Ticketautomaten NMBS
Re: Ticket automaten NMBS
Met de NS automaten heb ik geen ervaring (wegens mijn vrijkaart) maar met die van de RhB wel. Eenvoudig in gebruik, overzichtelijk in vier talen. Aanvaarden twee munteenheden (zowel CHF als €), aanvaarden maestro en kredietkaarten. Het tariefsysteem is vrij eenvoudig (het aantal mogelijkheden gaan van enkel biljet tot abo is veel lager dan hier bij ons in België) en dus ook overzichtelijk. Je hebt dus snel uw weg gevonden. De kleur van de automaat is vrij opvallen door het gebruik van rood (een kleur die altijd wel om aandacht smeekt).
Dat klinkt redelijk als de Nederlandse automaten. Met verschil dat we in NL slechts één munteenheid accepteren (de euro, duh
), het is gebruikelijk om met de pinpas (bankkaart) te betalen. De kaartautomaten op Schiphol accepteren ook Visa.
Muntgeld is mogelijk, maar volgens mij bij lang niet alle automaten. Dit zal zijn om de boel vlot te laten verlopen: oma die een dagkaart koopt van € 43,40 en die af wil rekenen met muntjes van € 0,05 en € 0,10 is nou niet bepaald bevorderlijk voor de doorstroming.
Wat erinzit zijn enkeltjes, dagretours, weekendretours, 5 kaartjes tegelijk eruithalen, daarnaast ook nog ICE-toeslag, rondreizen, maandtraject- en maandnetabonnementen, kaartjes naar plaatsen in België, Duitsland, Luxemburg en Frankrijk, en nog wat andere tickets.
Ook een (anonieme) OV-chipkaart kun je er iunmiddels uithalen, welke je ook kunt opladen. Transacties van andere chipkaarten kun je ook op de NS-automaat bekijken, al zijn haltes die niet van NS zijn afgeschermd i.v.m. privacyregelingen.
Dit alles gecombineerd in een gebruiksvriendelijke, hoog contrasterende kaartautomaat met een aanraakgevoelig scherm. Vrijwel iedereen kan er binnen enkele tellen mee omgaan. Een demo staat op de NS-site.
De Nederlandse automaat is erg uitgebreid, en dat is inderdaad ten koste gegaan van een aantal loketten. Ik kan me indenken dat dat geen gewenste situatie is, wat je dan zou kunnen doen is de keuze een stuk minder groot maken.
Geen abonnementen erin, internationale kaartjes alleen naar de grensstations (Roosendaal, Maastricht, Lille), en nog wat geintjes zoals het maximum aantal af te nemen kaartjes per transactie beperken.
Zet deze automaten weg op onbemande stations, en op een aantal duidelijke drukke punten (ingangen van de stations), dat zou het werk van de conducteur verlichten (zodat hij zich kan focussen op controleren en informeren en niet op kaartjes distribueren), de loketten zouden niet helemaal buitenspel gezet worden, en het is voor de reiziger een heel stuk gemakkelijker.

Muntgeld is mogelijk, maar volgens mij bij lang niet alle automaten. Dit zal zijn om de boel vlot te laten verlopen: oma die een dagkaart koopt van € 43,40 en die af wil rekenen met muntjes van € 0,05 en € 0,10 is nou niet bepaald bevorderlijk voor de doorstroming.
Wat erinzit zijn enkeltjes, dagretours, weekendretours, 5 kaartjes tegelijk eruithalen, daarnaast ook nog ICE-toeslag, rondreizen, maandtraject- en maandnetabonnementen, kaartjes naar plaatsen in België, Duitsland, Luxemburg en Frankrijk, en nog wat andere tickets.
Ook een (anonieme) OV-chipkaart kun je er iunmiddels uithalen, welke je ook kunt opladen. Transacties van andere chipkaarten kun je ook op de NS-automaat bekijken, al zijn haltes die niet van NS zijn afgeschermd i.v.m. privacyregelingen.
Dit alles gecombineerd in een gebruiksvriendelijke, hoog contrasterende kaartautomaat met een aanraakgevoelig scherm. Vrijwel iedereen kan er binnen enkele tellen mee omgaan. Een demo staat op de NS-site.
