Pagina 10 van 22

Re: European Sleeper

Geplaatst: 21 aug 2024, 14:12
door dovaere
Over de verlenging naar Verona en Venetië:
dentheo schreef: 20 aug 2024, 17:34 Truukje om als "internationale" trein toch een slot te krijgen door de Alpen in de winter?
Nee, want ze rijden echt niet zomaar 4 uur verder naar Venetië, enkele reis:
De nieuwe trein richt zich op wintersporters, maar ook op scholen die een paar dagen naar Italië willen.
https://www.treinreiziger.nl/european-s ... n-venetie/
GreenCityTrip, sinds dit jaar partner van European Sleeper, reed trouwens al in 2021-2022 met een soortgelijke nachttrein naar Verona en Venetië, en ik denk dat ze gewoon dezelfde citytrips/pakketreizen willen (blijven) verkopen.
Het carnaval van Venetië is het grootste en belangrijkste Venetiaanse festival. Het duurt twee weken, jaarlijks ergens in februari en het trekt duizenden bezoekers.

PS. Waarom zouden ze geen pad krijgen voor een reizigerstrein tot Innsbruck? Dan moet je zelfs de Alpen niet over. Of tot Bolzano: de Alpenbewoners willen dat toch liever dan autoverkeer?
En even verder kunnen treinen toch weer volop door de Gotthardtunnel, dus dat is toch weer een capaciteitsprobleem minder?

Re: European Sleeper

Geplaatst: 21 aug 2024, 20:06
door dovaere
Portbou schreef: 20 aug 2024, 22:55 Bij het skiën heb je wel typisch de duur van één week en de klassieke toeristenwissel op zaterdag. Maar er is steeds meer vraag naar shortski waarbij er maar een halve week ter plaatse gebleven wordt. Ook dat past dus prima in die bediening van tweemaal per week.
Over de toeristenwissel op zaterdag:
Problematisch voor de voorgestelde treintijden is dat er maar 1 uur zou overblijven in Venetië om te keren, wat gegarandeerd niet gehaald wordt bij vertragingen, en de schoonmaak en de betrouwbaarheid van de terugrit zou doen kelderen.
Het zou dan eerder voor de hand liggen om in Venetië telkens een rustdag voor de trein in te lassen voor schoonmaak.
Een "week" zou dan 8 nachten ter plaatse zijn, wat wellicht moeilijk te vinden is in de verblijfsverhuur voor de wintersporters in de Alpen. Zouden ze enkel mikken op pakketreizen waarbij ze zelf verblijf regelen dat aangepast is aan de ritdagen?
Je moet er dan ook nog 2 treinnachten bij tellen, wat wellicht samen te lang is voor veel wintersporters.
Dat is allemaal in de veronderstelling dat er een regelmatig patroon zit in de dagen.

Volgens Treinreiziger is de eerste rit op een woensdag, 5 februari:
https://www.treinreiziger.nl/european-s ... n-venetie/

Re: European Sleeper

Geplaatst: 21 aug 2024, 20:38
door jan_olieslagers
Problematisch voor de voorgestelde treintijden is dat er maar 1 uur zou overblijven in Venetië om te keren, wat gegarandeerd niet gehaald wordt bij vertragingen, en de schoonmaak en de betrouwbaarheid van de terugrit zou doen kelderen.
Dat hangt nauw samen met het reeds eerder aangehaalde probleem dat de rit te lang duurt. Als de rit 21 uur duurt (als er niks mis gaat!) dan blijft er van een etmaal slechts drie uur over voor tweemaal keren en schoonmaken en wat nog al niet, dat is duidelijkerwijs te weinig.

En eenentwintig uur lang in een trein dat is inderdaad teveel. Op het gevoel weg zou ik de maximale rijtijd op achttien uur zetten, dan blijft er tenminste tweemaal drie uur over. Nog steeds onder het voorbehoud dat er niets mis gaat.

Re: European Sleeper

Geplaatst: 21 aug 2024, 23:56
door Portbou
dovaere schreef: 21 aug 2024, 20:06 Het zou dan eerder voor de hand liggen om in Venetië telkens een rustdag voor de trein in te lassen voor schoonmaak.
Een "week" zou dan 8 nachten ter plaatse zijn, wat wellicht moeilijk te vinden is in de verblijfsverhuur voor de wintersporters in de Alpen.
Goed opgemerkt !

Afwachten wat de definitieve dienstregeling wordt.

