Pagina 93 van 146

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 23 jun 2020, 09:42
door jan_olieslagers
Dat de energiekost hoger is kan ik zeker snappen, maar dat is toch een kost voor de vervoerder en niet voor Infrabel zou ik verwachten.
Is dat wel zo? Zou Infrabel voor iedere individuele trein het electriciteitsverbruik aanrekenen aan de betreffende vervoerder? Het lijkt me onwaarschijnlijk dat dat kan gemeten worden, het zou trouwens niet simpel worden.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 23 jun 2020, 09:48
door Shrek
jan_olieslagers schreef:
Dat de energiekost hoger is kan ik zeker snappen, maar dat is toch een kost voor de vervoerder en niet voor Infrabel zou ik verwachten.
Is dat wel zo? Zou Infrabel voor iedere individuele trein het electriciteitsverbruik aanrekenen aan de betreffende vervoerder? Het lijkt me onwaarschijnlijk dat dat kan gemeten worden, het zou trouwens niet simpel worden.
Bij moderne treinen wordt dat gemeten en gebruikt in de facturatie, oudere treinen betalen een vast forfait.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 23 jun 2020, 10:10
door JHS2013
Hoe zit het met de ontwikkeling van ETCS1 LS? Is dat al ergens operationeel?

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 23 jun 2020, 10:15
door Shrek
JHS2013 schreef:Hoe zit het met de ontwikkeling van ETCS1 LS? Is dat al ergens operationeel?
Het is nog niet beschikbaar voor de klanten, maar voor Infrabel testen is een stuk van L132 al uitgerust.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 23 jun 2020, 20:01
door nick
Ik hoop dat ze gaan beseffen dat LS geen goed idee is [emoji85] maar ik vrees er voor...

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 23 jun 2020, 20:10
door Steven
Waarom niet? Voor de lijntjes waar 1 trein per uur komt volstaat dat toch.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 23 jun 2020, 20:14
door CursorX
Steven schreef: 23 jun 2020, 20:10 Waarom niet? Voor de lijntjes waar 1 trein per uur komt volstaat dat toch.
Maar voor een lijn Als lijn 66 is dit wel vervelend... en die lijn wordt er niet kalmer op.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 23 jun 2020, 20:17
door Shrek
nick schreef: 23 jun 2020, 20:01 Ik hoop dat ze gaan beseffen dat LS geen goed idee is [emoji85] maar ik vrees er voor...
Zelfs de mensen die eraan werken weten dat LS slechts een halfslachtige technologie is. De bedoeling van Infrabel is dan ook de LS te vervangen door level 2 in een volgende fase.
Maar op korte termijn is LS wel een goede manier om snel de interoperabiliteit te garanderen.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 23 jun 2020, 20:29
door AlexNL
Voor de geïnteresseerden, Infrabel heeft de ETCS-uitrolkaart op haar website bijgewerkt. Dit is de laatste stand van zaken:
Afbeelding

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 24 jun 2020, 06:52
door nick

Steven schreef:Waarom niet? Voor de lijntjes waar 1 trein per uur komt volstaat dat toch.
Op zulke lijntjes wel, maar dat gaat Infrabel hun visie niet zijn vrees ik...
Shrek schreef:
nick schreef: 23 jun 2020, 20:01 Ik hoop dat ze gaan beseffen dat LS geen goed idee is [emoji85] maar ik vrees er voor...
Zelfs de mensen die eraan werken weten dat LS slechts een halfslachtige technologie is. De bedoeling van Infrabel is dan ook de LS te vervangen door level 2 in een volgende fase.
Maar op korte termijn is LS wel een goede manier om snel de interoperabiliteit te garanderen.
Iedereen weet dat het slechts tijdelijk is, maar iedereen die al even bij de spoorwegen werkt weet ook dat tijdelijk zeer lang kan duren [emoji12]