De Nederlandse automaat is erg uitgebreid, en dat is inderdaad ten koste gegaan van een aantal loketten. Ik kan me indenken dat dat geen gewenste situatie is, wat je dan zou kunnen doen is de keuze een stuk minder groot maken.
Geen abonnementen erin, internationale kaartjes alleen naar de grensstations (Roosendaal, Maastricht, Lille), en nog wat geintjes zoals het maximum aantal af te nemen kaartjes per transactie beperken.
Zet deze automaten weg op onbemande stations, en op een aantal duidelijke drukke punten (ingangen van de stations), dat zou het werk van de conducteur verlichten (zodat hij zich kan focussen op controleren en informeren en niet op kaartjes distribueren), de loketten zouden niet helemaal buitenspel gezet worden, en het is voor de reiziger een heel stuk gemakkelijker.
Ik weet niet hoe het in de andere landen zit tot in de details, daar waar je in België weinig aan automaten (hoe pos of neg je er ook tegen over staat) zal vinden is het aanbod van online aankopen steeds meer en meer aan het toenemen. De vorm van het ticket en betaalmiddelen zijn vrij groot.
Betaalmiddelen=
bankkaart (kaarten met maestro van buitenland ook dacht ik)
kredietkaart (zowel visa als mastercard)
ticketvorm=
papier (een pdf per mail ontvangen)
via de chip van uw elektronische identiteitskaart (eID)
Beide betaalmiddelen werken hier vlot, de papieren en eID heb ik al vlot weten gebruiken, al was dat bij deze laatste voor vele tbg effe verschieten (zeker als ze het bericht nog niet gelezen hadden van het in voege komen van deze functie).
wat kan er online aangekocht worden voor binnenlands verkeer?
GEWOON BILJET
GROTE GEZINNEN (code 040)
GROTE GEZINNEN 12+ (code 041)
JOURNALISTEN (code 043)
GROTE GEZINNEN -12 (code 041)
BILJET VERH. TEGEMOETKOMING
JOURNALISTEN (code 050)
BILJET KAART 50%
VERVOER VAN HUISDIEREN
WEEKENDBILJET INTERNET
BILJET KIND
BILJET SENIOREN
BILJET NAAR LUCHTHAVEN (BRU)
BILJET VAN LUCHTHAVEN (BRU)
FIETS- TANDEMKAART
GROTE GEZINNEN -12 (code 039)
GROTE GEZINNEN 12-17(code 042)
dit zijn de biljetten die je dus rechtstreeks koopt, de abo's zijn ook te koop maar die worden per post opgestuurd.
Treinkaartvalideringen die u koopt via internet:
- worden de eerstvolgende werkdag nà uw aankoop per post verzonden naar uw thuisadres (of een ander leveringsadres)
- zijn op naam, dus niet overdraagbaar
- zijn beschikbaar vanaf 31 dagen vóór de reisdatum tot uiterlijk 10 dagen vóór de reisdatum.
ook verschillende tickets voor de daguitstappen (B-Dagtrips) zijn online te koop
ZOO
PLANCKENDAEL MET DE BOOT
PLANCKENDAEL TE VOET
AQUALIBI BELGIUM
PLOPSALAND
WALIBI BELGIUM 2009
PLOPSA COO
PLOPSA INDOOR HASSELT
je hebt ook nog de verschillende internationale producten die aangekocht kunnen worden
Thalys
Eurostar
TGV
...
hier moet zich echter eerst registeren alvorens men tot aankoop kan overgaan.
Als dit zo blijft doorgaan (ik weet jaarlijkse de online functies steeds toenemen), dan kan je bijna gaan stellen dat een automaat aan het perron achterhaald gaat geraken.
Betaalmiddelen=
bankkaart (kaarten met maestro van buitenland ook dacht ik)
kredietkaart (zowel visa als mastercard)
ticketvorm=
papier (een pdf per mail ontvangen)
via de chip van uw elektronische identiteitskaart (eID)
Beide betaalmiddelen werken hier vlot, de papieren en eID heb ik al vlot weten gebruiken, al was dat bij deze laatste voor vele tbg effe verschieten (zeker als ze het bericht nog niet gelezen hadden van het in voege komen van deze functie).
wat kan er online aangekocht worden voor binnenlands verkeer?
