Pagina 10 van 12

Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029

Geplaatst: 26 feb 2025, 22:34
door Tijgernoot
Komt over als een vrij willekeurige lijst eerlijk gezegd.

Waarom Harchies en Callenelle wel maar Ville-Pommerœul en Maubray niet. Is een heroverweging van de bedieningspatronen op lijn 78 met een betere aansluitend busaanbod niet een betere start?

Waarom Aalst-Kerrebroek en Bamburgge, op lijn 82 blijven dan nog Erpe-Mere en Vijfhuizen over en daarmee ga je ook geen treinen vullen.

Kijkuit vind ik niet onlogisch om te sluiten, daar zit je echt nog op fietsafstand van Kalmthout en Heide. Maar het is dan wel weer jammer dat precies dit station op de GR5 wandelroute ligt, wat NMBS voor meerdere stations als een troef zou moeten verkopen. Zie ook Sy (GR57), Harchies (GR121, GRP123), Callenelle (GR122) en Labuissière (GR129)

Sclessin sluiten, tja, de tram kan dat later dit jaar overnemen. Als Leman ook sluit, zou wellicht Tilleur dan heropend kunnen worden?

Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029

Geplaatst: 26 feb 2025, 23:20
door overweg13
Inderdaad, toppunt is lijn 82 waar alleen Erpe-Mere en Vijfhuizen tussen Burst en Aalst zou overblijven!

Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029

Geplaatst: 27 feb 2025, 06:55
door Dieselfreak
Ik ben van plan zaterdag samen met twee anderen van Gent-Sint-Pieters naar Brugge te gaan en terug. Vertrekken tussen 9 en 10 uur, terugkeren tussen 21 en 22 uur. Heeft iemand enig idee welke treinen er zaterdag tussen Gent en Brugge zullen rijden?

Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029

Geplaatst: 27 feb 2025, 07:51
door rvdborgt
Dieselfreak schreef: 27 feb 2025, 06:55 Heeft iemand enig idee welke treinen er zaterdag tussen Gent en Brugge zullen rijden?
De dienstregeling kun je raadplegen op nmbs.be.

Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029

Geplaatst: 27 feb 2025, 10:51
door desirootje
overweg13 schreef: 26 feb 2025, 16:02 Met al het gedoe hier, zou men bijna vergeten dat er ook nog een sluiting van een 22-tal halten op het programma staat. Het lijkt trouwens een opgeviste oude lijst te zijn die destijds door Gilkinet werd afgewezen omdat de winst (tijd en geld) minimaal zouden zijn. In de Waalse pers verschijnt de lijst nu opnieuw:
Aalst-Kerrebroek (82), Aubange (165), Bamrugge (82), Bas-Oha (125), Beignée (132), Bleret (36), Callenelle (78), Erquelinnes-Village (130A), Hainin (97), Harchies (78), Hourpes (130A), Kijkuit (12), Labuissière (130A), Landskouter (122), Leman (125), Marchienne-Zône (130A), Masnuy-Saint-Pierre (96), Sclessin (125), Stockem (162), Sy (43), Voroux (36).
Hier mijn analyse van 2 jaar geleden, de cijfers zijn dus fout en op vlak van openbaar vervoer kunnen er dingen veranderd zijn. Het valt me op dat de enige wijziging het station Pry is dat er is afgehaald, is dat een foutje of heeft een politieker dit station af kunnen halen?
desirootje schreef: 31 mar 2023, 18:56 Even snel alle haltes bekeken:
Aalst Kerrebroek: een klein gehucht in de buurt van een groot station, wel jammer voor de school, maar anders terecht.
Aubange sluiten lijkt me dom, momenteel heeft die halte niet veel nut, maar wou CFL niet weer treinen laten rijden tot Virton? Dan heeft die halte veel meer nut aangezien een trein uit Luxemburg niet zowel in Athus en Virton kan stoppen, en die eerste eet alle reizigers op die Aubange zouden gebruiken. Zeker met de groei van die regio rond de grens met Luxemburg lijkt het me raar om daar stations te sluiten...
Bambrugge: een station met een lintbebouwing erdoor, zonder dat de gemeente hier meer huizen bijbouwt (een kern met appartementen en rijhuizen) zie ik zelf met een deftige doorgaande dienst hier maar weinig groei in reizigers
Bas-Oha: een klein station met 2 IC' stations in de buurt, de enigen die daar de trein nemen zijn mensen die op een van de andere kleine stationnetjes op de lijn moeten zijn, mss nog redbaar met een 2e L maar de nabijheid van Statte en Huy zal altijd tegen werken
Beignée: een nachtmerrie qua urban planning, het station is bereikbaar voor 2 straten aan lintbebouwing, er is een doodlopende straat op 100m van het station die er niet mee verbonden is, volgens maps zelfs niet met een voetpad. Tussen het station en de kern liggen er meerdere velden, zolang de gemeente daar niets doet in de vorm van densificatie mag dat station idd sluiten. Zelfs met een ideale service is hier weinig te winnen
Blerret: een enkel straat die in 2 splitst rond het station, mits de TEC een bus regelt om mensen tot Waremme te brengen mag dit dicht
Callenelle: een kleine kern rond het station, mocht de L trein er weer stoppen zou men hier mss een succesvolle kleine halte van kunnen maken
Erquelinnes-Village: een station in het midden van nergens, aan de buitenrand van een vrije dichte gemeente, deze mag dicht
Hainin: een kleine kern weg van het station, met enkel een lintbebouwing ernaar toe, mag gesloten worden, mss kan men de boerenweg parallel aan de spoorlijn verharden om zo fietsers of desnoods mensen met de auto naar de omliggende stations te brengen
Harchies: Ik zie hier nog potentieel mocht men de stationsbuurt doen groeien en er weer een L trein stopt, ik weet dat dat veel gevraagd is van beide partijen
Hourpes: Dit is een bos, hoezo is dit een station, er zijn veel meer plaatsen langs een spoorlijn zonder een halte die die meer verdienen
Kijkuit: De omliggende stations kunnen de reizigers opvangen, maar een station van 155 reizigers sluiten? zeker na een daling die wss te koppelen valt aan lijnonderbrekingen, ik weet niet wat die hier op het lijstje doet. Mss dat dit vanuit operationele redenen beter is... Hoe dan ook, deze moet open blijven
Labuissière: een kleine kern die slecht verbonden is met de omliggende stations, deze moet bijna open blijven
Landskouter: een kleine kern van waaruit een busdienst wel kan werken, maar ik vind dat het qua reizigers wel mee valt
Leman: reizigers vallen mee maar worden gekaapt door Flémalle-Haute, ik zou hier wachten tot men de 2e L hier laat rijden om die beslissing te nemen.
Marchienne-Zone: er is geen bestemming op die spoorlijn, enkel Charleroi Central, en dat is beter bereikbaar vanuit Marchienne-au-Pont of via ander vervoer, het is niet ver, zelfs de tram is een (niet directe) optie
Masnuy-Saint-Pièrre: een kleine kern rond het station, laat de L trein tot Mons rijden of verleng de S2, beslis daarna, want de huidige service geeft een vertekent beeld
Pry: kleine kern, Walcourt kan de reizigers over nemen
Sclessin: genoeg dichtheid, redelijke reizigersaantallen, wacht op 2e L om hier beslissingen te nemen
Stockem: Viville kan reizigers over nemen, nog redelijk aantal reizigers dus idk
Sy: onbereikbaar met openbaar vervoer, moet blijven, redelijk aantal reizigers
Voroux: redelijk aantal reizigers, bus mogelijks alternatief

Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029

Geplaatst: 27 feb 2025, 11:22
door Olivier_Doorne
Waarom voert men voor dergelijke haltes niet het principe van "op aanvraag" invoeren?
Vooral in het VK, maar ook in andere landen zoals Duitsland, Zwitserland, bestaat dit voor een aantal kleinere stations.
Ik vermoed dat de rijtijd er dan op gebaseerd is dat men een bepaald % van de reistijd kan halen omdat er niet overal zal gestopt worden.
Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Stop_op_verzoek

Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029

Geplaatst: 27 feb 2025, 12:33
door overweg13
desirootje schreef: 27 feb 2025, 10:51
Hier mijn analyse van 2 jaar geleden, de cijfers zijn dus fout en op vlak van openbaar vervoer kunnen er dingen veranderd zijn. Het valt me op dat de enige wijziging het station Pry is dat er is afgehaald, is dat een foutje of heeft een politieker dit station af kunnen halen?
desirootje schreef: 31 mar 2023, 18:56
Pry (132) hoort wel degelijk ook in het rijtje thuis. Sorry.

Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029

Geplaatst: 27 feb 2025, 14:21
door nighttrain
Neutrale info bij dit topic:
4BE4A26B-2FC5-415B-BC58-8BA072010E1D.jpeg

Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029

Geplaatst: 27 feb 2025, 15:27
door overweg13
Het aantal mensen dat zo in doorsnee getroffen worden door de verhoging van de pensioenleeftijd maakt deze dagenlange staking alleen maar hallucinanter en onverteerbaarder.

Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029

Geplaatst: 27 feb 2025, 15:43
door Eimai
overweg13 schreef: 27 feb 2025, 15:27 Het aantal mensen dat zo in doorsnee getroffen worden door de verhoging van de pensioenleeftijd maakt deze dagenlange staking alleen maar hallucinanter en onverteerbaarder.
Ja omdat het over zo veel andere dingen gaat dan die 55 jaar, maar ja als de politici en de pers enkel dat zinnetje blijven herhalen om de publieke opinie tegen ons te zetten in hun verdeel en heers strategie. Je kan nog zoveel keer proberen om het deftig uit te leggen maar als iedereen enkel wil luisteren naar politieke propaganda...

Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029

Geplaatst: 27 feb 2025, 16:09
door ovspotter_be
Zaterdag rijdt 50% van de IC-treinen en 33% van de L- en S-treinen.
Er rijden echter geen treinen in de provincies Waals-Brabant, Namen en Luxemburg door de sluiting van het seinhuis van Namen.

Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029

Geplaatst: 27 feb 2025, 16:31
door overweg13
Eimai schreef: 27 feb 2025, 15:43
overweg13 schreef: 27 feb 2025, 15:27 Het aantal mensen dat zo in doorsnee getroffen worden door de verhoging van de pensioenleeftijd maakt deze dagenlange staking alleen maar hallucinanter en onverteerbaarder.
Ja omdat het over zo veel andere dingen gaat dan die 55 jaar, maar ja als de politici en de pers enkel dat zinnetje blijven herhalen om de publieke opinie tegen ons te zetten in hun verdeel en heers strategie. Je kan nog zoveel keer proberen om het deftig uit te leggen maar als iedereen enkel wil luisteren naar politieke propaganda...
Kan allemaal best zijn, maar waarover ging het hier bijna uitsluitend? Lees er de hele draad maar eens op na.

Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029

Geplaatst: 27 feb 2025, 17:12
door nighttrain
overweg13 schreef: 27 feb 2025, 15:27 Het aantal mensen dat zo in doorsnee getroffen worden door de verhoging van de pensioenleeftijd maakt deze dagenlange staking alleen maar hallucinanter en onverteerbaarder.
Ik weet het ik heb de tabel geplaatst maar enige voorzichtigheid is geboden bij het lezen en interpreteren,en dit kan alleen door mensen die erin zaten of zitten.
Waarom? dit is een periode geweest van weinig pensioen gerechtigden uit een periodenvan weinig of geen aanwervingen van rijdend personneel .