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 24 jun 2020, 08:11
door pietje
nick schreef: 24 jun 2020, 06:52
Steven schreef:Waarom niet? Voor de lijntjes waar 1 trein per uur komt volstaat dat toch.
Op zulke lijntjes wel, maar dat gaat Infrabel hun visie niet zijn vrees ik...
De Visie van Infrabel is niet zo geheim hoor, in de netverklaring zit een kaartje (bijlage C, kaartje 7) met duidelijk opgelijst waar welke vorm van ETCS gaat uitgerold worden tegen 2025 en de lijnen met ETCS1LS zijn idd degenen die je kan verwachten.
Shrek schreef:
nick schreef: 23 jun 2020, 20:01 Ik hoop dat ze gaan beseffen dat LS geen goed idee is [emoji85] maar ik vrees er voor...
Zelfs de mensen die eraan werken weten dat LS slechts een halfslachtige technologie is. De bedoeling van Infrabel is dan ook de LS te vervangen door level 2 in een volgende fase.
Maar op korte termijn is LS wel een goede manier om snel de interoperabiliteit te garanderen.
Iedereen weet dat het slechts tijdelijk is, maar iedereen die al even bij de spoorwegen werkt weet ook dat tijdelijk zeer lang kan duren [emoji12]
Zelfs al betekent "tijdelijk" voor 1 of 2 lijnen dat het nog 20 jaar duurt eer die omgebouwd worden naar ETCS2, dan nog blijft het grootste voordeel intact: het Belgische spoornet is volledig toegankelijk voor alle treinen die uitgerust zijn met ETCS level 1 en 2. Het levert ook geen achteruitgang op ten opzichte van de huidige situatie, want de beveiliging verslechtert niet.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 24 jun 2020, 09:16
door Shrek
CursorX schreef:
Steven schreef: 23 jun 2020, 20:10 Waarom niet? Voor de lijntjes waar 1 trein per uur komt volstaat dat toch.
Maar voor een lijn Als lijn 66 is dit wel vervelend... en die lijn wordt er niet kalmer op.
En wat is er juist vervelend?

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 24 jun 2020, 09:40
door CursorX
Shrek schreef: 24 jun 2020, 09:16
CursorX schreef:
Steven schreef: 23 jun 2020, 20:10 Waarom niet? Voor de lijntjes waar 1 trein per uur komt volstaat dat toch.
Maar voor een lijn Als lijn 66 is dit wel vervelend... en die lijn wordt er niet kalmer op.
En wat is er juist vervelend?
Alweer op een halfslachtig systeem te moeten rijden, NOG een systeem extra (ik zou hier al de reeds gekende tps kunnen opnoemen, maar ik vergeet er sowieso), terwijl de goede technologie bestaat en men het overal gelijk zou kunnen trekken...

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 24 jun 2020, 09:51
door nick
Hoewel het systeem voor Infrabel waarschijnlijk wel goed uitkomt is het voor een bestuurder zeer lastig om te rijden vind ik. ETCS is zeer goed, er is controle en je hebt er zicht op.

ETCS LS is zo van willen maar niet kunnen in mijn mening...

En zoals CursorX zegt, weer een nieuw veiligheidssysteem die toch weer weg zal vallen tegen dat we het goed kennen.

Als ze wachten met LS tot N1 bijna overal uitgerold is en direct in 1 stuk werk kan ik er nog mee leven maar niet in stukjes en brokjes zoals nu met ERCS N1, mooi voorbeeld is nu in Oostende... 8km ETCS

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 24 jun 2020, 10:07
door Shrek
CursorX schreef:
Shrek schreef: 24 jun 2020, 09:16
CursorX schreef: Maar voor een lijn Als lijn 66 is dit wel vervelend... en die lijn wordt er niet kalmer op.
En wat is er juist vervelend?
Alweer op een halfslachtig systeem te moeten rijden, NOG een systeem extra (ik zou hier al de reeds gekende tps kunnen opnoemen, maar ik vergeet er sowieso), terwijl de goede technologie bestaat en men het overal gelijk zou kunnen trekken...
Het grote voordeel van LS is net dat TBL1+ in 2025 afgeschaft kan worden. Dan wordt het lijstje eenvoudiger.