Voor een kleine herstelling moet rollend materieel niet naar de CW. De depanneerders en tractiewerkplaatsen volstaan dan ruimschoots.
Afschaffingen
Re: Afschaffingen
Re: Afschaffingen
Een E-loc is veel eenvoudiger (en dus goedkoper). Het gebeurt bijna nooit dat de bovenleiding eruit ligt, het zijn bijna altijd treinpannes waarvoor er afgesleept moet worden. Die enkele keren zijn dus de grote investering van een dieselloc niet waard.ovspotter_be schreef: ↑17 jul 2022, 13:24Daar ga ik volledig in mee, ik vroeg me toen af waarom die deuren gewoon niet konden worden geopend, de stroom lag toch plat en dus kunnen andere treinen er toch niet passeren.Portbou schreef: ↑17 jul 2022, 12:13 Maar dat het vervolgens 4h duurt om de trein en de gegijzelde reizigers weg te slepen naar Leuven is de schuld van gebrekkige procedures voor dit soort noodsituaties.
Als ik zou mogen meeschrijven aan een nieuw beheerscontract zou ik een dwangsom voorzien per gegijzelde passagier per minuut, vanaf de 61ste minuut.
Op Wikipedia staat ook (ik weet natuurlijk niet of deze info nog klopt) dat er dagelijks van 06:00 tot 23:30 in Leuven een HLE-18 klaar staat om eventuele defecte treinen weg te slepen, maar natuurlijk werkt deze locomotief ook niet als de stroom plat ligt, dus waarom zet men daar geen diesellocomotief in de plaats?
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Afschaffingen
Hm, voor de hogesnelheidslijnen doet men het toch wel, dacht ik? [[ edit: niet dus, ik had de geschiedenis onvoldoende geraadpleegd ]]Die enkele keren zijn dus de grote investering van een dieselloc niet waard.
Maar de opgelegde dwangsom zal dus hoog genoeg moeten zijn om de investering wel te verantwoorden :) Waarop men natuurlijk prompt het handje gaat ophouden...
[edit @hieronder] Dat is alweer een hele poos voorbij, blijkbaar. Cfr. https://nl.wikipedia.org/wiki/HLD_62#TBL2_en_ERTMS :
Voor het onderhoud van de HSL 2 waren vier locomotieven aangepast met het TBL 2-beveiligingssysteem en uitgerust met speciale koppelingen om defecte hogesnelheidstreinen te kunnen wegslepen. Het betrof 6225, 6227, 6313 en 6324, die in Leuven geparkeerd stonden. Ze werden in 2014 buiten dienst gesteld. ( ... ) De evacuatie van de hogesnelheidstreinen op HSL 2 is overgenomen door de HLE 18. Door middel van een speciale hulpkoppeling kunnen zij dan defecte hst's wegslepen.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 17 jul 2022, 15:21, 3 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Afschaffingen
Hoi,
Tot enkele jaren geleden stonden er in Leuven 2 HLD`s stand by. Meestal waren dit HLD 6225 en 6227.
Lukas
Tot enkele jaren geleden stonden er in Leuven 2 HLD`s stand by. Meestal waren dit HLD 6225 en 6227.
Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
-
- Berichten: 918
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Afschaffingen
mss kan men in de nabije toekomst een kleine reeks aan batterijlocs kopen/leasen voor dit soort van gevallen? Is zelfs vrij logisch als infrabel idd geen bovenleiding meer wilt leggen.
Re: Afschaffingen
Waarom locs kopen als een treinstel een ander stel kan evacueren?desirootje schreef: ↑17 jul 2022, 18:20 mss kan men in de nabije toekomst een kleine reeks aan batterijlocs kopen/leasen voor dit soort van gevallen? Is zelfs vrij logisch als infrabel idd geen bovenleiding meer wilt leggen.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Afschaffingen
Omdat die batterijloc dat ook kan als de bovenleiding eruit ligt - hoe uitzonderlijk dat ook moge zijn. (of men zou moeten gaan evacueren met reeks 41 - toch ook maar een gek idee, lijkt me). Maar het zouden behoorlijk krachtige batterijlocs moeten zijn, dus niet goedkoop, en in kleine aantallen worden ze nog duurder. Bovendien zou er alweer een aparte opleiding nodig zijn. Dus erg realistisch lijkt die optie niet. Enkele 77'ers zouden de klus beter kunnen klaren.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Afschaffingen
De kans is groter dat er in de toekomst geen hulpelement meer in Leuven stand-by zal zijn.
Re: Afschaffingen
Ik zat zaterdagavond in de ICT-trein 18431 van Blankenberge naar Turnhout (via Mechelen). Bezetting rond de 30% (of minder).trainlovertje schreef: ↑16 jul 2022, 16:51Dat die quasi allemaal airco hebben, en ook heel veel volk verwachten.TimJ36 schreef: ↑16 jul 2022, 16:36Nuja, die Kust Express-treinen staan toch ook heel de dag te bakken en braden in de zon, wat is dan het verschil met de P-treinen?ovspotter_be schreef: ↑16 jul 2022, 12:54 Dinsdag rijden er wegens de voorspelde temperaturen 34 P-treinen niet.
Vertrekt dan ook redelijk vroeg in Blankenberge (17:00).
Re: Afschaffingen
Vraagje in verband met treinpannes die afslepen noodzakelijk maken :
Wie sleept er eigenlijk af als een andere operator als NMBS in panne valt ? Bvb. een defecte goederentrein van een kleinere privé-speler.
Wie sleept er eigenlijk af als een andere operator als NMBS in panne valt ? Bvb. een defecte goederentrein van een kleinere privé-speler.
Re: Afschaffingen
In eerste instantie is de vervoerder daar zelf verantwoordelijk voor. Die kan ook een andere vervoerder inhuren. Infrabel kan en mag ook hulplocs van andere operatoren opvorderen als dat echt moet. Voor de HSL’s waren/zijn(?) er contracten om hulplocs te voorzien om defect materieel af te slepen.
Re: Afschaffingen
Binnen hoeveel tijd vindt Infrabel eigenlijk zelf dat ze een gestrande trein weggesleept moeten hebben?
Groetjes,
Rian
Re: Afschaffingen
Geen afschaffingen maar behoorlijk wat vertraging voor de volgende thalys-treinen met vertrek uit Antwerpen
Thalys: 9321 heeft +178 (02u58) min RT V11u30
Thalys: 9327 heeft +118 (02u17) min RT V12u30
Thalys: 9346 heeft +107 (02u21) min RT V13u30
Thalys: 9339 heeft +50 min RT V14u32
Allemaal van Parijs naar Amsterdam in Antwerpen-Centraal.
Sorry moest dit hier verkeerd staan, verplaatst dit naar het juiste onderwerp indien nodig.
Thalys: 9321 heeft +178 (02u58) min RT V11u30
Thalys: 9327 heeft +118 (02u17) min RT V12u30
Thalys: 9346 heeft +107 (02u21) min RT V13u30
Thalys: 9339 heeft +50 min RT V14u32
Allemaal van Parijs naar Amsterdam in Antwerpen-Centraal.
Sorry moest dit hier verkeerd staan, verplaatst dit naar het juiste onderwerp indien nodig.
Re: Afschaffingen
Reden is blijkbaar vandalisme op de HSL tussen Parijs en Lille, waardoor er via de oude lijn gereden wordt.