M4 en klassiekjes

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Dieselfreak

Re:

Bericht door Dieselfreak »

Shrek schreef:de rode klassiekjes zijn vooral ten zuiden van de taalgrens te vinden :wink:
Ik heb persoonlijk de indruk dat het vandaag eerder omgekeerd is. In Vlaanderen zie ik dikwijls rode klassiekjes - vooral op de verbindingen Kortrijk - Brugge en Kortrijk - Zottegem -, in Wallonië bijna uitsluitend witte.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
overweg13

Re: Re:

Bericht door overweg13 »

Dieselfreak schreef: Ik heb persoonlijk de indruk dat het vandaag eerder omgekeerd is. In Vlaanderen zie ik dikwijls rode klassiekjes - vooral op de verbindingen Kortrijk - Brugge en Kortrijk - Zottegem -, in Wallonië bijna uitsluitend witte.
Je zegt het goed: het is een indruk. Het volstaat eventjes op de lijnen rond Liège en Namur rond te kijken. En als je ze ziet in de CR's of IR's rond Brussel, dan zitten ze sowieso vaak in tweetalige diensten.
Met vriendelijke groet

overweg13
Robin

Re: M4 en klassiekjes

Bericht door Robin »

in antwerpen zijn soms ook de witte te vinden hoor.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
b-loc
Contacteer:

Bericht door b-loc »

In Lokeren eens 20 dagen de P7383 (Lokeren-Dendermonde) met klassiekjes bijgehouden
Deze bestonden altijd uit 2 stellen
185 rood + 225 rood
258 rood + 744 newl
258 rood + 222 rood
645 newl + 995 city
189 rood + 193 rood
636 newl + 740 newl
648 newl + 622 newl
740 newl + 223 rood
218 rood + 226 rood
212 rood + 204 rood
197 rood + 201 rood
747 newl + 752 newl
228 rood + 218 rood
685 newl + 634 newl
204 rood + 624 newl
646 newl + 654 newl
650 newl + 198 rood
224 rood + 646 newl
758 newl + 225 rood
622 newl + 969 city
Totaal
20 rode klassiekjes dus 50%
18 new look klassiekjes 45%
2 cityrails 5%
overweg13

Bericht door overweg13 »

b-loc schreef:In Lokeren eens 20 dagen de P7383 (Lokeren-Dendermonde) met klassiekjes bijgehouden
Deze bestonden altijd uit 2 stellen
185 rood + 225 rood
258 rood + 744 newl
258 rood + 222 rood
645 newl + 995 city
189 rood + 193 rood
636 newl + 740 newl
648 newl + 622 newl
740 newl + 223 rood
218 rood + 226 rood
212 rood + 204 rood
197 rood + 201 rood
747 newl + 752 newl
228 rood + 218 rood
685 newl + 634 newl
204 rood + 624 newl
646 newl + 654 newl
650 newl + 198 rood
224 rood + 646 newl
758 newl + 225 rood
622 newl + 969 city
Totaal
20 rode klassiekjes dus 50%
18 new look klassiekjes 45%
2 cityrails 5%
In feite zijn er voor deze trein 2 bordeaux stellen voorzien. Zo overdreven is de inzet van bordeaux stellen in Vlaanderen dus zeker niet.
Met vriendelijke groet

overweg13
AM'er

Bericht door AM'er »

De oude en de nieuwe worden willekeurig door elkaar gebruikt.
Alle series klassiekjes rijden kriskras doorheen België. Als bv. stel 229 gesignaleerd wordt in Brugge, kan hij perfect enkele dagen later doorheen Spa rijden.

Het is dus ook puur toeval dat bv. 4 bordeauxstellen aan elkaar worden gekoppeld.
Dieselfreak

AM'er schreef:De oude en de nieuwe worden willekeurig door elkaar gebruikt.
Alle series klassiekjes rijden kriskras doorheen België. Als bv. stel 229 gesignaleerd wordt in Brugge, kan hij perfect enkele dagen later doorheen Spa rijden.
Nu ja, op sommige verbindingen zijn de oude of nieuwe toch wel oververtegenwoordigd. De L-trein Kortrijk - Brugge bijvoorbeeld wordt, voor zover ik kan zien, vrijwel altijd met rode gedaan.

Eergisteren ben ik van Kortrijk naar Zeebrugge gegaan, in Brugge moest ik overstappen op klassiekje 155. In dat stel viel me iets op. De onderste wandplaten in de eerste klasse waren niet, zoals gewoonlijk, grijs, maar donkerrood, zoals je op deze foto kunt zien:
Afbeelding Weet iemand soms hoe dit komt? Zijn er nog klassiekjes die dit hebben? Waren oorspronkelijk alle wandplaten in eerste klasse rood misschien?
Laatst gewijzigd door Dieselfreak op 28 sep 2010, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
overweg13

Bericht door overweg13 »

