Reeks 1801-1860

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
SteC
Berichten: 303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:14
Locatie: Oostende/Baden-Württemberg

Bericht door SteC »

ik veronderstel dat je met GFk composietmateriaal bedoelt.
ziemon

Bericht door ziemon »

yes
super1500

Bericht door super1500 »

vraagje:

de t18 wordt aangekocht om passagierstreinen te slepen (duwen), is deze technisch ook geschikt om goederen treinen te slepen?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23069
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

in princiepe is dat geen enkel probleem, echter ideaal is iets anders. aangezien de loc een tandwielkast zal krijgen voor overbrengingen die meer geschikt is voor passagierstreinen. de aanzetkrachten iets lager en de versnelling iets hoger. voor een goederentrein is dat best omgekeerd.
pietmol

Bericht door pietmol »

super1500 schreef:vraagje:

de t18 wordt aangekocht om passagierstreinen te slepen (duwen), is deze technisch ook geschikt om goederen treinen te slepen?

hier het antwoord:

OBB-1116 (Taurus-2) = Siemens ES-64U2
Ein bisschen Technisches:
Spurweite 1435 mm
Länge über Puffer 19280 mm
Gewicht 86 t
Leistung 6400 kW
Anfahrzugkraft 300 kN
Höchstgeschwindigkeit 230 km/h




OBB-1116 (Taurus-2) 'Mozart' (= 1116-250) met goederentrein


http://www.br146.de/fahrzeugbilder.php?U=2&DID=8087
http://www.youtube.com/watch?v=9cNhcmjs4sA


OBB-1116 (Taurus-2) 'Mozart' (= 1116-250) met passagierstrein

http://www.br146.de/fahrzeugbilder.php?U=2&DID=9175
http://www.br146.de/fahrzeugbilder.php?U=2&DID=8664



http://www.br146.de/fahrzeugbilder.php?F=1116+250-0
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23069
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

effe zeggen dat onze taurus nieuwe generatie maar 200 zal rijden en geen 230
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13081
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

super1500 schreef:vraagje:

de t18 wordt aangekocht om passagierstreinen te slepen (duwen), is deze technisch ook geschikt om goederen treinen te slepen?
ik voorspel dat ze met 60 er meteen al te weinig gaan hebben voor de reizigersdienst, dus goederen zullen ze wel niet moeten doen :P
pietmol

Bericht door pietmol »

Shrek schreef:
super1500 schreef:vraagje:

de t18 wordt aangekocht om passagierstreinen te slepen (duwen), is deze technisch ook geschikt om goederen treinen te slepen?
ik voorspel dat ze met 60 er meteen al te weinig gaan hebben voor de reizigersdienst, dus goederen zullen ze wel niet moeten doen :P
als blijkt dat de bestelde T18 eigenlijk beter geschikt is dan T13 voor goederendienst, dan zullen ze wel een juridische constructie bedenken die toelaat dat T18 voor goederentreinen gebruikt kan worden en T13 voor passagierstreinen
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13081
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

pietmol schreef: als blijkt dat de bestelde T18 eigenlijk beter geschikt is dan T13 voor goederendienst, dan zullen ze wel een juridische constructie bedenken die toelaat dat T18 voor goederentreinen gebruikt kan worden en T13 voor passagierstreinen
de beste locomotief zal zoizo wel de reizigerstreinen slepen denk ik :P
260689
Berichten: 3775
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Bericht door 260689 »

T13 gaat allemaal naar goederen gaan als de reeks 18 er is
dentheo
Berichten: 8274
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Bericht door dentheo »

260689 schreef:T13 gaat allemaal naar goederen gaan als de reeks 18 er is
En is die daar eigenlijk voor ontworpen ? Of is elk "kneusje" van reizigers goed genoeg voor goederen ?
260689
Berichten: 3775
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Bericht door 260689 »

dentheo schreef:
260689 schreef:T13 gaat allemaal naar goederen gaan als de reeks 18 er is
En is die daar eigenlijk voor ontworpen ? Of is elk "kneusje" van reizigers goed genoeg voor goederen ?
een deel van de reeks 13 (1301 tot 1339) zitten op de goederendienst.
dentheo
Berichten: 8274
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Bericht door dentheo »

260689 schreef:
dentheo schreef:
260689 schreef:T13 gaat allemaal naar goederen gaan als de reeks 18 er is
En is die daar eigenlijk voor ontworpen ? Of is elk "kneusje" van reizigers goed genoeg voor goederen ?
een deel van de reeks 13 (1301 tot 1339) zitten op de goederendienst.
OK maar is het dan een goederentrein ontwerp ? Of vis noch vlees ???
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23069
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

een 13 is ontworpen voor beide, het is dus zogezegd zowel een passagiers als goederenloc. de 18 is een loc die specifiek voor de passagiersdienst besteld is (voor zuivere goederenlocs kan men geen subsiedies krijgen). hierdoor kunnen bestaande locs naar de goederen gaan, waaronder de reeks 13 en misschien een deel reeks 21 en of 27
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Bericht door e49memling »

super1500 schreef:vraagje:

de t18 wordt aangekocht om passagierstreinen te slepen (duwen), is deze technisch ook geschikt om goederen treinen te slepen?
zonder enig probleem.
Vroeger, met de oude technologie (aanzetweerstanden) zat je klem met bepaalde snelheden (T15/T16/T18oud) en waren deze typische sneltreinlocs totaal ongeschikt voor goederen.
Met andere woorden, men kon bepaalde snelheden niet aanhouden met een zware goederenlast zonder de aanzetweerstanden te verbranden.

Nu hebben alle moderne locs een trekkracht die tot een grote snelheid, vlak bij, of over de adhesiegrens zit en elke snelheid is onbeperkt aan te houden.

Dus technisch gezien zijn goederen geen probleem.
Plaats reactie