Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
groentje

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door groentje »

En als voorbeeld van een systeem waar frequent gebruik beloond wordt kan je verwijzen naar Zuid-Tirol in Italië, de eerste 1000 km is aan 12 ct/km, daarna betaal je 8 ct/km tot 2000 km, 3 ct/km tot 10 000 km, 2 ct/km voor de volgende 10 000 km, en daarna de facto gratis. Persoonlijk vind ik dat een erg interessant concept.
Tijgernoot

Bericht door Tijgernoot »

groentje schreef: 16 feb 2025, 15:51 En als voorbeeld van een systeem waar frequent gebruik beloond wordt kan je verwijzen naar Zuid-Tirol in Italië, de eerste 1000 km is aan 12 ct/km, daarna betaal je 8 ct/km tot 2000 km, 3 ct/km tot 10 000 km, 2 ct/km voor de volgende 10 000 km, en daarna de facto gratis. Persoonlijk vind ik dat een erg interessant concept.
De Nederlandse provincie Zeeland heeft dat ook voor het busvervoer, alleen dan met kortingspercentages en per kalendermaand: https://www.connexxion.nl/nl/vervoerbew ... -(zeeland)

Het nadeel van zo'n systeem is wel dat het vereist dat alle reizen aan het begin- en eind vrijwel automatisch geregistreerd worden om te weten of je de staffels bereikt hebt.
ovspotter_be

Bericht door ovspotter_be »

Tijgernoot schreef: 16 feb 2025, 15:34 - Worden net zoals bij internationale tickets nu de tariefzones zoals Brussel, Antwerpen etc afgeschaft?
Dat zou de bedoeling zijn, gedaan met onbeperkt rondreizen met de trein binnen Brussel, Antwerpen, Gent, Liège, ... voor €2,50 per dag.
Tijgernoot schreef: 16 feb 2025, 15:34 - Mag je tickets combineren, bijvoorbeeld een ticket voltarief Oostende - Brugge omdat je voor 9:00 vertrekt, maar een ticket Brugge - Brussel met korting omdat de trein na 9:00 uit Brugge vertrekt.
Dat zou zeker mogen vermoed ik, als de trein er stopt kun je altijd maar één ticket tonen aan de treinbegeleider en zeggen dat je in Brugge gaat uitstappen of aldaar bent opgestapt.
Tijgernoot schreef: 16 feb 2025, 15:34 - Is er bij de grens van 9:00 ook een zachte grens, bijvoorbeeld omdat een station een uursdienst heeft die steeds om :58 vertrekt?
Ik vermoed dat de harde grens zoals momenteel bij het Senior Ticket geld zal blijven, echter zijn de meeste treinbegeleiders wel meestal klantgericht ingesteld en zullen deze geen problemen maken over deze 2 minuten.

Iets dat ook zou verdwijnen is het mogen onderbreken van je reis en nadien verder reizen met hetzelfde ticket, maar dat is ook heel moeilijk te controleren.
jpvdveer

Bericht door jpvdveer »

Tijgernoot schreef: 16 feb 2025, 15:34 - Wat is precies nog het voordeel tussen onderscheid maken tussen normale uren en daluren met een voordeelkaart als er toch een prijsplafond van € 14,00 wordt gehanteerd. Vanaf 76 kilometer maakt het bijna niet meer meer uit op de daluren te wachten.
Ik denk dat dat prijsplafond, en ook dat van slechts 5,50 euro voor jongeren/ouderen, er alleen is gekomen om het verdwijnen van de passen enigszins te compenseren. Een prijsplafond voor reizen in de spits is overigens moeilijk te rechtvaardigen. Het zou me niets verbazen als die plafonds voor voordeelkaarten in de komende jaren stelselmatig worden opgetrokken om uiteindelijk gelijk te worden getrokken met het reguliere maximumtarief.
dentheo

Bericht door dentheo »

Wat zou het doel zijn van deze veranderingen?
Opslag voor toevallige reizigers?
Overzichtelijke prijzen?
Theo
Groeten vanop de Heide
overweg13

