Pagina 10 van 10
Re: Treinen ZONDER treinbegeleiders.
Geplaatst: 27 okt 2010, 22:25
door Shrek
Hogersluys schreef:Waarom zou dat geen taak van Infrabel zijn? Infrastructuur onderhouden en beheren is nu eenmaal één van voornaamste taken van Infrabel. En infrastructuur moet zo goed mogelijk in de omgeving ingepast zijn.
Die inpassing is naar mijn mening meer een taak van het lokale bestuur.
Die kunnen een bouwvergunning immers weigeren als het project niet in de omgeving past. Infrabel moet wel zien dat ze die vergunning krijgen, maar als een gemeente er zich niks van aantrekt moet infrabel dat ook niet doen vind ik

Re: Treinen ZONDER treinbegeleiders.
Geplaatst: 28 okt 2010, 00:02
door groentje
@Steven: die blokpostjes met onderchef en loket zijn inderdaad snel aan het verdwijnen, maar ze bestaan nog steeds. Denk aan Schellebelle of Londerzeel, om er maar 2 te noemen. Maar er zijn nog voorbeelden te bedenken, hoor, waar het goedkoper is om het personeel dat je hebt in te zetten, ik denk aan de airhostessen die ook het vliegtuig uitmesten tussen de vluchten door, de lokettist die naast kaartjes ook postzegels of een broodje verkoopt, de lokettist die ook de bloemetjes moet watergeven op de vensterbank...
Het zijn misschien domme voorbeelden, maar het is niet altijd goedkoper om een 'goedkope' extra werkkracht aan te nemen, als je al voldoende werknemers hebt.
Re: Treinen ZONDER treinbegeleiders.
Geplaatst: 28 okt 2010, 07:04
door Adler
groentje schreef:...de lokettist die naast kaartjes ook postzegels of een broodje verkoopt, de lokettist die ook de bloemetjes moet watergeven op de vensterbank...
Oei, de postbediendes, broodjesverkopers en plantenverzorgers gaan op hun achterste poten staan.
In Heide worden zelfs Suske en Wiske boeken verkocht aan het loket, concurrentie voor de boekhandels.
Re: Treinen ZONDER treinbegeleiders.
Geplaatst: 28 okt 2010, 08:57
door Steven
Die postbediendes waren al bedreigd door een ander goedkoper soort volk waarvoor ze bij de post op hun achterste poten hebben gestaan (dit terzijde trouwens).
@groentje, ik weet ook wel dat ze hier en daar nog te vinden zijn maar ze verdwijnen momenteel zoals sneeuw voor de zon. Infrabel is echt wel bezig om aan TGV snelheid al haar blokposten EBP te maken. Nog een paar jaar geduld en het aantal onderstationschefs (voor zover je dat woord er nog kan op kleven) is drastisch gedaald.
Re: Treinen ZONDER treinbegeleiders.
Geplaatst: 28 okt 2010, 10:39
door K V B
Hogersluys schreef:K V B schreef:groentje schreef:
Ik heb begrip voor de beslissing van de NMBS om de loketten af te bouwen (ook al beweren ze dat ze dat niet doen), ik heb echter veel minder begrip voor de totale inertie bij het bedenken wat met die ruimtes aan te vangen. Er valt veel meer uit de (leegstaande) stations te halen dan de NMBS nu doet.
Wat dacht je van apartementen

Lijkt me leuk voor spoorwegenthousiasten.
Van het standaardstation kan je max 1 woning maken. Ik denk dat het trouwens best is als Infrabel eigenaar blijft van het gebouw. Kwestie dat de nieuwe eigenaar het ontwerp niet helemaal verpest. Ik heb dat al vaak genoeg gezien in het buitenland maar ook in het binnenland (het voormalige station van Boekhoute bv).
De SBB verhuurt zo ook woningen in haar stations. Er zijn zelfs stations waar een heel apartementsgebouw op staat. Handig voor pendelaars ook, maar waarschijnlijk in eerste instantie voor het eigen personeel gedacht. Het trambedrijf in Zürich verhuurt zo ook apartementen boven op de stelplaatsen aan haar eigen personeel.
Re: Treinen ZONDER treinbegeleiders.
Geplaatst: 28 okt 2010, 19:13
door groentje
Zou inderdaad handig kunnen zijn als pied-à-terre voor heel wat collega's die liever veraf blijven wonen.