taalpolemiek
Re: taalpolemiek
Toen ik nog in Oost-Vlaanderen woonde, kon ik ook niet stemmen voor de Kamerlijsten in West-Vlaanderen, Antwerpen, BHV, Leuven of Limburg, net zo min als ik op een Waalse lijst kon stemmen. Ik woonde nochtans niet ver van de provinciegrens. Ik heb daardoor nochtans nooit het gevoel gehad dat ik mijn vertegenwoordigers niet correct kon kiezen. Tenslotte kiezen we volksvertegenwoordigers, geen regeringsleden.
Dat Brussel een gedrocht is, ach, niet meer dan de rest van België, Vlaanderen incluis. Ja, die 19 gemeentes zouden voor mij ook mogen afgeschaft worden (wel liefst met een vorm van lokale vertegenwoordiging, zoals met de districten in Antwerpen), de 6 politiezones samengevoegd (zelfs met gemeentes over de gewestgrens, een Brusselse crimineel stopt immers evenmin aan de gewestgrens), etc. Maar durven jullie die logica ook doortrekken in Vlaanderen? Wat doet bijvoorbeeld Merchtem nog apart? Waarom wordt dat niet samengevoegd met Opwijk en Asse? Al die verschillende gemeentebestuurtjes, met elk hun burgemeester, schepencollege, gemeenteraad en -diensten, dat moet toch handenvol geld kosten? Een enorme versnippering, bovendien, samen zouden ze dezelfde problemen tenminste eenvormig kunnen aanpakken. En waartoe dienen de provincies nog? Dat is toch een overbodig niveau geworden?
Ik moet toegeven dat ik het wel zou zien zitten dat het Gewest de gemeentelijke bevoegdheden zou overnemen, maar ik kan de Franstaligen wel begrijpen als ze zeggen dat de Vlamingen dat alleen maar willen omdat ze daar oververtegenwoordigd zijn. En zonder die beschermde vertegenwoordiging zouden de Vlamingen in Brussel helemaal quantité négligable zijn, dus daar voel ik dan weer niet veel voor.
Voor mij moet Brussel niet uitbreiden qua grondgebied, maar beide kampen moeten wel dringend uit hun loopgraven, en de samenwerking moet wel opgevoerd worden. Zo begrijp ik nog steeds niet waarom de Brusselse tariefintegratie niet wordt uitgebreid naar de hele GEN-zone, dat ruimtelijke ordening niet beter wordt gecoördineerd tussen de gewesten (leve de winkelcentra in eigen dorp, nietwaar?), dat het zolang heeft geduurd vooraleer de vacaturebanken van Actiris en VDAB (en Forem) werden gekoppeld, etc. Beiden zijn momenteel vooral goed in het stokken in de wielen van de ander steken, me dunkt.
Dat Brussel een gedrocht is, ach, niet meer dan de rest van België, Vlaanderen incluis. Ja, die 19 gemeentes zouden voor mij ook mogen afgeschaft worden (wel liefst met een vorm van lokale vertegenwoordiging, zoals met de districten in Antwerpen), de 6 politiezones samengevoegd (zelfs met gemeentes over de gewestgrens, een Brusselse crimineel stopt immers evenmin aan de gewestgrens), etc. Maar durven jullie die logica ook doortrekken in Vlaanderen? Wat doet bijvoorbeeld Merchtem nog apart? Waarom wordt dat niet samengevoegd met Opwijk en Asse? Al die verschillende gemeentebestuurtjes, met elk hun burgemeester, schepencollege, gemeenteraad en -diensten, dat moet toch handenvol geld kosten? Een enorme versnippering, bovendien, samen zouden ze dezelfde problemen tenminste eenvormig kunnen aanpakken. En waartoe dienen de provincies nog? Dat is toch een overbodig niveau geworden?