Re: European Sleeper

Geplaatst: 22 aug 2024, 10:35
door dovaere
jan_olieslagers schreef: 21 aug 2024, 20:38 Dat hangt nauw samen met het reeds eerder aangehaalde probleem dat de rit te lang duurt. Als de rit 21 uur duurt (als er niks mis gaat!)
Inderdaad, maar deze trein mikt wellicht niet op reizigers die de totale treinreis doen.
Hoofddoel zal zijn: Nederlanders naar de wintersport in de Alpen, en daarnaast ook Belgen (en wat Britten) naar de Alpen en wat Nederlanders naar Verona of Venetië. En dan nog Duitsers uit Noordrijn-Westfalen en wat mensen met tussenbestemmingen.

Ik zie nog twee extra mogelijkheden voor de omloop:
  • ofwel blijft de trein twee nachten ter plaatse in Venetië [CORRECTIE afgewisseld met een nacht ter plaatse], zoals het dagschema dat de nachttrein van GreenCityTrip (tot afgelopen winter) reed. Dan zijn er zowel korte trips mogelijk als wintersportverblijven van 6 nachten ter plaatse voor de vakantiegangers, lijkt mij realistischer dan een vakantie van 8 nachten ter plaatse + 2 nachten op een nachttrein.
  • ofwel een rittenschema dat niet elke week hetzelfde is, maar wel past bij een verblijf van zaterdag tot zaterdag tijdens de Nederlandse voorjaarsvakantie en/of onze krokusvakantie. Dan wordt het wel wat onduidelijk om te verkopen.
Ofwel accepteren ze toch het grote risico op grote, gecumuleerde vertragingen, en doen ze de schoonmaak onderweg tijdens de rit naar Venetië als de trein toch grotendeels leeg zal rijden. Maar dat lijkt me een desastreuze langetermijnstrategie.

Re: European Sleeper

Geplaatst: 22 aug 2024, 11:04
door jan_olieslagers
Twee nachten stilstaan kan men zich m.i. niet permitteren gezien de huidige krapte aan (min of meer) geschikte rijtuigen. Als men dan toch bruikbaar rolllend materiaal heeft te pakken gekregen dan moet dat bollen bollen bollen.

Re: European Sleeper

Geplaatst: 22 aug 2024, 13:32
door dovaere
jan_olieslagers schreef: 22 aug 2024, 11:04 Twee nachten stilstaan kan men zich m.i. niet permitteren gezien de huidige krapte aan (min of meer) geschikte rijtuigen.
Ze gaan per week wel drie nachten moeten stilstaan, want ze kondigden aan dat er per week tweemaal heen en weer gereden zal worden.
Tenzij ze tegelijk de bestaande verbinding Brussel-Berlijn-Praag in die twee wintermaanden zouden reduceren naar eenmaal per week, maar dat lijkt mij te drastisch, en het klopt niet met volgende uitspraak:
Voor de nieuwe verbinding zal European Sleeper extra rijtuigen huren
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/08/20 ... eper-gaat/
Twee nachten stilstaan is niet abnormaal, want dat is wat GreenCityTrip (GCT, Flywise), ondertussen partner van European Sleeper, deed met haar eigen nachttrein: twee nachten stilstaan in Venetië, Göteborg, Praag en nog een paar bestemmingen. Ze verklaarden daarbij dat dat oudere materiaal niet echt geschikt was om continu te rijden...

Ook de andere wintersporttreinen van de afgelopen jaren (Alpen Express met partner Treinreiswinkel, TUI Ski Express van GreenCityTrip) reden slechts eenmaal per week (zaterdag in Oostenrijk en dan direct terug). De rijtuigen waren dus 5 nachten per week ongebruikt. Ze konden wellicht niet snel even terug naar de leasemaatschappij om door iemand anders gebruikt te worden? Tenzij iemand een partytrein wou inleggen halfweg de week, of er wat extra rijtuigen op een nachtverbinding naar Centraal/Oost-Europa konden gebruikt worden?

Ook European Sleeper zelf is vorige winter overgegaan naar tweemaal rijden per week naar Berlijn (dus samen drie nachten stilstaan). Kwestie van het afwegen van bijkomende kosten (gebruikt rijpad + personeel) tegen extra inkomsten.

Maar ik maakte in mijn voorbeeld inderdaad een rekenfout: als het weekschema elke week hetzelfde moet zijn, zou het moeten worden: twee nachten ter plaatse in Venetië, afgewisseld met één nacht ter plaatse, en telkens direct terug in Brussel.

