Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Steven

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008

Bericht door Steven »

Die 8 minuten was dat niet tussen Essen en Brussel? Ik meende van wel doordat de trein na Antwerpen minder moet stoppen tov de huidige IR en eveneens doordat hij via L25 gaat ipv L27.
dentheo

Bericht door dentheo »

Steven schreef:Die 8 minuten was dat niet tussen Essen en Brussel? Ik meende van wel doordat de trein na Antwerpen minder moet stoppen tov de huidige IR en eveneens doordat hij via L25 gaat ipv L27.
Dat zou kunnen, dan zou hij dus 12 minuten (6 stops minder ?) winnen tot Antwerpen en er dan terug 4 verliezen tov de vroegere IR.
Theo
Groeten vanop de Heide
Steven

Bericht door Steven »

hoe kom jij aan zes stops?
dentheo

Bericht door dentheo »

Steven schreef:hoe kom jij aan zes stops?
Stop kost ongeveer twee minuten in een dienstregeling, het vertragen, het eigenlijke stilstaan en weer optrekken...
Theo
Groeten vanop de Heide
260689

Bericht door 260689 »

Wat ik ook op de nmbs reisplanner tegengekomen ben is dat de P trein Sint-Niklaas-Gent-Brussel ook te Beervelde zal stoppen, dus ze voor die mensen is er ook 1 rechttreekse verbinding naar Brussel en dat is wel een pluspuntje dat mag gezegd worden vind ik.

Edit Trainspotterke: Nick, toch een beetje op dt-fouten letten, als je ooit aan werk wil geraken en een CV moet opstellen...
Duikbril AM86

Bericht door Duikbril AM86 »

Dat klopt de rechtstreekse trein Sint-Niklaas - Gent-Dampoort - Gentbrugge - Merelbeke - Melle - Brussel - Schaarbeek zal ook in Beerlvelde stoppen.
Is inderdaad goed nieuws!
Steven

Bericht door Steven »

dentheo schreef:
Stop kost ongeveer twee minuten in een dienstregeling, het vertragen, het eigenlijke stilstaan en weer optrekken...
dat is de theorie, maar als ik met eender welke trein een extra stop ergens moet doen (wat soms al is kan gebeuren) ben ik meestal drie a vier minuten kwijt hoor. Dat is de realiteit.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:
dentheo schreef:
dat is de theorie, maar als ik met eender welke trein een extra stop ergens moet doen (wat soms al is kan gebeuren) ben ik meestal drie a vier minuten kwijt hoor. Dat is de realiteit.
Dat hangt sterk van de omstandigheden af. Ik heb wel eens vaker de rijtijden van stop- en sneltreinen vergeleken en stops kosten dan gemiddeld 1,5 tot 2 minuten per extra stop. Als het meer tijd kost, dan moeten er bijzondere omstandigheden zijn: gladde sporen, langzaam optrekkend materieel, veel reizigers die in- en uitstappen, waardoor de stop meer tijd kost, enz.

Groetjes,
Rian
Steven

Bericht door Steven »

ik weet niet of je da beseft maar ik vraag me toch sterk af hoe jij de tijd vlot kan bepalen. Een bestuurder kan bewust zijn snelheid lager houden om dan iets beter de stopplaats (doe ik ook als ik extra moet stoppen in een halte waar ik anders nooit stop) te kunnen respecteren. 2 minuten is echt wel een utopie hoor. De eigenlijk tijd dat je stil staat is meestal al een 30 seconden in een kleine stopplaats, de tijd die terug nodig is om de maximale snelheid te behalen is ruim over de minuut zoniet mag je in elke trein zeker veiligheidsgordels plaatsen bij het optrekken van die trein. De tijd nodig voor af te remmen is afhankelijk van de liggen van de plaats, hoe de seinen op die plaats ingericht zijn (als het een stopplaats is met bediende seinen zal je merken dat ze deze gesloten houden tot je stilstaat) hierdoor gaat de trein tijdig afremmen (of toch de bestuurder zijn remming tijdig voorzien) maar een halve minuut om een trein van 140 naar 0 te krijgen is wel rijden als een cow boy of als een boer zo je wil. ik tel dus altijd ongeacht de staat van het spoor 3 a 4 minuten voor een extra stilstand. begin dit jaar had ik een extra stilstand in etterbeek daar was voldoende volk dat mee moest en da had als gevolg een 5 minuten vertraging aan de bewuste trein (in brussel lux op uur vertrokken). ik zou zeggen leer met een trein rijden en ervaar zelf het tijdverlies als je zo eens bezig zal zijn.
dentheo

Bericht door dentheo »

Steven schreef: ik zou zeggen leer met een trein rijden en ervaar zelf het tijdverlies als je zo eens bezig zal zijn.
Zoals elk gemiddelde is het NIET altijd juist....

