Pagina 10 van 15

Geplaatst: 04 okt 2006, 19:25
door groentje
Hmm, daar vraag je me iets :lol:
Ik geef toe, zoiets op poten zetten is niet makkelijk. Ten eerste is er de politieke wil voor nodig om de NMBS te willen redden, ipv er een politiek wingewest te willen maken. Alleen al dat zal een kleine revolutie zijn.
Ten tweede geloof ik, dat je best geleidelijk tewerk gaat. Een proefproject op een paar lijnen, liefst lijnen die nu niet worden bediend. Met een financiering die niet uit de grote pot komt. Ik stel het me een beetje voor zoals in de contractsector in Nederland, zonder volledig gelijk te zijn, zie ik wel gelijkenissen. Het grootste verschil zou zijn, dat ik niet meteen bediende lijnen zou uitbesteden, maar lijnen die momenteel slechts voor het goederenverkeer worden gebruikt (Gent-Zelzate, Tessenderlo-Diest) terug zou bedienen, maar met lichtere voertuigen, en met eenmansbediening. Liefst door de NMBS zelf, maar dat is voor mij geen noodzaak.
Ik heb geen welomlijnd plan, maar ik geloof wel dat je best geleidelijk te werk gaat. Dit is een mogelijk scenario, er zijn er natuurlijk nog andere.

Geplaatst: 05 okt 2006, 00:22
door Miljaarde
Ik heb nochtans horen zeggen dat het reizigersverkeer et niet slecht doet en op zichzelf zelfs winst maakt (de vraag is wel: hoe berekenen ze deze winst dan?) De goederen maken nog verlies maar dit is kleiner dan de winst op de reizigers... Maar ook dit zou de goede richting uitgaan... De schuld van de hele nmbs groep blijft wel stijgen. Zitten hier economen die daar meer over weten hoe dat kan?

Geplaatst: 05 okt 2006, 09:53
door Concurrent
Toch logisch,ze rekenen eerst uit wat ze verdiend hebben , en verklaren winst te hebben :P daarna trekt m'n de onkosten af en komt in het - gedeelte terecht :mrgreen:

Geplaatst: 05 okt 2006, 21:57
door groentje
Hmm, ik ben wat wantrouwig geworden tegenover cijfers van de NMBS. Wat moet dat dan worden als ik SOS NMBS helemaal uit heb :roll: ?

Geplaatst: 06 okt 2006, 17:56
door yannickvw
Kdacht dat reizigers winst maakten, b-cargo verlies en infrabel een licht verlies, met totale uitkomst van heel de holding een verlies.

Geplaatst: 06 okt 2006, 18:09
door paljas
STAKEN VERDOMME!!!!!!!

Geplaatst: 06 okt 2006, 18:56
door groentje
paljas schreef:STAKEN VERDOMME!!!!!!!
Waarom? Ik wil wel staken, hoor, zelfs zonder vakbondslidmaatschap, maar ik wel daar wel een paar overtuigende argumenten voor horen.

Geplaatst: 06 okt 2006, 18:59
door Steven
groentje schreef:
paljas schreef:STAKEN VERDOMME!!!!!!!
Waarom? Ik wil wel staken, hoor, zelfs zonder vakbondslidmaatschap, maar ik wel daar wel een paar overtuigende argumenten voor horen.
idem, maar meestal ontbreekt het daaraan vind ik

Geplaatst: 06 okt 2006, 22:58
door Wover
Dan hebben we ne dag vrij natuurlijk!

Doorgroeimogelijkheden......

Geplaatst: 07 okt 2006, 02:04
door conduc2006
"Doorgroeien naar een hogere positie betekent in de eerste plaats dat je meer verantwoordelijkheid krijgt, maar je jobinhoud kan soms ook helemaal veranderen. Een voorbeeld: een treinbegeleider die slaagt voor de proef van eerste treinbegeleider, kan internationale reizigerstreinen zoals de Thalys begeleiden, maar hij kan ook andere taken krijgen: het opstellen van diensttabellen, het coachen van andere treinbegeleiders… Als deze eerste treinbegeleider daarna ook nog eens slaagt voor de bevorderingsproef van instructeur, kan hij meewerken aan de opleiding van nieuwe treinbegeleiders, en zo zijn opgedane kennis en ervaring doorgeven, of hij kan meer organisatorische verantwoordelijkheden krijgen. Mogelijkheden genoeg dus! "

Ook al zet je je al dan niet voor de volle 100% in.... Doorgroeimogelijkheden hangen enkel af van een kort mondeling examen!