Ik moet toegeven dat ik het wel zou zien zitten dat het Gewest de gemeentelijke bevoegdheden zou overnemen, maar ik kan de Franstaligen wel begrijpen als ze zeggen dat de Vlamingen dat alleen maar willen omdat ze daar oververtegenwoordigd zijn. En zonder die beschermde vertegenwoordiging zouden de Vlamingen in Brussel helemaal quantité négligable zijn, dus daar voel ik dan weer niet veel voor.
Voor mij moet Brussel niet uitbreiden qua grondgebied, maar beide kampen moeten wel dringend uit hun loopgraven, en de samenwerking moet wel opgevoerd worden. Zo begrijp ik nog steeds niet waarom de Brusselse tariefintegratie niet wordt uitgebreid naar de hele GEN-zone, dat ruimtelijke ordening niet beter wordt gecoördineerd tussen de gewesten (leve de winkelcentra in eigen dorp, nietwaar?), dat het zolang heeft geduurd vooraleer de vacaturebanken van Actiris en VDAB (en Forem) werden gekoppeld, etc. Beiden zijn momenteel vooral goed in het stokken in de wielen van de ander steken, me dunkt.
groentje, Merchtem Asse en Opwijk hebben al vergaande samenwerking, ze vormen bijvoorbeeld 1 politiezone. Merchtem had zelfs een fusievoorstel met Opwijk (waardoor ze samen bijna 29.000 inwoners hebben). Wemmel is een beetje de vreemde eend in de bijt van die politiezone en de oorzaak dat er op geen enkele politiewagen politie maar Pol staat (om geen enkele franstalige in Wemmel voor het hoofd te stoten). Leer de rand een beetje kennen en haar bijhorende problemen.
Ik weet dat Merchtem wou fuseren met Opwijk (uit vrees anders met Wemmel te worden gefuseerd, en een hoop Franstaligen op jullie dak te krijgen), maar dat Opwijk niet wou, en dat het zaakje dus niet is doorgegaan. Niettemin, M+O zouden samen een kleine 30.000 inwoners hebben. Jippie, en zo. Mijn gemeente van 50.000+ inwoners is volgens jullie wel te klein... Pas op, volgens mij ook, hoor, deze stad zou deugd hebben aan 1 visie voor het hele gebied.
En dat er POL op staat, is natuurlijk ook om geen enkele Vlaming voor het hoofd te stoten, want een politieauto met POLITIE POLICE op, dat kan natuurlijk niet in de eentalig Vlaamse gemeentes Asse, Merchtem en Opwijk
En dat er POL op staat, is natuurlijk ook om geen enkele Vlaming voor het hoofd te stoten, want een politieauto met POLITIE POLICE op, dat kan natuurlijk niet in de eentalig Vlaamse gemeentes Asse, Merchtem en Opwijk

Inderdaad, net zo min als er Duits of Chinees moet op staan. Of 'Politie' in Wallonië. Ik begrijp niet goed waarom dit weer op hoongelach wordt onthaald?groentje schreef:En dat er POL op staat, is natuurlijk ook om geen enkele Vlaming voor het hoofd te stoten, want een politieauto met POLITIE POLICE op, dat kan natuurlijk niet in de eentalig Vlaamse gemeentes Asse, Merchtem en Opwijk
Er is inderdaad één en ander vatbaar voor verbetering: het afschaffen van de provincies en de bevoegdheden bij het Vlaamse Gewest onderbrengen, bijvoorbeeld. Soms werkt men al eens mee op provinciaal niveau door, bijvoorbeeld, de provinciewegen uit vrije wil over te dragen aan het Gewest. Doch dit enkel uit financiële besognes, uiteraard. Ik pleit er ook voor om inzake de politiezones terug te keren naar de arrondissementele districten ten tijde van de rijkwacht. De brandweerzones zouden idealiter hiermee samenvallen. Dat alles voorstellen is natuurlijk niets minder dan vloeken in de kerk.
Het klopt dat criminelen zich niet laten tegenhouden door een gewestgrens maar ergens moet je nu eenmaal een lijn trekken om het bestuurlijk werkbaar te houden. Een aangezien de tweetaligheid van het overheidspersoneel in Brussel zeer sterk te wensen overlaat, vormt grensoverschrijdende samenwerking voor de burger in Vlaanderen absoluut geen meerwaarde. Als Brussel zich toch zo graag 'en bloc' afzet tegen de Vlaams demonen, dat men dan eerst eens zorgt dat het bij hen fatsoenlijk draait.
