Pagina 10 van 11

Geplaatst: 31 mei 2007, 20:15
door msts.be
Voor wie nog niet op de hoogte is van railjet : lees hieronder even voort.
Wie al wel het concept kent , weet dat er 3 verschillende kandidaat-liverijen waren : donker+lichtgrijs met witte bies , donker+lichtgrijs met oranje bies en bordeauxrood met oranje bies.De reizigers mochten kiezen via de ÖBB railjet-site welke de definitieve zou worden.Dat is dus uiteindelijk de rode geworden :
Afbeelding Ik vind het echt zéér spijtig.. want nu krijgt zo'n machtige machine een zo lelijke liverij.. pas op : ik vind bordeaux niet op zich lelijk , maar wel het feit dat ze die kleur op zo'n lok moeten zetten.Ik vergelijk het met een BMW 3 met een goedkope standaardlak (niet-metallic , bv. knalgroen ofzo :lol: ) terwijl je die met een degelijke metallic lak toch kunt opsmukken zeker ? :roll:

Sommigen zullen dan weer blij zijn , want ja de andere zijn weer grijs en bevatten de liverijen van de 21e eeuw niet op één of andere manier grijs ? Maar toch , de combinatie van het licht en donkergrijs met die oranje bies was volgens mij onklopbaar.. het publiek heeft er dus anders over geoordeeld..

Om nu tot het concept te komen : Eind jaren '90 , wanneer de ÖBB de bestelling voor de Taurus loks plaatste (eerst serie 1016 , dan 1116 en vervolgens 1216) dacht men in eigen regie een deel van de loks te kunnen verhuren aan andere maatschappijen.Dat plan is er niet gekomen , maar ondertussen had men wel teveel loks ! Wel , je zult zeggen dat ze toch nu loks verhuren aan GySEV en vroeger aan Dispolok en DB.Dat is waar , maar dan gaat het maar over 10 loks ofzo terwijl vroeger sprake was van 50 à 70 loks te kunnen verhuren.

Echter , het lokoverschot kwam wel enigzins handig uit : rond 2003-2004 bezinde de ÖBB hoe het nu verder moest met haar IC-treinen , want een groot deel van de eerste generatie Eurofima rijtuigen gaat binnenkort uit dienst (die met de SGP-V RIC en Fiat draaistellen van bouwjaar 1977-1978) maar er moest wel nieuw materieel komen om die te vervangen.

Eerst werd gedacht aan de aankoop van de storingsgevoelige ICE-TD van de DB , die tussen 2002 en 2005 leuk stonden weg te rotten in Hof (lijn Nürnberg-Leipzig) en waar af en toe een ontroestingsrit mee werd gereden.Dat plan ging in 2005 in de koelkast , waar door er een nieuw concept van rijtuigen op tafel kwam te liggen , gezien het lokoverschot.

Uiteindelijk werd eind 2005 de knoop doorgehakt en werd de bestelling geplaatst bij Siemens voor 162 rijtuigen (bijna 163 zoals onze I11 :) ) , waarvan 23 stuurrijtuigen , een derde eerste klasse rijtuigen (feitelijk zijn er 2 "eerste" klasses : Business en Premium , die laatste is de meest luxueuse) en de rest 2de klasse rijtuigen.

De stuurrijtuigen krijgen waarschijnlijk de kop van de Taurus en zullen ook er mee geduwd/getrokken worden : de 1116 wordt in Oostenrijk , Duitsland (München) en Hongarije (Budapest) ingezet , de 1216 wordt tussen Wenen en Zürich ingezet wegens de benodigde smallere panto's die alleen op de 1216 komen..

Echter , aan dit concept kleeft een enorm prijskaartje dat niet bekend gemaakt is , en ook de prijzen voor kaartjes zullen alles behalve goedkoop zijn :roll: Beschouw het als de vroegere "Metropolitan" van de DB , of als je nog verder wil teruggaan de binnenlandse TEE's (ik denk zo aan de Stanislas , Mistral etc).. een luxe-project dus..

Volgens mij zal het ook de laatste order zijn van rijtuigen voor het IC-verkeer , de laatste EC-rijtuigen van de CD (Tsjechische spoorwegen) zijn nu allemaal uitgeleverd , de rest van de Europese spoorwegen renoveren hun IC-wagenpark maar bestellen er geen nieuwe , de DB gaat op termijn alles inzetten op de ICE voor de hoogwaardige diensten , de SNCF is éénzelfde verhaal : TGV voor de hoogwaardige diensten , stellen op TER.

Vanaf midden 2008 zal het dan zover zijn en is de railjet klaar.Ik heb , zoals hierboven geschreven , hier nog wel de nodige vraagtekens bij en wil wel eens zien hoe lang dit project wel eigenlijk zal leven..

Geplaatst: 10 jun 2007, 10:47
door msts.be
Simon , ik heb 2 vraagjes aan jou :
Weet jij of de Railion Danmark EG locomotieven nog steeds naar Duitsland komen of niet ? Want er was altijd gezegd dat die tot Maschen Rbf. (Hamburg) kwamen waar een andere loc die zou aflossen.. maar tegenwoordig zie je maar weinig fotos van de EG in Duitsland.. :roll:
Misschien hebben die 6-assige bogies en een té zware asdruk dan toch het EBA doen beslissen ze niet meer toe te laten , maar dat is natuurlijk speculatie..

