Pagina 10 van 109

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 26 mar 2012, 21:28
door Lukas
Hoi,

Toen ik afgelopen zaterdag onderweg was van Denderleeuw naar Kortrijk zag ik dat men aan het werken was in de omgeving van Zottegem.

Lukas

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 09 mei 2012, 22:30
door bobke
http://www.youtube.com/watch?v=EDzNf3CX ... r_embedded
filmpje over derde en vierde spoor brugge-gent

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 22 mei 2012, 21:20
door ronny
Op lijn 16 zijn er geen treinen komend verlengd weekend wegens werkzaamheden. De IR-c wordt omgeleid via Mechelen.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 26 mei 2012, 17:31
door bobke90
hoi
Ik heb een vraagje
tussen dudzele en brugge komt er een derde spoor. Dit dient vooral voor het goederenverkeer. Het bizarre is echter dat het derde spoor niet altijd aan dezelfde kant ligt, namelijk ik dacht (vanuit brugge) eerst linkerkant, dan gaat ie plots naar rechterkant en dan terug naar linkerkant. Maar wil dat dus zeggen dat de treinen ieder keer de bestaande twee sporen moet kruisen? Dat is toch niet efficiënt? Want dan moet uit beide richting de komende 3 min geen enkele trein komen (dacht ik?) Dat is toch wel ferme belemmering en heeft dat derde spoor toch weinig nut toch?

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 26 mei 2012, 17:40
door Shrek
bobke90 schreef:hoi
Ik heb een vraagje
tussen dudzele en brugge komt er een derde spoor. Dit dient vooral voor het goederenverkeer. Het bizarre is echter dat het derde spoor niet altijd aan dezelfde kant ligt, namelijk ik dacht (vanuit brugge) eerst linkerkant, dan gaat ie plots naar rechterkant en dan terug naar linkerkant. Maar wil dat dus zeggen dat de treinen ieder keer de bestaande twee sporen moet kruisen? Dat is toch niet efficiënt? Want dan moet uit beide richting de komende 3 min geen enkele trein komen (dacht ik?) Dat is toch wel ferme belemmering en heeft dat derde spoor toch weinig nut toch?
Is dat niet gewoon de positie tegenover de huidige sporen? Waar ze nu dan "rechtdoor" liggen maken alledrie de sporen in de toekomst een S-vorm :)

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 26 mei 2012, 17:47
door Steven
het is niet omdat men de ene keer de bedding langs links en dan is rechts wat breder maakt dat die sporen gaan kruisen, men verlegt dan gewoon alle sporen. Men past de bedding aan daar waar er plaats is nadien past men het sporentracé aan de nieuwe bedding aan. Zodat je nadien drie nieuwe sporen parallel hebt liggen.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 26 mei 2012, 22:05
door bobke90
Ah , gaan ze dat zo oplossen. Nu ben ik mee :) . Ja ik vond het echt raar. Dus het sporentracé aanpassen. Er gaan dus in toekomst heel wat treinen nog afgeschaft worden vooralleer die sporen er perfect liggen :)

En ook , dat is toch ook niet zo bepaald goed voor de snelheid van het traject die krommingen in het spoor :(
Alhoewel ze daar nu ook al heel traag rijden, soms echt kruipen (tussen dudzele en brugge,) waarom weet ik niet.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 27 mei 2012, 00:54
door Shrek
bobke90 schreef:Ah , gaan ze dat zo oplossen. Nu ben ik mee :) . Ja ik vond het echt raar. Dus het sporentracé aanpassen. Er gaan dus in toekomst heel wat treinen nog afgeschaft worden vooralleer die sporen er perfect liggen :)

En ook , dat is toch ook niet zo bepaald goed voor de snelheid van het traject die krommingen in het spoor :(
Alhoewel ze daar nu ook al heel traag rijden, soms echt kruipen (tussen dudzele en brugge,) waarom weet ik niet.
Je kan zo'n S-bocht zo lang maken als je wilt he. De snelheid hoeft dus helemaal niet te zakken als hij maar lang genoeg is. :wink:

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 31 mei 2012, 17:17
door Treinen9880
Vandaag heeft mijn moeder een vrachtwagen zien passeren met snelheid borden op de laadbak. Het ging om een groen snelheidsbord voor 160km/u. Er lagen er nog meerdere op. Ook lagen er nog andere bordjes op maar ze heeft niet kunnen zien wat er opstond. Wat heeft infrabel van werken gedaan op lijn 50a?