GEWOON BILJET
GROTE GEZINNEN (code 040)
GROTE GEZINNEN 12+ (code 041)
JOURNALISTEN (code 043)
GROTE GEZINNEN -12 (code 041)
BILJET VERH. TEGEMOETKOMING
JOURNALISTEN (code 050)
BILJET KAART 50%
VERVOER VAN HUISDIEREN
WEEKENDBILJET INTERNET
BILJET KIND
BILJET SENIOREN
BILJET NAAR LUCHTHAVEN (BRU)
BILJET VAN LUCHTHAVEN (BRU)
FIETS- TANDEMKAART
GROTE GEZINNEN -12 (code 039)
GROTE GEZINNEN 12-17(code 042)
dit zijn de biljetten die je dus rechtstreeks koopt, de abo's zijn ook te koop maar die worden per post opgestuurd.
Treinkaartvalideringen die u koopt via internet:
- worden de eerstvolgende werkdag nà uw aankoop per post verzonden naar uw thuisadres (of een ander leveringsadres)
- zijn op naam, dus niet overdraagbaar
- zijn beschikbaar vanaf 31 dagen vóór de reisdatum tot uiterlijk 10 dagen vóór de reisdatum.
ook verschillende tickets voor de daguitstappen (B-Dagtrips) zijn online te koop
ZOO
PLANCKENDAEL MET DE BOOT
PLANCKENDAEL TE VOET
AQUALIBI BELGIUM
PLOPSALAND
WALIBI BELGIUM 2009
PLOPSA COO
PLOPSA INDOOR HASSELT
je hebt ook nog de verschillende internationale producten die aangekocht kunnen worden
Thalys
Eurostar
TGV
...
hier moet zich echter eerst registeren alvorens men tot aankoop kan overgaan.
Als dit zo blijft doorgaan (ik weet jaarlijkse de online functies steeds toenemen), dan kan je bijna gaan stellen dat een automaat aan het perron achterhaald gaat geraken.
Mag ik je toch vragen iets beter op te letten op wat ik schrijf. Ik stelde voor om bijvoorbeeld (2 x treinstel + TB + TBG) te vervangen door 2 x ( Treinstel + Tb). DAt wil zeggen een trein die nu met twee gekoppelde treinstellen rijd te vervangen door twee keer een enkel treinstel. Daarmee kan je op een aantal lijnen waar nu een uurdienst gereden wordt een halfuurdienst rijden.Steven schreef:hij mengt verschillende zaken door elkaar.
Meer automaten zijn altijd welkom als dat zorgt voor kortere wachtrijen aan het loket.
Minder treinbegeleiders zorgt in België nooit voor meer treinen aangezien daar noch machinisten noch materieel genoeg voor is en met de kost van die tbg die je uitspaart koop je geen nieuwe extra treinen en een loon van een machinist bij. (laat staan dat je al de energie kan betalen om hem te doen rijden).
In dit alternative scenario moet je niet plots ergens meer treinen vandaan toveren, want je hebt die treinen al. In dit scenario zit ook geen significant meer energieverbruik. En er zijn zelfs evenveel mensen aan het werk. Het verschil zit 'm enkel in de mix van mensen die aan het werk is.
Nu weet ik ook dat niet zomaar eventjes snel de mix kan veranderen. Echter op lange termijn denken mag toch? Of is dat bij de NMBS verboden?
De beste oplossing lijkt me om gewoon te beginnen met het aanbesteden van lijnen, waarbij ook andere bedrijven mogen meedoen. Dat zal de NMBS dwingen om te veranderen. Ik weet (uit eigen ervaring) dat geen enkel bedrijf graag verandert, en dat bedrijven enkel maar efficienter worden als het alternatief de ondergang is. Dat geldt in de privé net zo goed als bij de overheid overigens.De nmbs rendabel maken door met minder tbg's meer treinen te doen is ook al geen wondermiddel.
Kortweg alles samen stelde hij steeds de druppel op de hete plaat voor en niets minder dan dat. Op zich zijn het misschien geen slechte ideeën maar het zijn zeker geen wondermiddelen maar eerder wat doekjes tegen het bloeden.
