Pagina 10 van 29

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 07 okt 2010, 20:14
door vasonline
AlexNL schreef:
Joris schreef:Maar dat als je de 2 naast elkaar zet, dat mensen dan liever voor een automaat zouden diezen dan voor een loket, dat denk ik niet...
Dat denk ik juist wel. Een automaat is vaak sneller dan een lokettist wanneer je weet wat je moet hebben.
Al ooit eens gebruikt in BE?
Niet met de huidige automaten!

:P :D

Groetjes,

Mijn mening:

automaat om sluitingsuur loket op te vangen = goed
automaat om loketbediende weg te saneren = bad

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 07 okt 2010, 20:51
door Hogersluys
Shrek schreef:
Hogersluys schreef:"Volgens de Spoorwegen zit de gebruiker te wachten op deze evolutie." Wat een lulkoek, kunnen ze dat ook staven?
Als ik naar mijn omgeving kijk dan klopt het wel hoor. In Haacht is het loket enkel in de voormiddag open, daar vragen veel mensen zich af waarom ze dan de rest van de dag geen gewone tickets kunnen kopen.
In concludeer daaruit dat de gebruiker eerder zit te wachten op langere openingstijden dan op automaten. Zeker als je er die spoorweggebruiker verder op wijst dat het sluiten van de loketten hoogstwaarschijnlijk tot gevolg heeft dat er geen wachtzaal meer zal zijn, geen toiletten, geen station, ... . Ik benieuwd of de "spoorweggebruiker" dan nog steeds op die Heilige Automaten zit te wachten. :evil:

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 07 okt 2010, 20:52
door Hogersluys
AlexNL schreef:
Joris schreef:Maar dat als je de 2 naast elkaar zet, dat mensen dan liever voor een automaat zouden diezen dan voor een loket, dat denk ik niet...
Dat denk ik juist wel. Een automaat is vaak sneller dan een lokettist wanneer je weet wat je moet hebben.
Doe de proef op de som en je ziet dat dat niet klopt. Je moet aan een lokettist niet je hele leven vertellen hé. Je zegt je bestemming, enkel of retour, je betaald en je krijgt je ticket. Ik zie niet hoe een automaat dat sneller zou kunnen. Zeker niet als je contant betaalt (nog een recht die die rotautomaten ons afnemen).

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 07 okt 2010, 21:22
door AlexNL
vasonline schreef:Dat denk ik juist wel. Een automaat is vaak sneller dan een lokettist wanneer je weet wat je moet hebben.
Al ooit eens gebruikt in BE?
Niet met de huidige automaten!
[/quote]
Ik heb twee keer geprobeerd bij een NMBS-automaat een kaartje te kopen. De eerste keer droop ik meteen weer af toen ik zag "alleen binnenverkeer" en de tweede keer wilde ik wel een kaartje kopen, maar kon ik niet betalen omdat mijn bankpas geen Bancontact of Mister Cash-meuk is, maar Maestro.
Hogersluys schreef:Doe de proef op de som en je ziet dat dat niet klopt. Je moet aan een lokettist niet je hele leven vertellen hé. Je zegt je bestemming, enkel of retour, je betaalt en je krijgt je ticket. Ik zie niet hoe een automaat dat sneller zou kunnen. Zeker niet als je contant betaalt (nog een recht die die rotautomaten ons afnemen).
Ooit al eens bij een NS-automaat iets gekocht? Ik kan in 10 seconden kiezen welk station ik wil, hoe ik wil reizen, en mijn bankpas erinstoppen. Dat kan een loket echt niet sneller doen.

Ik heb een aantal keer bij de NMBS aan de loketten gestaan voor treinkaartjes terug naar Nederland en ik stond versteld van de traagheid. Ik stond in Brussel-Zuid (qua reizigersaantallen best te vergelijken met Amsterdam Centraal denk ik zo) en het duurde ruim 5 minuten voor ik aan de beurt was om mijn kaartje te kopen bij het internationaal loket. Op de luchthaven Zaventem moest ik zo'n 2,5 minuut wachten voordat ik geholpen kon worden.