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 12 jun 2012, 22:44
door Bordensteker
In het kader van het breder en hoger maken van de doorvaart onder de Antwerpse spoorbruggen van het Albertkanaal is men het goederenverkeer van de L 27A gaan verleggen naar de sporen en bruggen die tot voor kort deel uitmaakten van de L 12 tussen Dam en Luchtbal.
De bruggen het dichtst naast de Antwerpse Ring worden dus niet meer bereden en kunnen vervangen worden.
Tussen het uiteinde van de perrons van Luchtbal en het Albertkanaal is een nieuwe tijdelijk dubbelsporige S-bocht gelegd, netjes met verkanting en bovenleiding (terwijl de verlaten goederensporen reeds van de bovenleiding ontdaan zijn, wat er ineens heel anders uitziet). We zullen binnenkort wel foto’s gaan zien van goederentreinen in deze nieuwe S-bocht (terwijl op de achtergrond geleidelijk zichtbaar kan worden hoe de oude oostelijke bruggen over Albertkanaal en IJzerlaan (en Merksemsestraat) het veld moeten ruimen voor nieuwe boogbruggen).
Tussen Dam en Schijnpoort was er altijd al een wisselverbinding (om vanaf de L 12 de goederenbundel in te kunnen rijden of andersom), maar daar kan maar één trein tegelijk gebruik van maken. Daarom is er iets verder van Dam af een bijkomende wisselverbinding gemaakt zodat tegenliggers elkaar hier niet hinderen.
De treinen uit Antwerpen Noord steken via de eerstgenoemde wisselverbinding van het oude “reizigers”spoor richting Antwerpen Oost terug over naar het goederenspoor in die richting, en het treinverkeer gaande náár Antwerpen Noord gebruikt onafhankelijk van de tegenliggers de nieuw aangelegde wisselverbinding om naar het oude “reizigers”spoor in de richting van Luchtbal over te steken.

_________________
Minder een kwestie van remmingen dan van ad rem punten.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 20 jun 2012, 18:58
door Bibke
Vandaag zag ik dat er nieuwe rails liggen langs de spoorlijn 19 in Overpelt.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 05 jul 2012, 22:31
door LRDArdo
Weet iemand wat er aan de hand is op lijn 73? Rare betonnen rails in Tielt, en heel vaak seinstoringen tussen Tielt, Deinze en De Pinte?

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 08 jul 2012, 20:32
door peterbot
[quote="Hobbes"]Vanaf morgen (28/11) wordt de snelheid van spoor B van L25 over de nieuwe brug te Duffel al verhoogd naar 90km/h. De snelheidsborden zijn al aangepast.

nu ik vaker van Antwerpen naar Brussel spoor kan ik de voortgang der werken volgen. Af en toe rijdt de trein ook op lijn 27. Daar ligt de brug wat lager en bij deze gelegenheid heb ik gezien dat ze betonnen pijlers onder de nieuwe boogbrug aan het aanleggen zijn. Lijkt mij zo een beetje alsof ze ergens bij de stabiliteitsberekening ernaast hebben gezeten??

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 10 jul 2012, 20:21
door Boris
Die betonnen pijlers dienden om de 2 bruggen over te rollen toen deze afgewerkt waren op de helling van spoor 25 kant Duffel-station.

Inmiddels heeft men de extra beveiliging tussen de betonnen palen (deze staan op een plateau in gewapend beton op een aantal ingeslagen ijzeren palen) reeds verwijderd.

Ik vermoed dat men wacht op de afbraak van de oude brug om dan tegelijk de betonnen palen, plateaus en ijzeren hijpalen te verwijderen. Vermoedelijk zal dit eerst in het voorjaar van 2013 gebeuren!

Zie bijlage : toestand na het plaatsen van de eerste brug.

Boris :|

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 11 jul 2012, 21:07
door poyaud
LRDArdo schreef:Weet iemand wat er aan de hand is op lijn 73? Rare betonnen rails in Tielt, en heel vaak seinstoringen tussen Tielt, Deinze en De Pinte?
Vanaf Augustus , vernieuwingswerken spoor A tussen Aarsele en Lichtervelde.