Pagina 10 van 146
Re: ETCS in België.
Geplaatst: 20 sep 2012, 21:07
door groentje
@Steven: Traffic Control is enkele de concentratie van de dispatching, niet van de seinhuizen. Daar is men nog altijd mee bezig. Het Nederlandse treindienstleiding betekent een blokpost in NMBS-iaans.
Re: ETCS in België.
Geplaatst: 20 sep 2012, 21:08
door Steven
hehe kan zijn, maar dit alles staat compleet los van de installatie van etcs, want die heeft niets te maken met de bediening op seinhuizen. ETCS is iets dat je langs de lijn en op de treinen gaat vinden.
Re: ETCS in België.
Geplaatst: 20 sep 2012, 21:14
door groentje
Klopt, al zijn er bepaalde zaken die ook gevolgen hebben op het seinhuis. En het is logisch dat het makkelijkst ETCS wordt ingevoerd in een actiegebied van een EBP-post.
Re: ETCS in België.
Geplaatst: 21 sep 2012, 17:55
door Shrek
groentje schreef:Klopt, al zijn er bepaalde zaken die ook gevolgen hebben op het seinhuis. En het is logisch dat het makkelijkst ETCS wordt ingevoerd in een actiegebied van een EBP-post.
De post zelf heeft er niets mee te maken, wel het onderliggende inklinkingssysteem.
De post kan een klassiek bord hebben of een EBP-bord. Beiden kunnen samenwerken met all-relais seinen en plp (geprogrammeerde) seinen. Het is die inklinking in plp die veel makkelijker info kan doorgeven aan ETCS-bakens. Al bestaan er ook relais-systemen voor ETCS Level 1. Dit houdt enkele beperkingen in, maar het werkt wel (onder andere Dinant-Namen en Leuven-Mechelen zijn ETCS op all-relais).
Om een RBC op te zetten heb je wel plp nodig.
Re: ETCS in België.
Geplaatst: 21 sep 2012, 18:32
door groentje
Het is dus niet onmogelijk, maar wel eenvoudiger om te doen met EBP-PLP, als ik je goed begrijp. Dat was ook ongeveer wat ik wou zeggen

Re: ETCS in België.
Geplaatst: 21 sep 2012, 21:33
door nahoj
deadlock schreef:dentheo schreef:Ooit circuleerden er getallen van 200.000 Euro per lok. (+- 10% van de prijs van een diesellok!!)
Is dat nog het huidige prijsniveau ?
Nee het is veel goedkoper geworden.
Zeker niet 'veel' goedkoper.
Re: ETCS in België.
Geplaatst: 21 sep 2012, 23:25
door dentheo
nahoj schreef:deadlock schreef:dentheo schreef:Ooit circuleerden er getallen van 200.000 Euro per lok. (+- 10% van de prijs van een diesellok!!)
Is dat nog het huidige prijsniveau ?
Nee het is veel goedkoper geworden.
Zeker niet 'veel' goedkoper.
En de prijs die ik noemde was als optie bij een nieuwe lok.
Dat kan best nu iets lager zijn, maar een oude lok ETCS geven zal waarschijnlijk duurder zijn.
Wel niet zo'n groot prijsverschil als airco achteraf inbouwen in een auto (hoop ik)...
Re: ETCS in België.
Geplaatst: 22 sep 2012, 00:36
door Shrek
dentheo schreef:En de prijs die ik noemde was als optie bij een nieuwe lok.
Dat kan best nu iets lager zijn, maar een oude lok ETCS geven zal waarschijnlijk duurder zijn.
Wel niet zo'n groot prijsverschil als airco achteraf inbouwen in een auto (hoop ik)...
Het zou mij niet verbazen, het is een heel ingrijpende ombouw. De EVC staat immers met bijna alles van de trein in verbinding: panto's, remmen, waakpedaal, DUR, koplampen, kroko-borstel, snelheidsmeters op de assen, zwarte doos, noodhendels, ...