Op lijn 12 scheelt het niet zoveel, je kan het uittellen Benelux naar Roosendaal en stoptrein naar Roosendaal .
Of IR naar Essen en Stoptrein naar Essen.
Mijn getal komt uit oude tijd toen Benelux nog stopte in Essen...
Daarom zeg ik +- 2 minuten.

Steven, tussen haakjes kan die ene IR per dag met twaalf (?) rijtuigen en een 21 ( van uw club FBMZ ?) de tijd houden ?
Theo
Groeten vanop de Heide
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:ik weet niet of je da beseft maar ik vraag me toch sterk af hoe jij de tijd vlot kan bepalen. Een bestuurder kan bewust zijn snelheid lager houden om dan iets beter de stopplaats (doe ik ook als ik extra moet stoppen in een halte waar ik anders nooit stop) te kunnen respecteren. 2 minuten is echt wel een utopie hoor.
Dat is erg eenvoudig: in het spoorboekje de dienstregelingen van de treinen vergelijken.
Voorbeeldje dat hier voor me ligt:
Nijmegen - 's-Hertogenbosch: IC 29 minuten met 1 stop, stoptrein 39 minuten met 7 stops. 6 extra stops kosten dus 10 minuten, ofwel 1,67 minuut per stop.
Voorbeeldjes uit België:
Dendermonde - Brussel-Noord: IC 23 minuten zonder stop, stoptrein 40 minuten met 11 stops. 11 stops kosten dus 17 minuten, ofwel 1,55 minuut per stop.
Ottignies - Brussel-Luxemburg: IC 18 minuten zonder stop, stoptrein 32 minuten met 8 stops. 8 stops kosten dus 14 minuten ofwel 1,75 minuten per stop.

Groetjes,
Rian
dentheo

Bericht door dentheo »

rvdborgt schreef:
Steven schreef:ik weet niet of je da beseft maar ik vraag me toch sterk af hoe jij de tijd vlot kan bepalen. Een bestuurder kan bewust zijn snelheid lager houden om dan iets beter de stopplaats (doe ik ook als ik extra moet stoppen in een halte waar ik anders nooit stop) te kunnen respecteren. 2 minuten is echt wel een utopie hoor.
Ottignies - Brussel-Luxemburg: IC 18 minuten zonder stop, stoptrein 32 minuten met 8 stops. 8 stops kosten dus 14 minuten ofwel 1,75 minuten per stop.
Rian als Steven veel met M6 en lok zou rijden....
Die combinatie (niet gemaakt om veel te stoppen) heeft 3 minuten per stop nodig . Want hij verliest op de drie stops tussen Centraal en Antwerpen drie minuten tov "oude" varkenneuzen.
Theo
Groeten vanop de Heide
Steven

Bericht door Steven »

die manier van bereken is een beetje fout, aangezien in elke rit een bepaald aantal bufferminuten zitten verwerkt, de ic dendermonde brussel kan die rit best sneller aan dan de gegeven tijd. hoe hoger de toegelaten snelheid op een lijn hoe groter het tijdverlies voor een stilstand (lijkt me logisch).
Steven

Bericht door Steven »

dentheo schreef: Steven, tussen haakjes kan die ene IR per dag met twaalf (?) rijtuigen en een 21 ( van uw club FBMZ ?) de tijd houden ?
die heeft er normaal negen aan zijn staartje hangen hoor. die kan de tijd houden onder de voorwaarde dat elk sein braaf open staat, tussen brussel en antwerpen en dan heb je in mechelen en brussel noord steeds een minuut op reserve.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:die manier van bereken is een beetje fout, aangezien in elke rit een bepaald aantal bufferminuten zitten verwerkt, de ic dendermonde brussel kan die rit best sneller aan dan de gegeven tijd. hoe hoger de toegelaten snelheid op een lijn hoe groter het tijdverlies voor een stilstand (lijkt me logisch).
Helemaal zuiver is het inderdaad niet, maar het is wel een goede benadering. Bovendien zit er in beide dienstregelingen een buffertijd verwerkt. Aangezien het gaat over het *verschil* in rijtijd, maakt de buffertijd alleen iets uit als die voor beide treinen verschillend is. Ik neem aan dat de het verschil in buffertijd niet erg groot zal zijn.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie