Pagina 10 van 12
Re: Vervoersplan 2023-2026
Geplaatst: 20 dec 2023, 15:33
door desirootje
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/12/19 ... congestie/
Ik vraag me nu af of al die internationale treinen de congestie in Brussel zo snel gaan versnellen dat we die nieuwe NZV sneller nodig zullen hebben dan verwacht. Ik vind het zeer onverantwoord om dat dossier te blijven uitstellen als de huidige diensten al moeilijk houdbaar zijn en we enkel meer treinen verwachten zoals die extra trein uit La Louvière, de 2e IC uit Aarlen en hogere frequenties op het S net en dan die internationale treinen die ook meer gaan inzetten...
Re: Vervoersplan 2023-2026
Geplaatst: 20 dec 2023, 15:40
door jan_olieslagers
Inderdaad. En als er vandaag beslist wordt om eraan te beginnen, dan is het niet morgen dat dat in dienst genomen wordt - zelfs 2030 lijkt totaal onrealistisch, vooral omdat god en klein pierke weer gaan afkomen met bezwaarschriften en -procedures. Des te meer reden om er spoed achter te zetten!
Re: Vervoersplan 2023-2026
Geplaatst: 20 dec 2023, 16:05
door Stoomloc
Hopelijk inderdaad snel, maar nu effe eerlijk... Gelooft iemand dat daar ooit iets van gaat komen? Zo'n megaproject in zo'n dichtbebouwde regio. Men zou mij verbazen als men daar nu plots in zou slagen. Hoop doet leven zeker?
Re: Vervoersplan 2023-2026
Geplaatst: 20 dec 2023, 16:09
door trainlovertje
Stoomloc schreef: ↑20 dec 2023, 16:05
Hopelijk inderdaad snel, maar nu effe eerlijk... Gelooft iemand dat daar ooit iets van gaat komen? Zo'n megaproject in zo'n dichtbebouwde regio. Men zou mij verbazen als men daar nu plots in zou slagen. Hoop doet leven zeker?
We kunnen niet anders dan blijven hopen.
Maar het kan zeker wel, zolang de nieuwe tunnel maar diep genoeg ligt. Alleen wordt het zonder meer een duur project. En hoe sneller er politieke moed voor is, hoe beter. Als ze metro 3 nog kunnen verantwoorden, dan kan dit er ook doorkomen...
Re: Vervoersplan 2023-2026
Geplaatst: 20 dec 2023, 16:30
door groentje
Elle grote werf ligt gevoelig in Brussel, de huidige NZV is zelfs vandaag, 70 jaar na dato, een litteken dat maar lastig wil vervagen... En je moet al erg diep gaan, want er zit daar behoorlijk wat onder de grond, liefst zonder verderop doorgangen af te sluiten (één van de schetsen zorgde ervoor dat je al bijna naar Drogenbos moest om van Anderlecht naar Vorst en St-Gillis te geraken...)
Gelukkig moet je niet precies onder de huidige NZV blijven, misschien kunnen we na Kapellekerk richting Brussel-Schuman afleiden?
Re: Vervoersplan 2023-2026
Geplaatst: 20 dec 2023, 16:37
door TKR
Ik zat toevallig op dezelfde denkpiste. Als je zo'n gigantisch duur project wil beginnen kan je beter even carte blanche denken en een nieuw traject ontwikkelen. Een extra tunnel bied misschien meer capaciteit aan in de NZV, maar lost de problemen met de kruisingen aan Brussel-Zuid en -Noord niet op.
Re: Vervoersplan 2023-2026
Geplaatst: 20 dec 2023, 17:54
door jan_olieslagers
misschien kunnen we na Kapellekerk richting Brussel-Schuman afleiden?
Maar daarna dan? Verder oostelijk buigen om parallel aan de E40 de stad te verlaten?
Re: Vervoersplan 2023-2026
Geplaatst: 20 dec 2023, 18:32
door TKR
Er is waarschijnlijk al een topic met NZV infrastructuur voorstellen.