Dieselfreak schreef: Nu ja, op sommige verbindingen zijn de oude of nieuwe toch wel oververtegenwoordigd. De L-trein Kortrijk - Brugge bijvoorbeeld wordt, voor zover ik kan zien, vrijwel altijd met rode gedaan.
Dat is geen kwestie van oververtegenwoordiging, dat is gewoon het gevolg van inzetreeksen: de L-trein die jij vermeldt zou uitsluitend met oude stellen moeten rijden, zoals ook de L-treinen op lijn 162 die niet naar Luxemburg gaan, en de L-treinen in het Luikse. Je kunt alles communautariseren, maar niet de inzet van het materieel: dat is wel degelijk tamelijk evenwichtig gespreid.
Met vriendelijke groet

overweg13
Dieselfreak

overweg13 schreef:Dat is geen kwestie van oververtegenwoordiging, dat is gewoon het gevolg van inzetreeksen: de L-trein die jij vermeldt zou uitsluitend met oude stellen moeten rijden, zoals ook de L-treinen op lijn 162 die niet naar Luxemburg gaan, en de L-treinen in het Luikse. Je kunt alles communautariseren, maar niet de inzet van het materieel: dat is wel degelijk tamelijk evenwichtig gespreid.
Wat bedoel je nu eigenlijk? Dat op alle lijnen waar klassiekjes rijden geregeld zowel rode als witte te zien zijn, of nog wat anders?
overweg13

Bericht door overweg13 »

Dieselfreak schreef:
overweg13 schreef:Dat is geen kwestie van oververtegenwoordiging, dat is gewoon het gevolg van inzetreeksen: de L-trein die jij vermeldt zou uitsluitend met oude stellen moeten rijden, zoals ook de L-treinen op lijn 162 die niet naar Luxemburg gaan, en de L-treinen in het Luikse. Je kunt alles communautariseren, maar niet de inzet van het materieel: dat is wel degelijk tamelijk evenwichtig gespreid.
Wat bedoel je nu eigenlijk? Dat op alle lijnen waar klassiekjes rijden geregeld zowel rode als witte te zien zijn, of nog wat anders?
Ik bedoel gewoon dat de niet-gemoderniseerde stellen verspreid zitten in een aantal Vlaamse én Waalse depots, en hetzelfde voor de gerenoveerde. Ze worden vanuit die depots ingezet, maar uiteraard kan om allerlei redenen een rood stel in de plaats komen van een purper, en omgekeerd.
Met vriendelijke groet

overweg13
AM'er

Bericht door AM'er »

Aangezien stel 155 het laatste klassiekje was met een grondige revisie (2007) kan het best zijn dat die wandplaten toen vervangen zijn door nieuwe.

Maar eerlijk gezegd heb je inderdaad wel iets méér kans op rode klassiekjes op de lijn Kortrijk-Brugge dan elders.
In Oostende (eindstation) worden namelijk vele rode klassiekjes onderhouden die sowieso door Brugge moeten rijden.

Het gebeurt bij toeval dat Brugge tijdens de spitsuren volledig rood kleurt van de oude klassiekjes (P en L-treinen).
Andere keren zijn de gemoderniseerde weer in de meerderheid. Het wisselt af.
overweg13

Bericht door overweg13 »

Dieselfreak schreef: Eergisteren ben ik van Kortrijk naar Zeebrugge gegaan, in Brugge moest ik overstappen op klassiekje 155. In dat stel viel me iets op. De onderste wandplaten in de eerste klasse waren niet, zoals gewoonlijk, grijs, maar donkerrood, zoals je op deze foto kunt zien:
Afbeelding Weet iemand soms hoe dit komt? Zijn er nog klassiekjes die dit hebben? Waren oorspronkelijk alle wandplaten in eerste klasse rood misschien?
Deze rode bekleding is in deze stellen te vinden sinds hun verschijnen op de rails. Ik vermoed dat dit het geval was voor alle stellen tussen 151 en 270.
Met vriendelijke groet

overweg13
Terminus

Bericht door Terminus »

overweg13 schreef:
Deze rode bekleding is in deze stellen te vinden sinds hun verschijnen op de rails. Ik vermoed dat dit het geval was voor alle stellen tussen 151 en 270.
Hallo,

Het is zeker niet tot en met 270. Er zijn volgens mij geen stelletjes met een nummer boven de 200 die deze rode wandplaten hebben.
overweg13

Bericht door overweg13 »

Terminus schreef:
overweg13 schreef:
Hallo,

Het is zeker niet tot en met 270. Er zijn volgens mij geen stelletjes met een nummer boven de 200 die deze rode wandplaten hebben.
Vandaar dat ik "vermoed" zei. En vermoedelijk heb je gelijk. Ik denk zelfs dat de stellen met de rode wanden ook meer geribbeld similileer hebben in tweede klas. En dus zal het wel om een bepaalde tranche gaan van deze onverwoestbare meiden voor alle werk.
Met vriendelijke groet

overweg13
Terminus

Bericht door Terminus »

overweg13 schreef:
Terminus schreef:
overweg13 schreef:
Hallo,

Vandaar dat ik "vermoed" zei. En vermoedelijk heb je gelijk. Ik denk zelfs dat de stellen met de rode wanden ook meer geribbeld similileer hebben in tweede klas. En dus zal het wel om een bepaalde tranche gaan van deze onverwoestbare meiden voor alle werk.
Het nadeel van internet (o.a.) is dat het zeer moeilijk is om intonatie in je zinnen te leggen. Mijn opmerking was dan ook niet belerend of denigrerend bedoeld :)

Wat ik nog weet uit mijn laatste treinreizen: de 207 heeft zeker geen rode wandplaten meer, de 195 nog wel. Kan er iemand nauwkeuriger?
Plaats reactie