Dehaene speelde naar verluidt met het idee om Wemmel en Merchtem te fuseren en de faciliteiten bijgevolg af te schaffen, idem voor Sint-Genesius-Rode en Beersel of Hoeilaart (?), en de rest (kleintjes) dan maar bij Brussel te voegen, maar we weten allemaal hoe dat afgelopen is...
Nochtans zou dat misschien geen slecht idee geweest zijn. De bevolkingssamenstelling in de 'kleintjes' is tegenwoordig bijna identiek als die in de Brusselse buurgemeenten, en tegelijkertijd zouden de Vlaams-nationalistjes de twee grotere gemeenten met nog een vrij groot aantal Vlamingen uit handen van die stoute Franstaligen kunnen houden.
Nochtans zou dat misschien geen slecht idee geweest zijn. De bevolkingssamenstelling in de 'kleintjes' is tegenwoordig bijna identiek als die in de Brusselse buurgemeenten, en tegelijkertijd zouden de Vlaams-nationalistjes de twee grotere gemeenten met nog een vrij groot aantal Vlamingen uit handen van die stoute Franstaligen kunnen houden.
En de corridor kunnen tegenhouden
@Jeroen: ik heb er geen problemen mee dat er POL op de politievoertuigen staat, hoor. Het was alleen maar als reactie op Steven, die meende dat het was om de Franstaligen in Wemmel terwille te zijn. En dat klopt, maar de omgekeerde redenering klopt evenzeer, dat Frans als een rode lap op een (flamingante) stier zou werken.

@Jeroen: ik heb er geen problemen mee dat er POL op de politievoertuigen staat, hoor. Het was alleen maar als reactie op Steven, die meende dat het was om de Franstaligen in Wemmel terwille te zijn. En dat klopt, maar de omgekeerde redenering klopt evenzeer, dat Frans als een rode lap op een (flamingante) stier zou werken.
Het was origineel enkel voorzien om politie te plaatsen op die wagens, het is op vraag van die politieke partijen in Wemmel dat het veranderd is, het is nu net Wemmel die uit diezelfde politiezone wil stappen en bij de zone Brussel wil gaan.
Tja, het is dan ook wettelijk voorzien dat in faciliteitengemeenten alles tweetalig staat aangekondigd, weliswaar met steeds dezelfde taal (de streektaal) als eerste.
Nogmaals, Brussel is een bestuurlijke chaos, het ligt financieel op apegapen en de tweetaligheid werkt niet. Het is mij dan ook raadsel waarom men per se nog meer mensen en gemeenten in dat zwarte gat wil trekken. Dit kan misschien als een zware schok voor Brusselaars klinken maar jullie leefomgeving is voor de meeste niet-Brusselaars totaal niet benijdenswaardig.MIVB-reiziger schreef:Dehaene speelde naar verluidt naar het idee om Wemmel en Merchtem te fuseren en de faciliteiten bijgevolg af te schaffen, idem voor Sint-Genesius-Rode en Beersel of Hoeilaart (?), en de rest (kleintjes) dan maar bij Brussel te voegen, maar we weten allemaal hoe dat afgelopen is...
Daar ga ik zelf wel over oordelen, en ik kan gerust stellen dat ik kan vergelijken.Jeroen schreef:Nogmaals, Brussel is een bestuurlijke chaos, het ligt financieel op apegapen en de tweetaligheid werkt niet. Het is mij dan ook raadsel waarom men per se nog meer mensen en gemeenten in dat zwarte gat wil trekken. Dit kan misschien als een zware schok voor Brusselaars klinken maar jullie leefomgeving is voor de meeste niet-Brusselaars totaal niet benijdenswaardig.MIVB-reiziger schreef:Dehaene speelde naar verluidt naar het idee om Wemmel en Merchtem te fuseren en de faciliteiten bijgevolg af te schaffen, idem voor Sint-Genesius-Rode en Beersel of Hoeilaart (?), en de rest (kleintjes) dan maar bij Brussel te voegen, maar we weten allemaal hoe dat afgelopen is...
Je kan het weinig anders noemen dan een chaos. 19 burgemeesters met evenveel verschillen in beleid. 1 regering voor dit gewest met 19 gemeenten.
Zoveel verkrotting te zien in bijna alle 19. Een aantal politiezones ipv 1 grote politiezone wat die stad nodig heeft. Brussel moet gewoon dringend werk maken om zijn eigen interne keuken op gebied van politiewerking, beleid van de 19 te stroomlijnen en vooral te vereenvoudigen.
Zoveel verkrotting te zien in bijna alle 19. Een aantal politiezones ipv 1 grote politiezone wat die stad nodig heeft. Brussel moet gewoon dringend werk maken om zijn eigen interne keuken op gebied van politiewerking, beleid van de 19 te stroomlijnen en vooral te vereenvoudigen.
Ik denk dat het veel makkelijker is gewoon meer geld te vragen....
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Uiteraard, dat is de eeuwige grote vraag, samen met het op de helling zetten van de tweetaligheid. Het zijn aspecten die al decennia terugkomen.dentheo schreef:Ik denk dat het veel makkelijker is gewoon meer geld te vragen....
Nu krijgt Brussel inderdaad te weinig geld, maar er is ook wel behoorlijk wat kritiek te geven op de Brusselse politiek. Het hele kluwen van gemeentes, gemeentelijke vzw's, Vlaamse Gemeenschap, Vlaamse Gemeenschapscommissie, Franse Gemeenschapscommissie en Gemeenschap, Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie, Gewest, Beliris, Federale regering... werkt elkaar soms inderdaad tegen. Maar dat is ook alleen maar omdat werkelijk iederen hier een (dikke) vinger in de pap wil hebben. Alleen de Europese instellingen zijn nergens rechtstreeks vertegenwoordigd.
En los daarvan ben ik het verre van eens met elke beleidsbeslissing die hier wordt genomen, maar goed, ik zou in elke gemeente wellicht opmerkingen hebben. Bepaalde zaken mogen ook wel eens doordringen bij onze heren en dames politici, bijvoorbeeld dat properheid meer is dan een luxe, maar noodzakelijk voor de leefkwaliteit van de stad. Dat de én-én-politiek, waar men de zachte mobiliteit wil bevorderen zonder het autoverkeer aan te (durven) pakken, niet vol te houden is. Dat je moeite moet doen om economische activiteit in de stad te houden, het wordt je niet zomaar in de schoot geworpen, zelfs niet in Brussel.
Wil je echter ook mijn kritiek horen op de Vlaamse politiek? Daar kan ik ook een potje over zagen, hoor.
En los daarvan ben ik het verre van eens met elke beleidsbeslissing die hier wordt genomen, maar goed, ik zou in elke gemeente wellicht opmerkingen hebben. Bepaalde zaken mogen ook wel eens doordringen bij onze heren en dames politici, bijvoorbeeld dat properheid meer is dan een luxe, maar noodzakelijk voor de leefkwaliteit van de stad. Dat de én-én-politiek, waar men de zachte mobiliteit wil bevorderen zonder het autoverkeer aan te (durven) pakken, niet vol te houden is. Dat je moeite moet doen om economische activiteit in de stad te houden, het wordt je niet zomaar in de schoot geworpen, zelfs niet in Brussel.
Wil je echter ook mijn kritiek horen op de Vlaamse politiek? Daar kan ik ook een potje over zagen, hoor.

groentje schreef:Dat de én-én-politiek, waar men de zachte mobiliteit wil bevorderen zonder het autoverkeer aan te (durven) pakken, niet vol te houden is.
Dus U pleit voor het "treiteren" van de automobilist omdat het openbaar vervoer "geen kwaliteit" kan leveren ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide