Re: Fyra.
Geplaatst: 23 okt 2010, 08:12
Kwaliteit kost geld.
Goeiekoop is duurkoop in the end.
Goeiekoop is duurkoop in the end.
Ze zouden dit contract meteen moeten opblazen. Het is duidelijk dat de gemaakte voorwaarden niet werden nageleefd. Ze zouden enkele treinstellen moeten aanschaffen bij siemens ofzo. Ze kunnen beter 3 jaar wachten op nieuwe treinstellen, dan nog eens 3 jaar extra energie en tijd te versmossen met deze gedrochten.AlexNL schreef:Fyra-nieuws, of meer specifiek V250-nieuws. Op Somda meldt het lid Damian het volgende:
Bron: HSL-materieel-topic op SomdaHet gaat slecht met de V250:
Het enige toegelaten onderdeel van de V250 is nog steeds de stroomafnemer.
-Ruitenwissers werken slecht en wissen over een te klein oppervlak
-Bij regen in combinatie met hoge snelheid is het zicht voor de machinist minimaal
-Klimaatbeheersing werkt nog steeds niet waardoor er zeer hoge tempraturen ontstaan in cabine
-Beeldschermen in cabine zijn zeer slecht te lezen
-Om de dodeman werkbaar te houden wordt een stuk hout van de Blokker gebruikt
Maw, je kunt gerust zeggen dat de veiligheid in geding is gekomen. En dan gaat het alleen nog maar over de belangrijkste zaken in de cabine.
V250 treinstel nummer 5 is inmiddels aangekomen en gelijk terzijde gesteld in de Watergraafsmeer.
De ontheffing om met de V250 te mogen rijden verloopt op 31 december van dit jaar.
Kort gezegd: een drama. Het is nog een goede 2 maanden tot 31/12, daarna zal men waarschijnlijk de hele papiermolen opnieuw inmoeten om überhaupt proefritten te mogen doen. Afgaande op deze ervaringen is een toelating - en dus verwachte inzet van deze treinstellen in vaste dienst - nog heel erg onzeker.
In derdermonde zeggen ze:Kristofke schreef:Kwaliteit kost geld.
Goeiekoop is duurkoop in the end.
Dat laatste is het belangrijkste, je moet een goed lastenboek opstellen, tot in de details, dan is die verplichte openbare aanbesteding geen probleem.Kristofke schreef:Meteen ook een direct gevolg van de verplichte openbare aanbesteding voor (deels) overheidsbedrijven.
Je kan de goedkoopste niet zo maar naast je neerleggen en kiezen voor in dit geval Siemens omdat je "weet" dat het materieel op tijd geleverd zal worden en waarschijnlijk ook zal functioneren. Want die goedkopere belooft dat natuurlijk ook.
Het opgestelde contract is gewoonweg niet waterdicht genoeg geweest voor de NS en speelt in het voordeel van de treinbouwer, anders was het al wel afgelopen voor hen. Ook heeft de NS zelf de HSL niet geheel op orde gekregen zoals normaalgezien voorzien was, dit heeft AnsaldoBreda ook een stok gegeven om de uitstellingen te rechtvaardigen.
TGV-materieel van Alstom was toch ook een uitstekende optie geweest, lijkt me?Adler schreef:Vergeet niet dat de bestelling bij AnsaldoBreda is geplaatst op 24 mei 2004 met de bedoeling in april 2007 te starten met een volledige dienstregeling.AlexNL schreef:Of voor Zefiro 250, of voor een variant van de Pendolino, of een Railjet, of een AGV... zoveel keuzes.
In 2004 bestond alles wat je opnoemt ook nog niet en was er eigenlijk maar 1 logische keuze, de ICE, maar die vond men dan weer te duur.
De regels voor openbare aanbesteding moeten inderdaad eens onder de loep worden genomen. In Duitsland koos men steeds voor de meest gemiddelde kandidaat en niet de goedkoopste. Waarschijnlijk komt daarvan de spreuk 'Duitse degelijkheid'.Kristofke schreef: Je kan de goedkoopste niet zo maar naast je neerleggen en kiezen voor in dit geval Siemens omdat je "weet" dat het materieel op tijd geleverd zal worden en waarschijnlijk ook zal functioneren. Want die goedkopere belooft dat natuurlijk ook.
Nonsens, als de aanbestedingen door bekwame mensen worden opgesteld kan men dat soort bedrijven heel eenvoudigweg weren.Hogersluys schreef: Inmiddels is er natuurlijk het systeem van Europese aanbestedingen en zoals zo vaak met Europa betekent dat een stap achteruit. Dankzij Europa hebben alle bedrijven in Europa kansen om een aanbesteding binnen te halen, ook dubieuze Italiaanse bedrijfjes.
Was het dan zoveel beter in de tijd dat de NMBS en de toenmalige NMVB onmiddellijk alles bij ACEC en BN bestelden?... 'k denk het niet.Hogersluys schreef:Inmiddels is er natuurlijk het systeem van Europese aanbestedingen en zoals zo vaak met Europa betekent dat een stap achteruit. Dankzij Europa hebben alle bedrijven in Europa kansen om een aanbesteding binnen te halen, ook dubieuze Italiaanse bedrijfjes.
Dat is helemaal niet waar, in Duitsland kiezen ze ook voor de goedkoopste, maar zijn de kwaliteitseisen gewoon hoger dan in pakweg Italië.Hogersluys schreef:De regels voor openbare aanbesteding moeten inderdaad eens onder de loep worden genomen. In Duitsland koos men steeds voor de meest gemiddelde kandidaat en niet de goedkoopste. Waarschijnlijk komt daarvan de spreuk 'Duitse degelijkheid'.
De Europese aanbestedingen zijn net een enorme stap vooruit en maken meer mogelijk. De NS-Hispeed wou (volgens de aanbesteding toch) rommeltreinen, die hebben ze gekregen. Hadden ze strenge kwaliteitseisen gesteld zouden ze die dankzij de Europese aanbesteding ook gekregen hebben. En goedkoper dan zoals het vroeger gingHogersluys schreef:Inmiddels is er natuurlijk het systeem van Europese aanbestedingen en zoals zo vaak met Europa betekent dat een stap achteruit. Dankzij Europa hebben alle bedrijven in Europa kansen om een aanbesteding binnen te halen, ook dubieuze Italiaanse bedrijfjes.
Het erge is eigenlijk dat ze al wisten dat de Fyra in 2010 nog niet zou komen op het moment dat de nieuwe website online kwam.Bibke schreef:Eén dezer gaat hij rijden, niet?![]()
![]()
http://www.b-europe.com/Reizen/Treinen/Fyra/Algemeen
Dat is het typische probleem van websites als men ze niet consequent up-to-date houdt.