Geplaatst: 07 okt 2006, 16:11
door Trainspotterke
paljas schreef:STAKEN VERDOMME!!!!!!!
Hier heb ik maar één iets op te zeggen:

DIKKE EGOÏST! :evil:

Geplaatst: 07 okt 2006, 16:45
door K V B
yannickvw schreef:Kdacht dat reizigers winst maakten, b-cargo verlies en infrabel een licht verlies, met totale uitkomst van heel de holding een verlies.
Reizigers maakt winst als je de overheidsbijdrage mee telt bij de inkomsten. Lees het jaarversalg van de NMBS maar eens, en dan zul je zien dat de verkoop van vervoersbewijzen niet eens de helft van de operationele kosten dekt.

Geplaatst: 07 okt 2006, 16:47
door K V B
Bart schreef:
KB schreef:
Trainspotterke schreef:
Door eenmansbediening zou meer personeel moeten vrijkomen en dat personeel kan dan "vliegende controle" doen.
Jij hebt wel een rare kijk op besparingen moet ik zeggen.
Eerst zou je de treinen laten aanpassen zodat ze als eenmanbediening kunnen rijden. Nu zijn het enkel maar de sprinters die dat kunnen.
Je gaat de nmbs de inkomsten afnemen op ticket verkoop in de trein.
En dan zou je het treinbegeleidingspersoneel dat vrij komt in vliegende brigades steken. Op wat ga je dan besparen? :roll:
Gelukkig hebben ze aan de top van de nmbs daar toch een ander oordeel over, dan dat hier het geval is. Gelukkig maar.
Je vindt het een goede zaak dat men bij de NMBS dus blind is voor ideeën die overal elders in Europa ingang vinden?

Geplaatst: 07 okt 2006, 16:52
door K V B
groentje schreef:Akkoord dat zwartrijden dan makkelijker wordt. Maar De Lijn heeft daar een uitstekende oplossing voor gevonden: goedkope tarieven. Die zijn zo laag, dat je gewoon niet moet zwartrijden, je verdient er toch haast niets aan.
De oplossing is inderdaad zorgen dat in orde zijn makkelijk is en niet te duur. Als jij kijkt naar Duitsland of Zwitserland dan zie je daar het volgende:

- Tarieven voor regionaal verkeer zijn geïntegreerd. Hetzelfde kaartje is geldig voor de bus, de tram of de trein.
- Een maandabonnement kost ongeveel als de boete voor zwart rijden.
- Controles worden zodanig geplant dat een regelmatige reiziger zo ongeveer twee keer per maand gecontroleerd wordt.

Op die manier loont zwart rijden niet.
Ik heb onlangs (in Bern, waar ik woon) voor het eerst een controle meegemaakt waarbij men twee zwartrijders betrapte. Meestal blijkt gewoon iedereen een abonnenemt kaartje te hebben.

Ikzelf heb een "General Abo", dat geldig is in heel Zwitserland. Ik ga dat echter niet verlengen, want ik ben onlangs dichter bij mijn werk gaan wonen en ga nu meestal met de fiets.

Geplaatst: 07 okt 2006, 18:20
door Bart
K V B schreef:
K V B schreef:
K V B schreef:
Je vindt het een goede zaak dat men bij de NMBS dus blind is voor ideeën die overal elders in Europa ingang vinden?
Ja.
Alleen beschouw ik dat niet als blind zijn.
Waarom moeten wij steeds het voorbeeld volgen van Europa?
Als je alle Europese spoorwegen eens bekijkt, doet België het alles behalve slecht. Dus waarom veranderen?
En zeker waarom veranderen ten koste van de veiligheid??