Echter, als ik in Arnhem zou staan kan ik zo een kaartje naar Mechelen uit de automaat trekken, of van Schiphol naar Dendermonde. Het maakt niet uit, ik haal die kaartjes er in minder dan een minuut uit. Op de meeste NS-stations staan automaten die snel werken, en waarvan er ook nog eens een hoop op voorraad zijn. Dat je slechts bij een paar automaten met muntgeld kunt betalen vind ik juist een mooi iets: het versnelt het aankoopproces, want opa met zijn collectie muntjes houdt mij tenminste niet op terwijl ik snel op reis wil. Een bankpas is makkelijk, snel, en eenvoudig voor zowel mij (geen geld meenemen) als voor NS: zij hebben het geld meteen en hoeven geen geldtransporten e.d. te doen.

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 07 okt 2010, 21:38
door Dietrich
Je moet eens in Gent-St-Pieters staan tijdens de spits... onlangs alle automaten buiten dienst buiten 1, en aan de loketten stond overal een rij van 5 of meer mensen.

Dan aan de enige werkende automaat stond een buitenlandse te proberen met een kredietkaart. Het staat nochtans duidelijk aangegeven (Bancontact/Proton only), maarja. Je kan natuurlijk verwachten dat ze hier kredietkaarten aannemen. Daarna iemand die gewoonweg wat duwde tot ze een stationselectie kreeg.

Enfin, ik ben niet tegen automaten, integendeel, ik vind dat de dienstverlening aan de loketten soms echt op niets trekt. Tweemaal heb ik het meegemaakt dat een validering opnieuw moest worden aangemaakt omdat ze 2de ipv 1ste klas hadden genomen (is nochtans aangeduid op aanvraagformulier), een andere keer moest ik een klein verhoor doorstaan alvorens ik een spoorboekje kreeg.

Het enige dat er moet komen nu zijn nieuwe automaten (er was toch sprake over?), om te beginnen vlottere en met kredietkaarten.

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 07 okt 2010, 21:47
door AlexNL
Dietrich schreef:Het enige dat er moet komen nu zijn nieuwe automaten (er was toch sprake over?), om te beginnen vlottere en met kredietkaarten.
Mee eens. Het belang van loketten is echt niet zo groot meer als men hier soms wel zou willen. Kijk maar in Nederland, in Zwitserland, in Engeland... het is omdat het alternatief in België zo slecht is dat veel mensen zich genoodzaakt zien om gebruik te maken van de loketten.

Als er in de loop van het komend jaar ineens 5000 automaten zouden worden geplaatst in heel België terwijl men niks aan de loketten wijzigt zou het snel terug kunnen lopen met de drukte daar. Op iedere stopplaats minstens één automaat (liefst 2), op ieder middelgroot station minstens 5 automaten en op de grote stations (denk aan Antwerpen, Brussel, de luchthaven) minstens 12 automaten.

Reken maar dat dan ineens veel mensen de automaten wel weten te vinden.

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 07 okt 2010, 22:04
door kika
De weg naar de automaten hoor je niet eens te zoeken. Als dat wel zo is, staan ze verkeerd geplaatst. Loketten nemen al wat meer ruimte in, dus daarvoor wil ik nog naar de andere kant van het station lopen (als het niet te groot is). Dat moet je ook meerekenen in het tijdsverschil tussen automaat en loket vind ik.

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 07 okt 2010, 22:50
door Dietrich
Ik moet zeggen dat de meeste mensen hier toch geen gebruik maken van die automaten. Vaak staat er in een station een rij aan het loket en zijn de twee automaten niets aan het doen. Ikzelf ga dan altijd naar die automaat, ookal omdat ik dan zelf kan bekijken welk biljet en klas ik neem (qua prijs).

Misschien zijn het meer de jongeren die de automaten gebruiken, en heeft de Belg over het algemeen schrik van zoiets te gebruiken. Ik moet hierbij aan Proton denken, en het feit dat de meeste drank- en snoepautomaten nooit geen readers gehad hebben en men Proton in de toekomst gaat opdoeken. Het lijkt alsof men dat hier gewoon niet wilt.

Dus dat de meesten verwachten dat de loketten sluiten... het klopt misschien dat ze dat "verwachten" maar daarom nog niet hopen. Dus die loketten mogen van mij open blijven, alsook de wachtruimte uiteraard, maar het wordt dringend tijd dat men meer en betere automaten inzet, liefst ook op de perrons, zeker deze van onbemande stopplaatsen.