Re: European Sleeper

Geplaatst: 22 aug 2024, 14:04
door TKR
De rijtuigen reden vorig jaar wel degelijk terug naar Hamburg na aankomst in Innsbruck.

Re: European Sleeper

Geplaatst: 22 aug 2024, 14:52
door dovaere
TKR schreef: 22 aug 2024, 14:04 De rijtuigen reden vorig jaar wel degelijk terug naar Hamburg na aankomst in Innsbruck.
De TUI Ski Express van GreenCityTrip?
Naar Hamburg met reizigers hoop ik, want anders schiet de treinwereld zichzelf hier in de voet.
En onder welke naam / commerciële aanbieder hebben die rijtuigen dan gereden?

Re: European Sleeper

Geplaatst: 22 aug 2024, 15:05
door TKR
Die rijtuigen reden weldegelijk leeg naar Hamburg (overdag) om daar een andere dienst aan te bieden. :mrgreen:

Re: European Sleeper

Geplaatst: 22 aug 2024, 15:25
door dovaere
TKR schreef: 22 aug 2024, 15:05 Die rijtuigen reden weldegelijk leeg naar Hamburg (overdag) om daar een andere dienst aan te bieden. :mrgreen:
Beter dat ze effectief gebruikt worden, maar ik vrees dat de meeste wintersportnachtverbindingen in Europa slechts eenmaal per week rijden, en dan natuurlijk massaal voor de wissel op zaterdag.

De ideale wereld zou zijn dat een wintersportnachttrein reizigers van België rechtstreeks naar Oostenrijk voert, en 's avonds Duitse reizigers in Oostenrijk terugbrengt naar bijvoorbeeld Hamburg/Denemarken. De volgende avond van daar met nieuwe reizigers naar Oostenrijk.
De volgende avond reizgers naar een derde bestemming (Berlijn of Amsterdam) terugbrengen. De volgende avond van daar nieuwe reizigers naar Oostenrijk.
En zo herhaald week na week. Een sternetwerk met drie takken. Met nieuw, comfortabel materiaal zoals van Nightjet, maar zal dat ooit toelating krijgen voor België?
Nightjet bedient voor een deel de wintersportreiziger, maar er is meer mogelijk dan nu: in het seizoen aanvullende, gespecialiseerde wintersporttreinen eenmaal per week en rechtstreeks tot in de dalen van Tirol, waar de skiliften beginnen naast het station :-)

Zodat reizigers van elk van die drie vertrekpunten met telkens 7 nachten verblijf in Oostenrijk kunnen skiën.
Dit kan ook afgestemd worden met de verblijven ter plaatse: elke week op dag X, Y en Z een trein met zoveel klanten die aankomen, en dezelfde dag ongeveer evenveel vertrekkers.

Re: European Sleeper

Geplaatst: 22 aug 2024, 16:11
door Portbou
TKR schreef: 22 aug 2024, 15:05 Die rijtuigen reden weldegelijk leeg naar Hamburg (overdag) om daar een andere dienst aan te bieden. :mrgreen:
Klopt niet.
De rijtuigen reden ‘s avonds terug van Oostenrijk naar Nederland met de terugreizende skiërs

Re: European Sleeper

Geplaatst: 22 aug 2024, 16:13
door TKR
Dan reden ze vanuit Nederland naar Hamburg? Ik ben er toch vrij zeker van dat ik hier beeldmateriaal van gezien heb, van deze rijtuigen overdag onderweg naar Hamburg.

Re: European Sleeper

Geplaatst: 22 aug 2024, 16:14
door Portbou
TKR schreef: 22 aug 2024, 14:04 De rijtuigen reden vorig jaar wel degelijk terug naar Hamburg na aankomst in Innsbruck.
Bovendien reed de trein vorig jaar niet naar Innsbruck maar naar Bludenz en Bischofshofen (splitsing in Wörgl)

Re: European Sleeper

Geplaatst: 22 aug 2024, 16:16
door Portbou
TKR schreef: 22 aug 2024, 16:13 Dan reden ze vanuit Nederland naar Hamburg? Ik ben er toch vrij zeker van dat ik hier beeldmateriaal van gezien heb, van deze rijtuigen overdag onderweg naar Hamburg.
Niet de Green City/TUI Ski Express.
Andere rijtuigen van Euro-Express misschien ?