Pagina 91 van 222
Re: De nieuwe loks reeks 18
Geplaatst: 04 mei 2011, 19:47
door Steven
De opleiding is van loc tot loc verschillend, voor de nieuwe reeks 18 voorziet men 5 dagen, voor de reeks 13 waren er dat 4, alsook voor de reeksen 21 en 27, voor de stuurrijtuigen voorziet men 1 dag.
Re: De nieuwe loks reeks 18
Geplaatst: 04 mei 2011, 20:01
door Robin
misschien omdat er nu een computer aan te pas komt dat het langer duurt en ook meer elektronica?
Re: De nieuwe loks reeks 18
Geplaatst: 04 mei 2011, 20:06
door Steven
Je moet het anders bezien. Je hebt altijd een deel theorie en een deel praktijk. Het is een splinternieuwe loc ook voor de instructeurs, iedereen moet zijn weg nog wat zoeken. Alles neemt voor zoiets dus net iets meer tijd. Nu neemt men ook de gelegenheid om eventueel een kort ritje te doen met de loc in niet commerciële dienst. Ze hebben dus iets meer tijd om met de loc te spelen. Anders is het als er opleiding moet gegeven worden van een bestaande loc in commerciële dienst. Dan is het niet altijd evident om er ergens 1 of 2 vrij te houden voor opleiding op te geven. Instructeurs moeten dan is wat meer kunnen improviseren. Het is een loc waar de bestuurder weinig zelf moet aan doen op gebied van klaarmaken of herstellingen omdat de elektronica veel van die taken op zich neemt. Je moet als TB wel veel meer kunnen analyseren, evalueren van wat er is gebeurd. Een motor gaat volledig zichzelf buiten dienst stellen zonder tussenkomst van de TB, maar dat neemt niet weg dat de TB dit moet kunnen vaststellen en eventueel bijkomende handelingen uitvoeren. Het betreft dan het inlichten van een tractieverdeler zodat die zich kan bezig houden met het buiten dienst nemen van de loc voor eventuele herstelling indien nodig.....
Re: De nieuwe loks reeks 18
Geplaatst: 04 mei 2011, 20:54
door Stijn91
Meer electronica zal waarschijnlijk ook betekenen dat de locomotief sneller defect kan zijn.
Re: De nieuwe loks reeks 18
Geplaatst: 04 mei 2011, 22:12
door kika
Steven schreef:De opleiding is van loc tot loc verschillend, voor de nieuwe reeks 18 voorziet men 5 dagen, voor de reeks 13 waren er dat 4, alsook voor de reeksen 21 en 27, voor de stuurrijtuigen voorziet men 1 dag.
Ik veronderstel dat je eerst de loc moet kennen voor je een stuurrijtuig kan gebruiken, ook al ken je het betreffende stuurrijtuig al in combinatie met een andere loc?
Re: De nieuwe loks reeks 18
Geplaatst: 04 mei 2011, 23:33
door Shrek
Stijn91 schreef:Meer electronica zal waarschijnlijk ook betekenen dat de locomotief sneller defect kan zijn.
Dat is niet zeker zo. Hoogstaande elektronica kan het aantal defecten net verminderen. Als er rommel inzit zullen er meer defecten zijn

Re: De nieuwe loks reeks 18
Geplaatst: 04 mei 2011, 23:59
door AlexNL
Shrek schreef:Hoogstaande elektronica kan het aantal defecten net verminderen.
Locomotieven en treinstellen van Alstom kunnen worden uitgerust met een systeem genaamd "TrainTracer". Hiermee krijgt het onderhoudspersoneel vroegtijdig meldingen over componenten die mogelijk in de toekomst gaan falen zodat zij hierop kunnen acteren. De Pendolino's op de West Coast Main Line in het Verenigd Koninkrijk zijn met dit systeem uitgerust zodat de monteurs aan het einde van de reguliere dienst meteen kunnen beginnen met het onderhoud op het treinstel.
Iedere trein kan hiermee worden uitgerust, zou me niet verbazen als de HLE18 ook zoiets aan boord krijgt.
Re: De nieuwe loks reeks 18
Geplaatst: 05 mei 2011, 02:27
door Steven
kika schreef:Steven schreef:De opleiding is van loc tot loc verschillend, voor de nieuwe reeks 18 voorziet men 5 dagen, voor de reeks 13 waren er dat 4, alsook voor de reeksen 21 en 27, voor de stuurrijtuigen voorziet men 1 dag.
Ik veronderstel dat je eerst de loc moet kennen voor je een stuurrijtuig kan gebruiken, ook al ken je het betreffende stuurrijtuig al in combinatie met een andere loc?
Het bijhorende stuurrijtuig krijg je inderdaad als laatste, je kan natuurlijk een stuurrijtuig kennen in combinatie met 1 loc niet noodzakelijk met alle mogelijke loc combinaties
Re: De nieuwe loks reeks 18
Geplaatst: 05 mei 2011, 02:41
door Shrek
Steven schreef:Het bijhorende stuurrijtuig krijg je inderdaad als laatste, je kan natuurlijk een stuurrijtuig kennen in combinatie met 1 loc niet noodzakelijk met alle mogelijke loc combinaties
Is er dan zoveel verschil tussen M6+27 en M6+13?
Ik dacht dat het stuurrijtuig identiek bestuurd wordt en dat de signalen dan worden omgezet naar een taal voor de loc leesbaar.
Re: De nieuwe loks reeks 18
Geplaatst: 05 mei 2011, 17:47
door 260689
Shrek schreef:Steven schreef:Het bijhorende stuurrijtuig krijg je inderdaad als laatste, je kan natuurlijk een stuurrijtuig kennen in combinatie met 1 loc niet noodzakelijk met alle mogelijke loc combinaties
Is er dan zoveel verschil tussen M6+27 en M6+13?
Ik dacht dat het stuurrijtuig identiek bestuurd wordt en dat de signalen dan worden omgezet naar een taal voor de loc leesbaar.
Er zit inderdaad een verschil, de panto's van de 27 moet men omhoog laten of af laten via de BISD (Steven, ik schrijf dit toch juist he?). Als je met de 13 achteraan hangt moet je de panto's met behulp van de draaiknoppen naar boven of beneden laten, wat ook voor de 13 van toepassing is dat men ook de spanning kan wisselen met behulp van een 2de draaiknop naast de andere. (ik hoop dat mijn uitleg een beetje correct is).
Re: De nieuwe loks reeks 18
Geplaatst: 05 mei 2011, 17:58
door Steven
de manier van oplaten en neerlaten stroomafnemer is voor beide hetzelfde, maar voor de reeks 27 moet je een aantal relais in overeenstemming krijgen alvoor je de lok in dienst krijgt, hiervoor zijn bepaalde handelingen nodig die bij de reeks 13 volledig ontbreken. Verder is de mux versie voor de 27 heel beperkt daar waar een hle13 meer info doorgeeft.
Re: De nieuwe loks reeks 18
Geplaatst: 05 mei 2011, 18:01
door Robin
bij de M6 zal je snel merken dat deze veel weg heeft van een 13 dan een 27.
De uitleg over de 13 hierboven klopt alvast

.
Re: De nieuwe loks reeks 18
Geplaatst: 05 mei 2011, 18:06
door Steven
de cruise controle functie werkt enkel samen met een HLE13 en zo zijn er nog wel wat verschillen.
Re: De nieuwe loks reeks 18
Geplaatst: 05 mei 2011, 21:08
door dentheo
Vanaf welke reeks loks hebben wij in België cruise controle ? 11, 21, 27 toch nog niet dacht ik ?
Re: De nieuwe loks reeks 18
Geplaatst: 05 mei 2011, 22:07
door Mark7758
De 13 en de 28 en 29. (Laatste alleen als de juiste versie software is geinstalleerd)