En de NMBS moet veranderen. De NMBS is op dit moment nog veel te veel afhankelijk van de gulheid van de overheid. Een overheid die op dit moment met een lege kas zit. Als ik bij de NMBS werkte zou ik niet rustig slapen.
Ik doe meer dan enkel treintjes rijden hoor. Ik ben behoorlijk geïnteresseerd in de werking van spoorwegen, en lees ook vaak de specialiistische pers en vakliteratuur. (In Bern zit de bibliotheek van de stichting SBB Historic, en die heeft een massa materiaal...)Het is niet omdat je in verschillende landen de trein neemt dat je de structuur en werking van dat bedrijf kent. Dat je weet op welke manier dat bedrijf X of Y efficiënt is. Moest ik hier op eender wie zijn job of bedrijf kritiek uiten over hoe ze werken mag ik er ook prat op gaan dat er iemand van dat bedrijf mij op men plaats zal zetten om te zeggen dat ik niet voldoende kennis heb over de interne werking. Wat me niet meer als logisch lijkt.
Maar gewoon met treintjes meerijden laat je al zien wat mogelijk is. En als sommigen dan volhouden dat iets wat ik elke dag zie gewoon niet mogelijk is dan vraag ik mij af of binnen in de NMBS zitten niet ook bepaalde nadelen heeft waar het om het vergaren van kennis over de werking van een modern spoorwegbedrijf.
Ik kan hier ook uit eigen ervaring spreken dat je soms buitenstaanders nodig hebt om je er op te wijzen dat de manier waarop je altijd al je werk deed eigenlijk fout is...
[stokpaardje]Spoorwegen verkopen geen producten, maar diensten.[/stokpaardje]Steven schreef:je hebt ook nog de verschillende internationale producten die aangekocht kunnen worden
Thalys
Eurostar
TGV
...
Groetjes,
Rian
Dan nog stel je het steeds te simpel voor, het loon van de tbg die je gaat uitsparen geef je al terug uit aan de machinist, het extra rijpad da je moet betalen is ook al een meerkost. Je geeft inderdaad een hogere frequentie maar gaat zeker niet besparen in tegendeel. Even vermelden dat materiaal dat in treinschakeling aan het rijden is meestal minder zal verbruiken dan als het afzonderlijk aan het rijden is (Het gaat hem natuurlijk om kleine beperkingen). Daar zitten meestal (zeker bij nieuwer materieel) elektronische beperkingen op, om schokken en grote stroompieken te voorkomen.K V B schreef:
Mag ik je toch vragen iets beter op te letten op wat ik schrijf. Ik stelde voor om bijvoorbeeld (2 x treinstel + TB + TBG) te vervangen door 2 x ( Treinstel + Tb). DAt wil zeggen een trein die nu met twee gekoppelde treinstellen rijd te vervangen door twee keer een enkel treinstel. Daarmee kan je op een aantal lijnen waar nu een uurdienst gereden wordt een halfuurdienst rijden.
En de NMBS moet veranderen. De NMBS is op dit moment nog veel te veel afhankelijk van de gulheid van de overheid. Een overheid die op dit moment met een lege kas zit. Als ik bij de NMBS werkte zou ik niet rustig slapen.
Ik heb nooit beweerd dat de nmbs niet kan of mag veranderen!! Maar van die simpele oplossingen gaan die firma niet redden.
Jij hebt het enkel over het verbeteren van de service naar de mensen toe en daar is men volop mee bezig, in de nieuwe dienstregeling komt L60 in volle verbetering. Men doet dit jaar per jaar volgens er materieel, personeel en andere diensten kunnen aangepast worden. Vernieuwen doe je niet op 1 dag laat staan op 1 jaar. Er zijn fouten gemaakt in de geschiedenis van het Belgische spoor ( de jaren 80 zijn daar het groot gat) dat trek je niet zomaar even snel recht. Zeker niet als je op gebied van geld met handen en voeten gebonden zit.