Bv in 78/79/80 /81 zijn er massieve aanwervingen gebeurd om de tekorten op te volgen en sociale maatregelen (overgangen en 9 uur max dienst) aan te passen onder druk van LOCO
en dit onder Tindemans/Vanden Boeyenants/Martens.
Ook om de werkeloosheid te bestrijden en de economie te ondersteunen (veel ertstreinen en staaltreinen enz).
Dus in NMBS taal ,de fameuze examens en berichten 54P77 ,54P78 ,1P78 ,33P78 ,1P79 enz (honderden nieuwe leerling-treinbestuurders per bericht).....latere toevoeging: de jaren vermeld waren de jaren waarin de examens plaatsvonden en meestal met aanwerving 6 maanden later.
Die massieve aanwervingsgolf met mensen van 19/20/21 jaar zijn reeds op pensioen gegaan in 2013,2014/15/16/17.
Daarna zijn er proportioneel gesproken veel minder bijgekomen,en geen massa's niet meer zoals voorheen!!Alsook is het goederenvervoer overgenomen geweest door privé operatoren...
Dus nu zitten we terug met een piek die ergens binnen 10/15 jaar 55 /56/57 jaar gaan zijn . Dus die cijfers gaan voor 2035/2034 er heel anders uitzien en het zijn dus die mensen die onderhevig zullen zijn aan de eventuele nieuwe maatregelen.

Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029

Geplaatst: 27 feb 2025, 17:28
door overweg13
Alweer best akkoord, o.a. door de verduidelijking. Maar de vraag blijft: is het enige middel om "iets" te bereiken dan het gijzelen van honderdduizenden treinreizigers die niet of moeilijk ter plaatse geraken? Ik ben het eigenlijk beu om te horen en te lezen dat "ze" anders toch niet luisteren. Het doet me allemaal wat denken aan de periode van H. de Croo toen 21 dagen gestaakt werd, zo goed als algemeen. Ik kan me alleen maar herinneren dat wat de 2 grote vakbonden toen uit de brand gesleept hebben verwaarloosbaar was en dat zal nu niet anders zijn. Uiteindelijk zal deze rechtse regering haar slag thuis halen en daar zal het pestgedrag van de vakbonden niets aan veranderen: die pesten namelijk de zwaksten weg en dat zijn vooralsnog de reizigers.

Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029

Geplaatst: 27 feb 2025, 17:43
door nighttrain
overweg13 schreef: 27 feb 2025, 17:28 Alweer best akkoord, o.a. door de verduidelijking. Maar de vraag blijft: is het enige middel om "iets" te bereiken dan het gijzelen van honderdduizenden treinreizigers die niet of moeilijk ter plaatse geraken? Ik ben het eigenlijk beu om te horen en te lezen dat "ze" anders toch niet luisteren. Het doet me allemaal wat denken aan de periode van H. de Croo toen 21 dagen gestaakt werd, zo goed als algemeen. Ik kan me alleen maar herinneren dat wat de 2 grote vakbonden toen uit de brand gesleept hebben verwaarloosbaar was en dat zal nu niet anders zijn. Uiteindelijk zal deze rechtse regering haar slag thuis halen en daar zal het pestgedrag van de vakbonden niets aan veranderen: die pesten namelijk de zwaksten weg en dat zijn vooralsnog de reizigers.
Ik wil enkel trachten iets te duiden en spreek me niet uit over de staking als dusdanig,maar heb mijn idee. Mijn oprecht idee is dat staken niet helpt, jammer genoeg. Maar ik voel de gemoederen niet meeer in de depots..
ik heb het meer voor stiptheidssakties zoals in de jaren 79/80/81,maar daarvoor moet je als bestuurder wel goed je reglementen kennen en op zijn minst de mensen hebben vervoer..En die hebben meer opgebracht dan was gehoopt.