Pagina 92 van 222
Re: De nieuwe loks reeks 18
Geplaatst: 09 mei 2011, 11:08
door sammarco1
Deze week doet de 1807 testritten.... voor diegene die wat foto's willen maken....
zou tof zijn.... Ik zit in Croatie, dus geen tijd, jammer.
Re: De nieuwe loks reeks 18
Geplaatst: 09 mei 2011, 18:08
door 2012
Mark7758 schreef:De 13 en de 28 en 29. (Laatste alleen als de juiste versie software is geinstalleerd)
De type 20 heeft ook cruise control, tractie valt wel as em op snelheid is, maar in bergaf gaat hij ni remmen om op snelheid te blijven echter, wat een 13 wel doet.
Re: De nieuwe loks reeks 18
Geplaatst: 09 mei 2011, 18:39
door Hans2409
Waar en wanneer is de 1807 te spotten?
Re: De nieuwe loks reeks 18
Geplaatst: 09 mei 2011, 18:46
door Treinen9880
Hans2409 schreef:Waar en wanneer is de 1807 te spotten?
dit vroeg ik mij ook af
Re: De nieuwe loks reeks 18
Geplaatst: 10 mei 2011, 09:17
door 29013
de testritten zijn toch voorbij.
de typ 18 werdt op 1 mei overgedragen aan nmbs na een keuring door belgorail.
Re: De nieuwe loks reeks 18
Geplaatst: 10 mei 2011, 10:17
door bobke
29013 schreef:de testritten zijn toch voorbij.
de typ 18 werdt op 1 mei overgedragen aan nmbs na een keuring door belgorail.
De echte testritten zijn misschien gedaan om gehomologeerd te worden. Maar uiteindelijk moet elke loc wel eerst wat kilometer op zijn teller staan om in dienst te kunnen gaan. Nu is het de beurt aan de 1807 blijkbaar; die hebben we hier nog niet gezien in oostende.
Re: De nieuwe loks reeks 18
Geplaatst: 10 mei 2011, 10:36
door kars
Er is een verschil tussen een proef- en een afleveringsrit. De proefritten zijn blijkbaar afgerond maar elke loc maakt nog wel een afleveringsrit alvorens ze door de NMBS worden overgenomen.
Re: De nieuwe loks reeks 18
Geplaatst: 10 mei 2011, 10:58
door dentheo
kars schreef:Er is een verschil tussen een proef- en een afleveringsrit. De proefritten zijn blijkbaar afgerond maar elke loc maakt nog wel een afleveringsrit alvorens ze door de NMBS worden overgenomen.
Lijkt mij logisch.
Toch was er ooit het gerucht dat
elke privé lok moest gekeurd worden alvorens hij in Belgie ingezet mocht worden, geldt dat dan niet voor NMBS ?
Of is dat een misverstand en is het zoals bij wagens een prototype keuren en daarna "attest van gelijkvormigheid" en rijden ?
Re: De nieuwe loks reeks 18
Geplaatst: 10 mei 2011, 11:11
door kars
Blijbkaar was dat niet duidelijk, gezien het bericht van 29013.

Re: De nieuwe loks reeks 18
Geplaatst: 10 mei 2011, 22:37
door FLV-FGSP
Lok 18 kwam vandaag ook ter sprake in de Kamercommissie Infrastructuur:
06 Vraag van de heer Tanguy Veys aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de eerste minister, over "de homologatieproblemen van 60 nieuwe locomotieven T18" (nr. 3427)
06.01 Tanguy Veys (VB): Mevrouw de voorzitter, mijnheer de staatssecretaris, in 2008 keurde de NMBS het principe goed voor de bestelling van een reeks nieuwe locomotieven. In 2009 werd bij Siemens in Duitsland de bestelling voor 60 locomotieven van het type T18 geplaatst.
Tijdens de hoorzitting van 8 november 2010 van de bijzondere commissie belast met het onderzoek naar de veiligheid van het spoorwegennet in België naar aanleiding van het dramatisch treinongeval in Buizingen verklaarde de gedelegeerd bestuurder van de NMBS Marc Descheemaecker dat de NMBS de verantwoordelijkheid voor de levering van deze locomotief volledig aan de fabrikant heeft gelaten.
