Pagina 95 van 127
Re: Nachttreinen
Geplaatst: 01 dec 2023, 23:47
door Portbou
maarten schreef: ↑01 dec 2023, 14:57
"Im Nightjet an die Seine wird es kuschelig". Hoezo kuschelig? Word je met 10 reizigers in één coupé geplaatst? Of is de trein gewoon goed bezet.
Gewoon goed bezet. En geen rijtuigen voorhanden om de trein te kunnen verlengen...
maarten schreef: ↑01 dec 2023, 14:57
"in Deutschland sehr herausfordernd sei, Nachtzüge wirtschaftlich zu betreiben". Waarom?
De belangrijkste reden is dat er in Duitsland niets van staatssteun is. De nachttreinen Wenen/Berlijn X Brussel/Parijs worden in alle landen waar ze doorrijden op één of andere manier gesubsidieerd... maar niet in Duitsland.
Re: Nachttreinen
Geplaatst: 02 dec 2023, 09:13
door jan_olieslagers
Welke Belgische instantie subsidieert die?
Re: Nachttreinen
Geplaatst: 02 dec 2023, 09:45
door 260689
Met de nieuwe Dienstregeling zou de NJ E424/E425 naar/Van Schaarbeek ipv Vorst-Rijtuigen gaan.
Re: Nachttreinen
Geplaatst: 02 dec 2023, 10:12
door Portbou
jan_olieslagers schreef: ↑02 dec 2023, 09:13
Welke Belgische instantie subsidieert die?
De kosten voor rijpaden en energie bij Infrabel worden door de overheid gedragen.
Re: Nachttreinen
Geplaatst: 02 dec 2023, 15:42
door desirootje
Portbou schreef: ↑02 dec 2023, 10:12
jan_olieslagers schreef: ↑02 dec 2023, 09:13
Welke Belgische instantie subsidieert die?
De kosten voor rijpaden en energie bij Infrabel worden door de overheid gedragen.
voor 2 jaar, het klopt dus dat er nog werk nodig is om deze treinen te steunen op lang termijn
Re: Nachttreinen
Geplaatst: 03 dec 2023, 16:31
door wbrm
maarten schreef: ↑01 dec 2023, 14:57Waarom wordt er in Frankrijk niet meer gestopt? Die trein gaat vast niet over de LGV, dus je kunt in Sarrebourg, Nancy, Chalons-en-Champagne stoppen.
Ik ben gegeven de huidige paden geen fan van extra stops in Frankrijk. In Parijs arriveert die nu al laat. Extra stops ok maar dan moet het sneller of schuiven met aankomsttijden in Berlijn en Wenen.
Re: Nachttreinen
Geplaatst: 11 dec 2023, 17:38
door pmuy
Er lijkt iets veranderd te zijn aan het tariefsysteem van de Nightjet, toch voor de éénpersoonscompartimenten. Op 4 januari kost een dergelijk compartiment voor het traject Brussel-Wenen bijvoorbeeld €599,90 (of €774,90 voor een deluxe-compartiment). Met een Interrailpas bedraagt dit respectievelijk €364,90 en €599,90. Enkele maanden geleden was dit toch veel goedkoper?
Ook als ik de kostprijs van een Interrailreservering voor een éénpersoonscompartiment in maart opzoek, geraak ik niet onder de €300 of €490 voor een deluxe-compartiment. Dat zijn toch geen redelijke prijzen meer voor reizen in het dalseizoen...
Re: Nachttreinen
Geplaatst: 11 dec 2023, 17:41
door 260689
pmuy schreef: ↑11 dec 2023, 17:38
Er lijkt iets veranderd te zijn aan het tariefsysteem van de Nightjet, toch voor de éénpersoonscompartimenten. Op 4 januari kost een dergelijk compartiment voor het traject Brussel-Wenen bijvoorbeeld €599,90 (of €774,90 voor een deluxe-compartiment). Met een Interrailpas bedraagt dit respectievelijk €364,90 en €599,90. Enkele maanden geleden was dit toch veel goedkoper?
Ja, vele mensen die verlof hebben en die in de kerstvakantie vertrekken/aankomen. Logisch dat de laatste plaatsen duurder zijn. Kijk eens op eind januari/begin februari. Prijzen zullen dan vele goedkoper zijn. Zelfs met Interrail
Re: Nachttreinen
Geplaatst: 11 dec 2023, 17:43
door pmuy
260689 schreef: ↑11 dec 2023, 17:41
pmuy schreef: ↑11 dec 2023, 17:38
Er lijkt iets veranderd te zijn aan het tariefsysteem van de Nightjet, toch voor de éénpersoonscompartimenten. Op 4 januari kost een dergelijk compartiment voor het traject Brussel-Wenen bijvoorbeeld €599,90 (of €774,90 voor een deluxe-compartiment). Met een Interrailpas bedraagt dit respectievelijk €364,90 en €599,90. Enkele maanden geleden was dit toch veel goedkoper?
Ja, vele mensen die verlof hebben en die in de kerstvakantie vertrekken/aankomen. Logisch dat de laatste plaatsen duurder zijn. Kijk eens op eind januari/begin februari. Prijzen zullen dan vele goedkoper zijn. Zelfs met Interrail
Dat besef ik, en intussen heb ik mijn vorige post wat aangevuld. Maar mijn punt was vooral dat vroeger Interrailreserveringen een vaste prijs hadden. Zo staat het ook nog steeds hier
https://www.interrail.eu/nl/plan-your-t ... b-nightjet.
Daarnaast lijken de prijzen voor éénpersoonscompartimenten in het algemeen een stuk hoger te zijn. Vroeger waren ze eerder uitverkocht dan dat men tickets aan €700 trachtte te verkopen.
Re: Nachttreinen
Geplaatst: 11 dec 2023, 18:34
door rvdborgt
Het is meer dat voornamelijk de slaapplaatsen fors duurder geworden zijn, zowel met als zonder Interrail. Verder zijn nu ook de pasreserveringen onderhevig aan yieldmanagement.
Hier de nieuwe prijstabel voor de NJ's naar Amsterdam (vermoedelijk idem voor Brussel) met per tariefsoort het minimum en het maximum:
https://twitter.com/AndyBTravels/status ... 6443419871
Specifieke vergelijking voor pasreserveringen; van-tot (oude prijs):
Zitplaats: 9.90-24.90 (14)
C6: 25.90-59.90 (34)
C4: 34.90-69.90 (44)
T3: 69.90-144.90 (74)
Double: 84.90-179.90 (94)
Single: 204.90-419.90 (144)
T3 Plus: 119.90-244.90 (94)
Double Plus: 149.90-309.90 (114)
Single Plus: 334.90-694.90 (164)
Plus = met douche/wc in de coupé.
Re: Nachttreinen
Geplaatst: 11 dec 2023, 19:19
door HLE18
Niet anders als vertraging en het dan nog wat duurder maken

