Pagina 94 van 94
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Geplaatst: 08 dec 2025, 22:19
door trainlovertje
rdv schreef: ↑08 dec 2025, 20:21
rvdborgt schreef: ↑08 dec 2025, 14:10
rdv schreef: ↑08 dec 2025, 13:39
Ik zou toch eens de bezettingscijfers van de ICEs tussen Brussel en Aachen (vv) willen zien. Ik zit toch regelmatig in een ICE waar de bezettingsgraad tot/na Aachen niet hoger is dan 20 % tot 30%.
Je zit duidelijk in andere treinen dan ik. En zo lage bezetting zie ik nooit meer. 50% of meer is gebruikelijk, en dat ook in de vroege trein uit Brussel.
Dankuwel en blij dat te horen.
Ik reis steeds zonder reservatie, en heb meestal een vouwfiets bij, ik zoek dus een plaats niet te ver van de bagageplaatsen (om mijn fiets in de gaten te kunnen houden) en meestal heb ik bij opstap in Luik ruim de keuze om twee lege plaatsen of zelfs een tafel zonder bezetting te vinden vlakbij de bagagevakken. Ik reis meestal op dinsdag of donderdag. Op maandag 10 november merkte ik wel dat de bezetting in de ICE 11 beduidend hoger lag dan ik gewend ben. Ik zal eens systematisch beginnnen tellen (enkele maanden geleden telde ik minder dan 10 mensen in het eerste rijtuig (51 plaatsen) op de ICE11 tussen Luik en Aken - waarbij ik me er bewust van ben dat het 1ste rijtuig wellicht het minst bezette is)

.
Ik heb toch dezelfde bevindingen als Rian. 20 tot 30% bezetting aan de grens heb ik de laatste jaren
nog niet misschien meegemaakt; de bezetting ligt inderdaad quasi minstens rond de helft. Al meermaals gezien dat reizigers moesten rechtstaan tot Luik in tweede klasse, meestal gebeurt dat op weekend- of feestdagen.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Geplaatst: 08 dec 2025, 22:24
door trainlovertje
Wel, dan krijgt Vlaanderen twee extra HST-lijnen binnen het jaar. En wie over een HST naar Oostende spreekt, moet zich misschien afvragen of een ICE over de dorsale wallone nuttig kan zijn, al is het om de communautaire vrede te bewaren
NB: dit ondermijnt misschien wel de NMBS-plannen/wensen om op termijn de IC 01 door te trekken naar Aken (en verder naar Keulen zoals GO.Rheinland dat zo graag wil).
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Geplaatst: 08 dec 2025, 23:27
door TKR
Ik verwacht toch dat NMBS deze trein elk uur of op z'n minst elke 2 uur wou laten rijden. Dan mag deze enkele rit per dag toch geen roet in het eten gooien hoop ik.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Geplaatst: 09 dec 2025, 22:44
door Harshan
trainlovertje schreef: ↑08 dec 2025, 22:24
Wel, dan krijgt Vlaanderen twee extra HST-lijnen binnen het jaar. En wie over een HST naar Oostende spreekt, moet zich misschien afvragen of een ICE over de dorsale wallone nuttig kan zijn, al is het om de communautaire vrede te bewaren
NB: dit ondermijnt misschien wel de NMBS-plannen/wensen om op termijn de IC 01 door te trekken naar Aken (en verder naar Keulen zoals GO.Rheinland dat zo graag wil).
Indien de bestemming van IC-01 verlegd wordt van Eupen naar Aken (Duitsland), gaat deze treinlijn dezelfde uren hebben als nu (2025)? Indien zo is, welke treinlijn zal dan naar Eupen gaan? En waarom mogen M6- en M7-dubbeldekstreinrijtuigen niet naar Duitsland gaan?
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Geplaatst: 09 dec 2025, 22:57
door K V B
Maar als je naar Gent en Brugge rijdt, dan is doorrijden naar Oostende (waar voldoende plaats is om de trein te parkeren) toch voor de hand liggend.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Geplaatst: 10 dec 2025, 01:42
door Shrek
Harshan schreef: ↑09 dec 2025, 22:44
trainlovertje schreef: ↑08 dec 2025, 22:24
Wel, dan krijgt Vlaanderen twee extra HST-lijnen binnen het jaar. En wie over een HST naar Oostende spreekt, moet zich misschien afvragen of een ICE over de dorsale wallone nuttig kan zijn, al is het om de communautaire vrede te bewaren
NB: dit ondermijnt misschien wel de NMBS-plannen/wensen om op termijn de IC 01 door te trekken naar Aken (en verder naar Keulen zoals GO.Rheinland dat zo graag wil).
Indien de bestemming van IC-01 verlegd wordt van Eupen naar Aken (Duitsland), gaat deze treinlijn dezelfde uren hebben als nu (2025)? Indien zo is, welke treinlijn zal dan naar Eupen gaan? En waarom mogen M6- en M7-dubbeldekstreinrijtuigen niet naar Duitsland gaan?
Er gaat *iets* naar Aken/Keulen rijden, maar het is lang niet gezegd dat dat de IC naar Oostende gaat zijn. In tegendeel, ik denk dat de kans eerder klein is. Ik verwacht eerder een extra trein met I11, die grotendeels parallel rijdt met de huidige IC's.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Geplaatst: 10 dec 2025, 06:46
door dovaere
Harshan schreef: ↑09 dec 2025, 22:44
En waarom mogen M6- en M7-dubbeldekstreinrijtuigen niet naar Duitsland gaan?
Over M7 is hier al eerder gezegd dat de rijtuigen niet omkunnen met de voedingsspanning 1 kV AC die door de locomotief onder de Duitse bovenleidingsspanning wordt geleverd.
Geldt voor M6 hetzelfde?
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Geplaatst: 10 dec 2025, 07:11
door trainspotterstef
In de Hafas nog niets te bespeuren van ICE 1110 1111 hopelijk rijden die voor wat afwisseling op de 50a

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Geplaatst: 10 dec 2025, 08:46
door TKR
dovaere schreef: ↑10 dec 2025, 06:46
Harshan schreef: ↑09 dec 2025, 22:44
En waarom mogen M6- en M7-dubbeldekstreinrijtuigen niet naar Duitsland gaan?
Over M7 is hier al eerder gezegd dat de rijtuigen niet omkunnen met de voedingsspanning 1 kV AC die door de locomotief onder de Duitse bovenleidingsspanning wordt geleverd.
Geldt voor M6 hetzelfde?
Er is tussen Welkenraedt en Aken een tunnel waar de M6 niet door kan. Zelfs als deze de voeding dus aankan, geraak je er nog niet.