De E40 volgen is inderdaad een goed voorstel, al zou er waarschijnlijk wel nog steeds plaats moeten gemaakt worden.
Een leuke denk oefening wel.

Brussel-Zuid - Brussel-Schuman - Brussels-Airport
Dan kan je het internationale verkeer direct de hele NZV laten skippen, en meteen via Brussels-Airport sturen.
Je kan hier ook enkele ICs naar Leuven kwijt.
Re: Vervoersplan 2023-2026
Geplaatst: 21 dec 2023, 00:02
door desirootje
jan_olieslagers schreef: ↑20 dec 2023, 15:40
Inderdaad. En als er vandaag beslist wordt om eraan te beginnen, dan is het niet morgen dat dat in dienst genomen wordt - zelfs 2030 lijkt totaal onrealistisch, vooral omdat god en klein pierke weer gaan afkomen met bezwaarschriften en -procedures. Des te meer reden om er spoed achter te zetten!
Ik zou al verbaasd zijn of de plannen tegen dan al gedaan zijn, gewoon de route en hoe het zal gebeuren voordat men nog maar de voorbereidende werken heeft begonnen.
Re: Vervoersplan 2023-2026
Geplaatst: 21 dec 2023, 08:36
door stijn
Ik repost even iets dat ik 4 jaar geleden hier gepost heb...
viewtopic.php?f=43&t=4973&p=246983#p246983
Re: Vervoersplan 2023-2026
Geplaatst: 10 jun 2024, 11:54
door 260689
In de wandelgangen heb ik horen waaien dat ze vanaf december met een T13 en met M6/M7 zouden rijden naar Luxemburg. Er zouden ook al testritten geweest zijn met T13 en M7BDX in totaal 10 of 11M7 inclusief stuurrijtuig.
Re: Vervoersplan 2023-2026
Geplaatst: 10 jun 2024, 12:16
door trainlovertje
260689 schreef: ↑10 jun 2024, 11:54
In de wandelgangen heb ik horen waaien dat ze vanaf december met een T13 en met M6/M7 zouden rijden naar Luxemburg. Er zouden ook al testritten geweest zijn met T13 en M7BDX in totaal 10 of 11M7 inclusief stuurrijtuig.
Groot Hertogdom of provincie Luxemburg? Eindelijk eens wat langere treinen tot in Luxemburg-stad? Het wordt eens tijd...
Re: Vervoersplan 2023-2026
Geplaatst: 10 jun 2024, 12:21
door jan_olieslagers
Had ik niet altijd gehoord dat in het kopstation van Luxemburg-stad de perrons te kort zijn? Dat er daarom ooit zelfs werd uitgekeken, zonder sukses overigens, naar een alternatief eindstation voor de treinen uit Brussel?
Re: Vervoersplan 2023-2026
Geplaatst: 10 jun 2024, 12:25
door trainlovertje
jan_olieslagers schreef: ↑10 jun 2024, 12:21
Had ik niet altijd gehoord dat in het kopstation van Luxemburg-stad de perrons te kort zijn? Dat er daarom ooit zelfs werd uitgekeken, zonder sukses overigens, naar een alternatief eindstation voor de treinen uit Brussel?
Er zijn nieuwe perronsporen bijgebouwd in Luxemburg, waardoor alles wat zou kunnen opschuiven en de treinen uit Brussel kunnen ontvangen worden op de doorgaande sporen. Dat nieuwe perron mag dan wel al in dienst zijn, er diende eerst nog andere infra gebouwd te worden en alles zal pas volledig op volle capaciteit kunnen draaien wanneer de nieuwe lijn naar Bettembourg klaar is.
Re: Vervoersplan 2023-2026
Geplaatst: 10 jun 2024, 12:30
door 260689
Effectief het Land Luxemburg.
Ik moet jullie wel teleurstellen want ze zullen nog steeds met 6 rijtuigen blijven rijden.