... Alé die vertraging maakt dan wel dat je de helft weer terug kan krijgen

maar zal de gewone trein wel proberen pakken als het kan.
Re: Nachttreinen
Geplaatst: 11 dec 2023, 20:20
door pmuy
De prijzen van de zitplekken en couchettes blijven behoorlijk, maar die slaapplekken lijkt men toch echt in de markt te willen zetten als een luxeproduct. Een soort budgetversie van de Orient Express, als het ware.
Als ik nu zoek naar de goedkoopste tarieven in februari/maart, zit je toch aan minimaal €450 voor een privécompartiment op de route Brussel-Wenen (normaal tarief, geen Interrail-reservering). En dit is in dalseizoen, doordeweeks, voor de goedkoopste tickets zonder enige flexibiliteit, en met gedeeld sanitair. Voor dat geld kun je in business class vliegen (eten à volonté) en in een vijfsterrenhotel overnachten en ontbijten. Dan vind ik de Nightjet toch niet voldoende premium om die prijs te rechtvaardigen.
Voor twee of drie personen die een compartiment delen, is de berekening uiteraard wel iets gunstiger.
Re: Nachttreinen
Geplaatst: 11 dec 2023, 20:33
door FLV-FGSP
In Berlijn zijn al ligrijtuigen gespot die naast een ÖBB-logo ook de bekende (B) tonen

Re: Nachttreinen
Geplaatst: 11 dec 2023, 21:09
door dovaere
FLV-FGSP schreef: ↑11 dec 2023, 20:33
In Berlijn zijn al ligrijtuigen gespot die naast een ÖBB-logo ook de bekende (B) tonen
Betekent dat dat de NMBS meer dan "vervoerder" in België is?
Re: Nachttreinen
Geplaatst: 11 dec 2023, 21:29
door AlexNL
HLE18 schreef: ↑11 dec 2023, 19:19
Niet anders als vertraging en het dan nog wat duurder maken

... Alé die vertraging maakt dan wel dat je de helft weer terug kan krijgen
Ofwel, zo krijgt ÖBB toch gewoon het geld dat ze eigenlijk willen verdienen aan die lijn... en als de trein dan een keer wél op tijd rijdt (ondanks DB) verdienen ze extra
FLV-FGSP schreef: ↑11 dec 2023, 20:33
In Berlijn zijn al ligrijtuigen gespot die naast een ÖBB-logo ook de bekende (B) tonen

Foto:
SNCF Voyageurs