Bericht door overweg13 »

Van één ding ben ik ondertussen wel overtuigd: alle bollebozen van België zitten geconcentreerd bij de NMBS, want alles wat zij als vereenvoudiging voorstellen maakt het geheel alleen maar complexer. En ik verwijs hiermee ook naar zogenaamde vereenvoudigingen uit het verleden. Weet je nog: de halveprijskaart moest verdwijnen ter vereenvoudiging, de Multipass idem dito. En wat wordt er nu ingevoerd? Nu, mij niet gelaten, we hebben ons altijd aangepast en het goedkoopste tarief zoeken beschouw ik als een prettige uitdaging. Of de doorsnee treinreiziger daar ook zo over denkt, is wat anders. Hoewel, zijn we nu niet allemaal uit op prijsreducties, in de reclamebladen van de grootwarenhuizen, in de vergelijkende app voor elektriciteit en gas. Het zal met de nieuwe tariefformules ook wel loslopen. Maar noem het a.u.b. geen vereenvoudiging...
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje

Bericht door groentje »

Eerlijk, hoe meer ik er over leer, hoe meer ik voorstander ben. Hoewel ik nog steeds een paar zaken betreur (geen forfaitaire dagkaart, nu niet alleen een ochtend-, maar ook een avondspits, het weekendbiljet dat de facto duurder wordt voor de meeste mensen, geen reisonderbreking meer), vind ik het eerlijk gezegd billijk. Doelgroepen zoals jongeren en senioren altijd korting, en met een kortingskaart extra korting en een maximumprijs, de doelgroep 26-64 kan nu ook een kortingskaart kopen zonder een groot gezin te hebben... En nu lees ik in het artikel op HLN dat de maximumprijs begrensd wordt op 120 km ipv 150. Ik vind dat allemaal best te verdedigen.
Wat ik wel nog mis is een prijssimulator, zo moeilijk zou dat toch niet mogen zijn? Desnoods zelfs gewoon een tabelletje met enkele voorbeelden waar je de huidige prijzen en de toekomstige kan vergelijken...
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

groentje schreef: 17 feb 2025, 20:11 Eerlijk, hoe meer ik er over leer, hoe meer ik voorstander ben. Hoewel ik nog steeds een paar zaken betreur (geen forfaitaire dagkaart, nu niet alleen een ochtend-, maar ook een avondspits, het weekendbiljet dat de facto duurder wordt voor de meeste mensen, geen reisonderbreking meer),
Waar heb je gevonden dat een reisonderbreking niet meer zou mogen?
groentje

Bericht door groentje »

Een opmerking van Ilyass Alba op FB.
dentheo

Bericht door dentheo »

Iemand een idee "waarom" onderbreken niet meer zou mogen? Wat zijn de nadelen voor NMBS ?
Theo
Groeten vanop de Heide
overweg13

Bericht door overweg13 »

Per afzonderlijk biljet betaal je instaprecht. Als je twee biljetten nodig hebt, betaal je dat dus twee keer. En ik kan me ook voorstellen dat gesjoemel door die reisonderbrekingen gemakkelijker wordt,
Met vriendelijke groet

overweg13
TKR

Bericht door TKR »

Eerlijk gezegd vond ik het concept dat je je reis mag onderbreken zéér raar toen ik dat een jaar of twee geleden ontdekte.
pmuy

Bericht door pmuy »

Vroeger (10 jaar geleden?) mochten reisonderbrekingen niet, maar in een poging om de ticketvoorwaarden te versimpelen, heeft men die beperking opgegeven. Ook in de meeste andere Europese landen (Nederland, Duitsland, Zwitserland, het VK...) mogen reizigers hun reis onderbreken.
overweg13

Bericht door overweg13 »

Voor die periode mocht het ook, hoor. Maar je moest aan het loket een geschreven toestemming vragen. De bediende werd geacht te controleren of de onderbreking wel op de gewone, toegelaten reisweg lag.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie