Pagina 10 van 12
Re: treinbegeleider en reiziger belanden onder trein
Geplaatst: 30 mei 2009, 18:45
door Fles
jan_olieslagers schreef:Dit incident is terug te voeren tot de reiziger die het gezag van de TBG niet respecteerde. Met de verzachtende omstandigheid van een verouderde procedure. Nu is het gebrek aan respect voor gezagsdragers een algemeen verschijnsel in de hele samenleving, en niet alleen bij ons. Maar het lijkt me dat dit fenomeen in Brussel sterker is dan "op den buiten".
Natuurlijk is het wel zo dat dit terug te voeren is op de reiziger. Maar om daarmee feitelijk "zie je wel, ik zei toch, weer een Brusselaar. Brusselaars zijn SLECHT" te impliceren gaat wat ver, vind je ook niet?
Bekijk anders eens de volgende voorbeelden:
"zie je wel, ik zei toch, weer een man. Mannen zijn SLECHT"
"zie je wel, ik zei toch, weer een 70-jarige. 70-jarigen zijn SLECHT"
"zie je wel, ik zei toch, weer een postzegelverzamelaar. Postzegelverzamelaars zijn SLECHT"
Long story short: ongepaste generalisatie.
Re: treinbegeleider en reiziger belanden onder trein
Geplaatst: 31 mei 2009, 16:03
door jan_olieslagers
Fles schreef:Brusselaars zijn SLECHT"
Wil je me aub geen woorden in de mond/pen leggen die ik niet zegde/schreef? Ik bedoelde slechts aan te geven dat het incident me een bevestiging leek van een TREND die ik al eerder meende waar te nemen. Het GEMIDDELDE niveau van respect voor orde en gezag lijkt me in Brussel lager te liggen dan in de rest van België. Wees maar gerust dat ik erg fijne gedisciplineerde Brusselaars ken.
Re: treinbegeleider en reiziger belanden onder trein
Geplaatst: 31 mei 2009, 22:51
door groentje
De stelling was wel wat tendentieuzer opgesteld, maar an sich heb je wel gelijk. Maar dat is een verschijnsel dat in de meeste grote steden terugkomt, hoor. Iedereen is gehaast, en de regels worden soms nogal
creatief ingevuld. Met verkeerslichten bijvoorbeeld ook.
Al heb je hetzelfde fenomeen in kleine boerendorpjes, omdat ze daar de regels waarschijnlijk niet eens kennen

Re: treinbegeleider en reiziger belanden onder trein
Geplaatst: 01 jun 2009, 10:27
door Steven
Re: treinbegeleider en reiziger belanden onder trein
Geplaatst: 01 jun 2009, 19:56
door celtjan
Procedures, d'r zijn pro's & contra's.
Op bepaalde netten van Europa, komt er in de knooppunstations pas 10min. vóór het vertrek, de aankondiging van vanop welk spoor de trein zal vertrekken.
Daarbovenop dien je je biljet vooraf te laten valideren of controleren vóór je het perron opstapt.
En daarbij wordt je de toegang naar het perron verboden vanaf 1min. vóór het vertrek van de trein.
Het systeem werk perfect. Ware niet dat men daarvoor nog meer extra personeel dient te voorzien.
En de infrastructuur in de grote Belgische stations om met deze manier van werken, niet zo maar aan te passen is.
En koken kost geld. Extra personeel = duurdere ticket's?
Trainspotters krijgen ook op deze manier moeilijker toegang tot de perrons.
Hou het simpel: Maak dat je ten laatste ca. 2 min vóór het vertek aanwezig bent op het perron. En ingeval bij overstap: In de knooppuntstations hangen fiches uit hoelang welke trein wacht op aansluiting. Hou ook, tijdens je reisplanning, er gewoon rekening mee dat je ca 5 min nodig hebt voor een overstap. (En kom nu niet met het voorbeeld van Antwerpen. daar dien je gewoon wat meer tijd te voorzien!) Op enkele verbindingen na dien je dan max, een uurtje te wachten op aansluiting.
En voor wie niet zo goed te been is, zijn de nodige voorzieningen om deze te begeleiden in de stations van opstap - overstap - en aankomst.
Deze service dien je echter vooraf aan te vragen zodat de Maatschappij de nodige voorzieningen kan treffen.
Re: treinbegeleider en reiziger belanden onder trein
Geplaatst: 01 jun 2009, 20:05
door rvdborgt
celtjan schreef:Op bepaalde netten van Europa, komt er in de knooppunstations pas 10min. vóór het vertrek, de aankondiging van vanop welk spoor de trein zal vertrekken.
Daarbovenop dien je je biljet vooraf te laten valideren of controleren vóór je het perron opstapt.
En daarbij wordt je de toegang naar het perron verboden vanaf 1min. vóór het vertrek van de trein.
Het systeem werk perfect. Ware niet dat men daarvoor nog meer extra personeel dient te voorzien.
... en dat je daarmee de reizigers voor de gek houdt. De trein is vertrokken op het moment dat hij voor de reiziger niet meer toegankelijk is. Als je wilt dat de reizigers 1 of 2 minuten eerder aanwezig zijn, dan moet je de gepubliceerde vertrektijd aanpassen.
celtjan schreef:Hou het simpel: Maak dat je ten laatste ca. 2 min vóór het vertek aanwezig bent op het perron. En ingeval bij overstap: In de knooppuntstations hangen fiches uit hoelang welke trein wacht op aansluiting. Hou ook, tijdens je reisplanning, er gewoon rekening mee dat je ca 5 min nodig hebt voor een overstap. (En kom nu niet met het voorbeeld van Antwerpen. daar dien je gewoon wat meer tijd te voorzien!) Op enkele verbindingen na dien je dan max, een uurtje te wachten op aansluiting.
De reiziger gaat ervan uit dat de spoorboekjes en planners haalbare overstaps adviseren, of dat nu overstaps van 2, 3, 5 of 10 minuten zijn. Als de planner dan onhaalbare overstaps aanbeveelt, dan kun je dat de reiziger niet kwalijk nemen. De NMBS moet er zelf voor zorgen dat de informatie klopt en moet niet de reizigers en zichzelf met problemen opzadelen.
Groetjes,
Rian
Re: treinbegeleider en reiziger belanden onder trein
Geplaatst: 01 jun 2009, 20:52
door celtjan
Beste,
Dit is idd een teer punt. Zelfs in het buitenland. ALS ik een reis plan, dan bouw ik bepaalde zekerheden in, in m'n reisroute. Zeker indien ik meerdere keren dien over te stappen. Zelden of nooit problemen gehad. Ik zorg er ook altijd voor dat ik ruim op tijd aanwezig ben op het perron.
Het is een "Way of Life". Als je altijd hoopt op de laatste knip, ... .
Slan!
Re: treinbegeleider en reiziger belanden onder trein
Geplaatst: 01 jun 2009, 23:48
door 260689
rvdborgt schreef:celtjan schreef:Op bepaalde netten van Europa, komt er in de knooppunstations pas 10min. vóór het vertrek, de aankondiging van vanop welk spoor de trein zal vertrekken.
Daarbovenop dien je je biljet vooraf te laten valideren of controleren vóór je het perron opstapt.
En daarbij wordt je de toegang naar het perron verboden vanaf 1min. vóór het vertrek van de trein.
Het systeem werk perfect. Ware niet dat men daarvoor nog meer extra personeel dient te voorzien.
... en dat je daarmee de reizigers voor de gek houdt. De trein is vertrokken op het moment dat hij voor de reiziger niet meer toegankelijk is. Als je wilt dat de reizigers 1 of 2 minuten eerder aanwezig zijn, dan moet je de gepubliceerde vertrektijd aanpassen.
celtjan schreef:Hou het simpel: Maak dat je ten laatste ca. 2 min vóór het vertek aanwezig bent op het perron. En ingeval bij overstap: In de knooppuntstations hangen fiches uit hoelang welke trein wacht op aansluiting. Hou ook, tijdens je reisplanning, er gewoon rekening mee dat je ca 5 min nodig hebt voor een overstap. (En kom nu niet met het voorbeeld van Antwerpen. daar dien je gewoon wat meer tijd te voorzien!) Op enkele verbindingen na dien je dan max, een uurtje te wachten op aansluiting.
De reiziger gaat ervan uit dat de spoorboekjes en planners haalbare overstaps adviseren, of dat nu overstaps van 2, 3, 5 of 10 minuten zijn. Als de planner dan onhaalbare overstaps aanbeveelt, dan kun je dat de reiziger niet kwalijk nemen. De NMBS moet er zelf voor zorgen dat de informatie klopt en moet niet de reizigers en zichzelf met problemen opzadelen.
Groetjes,
Rian
er moet minimum 5min tussen zijn voor aansluitingen is dit 4 minuten is dit geen aansluiting.
Re: treinbegeleider en reiziger belanden onder trein
Geplaatst: 02 jun 2009, 00:00
door Steven
Inderdaad de online planner zal normaal nooit een overstap van vier minuten weergeven.
Re: treinbegeleider en reiziger belanden onder trein
Geplaatst: 02 jun 2009, 00:06
door dentheo
Steven schreef:Inderdaad de online planner zal normaal nooit een overstap van vier minuten weergeven.
Maar is de overstaptijd OVERAL vijf minuten ? Of aangepast aan de grote van de stations ?
Ik zou bij Hafas nog een knopje willen :
bv. ik ken het station niet of ik heb bagage bij.... en dat verdubbelt dan de standaard overstaptijd...zou makkelijk zijn.
Re: treinbegeleider en reiziger belanden onder trein
Geplaatst: 02 jun 2009, 00:09
door calabria
Steven schreef:Inderdaad de online planner zal normaal nooit een overstap van vier minuten weergeven.
En wat dan met de overstap in Brugge (u27-u31) van de IC trein uit Kortrijk (en die uit Oostende) naar die naar Tongeren of Genk/Luik?
En in Lichtervelde van de beide L treinen (uit Brugge en Kortrijk) naar De panne en omgekeerd?
En erger: 3 minuten in Kortrijk van de IC uit Oostende op de IC naar Brussel?
Dat zijn toch al redelijk veel uitzonderingen...
Re: treinbegeleider en reiziger belanden onder trein
Geplaatst: 02 jun 2009, 00:12
door Dietrich
Dat zijn waarschijnlijk geen gegarandeerde overstappen maar enkel toevalligheden. De treinplanner zal die dus ook niet aanzien als veilige overstap (< 5 min).
Re: treinbegeleider en reiziger belanden onder trein
Geplaatst: 02 jun 2009, 00:16
door calabria
Dietrich schreef:Dat zijn waarschijnlijk geen gegarandeerde overstappen maar enkel toevalligheden. De treinplanner zal die dus ook niet aanzien als veilige overstap (< 5 min).
Uit ervaring weet ik dat die weldegelijk gegarrandeerd zijn (overal wordt toch minstens een 3tal minuten gewacht mocht de overstap in het water vallen)
Re: treinbegeleider en reiziger belanden onder trein
Geplaatst: 02 jun 2009, 00:49
door Steven
Het gaat hem om wat de reisplanner zal weergeven niet om hoe het in werkelijkheid in zijn werk gaat. Zo weet ik perfect dat ik de IC leuven genk kan halen in Brussel noord als ik met de CR uit Dendermonde kom omdat beide aan het zelfde perron stoppen en je vier minuten hebt. Maar de planner zal deze verbinding nooit weergeven.
Re: treinbegeleider en reiziger belanden onder trein
Geplaatst: 02 jun 2009, 00:58
door rvdborgt
Steven schreef:Inderdaad de online planner zal normaal nooit een overstap van vier minuten weergeven.
Het minimum is bij mijn weten afhankelijk van het station. In Gent-Dampoort bv. zijn aansluitingen van 4 minuten. Idem in Aarschot. In Ottignies waren er in het verleden aansluitingen (op hetzelfde perron) van 3 minuten, maar die zijn iets ruimer geworden.
Groetjes,
Rian