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 07 okt 2010, 23:17
door AlexNL
Bij Nederlanders werkt een financiële prikkel ook altijd goed. Toen NS de prijs van kaartjes aan het loket 50 cent hoger maakte dan van kaartjes die je uit een automaat kunt halen, stapten heel veel mensen die eerst uit gewoonte nog naar het loket gingen ook ineens over naar de automaat.

Ik weet niet of dat bij Belgen ook zo werkt :)

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 08 okt 2010, 00:41
door Duikbril AM86
AlexNL schreef:
Dietrich schreef:
Reken maar dat dan ineens veel mensen de automaten wel weten te vinden.
En je weet dan ineens hoeveel reizigers er binnenkort buiten in de koude op de trein mogen wachten als
hun station gesloten wordt...
Terwijl ze aan de Hallepoort in hun handen kunnen vrijven en de grote zwier voeren met het vrijgekomen geld.

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 08 okt 2010, 01:33
door AlexNL
Dat hoeft niet zo zeer he! De NMBS zou slim om kunnen gaan met de ruimtes, mochten er loketten gesloten worden. Men zou de ruimtes kunnen doorverhuren aan ondernemers, met als voorwaarde dat ze de wachtruimte onderhouden. Dit tegen een gereduceerd tarief zodat het in ieder geval voor NMBS de kostprijs een beetje dekt en voor de ondernemer aantrekkelijk is om zich er te vestigen.

Het invoeren van meer/betere automaten hoeft niet per sé te betekenen dát er loketten weggaan, dát er wachtruimtes verdwijnen en dát reizigers dus in de kou hoeven te staan. Dat NS dat in het verleden wel heeft gedaan op een berg stations betekent niet dat dat in België meteen ook zo hoeft!

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 08 okt 2010, 04:33
door Steven
dat slim omgaan doen ze enkel in de grote station in de kleintjes = alles dicht en dus enkel een stopplaats die overblijft.

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 08 okt 2010, 07:36
door K V B
AlexNL schreef:
Dietrich schreef:Het enige dat er moet komen nu zijn nieuwe automaten (er was toch sprake over?), om te beginnen vlottere en met kredietkaarten.
Mee eens. Het belang van loketten is echt niet zo groot meer als men hier soms wel zou willen. Kijk maar in Nederland, in Zwitserland, in Engeland... het is omdat het alternatief in België zo slecht is dat veel mensen zich genoodzaakt zien om gebruik te maken van de loketten.
Wat ik overigens in het VK vaak gezien heb is een rij automaten, met dan een of twee personeelsleden er bij om die reizigers te helpen die met de automaten problemen hebben. Dat is pas persoonlijke service :-)

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 08 okt 2010, 07:51
door bobke
NMBS wil loketten sluiten en ticketverkoop op trein afschaffen
De directie van de spoorwegmaatschappij NMBS heeft een fors besparingsplan uitgewerkt om de ticketverkoop efficiënter te organiseren. Ze wil vanaf 2012 de kaartjesverkoop bij de conducteur op de trein afschaffen en in een veertigtal stations de loketten sluiten.

De interne nota staat vrijdag in verschillende kranten. De NMBS spreekt van een denkoefening, de socialistische vakbond vreest voor 300 jobs.

Volgens het document zouden er vanaf 2011 treintickets gekocht kunnen worden per gsm en zouden er 747 ticketautomaten komen.

Daarnaast wil de directie de loketten in 45 stations opdoeken. Het aantal bemande stations zou daardoor dalen van 210 tot 165. Ook de dienstverlening in die 165 overblijvende stations zou fors worden teruggeschroefd. Wie vanaf 2012 toch nog ergens aan een loket zijn ticket koopt, zou daarvoor een toeslag moeten betalen.

De NMBS schat dat deze maatregelen een besparing van 9,1 miljoen euro zullen opleveren.
'Er is tot nog toe geen enkele beslissing genomen', zegt Jochem Goovaerts van de NMBS. Volgens hem gaat het louter om een 'denkoefening'.

'Uit de plannen die wij konden inkijken, blijkt dat de NMBS 300 voltijdse banen wil schrappen tegen 2015', zegt Jos Digneffe van ACOD Spoor.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 101008_006

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 08 okt 2010, 08:48
door Duikbril AM86
Wat een klantvriendelijk bedrijf is de NMBS toch aan het worden?

Denkoefening is bij de NMBS = doen