Ik citeer hem: "De NMBS heeft aan de fabrikant het vereiste type locomotief doorgegeven dat gehomologeerd, gecertificeerd en getest moet zijn. Dat vormde de verantwoordelijkheid van de fabrikant. Siemens heeft die verantwoordelijkheid genomen en heeft de marktraadpleging gewonnen met een zeer scherpe prijs. Het vormt nu hun probleem om zo snel mogelijk die producten te leveren. Dan pas worden zij betaald. Zij hebben bepaalde problemen gekend met de homologatieprocedure. In het eerste kwartaal van 2011 verwachten wij dat de homologatieprocedure wordt afgesloten, zodat wij in het tweede trimester de eerste locomotieven type 18 zullen kunnen inzetten in de commerciële dienst. Concreet betekent dit dat een volledig gehomologeerd, gecertificeerd en industrieel afgewerkt product aan ons zal worden geleverd. Op dat moment kan de opleiding beginnen. Het tweede trimester van het jaar 2011 zullen de locomotieven dus commercieel in dienst komen. Die afspraken zijn gemaakt met Siemens. Ook de betalingsplanning, uiteraard met het publiek geld, volgt die logica. In die zin hebben wij naar mijn mening voor de belastingbetaler ook juist gehandeld.”
Tijdens de hoorzitting van 15 maart 2011 van de commissie voor de Infrastructuur over het vervoerbeleid van de NMBS-Groep, meer in het bijzonder over de stiptheid, verklaarde dezelfde gedelegeerde bestuurder van de NMBS Descheemaecker echter dat de levering opnieuw de nodige vertraging kent.
Een van de problemen blijft de homologatie door de Dienst Veiligheid en Interoperabiliteit der Spoorwegen, waarbij de aanslepende discussie onder meer zou gaan over 1 of 2 schermen in de stuurpost. Nochtans ging de NMBS er steeds van uit dat reeds voor de productie van de T18 door Siemens het nodige overleg plaatsvond en de nodige afspraken tussen Siemens en DVIS op vlak van homologatie werden gemaakt.
Daardoor staan op dit moment de reeds afgewerkte locomotieven T18 bij Siemens in Duitsland te verkommeren.
Ik heb een foto meegebracht van de locomotieven, zeer degelijk materiaal, die daar staan te verstoffen. Hopelijk groeien er nog geen bomen in.
Dat terwijl de treinreiziger dagelijks geconfronteerd wordt met verouderd en versleten treinmateriaal dat door veelvuldige defecten en gebrek aan vervangonderdelen mee verantwoordelijk is voor nog eens barslechte stiptheidscijfers daarbovenop.
In antwoord op een schriftelijke vraag van de heer Bastin heeft minister Vervotte laten weten dat de NMBS van Siemens reeds 21 miljoen euro voor de leveringsachterstand heeft ontvangen. Die centen zijn wel mooi meegenomen, maar ik denk dat de levering van het materiaal vooral belangrijk is.
Welk overleg, voorafgaand aan de productie, vond plaats tussen Siemens en DVIS inzake de homologatie van de T18’s? Welke afspraken werden gemaakt? Sinds wanneer is de discussie tussen Siemens en DVIS inzake de homologatie van de reeds afgewerkte T18’s aan de gang? Waarom werden tot op heden de T18’s door DVIS nog steeds niet gehomologeerd? Welke maatregelen moeten nog worden genomen door Siemens? Wanneer is de homologatie van de T18’s door DVIS en de eventuele levering door Siemens aan de NMBS vooropgesteld?
De voorzitter: Bedankt voor het beeldmateriaal van de toestand ter plekke.
06.02 Staatssecretaris Etienne Schouppe: Mijnheer Veys, op basis van de wet inzake de exploitatieveiligheid van de spoorwegen is de veiligheidsinstantie verantwoordelijk voor het afleveren van de toelating tot indienststelling van de bedoelde locomotief.
De wet inzake de interoperabiliteit van het spoorwegsysteem bepaalt de wijze van evalueren en eveneens de elementen die moeten worden geverifieerd door de veiligheidsinstantie. De wet bepaalt dat de aanvrager een keuringsverklaring moet voorleggen. Deze keuringsverklaring moet vergezeld zijn van de nodige attesten en certificaten. Voor het bekomen van deze attesten en certificaten komt de veiligheidsinstantie niet tussenbeide. De aanvrager moet een beroep doen op een aangewezen instantie voor de nationale voorschriften en op een aangemelde instantie voor de internationale voorschriften. Deze instanties volgen het volledige proces op, zowel wat het design, de productie en de testen betreft.
Tijdens de twee fases komt de veiligheidsinstantie niet tussenbeide. De veiligheidsinstantie start met de opvolging op het ogenblik dat de testen starten.