Maar je bent wel efficienter bezig. Je produceert meer treinkm en reizigerskm per personeelslid. Dat is de hoofdreden waarom men op zoveel plekken in Europa op eenmansbediening overgaat voor lokale treinen.Steven schreef: Dan nog stel je het steeds te simpel voor, het loon van de tbg die je gaat uitsparen geef je al terug uit aan de machinist, het extra rijpad da je moet betalen is ook al een meerkost. Je geeft inderdaad een hogere frequentie maar gaat zeker niet besparen in tegendeel.
tja daarvoor bezitten de belgische spoorwegen niet over geschikt materiaal om dat te doen. Je moet stellen hebben met spiegels, bediening van de deuren vanuit de stuurpost en liefst zo een recht mogelijk perrons.
op gebied van materiaal voldoen enkel de sprinters, maar die worden dan van redelijk wat lijnen weerhouden wegens hun adhesieproblemen.
op gebied van materiaal voldoen enkel de sprinters, maar die worden dan van redelijk wat lijnen weerhouden wegens hun adhesieproblemen.
Als men een half miljoen euro uitgeeft om een feestje op te zetten in Luik, heb ik niet de indruk dat de NMBS zo nodig moet gered worden.Steven schreef:Maar van die simpele oplossingen gaan die firma niet redden.
tja infrabel en nmbs doen met hun geld wat ze willen, ik weet niet wie het feestje betaald heeft of ze al dan niet kosten deelden. Moesten ze niets gedaan hebben voor dat nieuw station was er ook commentaar gekomen. Misschien was het gespendeerde bedrag er wat over. Maar dat feestje is maar een fractie van de kost van het station wat op zijn beurt maar een fractie van de kosten is die men gedaan heeft voor al wat met HST en HSL te maken heeft (luik neemt zowat 5% uit het HST budget voor stations en lijnen).
Dat zou ik nog zo niet zeggen.Steven schreef:tja infrabel en nmbs doen met hun geld wat ze willen.
De Staat is nog altijd voor 100% aandeelhouder in de NMBS-groep.
Men zit in de regering langs alle kanten bezig over besparingen en begrotingstekorten en dan gooit de NMBS in 1 dag de inkomsten buiten van een half jaar exploitatie van de lijn Antwerpen-Noorderkempen voor een openingsfeestje van een station.
Laatst gewijzigd door Adler op 24 sep 2009, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
ik bedoel daarmee dat ze allicht een bepaald bedrag hebben voor feestelijkheden. Hoe ze dat besteden (1 of 2 grotere feesten of 20 kleinere evenementen).
-
Hoe dikwijls dient het nu nog herhaald dat efficientie niet het eerste criterium is bij de NMBS-groep???K V B schreef:Maar je bent wel efficienter bezig. Je produceert meer treinkm en reizigerskm per personeelslid.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
<cynisch>Haha, zoals we hebben mogen meemaken bij B-cargo zeker?</cynisch>K V B schreef:De beste oplossing lijkt me om gewoon te beginnen met het aanbesteden van lijnen, waarbij ook andere bedrijven mogen meedoen. Dat zal de NMBS dwingen om te veranderen. Ik weet (uit eigen ervaring) dat geen enkel bedrijf graag verandert, en dat bedrijven enkel maar efficienter worden als het alternatief de ondergang is. Dat geldt in de privé net zo goed als bij de overheid overigens.
En nee, er zal niets veranderen, toch niet snel of vlot. Als het verandert zal het traag zijn, en tegen de goesting m.a.w. alleen als het echtig en techtig niet anders kan.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Hoezo. B-Cargo zal veranderen of verdwijnen. Dat staat nu al vast. Want hat kan "echtig en techtig" niet anders...jan_olieslagers schreef:<cynisch>Haha, zoals we hebben mogen meemaken bij B-cargo zeker?</cynisch>K V B schreef:De beste oplossing lijkt me om gewoon te beginnen met het aanbesteden van lijnen, waarbij ook andere bedrijven mogen meedoen. Dat zal de NMBS dwingen om te veranderen. Ik weet (uit eigen ervaring) dat geen enkel bedrijf graag verandert, en dat bedrijven enkel maar efficienter worden als het alternatief de ondergang is. Dat geldt in de privé net zo goed als bij de overheid overigens.
En nee, er zal niets veranderen, toch niet snel of vlot. Als het verandert zal het traag zijn, en tegen de goesting m.a.w. alleen als het echtig en techtig niet anders kan.