Geplaatst: 31 mei 2007, 20:15
Voor wie nog niet op de hoogte is van railjet : lees hieronder even voort.
Wie al wel het concept kent , weet dat er 3 verschillende kandidaat-liverijen waren : donker+lichtgrijs met witte bies , donker+lichtgrijs met oranje bies en bordeauxrood met oranje bies.De reizigers mochten kiezen via de ÖBB railjet-site welke de definitieve zou worden.Dat is dus uiteindelijk de rode geworden :
Ik vind het echt zéér spijtig.. want nu krijgt zo'n machtige machine een zo lelijke liverij.. pas op : ik vind bordeaux niet op zich lelijk , maar wel het feit dat ze die kleur op zo'n lok moeten zetten.Ik vergelijk het met een BMW 3 met een goedkope standaardlak (niet-metallic , bv. knalgroen ofzo
) terwijl je die met een degelijke metallic lak toch kunt opsmukken zeker ?
Sommigen zullen dan weer blij zijn , want ja de andere zijn weer grijs en bevatten de liverijen van de 21e eeuw niet op één of andere manier grijs ? Maar toch , de combinatie van het licht en donkergrijs met die oranje bies was volgens mij onklopbaar.. het publiek heeft er dus anders over geoordeeld..
Om nu tot het concept te komen : Eind jaren '90 , wanneer de ÖBB de bestelling voor de Taurus loks plaatste (eerst serie 1016 , dan 1116 en vervolgens 1216) dacht men in eigen regie een deel van de loks te kunnen verhuren aan andere maatschappijen.Dat plan is er niet gekomen , maar ondertussen had men wel teveel loks ! Wel , je zult zeggen dat ze toch nu loks verhuren aan GySEV en vroeger aan Dispolok en DB.Dat is waar , maar dan gaat het maar over 10 loks ofzo terwijl vroeger sprake was van 50 à 70 loks te kunnen verhuren.
Echter , het lokoverschot kwam wel enigzins handig uit : rond 2003-2004 bezinde de ÖBB hoe het nu verder moest met haar IC-treinen , want een groot deel van de eerste generatie Eurofima rijtuigen gaat binnenkort uit dienst (die met de SGP-V RIC en Fiat draaistellen van bouwjaar 1977-1978) maar er moest wel nieuw materieel komen om die te vervangen.
Eerst werd gedacht aan de aankoop van de storingsgevoelige ICE-TD van de DB , die tussen 2002 en 2005 leuk stonden weg te rotten in Hof (lijn Nürnberg-Leipzig) en waar af en toe een ontroestingsrit mee werd gereden.Dat plan ging in 2005 in de koelkast , waar door er een nieuw concept van rijtuigen op tafel kwam te liggen , gezien het lokoverschot.
Uiteindelijk werd eind 2005 de knoop doorgehakt en werd de bestelling geplaatst bij Siemens voor 162 rijtuigen (bijna 163 zoals onze I11
) , waarvan 23 stuurrijtuigen , een derde eerste klasse rijtuigen (feitelijk zijn er 2 "eerste" klasses : Business en Premium , die laatste is de meest luxueuse) en de rest 2de klasse rijtuigen.
De stuurrijtuigen krijgen waarschijnlijk de kop van de Taurus en zullen ook er mee geduwd/getrokken worden : de 1116 wordt in Oostenrijk , Duitsland (München) en Hongarije (Budapest) ingezet , de 1216 wordt tussen Wenen en Zürich ingezet wegens de benodigde smallere panto's die alleen op de 1216 komen..
Echter , aan dit concept kleeft een enorm prijskaartje dat niet bekend gemaakt is , en ook de prijzen voor kaartjes zullen alles behalve goedkoop zijn
Beschouw het als de vroegere "Metropolitan" van de DB , of als je nog verder wil teruggaan de binnenlandse TEE's (ik denk zo aan de Stanislas , Mistral etc).. een luxe-project dus..
Volgens mij zal het ook de laatste order zijn van rijtuigen voor het IC-verkeer , de laatste EC-rijtuigen van de CD (Tsjechische spoorwegen) zijn nu allemaal uitgeleverd , de rest van de Europese spoorwegen renoveren hun IC-wagenpark maar bestellen er geen nieuwe , de DB gaat op termijn alles inzetten op de ICE voor de hoogwaardige diensten , de SNCF is éénzelfde verhaal : TGV voor de hoogwaardige diensten , stellen op TER.
Vanaf midden 2008 zal het dan zover zijn en is de railjet klaar.Ik heb , zoals hierboven geschreven , hier nog wel de nodige vraagtekens bij en wil wel eens zien hoe lang dit project wel eigenlijk zal leven..
Wie al wel het concept kent , weet dat er 3 verschillende kandidaat-liverijen waren : donker+lichtgrijs met witte bies , donker+lichtgrijs met oranje bies en bordeauxrood met oranje bies.De reizigers mochten kiezen via de ÖBB railjet-site welke de definitieve zou worden.Dat is dus uiteindelijk de rode geworden :



Sommigen zullen dan weer blij zijn , want ja de andere zijn weer grijs en bevatten de liverijen van de 21e eeuw niet op één of andere manier grijs ? Maar toch , de combinatie van het licht en donkergrijs met die oranje bies was volgens mij onklopbaar.. het publiek heeft er dus anders over geoordeeld..
Om nu tot het concept te komen : Eind jaren '90 , wanneer de ÖBB de bestelling voor de Taurus loks plaatste (eerst serie 1016 , dan 1116 en vervolgens 1216) dacht men in eigen regie een deel van de loks te kunnen verhuren aan andere maatschappijen.Dat plan is er niet gekomen , maar ondertussen had men wel teveel loks ! Wel , je zult zeggen dat ze toch nu loks verhuren aan GySEV en vroeger aan Dispolok en DB.Dat is waar , maar dan gaat het maar over 10 loks ofzo terwijl vroeger sprake was van 50 à 70 loks te kunnen verhuren.
Echter , het lokoverschot kwam wel enigzins handig uit : rond 2003-2004 bezinde de ÖBB hoe het nu verder moest met haar IC-treinen , want een groot deel van de eerste generatie Eurofima rijtuigen gaat binnenkort uit dienst (die met de SGP-V RIC en Fiat draaistellen van bouwjaar 1977-1978) maar er moest wel nieuw materieel komen om die te vervangen.
Eerst werd gedacht aan de aankoop van de storingsgevoelige ICE-TD van de DB , die tussen 2002 en 2005 leuk stonden weg te rotten in Hof (lijn Nürnberg-Leipzig) en waar af en toe een ontroestingsrit mee werd gereden.Dat plan ging in 2005 in de koelkast , waar door er een nieuw concept van rijtuigen op tafel kwam te liggen , gezien het lokoverschot.
Uiteindelijk werd eind 2005 de knoop doorgehakt en werd de bestelling geplaatst bij Siemens voor 162 rijtuigen (bijna 163 zoals onze I11

De stuurrijtuigen krijgen waarschijnlijk de kop van de Taurus en zullen ook er mee geduwd/getrokken worden : de 1116 wordt in Oostenrijk , Duitsland (München) en Hongarije (Budapest) ingezet , de 1216 wordt tussen Wenen en Zürich ingezet wegens de benodigde smallere panto's die alleen op de 1216 komen..
Echter , aan dit concept kleeft een enorm prijskaartje dat niet bekend gemaakt is , en ook de prijzen voor kaartjes zullen alles behalve goedkoop zijn

Volgens mij zal het ook de laatste order zijn van rijtuigen voor het IC-verkeer , de laatste EC-rijtuigen van de CD (Tsjechische spoorwegen) zijn nu allemaal uitgeleverd , de rest van de Europese spoorwegen renoveren hun IC-wagenpark maar bestellen er geen nieuwe , de DB gaat op termijn alles inzetten op de ICE voor de hoogwaardige diensten , de SNCF is éénzelfde verhaal : TGV voor de hoogwaardige diensten , stellen op TER.
Vanaf midden 2008 zal het dan zover zijn en is de railjet klaar.Ik heb , zoals hierboven geschreven , hier nog wel de nodige vraagtekens bij en wil wel eens zien hoe lang dit project wel eigenlijk zal leven..