Dan , ook Scandinavisch gerelateerd : gaat de ombouw van enkele Railion BR185.2 locs voor Zweden en Denemarken dan nu toch door of niet ? Want nudat Hektorrail één en ander roet in het eten heeft gegooid (TRAXX locs voor zowel S , DK als D) begint dat ook al twijfelachtig te worden.. :roll:

Geplaatst: 12 jun 2007, 10:20
door ziemon
de EGs rijden idd al een tijdje niet meer in uitsland, exacte reden weet ik niet, louter wat met de dienstuitvoering te maken heb ik eens vernomen

punt 2, juist omdat HectorRail die 10 locs in bestelling heeft, en de eerste zijn al in aanbouw zelfs, wil Railion zsm ook van deze speciaal uitgeruste machines hebben. 23 stuks welke vanaf het einde van dit jaar in dienst zullen komen, het zal hierbij om nieuwe 185.2 machines gaan overigens.

Dispoloks become black.. and more..

Geplaatst: 06 jul 2007, 23:12
door msts.be
Een nieuwtje gepikt uit de update van Simon's site :

Ondertussen is weer een zwarte "black beauty" meer.. (niet als het mij betreft weliswaar :?).De meesten zullen raar opkijken , een Dispolok zwart ?
Dat komt omdat ongeveer een jaar geleden MRCE (de bekende leasingmaatschappij met de zwarte locs) Dispolok heeft overgenomen.Men heeft achteraf wel beslist de 2 bedrijven apart te laten bestaan maar ieder neemt een regio voor zich.Zo zal MRCE de Benelux, Frankrijk, Duitsland en Zwitserland voor zijn rekening nemen, Dispolok is verantwoordelijk voor Oostenrijk, Italië, Hongarije en de rest van de Oost-Europese landen.

Maar nu heeft men dus blijkbaar toch beslist om Polen toe te voegen aan het lijstje van MRCE..

KLIK

De toelating voor Polen duurde echter wel ééuwen en ook in Tsjechië loopt niet alles lekker :roll: Wat een wereld van verschil met de Balkanlanden, op nog geen 3 maand waren ze daar al toegelaten.. misschien speelt het materiaalgebrek aldaar wel meer een rol en zal men zo het goedkeuringsproces kunnen versnellen..

Ander neubauloks nieuws is te vinden op de site van Simon, zie hierboven voor de link..

Geplaatst: 15 sep 2007, 12:47
door bahnrunner
Joris schreef:Hallo,
Deze staat dus blijkbaar in NL.Is dat de HSL naar Antwerpen, en zoja, komt deze loc dan ergens naar de grens met België toe?
Alvast bedankt!
Groeten,
Joris De Mol
Das leuk weer een foto van mij gelinkt :) als ik daar nou eens geld vor krijg :)

Geplaatst: 05 okt 2007, 18:19
door Joris
Hallo,
http://www.lok-report.de/news/news_europa_litauen.html
Hier staat een foto van de eerste lok met nieuwe Siemenscabine.
Groeten,
Joris De Mol

Geplaatst: 08 okt 2007, 16:40
door ziemon
en hier de portugese versie:

http://www.ocomboio.net/PDF/siemens2.pdf

Geplaatst: 08 okt 2007, 17:27
door Shrek
onze 18 :D

Geplaatst: 08 okt 2007, 19:19
door ziemon
onze 18
pcies, wie fotosoept hem even geel en wit?

Geplaatst: 10 nov 2007, 00:15
door Joris
Hallo,
Wat laat weer:
Op 14/08/2007 reed 1116 231-0 van de ÖBB met een testrein voor de Voith Maxima door Wittlich.
Afbeelding
Afbeelding
Groeten,
Joris De Mol

Geplaatst: 12 nov 2007, 00:38
door ziemon
de Maxima rijdt momenteel op de ring van Velim in Tsjechie

Re: Neubaulocs

Geplaatst: 09 mar 2008, 18:17
door Joris
Hallo,
Hier: http://br146.de/bilder/2008-03-03_956_ER20b.jpg staat een foto van onze toekomstige 18 in dieselversie...
Groeten,
Joris De Mol

Re: Neubaulocs

Geplaatst: 09 mar 2008, 20:38
door rail s
De RailJet-trein: Afbeelding

Re: Neubaulocs

Geplaatst: 13 mar 2008, 22:10
door rail s

Re: Neubaulocs

Geplaatst: 13 mar 2008, 22:27
door R4C-Fan
Joris schreef:Hallo,
Hier: http://br146.de/bilder/2008-03-03_956_ER20b.jpg staat een foto van onze toekomstige 18 in dieselversie...
Groeten,
Joris De Mol
Nicht ganz Joris das ist die Spezialversion für Litauen mit 6 Achsen und einigen anderen Zusatzteilen