan Brussel-Luik-Eupen.bobby schreef:is idd enkel nuttig, als het achtergebleven stuk relatiefsnel opgepikt wordt door een trein in de andere richting
Zo krijg je een halfuursfrequentie tot Verviers en toch geen zware overcapaciteit.
- M6 in Maastricht?! Geen idee of het mogelijk is, kijkend naar het hele gedoe rond Roosendaal...
- Een halfuursfrequentie helemaal tussen Brussel en Verviers vereist plots een stuk meer materieel (dat er trouwens amper is), dus enkel in te passen in een volledig herzien aanbod
- Met die M6 Bx kun je de HSL wel vergeten, dus zou die gesplitste trein verplicht over lijn 36 moeten
Tenslotte het belangrijkste: kan de elektrische omvormer in M6 omgaan met de aangeboden 1800 volt ?
Steven schreef:Bobby ik zie de winst voor Leuven niet want dan moet ze in Aachen alsnog overstappen naar Keulen of verder. Nu die je hetzelfde maar in Luik en ben je sneller in Aachen, Keulen, Essen en Frankfurt om een paar Duitse grote steden aan te brengen. Met die IC A die naar Aachen gaat ipv Eupen ben je minstens een 25 a 30 min langer onderweg voor diezelfde bestemmingen.
in de academische wereld (KUL en Univ Aken) wordt het verdwijnen van die rechtstreekse verbinding tussen Leuven en Aken idd betreurd (en is de NMBS er in geslaagd een vast clienteel in de auto te jagen)
maar dit vast clienteel was in aantal niet beduidend genoeg om zo'n trein in stand te houden.
Zijn er ondertussen al M6 rijtuigen gespot waarop de max snelheid van 200 km/u is aangegeven?
Beetje late reactie, maar vorige week (11/7) hingen de verbodsbordjes voor M6 in Angleur nog altijd op hun plaats....Mechanik schreef:blijkbaar waren de testritten bevredigend met uitzondering van, de stuurstandrijtuigen waarbij op bepaalde punten de "kritieke" grnes bijna benaderd werd, daar zal nog verder studiewerk aan voorafgaan.
Tevens zou de L37 geschikt zijn gemaakt voor M6'en en zijn de verbodsbordjes al verwijderd ...
Bij ons hangt er een bericht uit dat er binnenkort een overgangsfase komt met M6 rijtuigen die 200km/h gaan rijden. Dus het word officieel.
Heb je iets meer details over die "overgangsfase"? Waar zouden de M6 ingezet worden? Ik zie enkel de IC-O als potentiële kandidaat, zolang de infrastructuur tussen Luik en Eupen niet in orde is (voor de IC-A)...260689 schreef:Bij ons hangt er een bericht uit dat er binnenkort een overgangsfase komt met M6 rijtuigen die 200km/h gaan rijden. Dus het word officieel.
Het project "M6 op IC-A" zou vertraging kunnen krijgen, omdat de werkzaamheden aan de tunnel in Verviers nog niet in september beginnen.
wanneer gaat NMBS nieuwe dubbeldekstuurstandrijtuigen bestellen?
een versie die 200 km/u kan...
de 'oude' zouden dan gebruikt kunnen worden als stuurstandrijtuig op M4 en M5 treinen, want daar heeft men toch mux-stuurstandrijtuigen nodig als de 21 op pensioen gaat
ik verwijs hierbij naar een idee ooit gepost door pietmol
http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=8& ... er#p187353
afwijkend van het idee van pietmol zou ik gewoon een volledige stam M5 gebruiken dwz loc18/19/27 +M5BDX (voor de omvormer) +8x M5 +eventueel M6A + M6BDX
(dus geen 'gefoefel' om een extra M5 rijtuig te voeden vanuit een M6)
een versie die 200 km/u kan...
de 'oude' zouden dan gebruikt kunnen worden als stuurstandrijtuig op M4 en M5 treinen, want daar heeft men toch mux-stuurstandrijtuigen nodig als de 21 op pensioen gaat
ik verwijs hierbij naar een idee ooit gepost door pietmol
http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=8& ... er#p187353
afwijkend van het idee van pietmol zou ik gewoon een volledige stam M5 gebruiken dwz loc18/19/27 +M5BDX (voor de omvormer) +8x M5 +eventueel M6A + M6BDX
(dus geen 'gefoefel' om een extra M5 rijtuig te voeden vanuit een M6)
Het is niet dat er zoveel stuurrijtuigen M6 zijn dat je ze moet verkwisten door ze bij de M5 te steken.
Bobby,
Ik denk dat je eerder eens moet ophouden met jouw gefoefel.
Het behouden van homogene stammen is het beste, misschien buiten dat af en toe een I6 of I10 in de IC A of een M4-stam steekt.
Ik denk dat je eerder eens moet ophouden met jouw gefoefel.

Naast dat het nuttig is homogene stammen te behouden is het ook gewoon veel te duur om nieuwe stuurstanden te maken.
Over een paar jaar worden er nieuwe dubbeldekstellen besteld die 200km/h kunnen. Die zullen dan wel de drukke treinen op de HSL gaan rijden. Dan kunnen die tijdelijke loc-M6-loc-stammen weer terug naar de klassieke lijnen.
Over een paar jaar worden er nieuwe dubbeldekstellen besteld die 200km/h kunnen. Die zullen dan wel de drukke treinen op de HSL gaan rijden. Dan kunnen die tijdelijke loc-M6-loc-stammen weer terug naar de klassieke lijnen.
Shrek,Shrek schreef:Naast dat het nuttig is homogene stammen te behouden is het ook gewoon veel te duur om nieuwe stuurstanden te maken.
dat is wel kort door de bocht.
als we deze redenering volgen, dan hoeft het station van Verviers niet aangepast te worden voor M6. gewoon nog enkele jaartjes wachten en dan hebben we nieuwe dubbeldekmotorstellen (die dan hopelijk wel binnen het standaard dwarsprofiel vallen)
wat kost het om die M4 & M5 stuurstandrijtuigen aan te passen aan mux besturing (en ECTS)? rijtuigen die ondertussen toch alweer zo'n 30 jaar oud zijn