Je moet de trein dus helemaal open gooien voor je kan beginnen werken. Niet te vergeten dat je ook een nieuwe stuurtafel moet installeren met een DMI in.
In niets te vergelijken dus met een TBL1+ doosje dat even wordt vastgevezen (en wat ook al redelijk duur is en een week tijd vraagt).
Re: ETCS in België.
Geplaatst: 22 sep 2012, 00:43
door Retard
Kost het installeren van ETCS en EVC op een betstaande trein niet tien of honderd keer meer dan een TBL+?
Re: ETCS in België.
Geplaatst: 23 sep 2012, 22:00
door nahoj
Retard schreef:Kost het installeren van ETCS en EVC op een betstaande trein niet tien of honderd keer meer dan een TBL+?
Zal inderdaad op zijn minst een factor 10 zijn.
Wat ook meespeelt is het veiligheidsniveau. TBL1+ is een hulpuitrusting, geen veiligheidsuitrusting, zoals ETCS.
Re: ETCS in België.
Geplaatst: 23 sep 2012, 22:38
door Shrek
nahoj schreef:Wat ook meespeelt is het veiligheidsniveau. TBL1+ is een hulpuitrusting, geen veiligheidsuitrusting, zoals ETCS.
Inderdaad, alles wat met ETCS te maken heeft moet SIL4 zijn (safety integrity level). Oftewel een kans op falen van 10−9 per uur. Het hoeft niet te verbazen dat dit extra controles en dus extra kosten met zich meebrengt.
Re: ETCS in België.
Geplaatst: 24 sep 2012, 02:54
door Asterix
Shrek schreef:Beiden kunnen samenwerken met all-relais seinen en plp (geprogrammeerde) seinen.
Wat is het verschil?
Re: ETCS in België.
Geplaatst: 24 sep 2012, 10:12
door dentheo
Shrek schreef:nahoj schreef:Wat ook meespeelt is het veiligheidsniveau. TBL1+ is een hulpuitrusting, geen veiligheidsuitrusting, zoals ETCS.
Inderdaad, alles wat met ETCS te maken heeft moet SIL4 zijn (safety integrity level). Oftewel een kans op falen van 10−9 per uur. Het hoeft niet te verbazen dat dit extra controles en dus extra kosten met zich meebrengt.
Alhoewel veruit de meeste van die testen gebeuren op de racks, gebeuren dus niet
per locomotief.
Die kosten worden dus uitgesmeerd.
Maar in een bestaande lok, antennes bijplaatsen , plaats zoeken voor de kast en alles bekabelen zal wel aardig wat kosten.
Re: ETCS in België.
Geplaatst: 24 sep 2012, 11:12
door K V B
dentheo schreef:
En de prijs die ik noemde was als optie bij een nieuwe lok.
Dat kan best nu iets lager zijn, maar een oude lok ETCS geven zal waarschijnlijk duurder zijn.
Het achteraf inbouwen van ETCS in de ICE (om in Zwitserland op de NBS te mogen) heeft ongeveer een 800000 euro per stel gekost...
ETCS is immers meer dan enkel maar een treinbeveiligingssysteem. Je moet eigenlijk zowat alles in de stuurpost ook nog eens vervangen.
Re: ETCS in België.
Geplaatst: 24 sep 2012, 11:37
door Steven
Alles vervangen in de stuurpost is sterk overdreven hoor. Het komt er vooral op neer dat je de stuurpost moet aanpassen voor het plaatsen van de nodige schermen voor etcs. Alle andere functies blijven gewoon. Standaard heeft ETCS maar 1 scherm nodig, maar aangezien dit niet echt praktisch in geval van defecten plaatst men er standaard twee om er voor te zorgen dat men altijd kan blijven rijden. Afhankelijk van het type voertuig zal men dan het tweede scherm in normale omstandigheden gebruiken voor andere functies of gewoon buiten dienst plaatsen (zoals op de M6)