De veiligheidsinstantie volgde vanaf maart 2009 de testen, die verlopen onder het toezicht van de aangemelde en aangewezen instanties. Deze testen liepen tot 18 mei 2010. De veiligheidsinstantie ontving de vraag voor toelating tot indienststelling op 26 mei 2010. Daar de veiligheidsinstantie het dossier al meer dan een jaar volgde, heeft deze instantie de toelating tot indienststelling afgeleverd op 4 juni 2010.
De configuratie waarvoor de toelating was gevraagd, was: de locomotief, uitgerust met MEMOR en TBL-2, en dus geschikt om te rijden op de lijn Leuven-Liège. De aanvrager heeft later, in de loop van 2010, de veiligheidsinstantie op de hoogte gebracht dat hij toelating zou vragen voor een configuratie die is uitgerust met TBL1-+. De veiligheidsinstantie volgt sinds 11 januari 2011 de testen met deze configuratie op.
Bij de eerste testen zijn niet-conformiteiten met de systeemvoorschriften vastgesteld. De aanvrager werkt op dit ogenblik aan een aangepaste versie. Een nieuwe reeks testritten was gepland voor de periode 24 maart tot 5 april. Deze testen hebben aangetoond dat aan de technische voorschriften in verband met TBL1 voldaan is.
Sommige verbeteringen blijven evenwel noodzakelijk.
DVIS en de aanvrager hebben intens samengewerkt in verband met het uitwerken van het dossier voor de aanvraag van de toelating. De aanvrager heeft zijn dossier met de vraag voor toelating tot indienststelling ingediend op 27 april 2011. Dankzij de reeds gestarte analyse door de veiligheidsinstantie heeft deze op 28 april 2011 een toelating tot ingebruikneming voor acht locomotieven kunnen afleveren.
De toelating is beperkt tot 20 juli 2011. In deze periode moet de aanvrager de nodige verbeteringen aanbrengen en een actieplan opstellen voor de nog openstaande punten.
De uiteindelijke levering door de leverancier aan de NMBS en de aanvaarding door de NMBS van de locomotief is een volgende fase die moet worden afgesproken tussen de leverancier en de NMBS.
06.03 Tanguy Veys (VB): Mevrouw de voorzitter, ik zal proberen kort te zijn.
Mijnheer de staatssecretaris, ik dank u voor uw antwoord. Het is een beetje spijtig dat dit allemaal zo lang duurt, zeker omdat de NMBS intussen andere locomotieven moet huren. Het gaat toch om treinstellen die door ons werden besteld en in Duitsland nog steeds stof staan te vergaren, terwijl er elders in Europa wel al rondrijden. Dat zorgt voor de nodige frustratie, zowel bij de treinreizigers als bij het spoorwegpersoneel.
Re: De nieuwe loks reeks 18
Geplaatst: 11 mei 2011, 23:28
door Steven
Voorlopig zijn alle ritten en opleidingen geschrapt.
Re: De nieuwe loks reeks 18
Geplaatst: 11 mei 2011, 23:49
door AlexNL
Wat? Waarom? Ik dacht dat het juist goed ging met de HLE18 en dat hij binnenkort eindelijk in dienst zou komen?
Re: De nieuwe loks reeks 18
Geplaatst: 12 mei 2011, 00:14
door Steven
Problemen met hoogspanningskabels in de machinekamer of zoiets volgens ik heb opgevangen. Er mag niemand meer in de machinekamer als de loc in dienst is wat het dus juist is weet ik ook niet maar tot nader bericht is alles weer opgeschort.
Re: De nieuwe loks reeks 18
Geplaatst: 12 mei 2011, 07:34
door Stef
Het zoveelste draadje in dit soaptopic... Daar gaat Descheemaeker zijn uitspraak in volt enkele weken geleden

Re: De nieuwe loks reeks 18
Geplaatst: 12 mei 2011, 10:27
door dentheo
Ik begin mij wel langzaam vragen te stellen.
Siemens is volgens mijn mening geen "rommel".
Hebben we hier te maken met het feit dat alle tractieingenieurs van het controleorganisme oude NMBS Althom-ACEC jongens zijn ?
Een beetje zoals men aan Mercedes auto-fans een Citroën zou laten "goedkeuren" ?
Dan komt er aan het gevit waarschijnlijk ook geen einde.
Dan is het geluid bij het sluiten van een deur zelfs "onacceptabel"